Artikel in Trouw over Refoweb discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 mei 2006 14:14

Raido schreef:
LeChat schreef:Inderdaad snel! En natuurlijk te verwachten dat ze zoiets zouden zeggen.
En terrecht, ze hebben ook niets verkeerd gedaan an sich; hooguit dat mensen alleen afgaan op twee regeltjes aangehaalde tekst Marina en Gerdien onder tienvoudige censuur zetten (gebod 5 voor Marina, niet onderhorig aan haar ouders en Gerdien idem; aan de traditie :P)

Laat ze maar komen Raido! 8)

We hebben gisteren nog veel lol gehad om dit stukje :lol:
ben benieuwd of ze nu ook een stukje over deze discussie maandag in de krant zetten :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2006 14:46

GerdienB schreef:Laat ze maar komen Raido!

We hebben gisteren nog veel lol gehad om dit stukje
ben benieuwd of ze nu ook een stukje over deze discussie maandag in de krant zetten

Betwijfel ik ten zeerste, maar zal het laten weten.
Meestal is een volgend stuk weer over totaal andere bronnen, dus vermoed ik dat het weer de (kerk)bladen worden...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 mei 2006 15:03

Even vraagje, mogen ze dit zomaar doen?

Het andere (christelijke) forum waar ik zit werd de naam als link genoemd. (Meld er 1tje aan, ik vind het zielig dat jullie geen seks voor het huwelijk mogen hebben. *grijnsch*) Zonder dat daar toestemming voor is gevraagd. Najah, mooie reclame (en mooie trolls :( ) maar mag dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2006 15:25

Tuurlijk mag dat... en ehb je gelijk een goed aanknopingspunt tot een gesprek door te vertellen dat het geen kwestie van niet mogen is... maar dat het een goede regel is die een hoop ellende voorkomt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mei 2006 11:57

Riska schreef:
elbert schreef:Een column in Trouw... :-k. Zo'n verlept vrijzinnig blad kan wel een flinke scheut orthodoxie gebruiken dacht ik zo. :mrgreen:

wel eens echt gelezen? :wink: :wink: :wink:

Laat ik eens positiefs zeggen over Trouw: de lezers hebben een mooi preekfragment uitgekozen als mooiste preekfragment aller tijden (ook al ben ik het met de verkiezing an-sich niet eens):

Het mooiste preekfragment aller tijden: Augustinus (354-430), bisschop van Hippo Regius

Wie is er nu niet afgemat in deze wereld? Kan iemand mij zeggen wie er niet afgemat is van het werken of van het piekeren? De arme is afgemat van het werken, de rijke van het piekeren. De arme is afgemat omdat hij streeft naar bezit, de rijke omdat hij streeft naar behoud. En omdat hij ook nog winst wil maken, is de rijke nog veel afgematter. Je draagt dus in feite je eigen last: de zonden waaronder je gebukt gaat. En toch probeer je je te verheffen, ondanks het enorme gewicht van de zonden. En je trots zwelt op, ook al ben je zwaar beladen.

Daarom zegt de Heer... Nou, wat zegt Hij? Juist, ’Ik zal u verkwikken. Neem mijn juk op en leer van Mij.’ Wat kunnen we dan van U leren, Heer? Wij weten dat u in het begin het Woord was, en dat het Woord bij God was en dat het Woord God was. Wij weten dat alles door U is gemaakt, het zichtbare en het onzichtbare. Wat kunnen wij van u leren? De hemel ophangen? De aarde vastzetten? De zee uitspreiden? De lucht uitspannen? Alle vier de elementen van de bijpassende wezens voorzien? De tijdperken ordenen? De afwisseling in de jaargetijden aanbrengen? Is dat wat wij van U kunnen leren? Of wilt u ons misschien leren wat U op aarde hebt gedaan? Wilt U ons dát leren? Dan kunnen we van U leren hoe we melaatsen moeten reinigen, hoe we demonen moeten uitdrijven, koortsen verjagen, de golven van de zee tot bedaren brengen, doden tot leven wekken...

’Niets van dat alles’, zegt Hij.

Maar wat dan wel?

Zachtmoedigheid en nederigheid van hart.

Schaam je, trotse mens, schaam je voor God. Het Woord van God zegt, God zegt, de Eniggeborene zegt, de Allerhoogste zegt: ’Leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart’. Zijn hoge majesteit is afgedaald naar de nederigheid. En dan durf jij, mens, je nog op te blazen? Mens, kom tot jezelf, breng jezelf terug tot de nederigheid van Christus en blaas jezelf niet op tot je van trots uit elkaar barst.

Maar preken van Augustinus zijn meestal goed om te lezen. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2006 12:21

Hmm, gisteren heb ik twee preken gehoord waarin ook werd gezegd dat je niet trots moet zijn op wat je hebt (gedaan), want alles krijg je van God.

Terug naar “Archief”