Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 25 aug 2008 17:05

martien schreef:
Maar beste Rai, meen je nu werkelijk dat er geen onderzoek gedaan zou zijn naar de ontwikkeling van het insectenleven?

Voordat je zoiets opschrijft zou je es kunnen kijken naar het beschikbare materiaal.

Dat beschikbare materiaal wordt aan jullie gevraagd, en dan krijg reacties als van 'ik heb geen idee', want is het is een geweldig probleem voor jullie, net zoals de polonium halos enz.

martien schreef:Dan de opmerking over "een feit".

Je collega evo' er danthamn kwam met de claim 'feit', misschien moet je dit tegen hem zeggen.

martien schreef:De creationistische wereld is echter gebaseerd op louter veronderstellingen, die nog es tegengesproken worden door de wetenschap. Welis waar "hebben we de wijsheid niet in pacht", maar de hoeveelheid waterdamp die een liter lucht kan bevatten staat gewoon vast. Dat zal over duizend jaar nog zo zijn en was 6000 jaar geleden ook zo. De vulcanische activiteit die gepaard gaat met een aardschol die in 6000 jaar de himalaya's van 8000 meter hoog moet laten ontstaan is fenomenaal, dat staat los van de juistheid van de string theorie of de precieze ontwikkeling van de insekten.

Oh en de vele veronderstellingen van jullie kant daar wordt niets over gezegt?
Als ik die plaats dan heb je gelijk 80 pagina's vol, dus waarom zou de creationisten geen veronderstellingen mogen hebben en waarom jullie wel?

martien schreef:
Het is dit gebrek aan het accepteren van de gevolgen van een bepaalde (creationistische) aanname wat steeds fout gaat.

Die gaan in jouw ogen fout want als het de veronderstellingen van de et niet dekt dan wordt het op voorhand al afgewezen.We hebben goeie alternatieven alleen het is maar wat je GELOOFT!!!!
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2008 17:22

het CHIMPANSEE verhaal (de grote troef) kan stilaan ook in de prullenbak.

Voorstanders van de evolutietheorie hebben de '98% overeenkomst' altijd gebruikt als één van de belangrijkste argumenten om de leer te ondersteunen dat de mensen afstammen van apen. De nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen halen dit argument nu dus totaal onderuit.

Een wetenschapper schreef in 'Science' dat de overeenkomsten tussen menselijk DNA en chimpansee DNA niet meer te berekenen zijn. 'Uiteindelijk is het een politiek, sociaal en cultureel besluit hoe wij die verschillen zien.'

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2008 17:45

antoon schreef:het CHIMPANSEE verhaal (de grote troef) kan stilaan ook in de prullenbak.

Voorstanders van de evolutietheorie hebben de '98% overeenkomst' altijd gebruikt als één van de belangrijkste argumenten om de leer te ondersteunen dat de mensen afstammen van apen. De nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen halen dit argument nu dus totaal onderuit.

Een wetenschapper schreef in 'Science' dat de overeenkomsten tussen menselijk DNA en chimpansee DNA niet meer te berekenen zijn. 'Uiteindelijk is het een politiek, sociaal en cultureel besluit hoe wij die verschillen zien.'

Zou je de referentie naar het Science artikel kunnen geven? Sowieso is het netjes om aan te geven waar vandaan je je citaat haalt.

Verder is niet weten hoe je het moet berekenen niet het zelfde als dat er geen aanwijzing is. Je hebt bergen data en daar moet je statistiek mee bedrijven. DIt kan op veel verschillende manieren, maar het is niet altijd duidelijk welke de beste is.

Bij de afgelopen olympische spelen was er wat oneningheid over hoe je het medailleklassement moest weergeven. Toch was het wel duidelijk dat Nederland het wat beter deed dan Belgie. Zo zie je dat niet weten hoe je het best kunt rekenen, niet wil zeggen dat resultaten van berekeningen helemaal nietszeggend zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2008 17:48

Ik las dit op "Weest Waakzaam"

Mensen zijn niet 98% genetisch identiek aan chimpansees
Wetenschap | Wetenschap | 14 Augustus 2008 | 17:21:01

Belangrijke peiler evolutietheorie kan de prullenbak in.

De recente bevindingen van de wetenschap wijzen uit dat het menselijke DNA, in tegenstelling tot wat jarenlang beweerd is, helemaal niet voor 98% overeenkomt met dat van chimpansees.

