het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Memmem » 02 mei 2011 09:32

AikonGirl schreef:Geen ervaring mee.. sterkte!

Ik vind t zelfs slopend, zonder ziek te zijn.
Volgens mij is er hier om de dag een regeldag. Pfff...
Heb t gevoel dat ik alleen maar aan t voeden ben geweest, de afgelopen 2 weken.
Gelukkig is mijn man vrij, want ik heb gewoon amper tijd voor wat anders.

Aanleggen gaat trouwens wel goed, sinds een week. :)

AG, ik voedde (en nu nog) op redelijk vaste tijden. Vanaf het begin gedaan, misschien toch proberen er wat meer tijd tussen te laten komen. Ze kunnen ook wennen aan telkens kleine beetjes te drinken en zo heel vaak te komen. Op verzoek voedden is heel leuk als het je eerste kindje is maar als je meer kinderen hebt vind ik het niet handig. Je weet toch niet waar je aan toe bent?
Volgens de bv deskundigen is dit misschien niet acceptabel maar hier al 5 kids zo gevoed en ze groeiden allemaal goed.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mei 2011 13:46

AikonGirl schreef:Maar ze drinkt goed, groeit goed,
ga toch geen 60 euro per tel. consult betalen omdat ze zovaak wilt drinken?

Nee natuurlijk niet. La leche league is een professionele borstvoedingsvereniging wat alleen op vrijwilligsters draait die een opleiding van twee jaar achter de rug hebben. Tel.contact is voor zover ik weet gratis. 1.5 jaar geleden in ieder geval nog wel.

Memmem: als je kinderen het daar prima op doen dan is dat zeker ideaal, maar als ze een uur na de voeding al gaan huilen, wat is er dan makkelijker om weer even te voeden? Lijkt mij makkelijker dan nog twee uur te laten jammeren/huilen. Dat vind ik nou het voordeel, ze hoeven nooit honger te hebben en te wachten op hun eten.

TJ, geef jij je jongste ook bijvoeding via de raplaymethode? En hoe is het met het bijten?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 03 mei 2011 14:18

Over borst(voeding) gesproken.
Ik heb een loge van 14 maand.
En ik had spullen meegekregen voor een flesje maken...
Maar... ik wist helemaal niet wat de verhoudingen waren :-oo
Ik de moeder opbellen... 'net zoals bij jou dochter toen ze zo oud was'.
Ik: oh... maar ik denk niet dat ik nog melk heb :mrgreen:
We hebben er wel hard om moeten lachen. (en nu heb ik een netjes lijstje met maten;-))

@Schipje: over dat Raplay...
Ik liet het kindje ook op die manier meeeten, want ja, dat deed dochterlief ook altijd... haha, moet je dus niet doen als een kind het niet gewend is want dan ligt het eten echt overal!
Maar ik blijf het gek vinden dat ik een kind van 14 maand moet helpen met het drinken uit een beker...
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2011 14:28

Hoe drinkt een kind van 14 mnd anders dan? Zelfstandig laten drinken uit een beker kan vaak niet.
En met 14 mnd kunnen ze toch ook gewone melk drinken?

@ schipje Dat elk uur voeden staat mij dus enorm tegen met bv. Ik heb daar gewoon de tijd ( en ook zin) niet voor.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mei 2011 14:36

ajl schreef:@ schipje Dat elk uur voeden staat mij dus enorm tegen met bv. Ik heb daar gewoon de tijd ( en ook zin) niet voor.

tja, die dagen heb je er vaak wel tussen, elk uur of twee uur een middag en avond lang bijvoorbeeld. Je kunt dan twee dingen doen: of je kind laten huilen of er de tijd voor nemen, alle afspraken van die dag afzeggen en voldoen aan de behoeftes van je kind. Wat ik weleens hoor is dat kinderen die flesvoeding krijgen ook zulke dagen hebben dat ze continue jammeren en huilen.(toch?) Dan moet je ze wel laten huilen, als je borstvoeding geeft heb je iets om te troosten en dat houd dan idd in dat je soms vaak moet/mag voeden.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2011 14:49