Sowieso was die 98% betwist. Een artikel in het toonaangevende wetenschappelijke magazine Science schroefde dit vorig jaar al terug naar 94%.

Dan nog maakt dat nauwelijks iets uit, want die 98% overeenkomst sloeg altijd al op slechts ca. 2% van het menselijke DNA. De overige 98% van het menselijke DNA werd lange tijd beschouwd als 'junk-DNA', overbodig. Maar nu blijkt dat dit helemaal geen overbodig DNA is, maar juist zeer belangrijke informatie bevat die totaal verschilt met het DNA van chimpansees.

Precies - het is een nu puur een zaak van ideologie alléén; niet meer van de wetenschap.

Bron: Xander van "Weest Waakzaam".

van
senioren net .be
http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... &start=210

Ikan het eventjes niet vinden, maar de functie van junk dna , wordt nu ook sterk betwist door wetenschappers.

verder wil ik erop wijzen dat de et. claim niet vergezeld gaat van overtuigend fossiel materiaal, dit heb ik van ET geleerden.

maar meer over junk dna

http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=1191

ook een aardige link
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/135079

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2008 18:14

met dit soort vage bronvermeldingen kan ik weinig. Uit het nu aangehaalde stuk maak ik trouwens niet op dat de berekeningen zelf worden betwist, alleen dat er iets andere uitkomsten zijn.

Nu ben ik zelf ook niet zo overtuigd door de DNA-match getallen. Maar dat is een ander verhaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2008 18:22

ik volg het ook op de voet.
maar als een wetenschapper deze uitspraak doet ,heeft het wel lading is mijn mening althans.

Ik vind het belangrijk om iedereen op de hoogte te stellen, zeker twijfelende christenen , twijfelend door het aapverhaal , en ik zal eerlijk zijn , zelf was ik in eerste instantie ook verrast.
maar nu alles een beetje gerelativeerd wordt , komt er stilaan een ander verhaal uit.
het percentage gaat omlaag , niet veel dat weet ik
het slaat op een heel klein gedeelte van het DNA
we blijven oplettend!!!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 aug 2008 18:28

kirdneh schreef:
hettys schreef:
Nee.
die vraag negeer ik niet.
Ik zeg dat er vrij weinig over bekend is. het is normaal in de wetenschap. om dingen nog niet te weten. je snapt helemaal niets over wat ik zei tijdsvlakken.
anders zou je niet vragen waar de insecten waren voor het devoon. het devoon was iets van 400.miljoen jaar geleden en bestaat niet voor jou.

dus je vraag waar insecten waren voor het devoon is een schijnvraag.

Dat is geen schijnvraag, die vraag mag je uit de evotheorie verklaren.

Je hebt mijn posting aan rai wel gelezen. Misschien heb je ook die van Martien gelezen.
Wetenschappers pretenderen helemaal niet dat ze alles al weten.

Hoe zouden we alles al kunnen weten? De wetenschap is relatief gezien ontzettend kort bezig om het (erg verre) verleden te ontrafelen. Dacht je nou echt dat zoiets van vandaag op morgen in kannen en kruiken kan zijn?

en misschien worden die primitieve insecten wel nooit gevonden: als ze niet gefossiliseerd konden worden, vinden we ze ook nooit.
Insecten worden veelal gevonden in barnsteen, en barnsteen ontstond pas sinds er bomen waren.

het bestaan van barnsteen is op zich al een bewijs van een erg oude aarde.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2008 18:33

hettys

in principe zal je gelijk hebben. de wetenschap is niet statisch,
maar dat gaat ook op voor creationisme en ID. die blijven ook onderzoeken.
en zij hebben het euvel dat zij niet in wetenschappelijke bladen mogen publiceren, meestal worden ze er toch uitgehaald omdat een christelijke zienswijze niet past in de wetenschap. vind je dat wetenschappelijk???
op zijn minst zouden ze pagina ruimte moeten geven .

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 25 aug 2008 18:57

antoon schreef:

De recente bevindingen van de wetenschap wijzen uit dat het menselijke DNA, in tegenstelling tot wat jarenlang beweerd is, helemaal niet voor 98% overeenkomt met dat van chimpansees.

Sowieso was die 98% betwist. Een artikel in het toonaangevende wetenschappelijke magazine Science schroefde dit vorig jaar al terug naar 94%.

Dan nog maakt dat nauwelijks iets uit, want die 98% overeenkomst sloeg altijd al op slechts ca. 2% van het menselijke DNA. De overige 98% van het menselijke DNA werd lange tijd beschouwd als 'junk-DNA', overbodig. Maar nu blijkt dat dit helemaal geen overbodig DNA is, maar juist zeer belangrijke informatie bevat die totaal verschilt met het DNA van chimpansees.

Precies - het is een nu puur een zaak van ideologie alléén; niet meer van de wetenschap.

van
senioren net .be

Ikan het eventjes niet vinden, maar de functie van junk dna , wordt nu ook sterk betwist door wetenschappers.

verder wil ik erop wijzen dat de et. claim niet vergezeld gaat van overtuigend fossiel materiaal, dit heb ik van ET geleerden.

maar meer over junk dna

ook een aardige link

Deze belangrijke peiler van de evolutietheorie kan pas de prullenbak in als deze creationisten (of u, antoon) een bevredigende verklaring hebben voor de tussen mens en chimpansee overeenkomstige endogene retrovirussen, pseudogenen, duplicaties en Alu-repeats. Zolang die er niet is blijft 'common descent' staan als een huis. Daar doet dat gegoochel met percentages niets aan af.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 aug 2008 19:00

antoon schreef:

van
senioren net .be

maar meer over junk dna

ook een aardige link

Wel grappig dat die senioren niet vragen naar een wetenschappelijke referentie. 'wees waakzaam' is nou niet bepaald een wetenschappelijk gebeuren.

de senioren schreef:Voorstanders van de evolutietheorie hebben de '98% overeenkomst' altijd gebruikt als één van de belangrijkste argumenten om de leer te ondersteunen dat de mensen afstammen van apen. De nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen halen dit argument nu dus totaal onderuit.

Ware het niet dat er enorm veel tussenvormen zijn gevonden. De Homo erectus, de neanderthaler, etc etc.

Wat me trouwens ook weer opvalt is dat wetenschappelijke artikelen, niet creationistish bedoeld, worden misbruikt voor creationistische doeleinden. die lui zullen heus niets publiceren uit geonieuws o.i.d. Geen enkel bericht over iets wat ze niet kunnen gebruiken.
Creationisten zijn uitsluitend bezig om wetenschappelijke publicaties te schiften op iets wat bruikbaar is voor 'Wees waakzaam' o.i.d.

Zeer selectief dus.

Antoon schreef:in principe zal je gelijk hebben. de wetenschap is niet statisch,
maar dat gaat ook op voor creationisme en ID. die blijven ook onderzoeken.
en zij hebben het euvel dat zij niet in wetenschappelijke bladen mogen publiceren, meestal worden ze er toch uitgehaald omdat een christelijke zienswijze niet past in de wetenschap. vind je dat wetenschappelijk???
op zijn minst zouden ze pagina ruimte moeten geven .

Ik zou zeggen: onwetenschappelijke artikelen passen niet in wetenschappelijke literatuur. Het zou sneu voor ze zijn als ze een pagina zouden krijgen: ze worden afgemaakt.
Ik heb nog nooit een creationistisch artikel gezien dat ook onderbouwd wetenschappelijk was.

maar goed. Misschien weet jij iets?
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2008 19:07

Ik zou zeggen: onwetenschappelijke artikelen passen niet in wetenschappelijke literatuur. Het zou sneu voor ze zijn als ze een pagina zouden krijgen: ze worden afgemaakt.
Ik heb nog nooit een creationistisch artikel gezien dat ook onderbouwd wetenschappelijk was.

dat is wederzijds dan
Wat betreft sites die er niet wetenschappelijk uitzien, dat is jammer , maar het gaat in de eerste plaats om de informatie, en denk jij dat ze dat uit hun duim zuigen, ze halen een wetenschappelijk medium aan, en als ze liegen zijn ze niet meer geloofwaardig.Dat weten ze.

Evolutionisten mogen zo nu en dan een steek laten vallen, daar wordt weinig over gezegd.

Nochtans luisteren evolutionisten voor geen meter .
De behoorlijke treffer was voor ID die het fossielen verslag duidelijk in kaart brengt.

nee Hetty je draait om de zaak heen

Afgemaakt zeg je, ik heb nog nooit gezien dat in een normale discussie scheppingsgelovigen worden afgemaakt, dan alleen met met op de man spelen.

Ware het niet dat er enorm veel tussenvormen zijn gevonden. De Homo erectus, de neanderthaler, etc etc.

ik word moe, geeft niet maar als jullie eigen mensen zeggen dat er geen enkele tussenvorm is wie zou jij dan geloven.
Verder weet ik dat de site een scroll functie heeft maar ik heb geen zin om al die uitspraken hier te plakken.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 aug 2008 20:25

antoon schreef:

dat is wederzijds dan
Wat betreft sites die er niet wetenschappelijk uitzien, dat is jammer , maar het gaat in de eerste plaats om de informatie, en denk jij dat ze dat uit hun duim zuigen, ze halen een wetenschappelijk medium aan, en als ze liegen zijn ze niet meer geloofwaardig.Dat weten ze.

Evolutionisten mogen zo nu en dan een steek laten vallen, daar wordt weinig over gezegd.

Antoon;
We hebben het nu toch echt over een wetenschapplijk artikel uit de science, die zegt dat de mens wieweet meer verschilt van de aap dan gedacht.
Noem je dat 'weinig over gezegd?'

elke vergissing, fout, misrekening wordt uitgebreid besproken in de wetenschappelijke wereld. zo werkt het daar.
De creationisten hebben nogal graag de slachtofferrol. wie weet schept dat een beetje sympathie.
Ik ben er allergisch voor.

Antoon schreef:Nochtans luisteren evolutionisten voor geen meter
.

Nogmaals dan maar: een artikel is sciense is ' evolutionistisch' (zoals jezelf als slachtofferig benadrukt) het wordt dus gelezen door evolutionisten.

De behoorlijke treffer was voor ID die het fossielen verslag duidelijk in kaart brengt.

Waar gaat dit over? Vertel!

nee Hetty je draait om de zaak heen

Afgemaakt zeg je, ik heb nog nooit gezien dat in een normale discussie scheppingsgelovigen worden afgemaakt, dan alleen met met op de man spelen.

als creationistische wetenschappers een compleet objectief wetenschappelijk verslag inleveren bij science of nature, met opmerkelijke uitkomsten, neem ik aan dat ze niet worden afgemaakt, maar dat er vragen zullen komen.
die vragen kunnen dan bevredigend worden beantwoord en vervolgens kunnen we al dan niet vastellen of de bevindingen de moeite waard zijn.

elke wetenschappelijke bevinding is falcificeerbaar.

Antoon schreef:

ik word moe, geeft niet maar als jullie eigen mensen zeggen dat er geen enkele tussenvorm is wie zou jij dan geloven.
Verder weet ik dat de site een scroll functie heeft maar ik heb geen zin om al die uitspraken hier te plakken.
[/quote]

Ik lees hier geen inhoudelijk argument. alleen maar dat je moe bent.

Mocht je iets inhoudelijks te melden hebben hoor ik het graag.
Ook gif is geschapen.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 25 aug 2008 22:37

@Antoon:

Ik zie dat je wel helemaal 24 uur bij je voornemen bent gebleven om 1 onderwerp te behandeen en DAN pas het volgende. Maar goed, dat ken ik ook van dat andere forum. Daar bleek het ook niet mogelijk om bij 1 onderwerp te blijven.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 25 aug 2008 22:39

altijd gebruikt als één van de belangrijkste argumenten om de leer te ondersteunen dat de mensen afstammen van apen. De nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen halen dit argument nu dus totaal onderuit.

En voor de zoveelste keer wordt er FOUTIEF beweerd dat de evolutie(theorie) beweert dat mensen van apen afstammen. Dat geeft dan meteen het niveau van het artikel aan.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 25 aug 2008 22:46

@Antoon:

Ik heb de links gevolgd die je postte, maar ik vond geen "bewijs dat de mens niet van de aap afstamt, ofwel dat er geen gemeenschappelijke voorouder is".

Kun je es kijken WAAR nu precies dat oorspronkelijke artikel te vinden is? Referenties naar een artikel van "wees waakzaam" zonder verdere bronvermelding of wetenschappelijke verantwoording is nou niet erg overtuigend als argument (inderdaad, ik ben t.a.v. dat medium bevooroordeeld).

Terug naar “Archief”