Hoe doe je dat dan straks met een tweede? Je kan toch niet de hele dag met een pasgeboren kind op de bank zitten, de oudste moet ook eten, slapen en aandacht? Dat vind ik toch wel moeilijk. Ik had daarom vaste tijden ( ook met de bv) en kon dan ook naar de oudste aangeven dat hij nu even moest wachten.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 mei 2011 15:19

Maar hoe regel je dan, dat je je baby op vaste tijden voedt?
Als ze aangeeft te willen drinken, geef ik daaraan toe.
Vandaag ook, elke 1 a 1.5 uur aan de borst..
Leuk als t je eerste is misschien, maar ik heb nog een kind.
Gelukkig is mn man deze week nog vrij, maar volgende week... dat is echt geen doen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 mei 2011 15:43

ajl schreef:Hoe drinkt een kind van 14 mnd anders dan? Zelfstandig laten drinken uit een beker kan vaak niet.

Als je meteen vanaf 6 maanden met een gewone beker begint kunnen ze dat echt wel hoor ;)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 03 mei 2011 16:41

AikonGirl schreef:Maar hoe regel je dan, dat je je baby op vaste tijden voedt?
Als ze aangeeft te willen drinken, geef ik daaraan toe.
Vandaag ook, elke 1 a 1.5 uur aan de borst..
Leuk als t je eerste is misschien, maar ik heb nog een kind.
Gelukkig is mn man deze week nog vrij, maar volgende week... dat is echt geen doen.

Ik ben er direct, vanaf de geboorte al mee begonnen.
Misschien kun je het elke keer proberen te rekken door ong een half uurtje te wachten voor je gaat voeden evt een speentje gebruiken ofzo. En elke keer dat ze huilen hebben ze echt geen honger. Gewoon een poosje bij je zijn of in slaap huilen kan ook.

Schipje, het er aan toe geven en alle afspraken afzeggen gaat nogal als je meer kinderen hebt die naar school moeten, belangrijke afspraken hebben enz. Ik denk dat rust en regelmaat veel belangrijker zijn dan altijd maar toegeven aan een drinkbehoefte. Door er langere tijd tussen te laten hebben ze meer kans om te slapen/ rust te hebben en groeien en kunnen ze ook veel tevredener zijn.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 03 mei 2011 18:08

@AJL: Vanaf 6mnd laten drinken uit een gewone beker. Hier heeft dochterlief drinken alleen maar in bekers gehad (bekers met tuit alleen voor in de auto). En gewone melk: willen ze nog niet hebben. (maar mag geloof ik wel hoor)

@AG: lastig joh!! Maar... is het honger of zuigbehoeft? Mijn schoonzusje (kind is nu 6wkn) heeft op een gegeven moment de speen gegeven en drinken langzaamaan gerekt naar 3 uur. Want haar dochtertje kwam ook soms ieder uur. Nu gaat het heel goed en krijgt ze af en toe de speen als ze huilt. Is vaak tot maand of 3 zegt men. Kindje groeit goed dus het lag ook daar niet aan.

en ik ben het met Memem eens. Rust en regelmaat is belangrijk. En dan moeten ze soms maar even huilen. Maar ik heb makkelijk praten want mijn dochtertje kwam na 2 weken om de drie uur. (eerste week ieder uur, heeft een week een speen gehad, hebben we de tijd mee gerekt en klaar...)
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 mei 2011 18:32

gewone melk mag vanaf een half jaar.

Sterretje: ik moest ook helemaal omschakelen wat betreft de fv. marijn mag nu niet anders, maar ik moet nog steeds wennen, vind het een gepruts van niks.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 mei 2011 18:35

paprikameisje2 schreef:gewone melk mag vanaf een half jaar.

Sterretje: ik moest ook helemaal omschakelen wat betreft de fv. marijn mag nu niet anders, maar ik moet nog steeds wennen, vind het een gepruts van niks.

Hier pas vanaf een jaar...koe melk dan he.
Ja, fv is ook een gedoe, zeker als ze onder een jaar zijn en de flessen gesteriliseerd moeten worden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 mei 2011 18:44

hier gaat het gewoon in de vaatwasser om de twee dagen. Of zou hij daarom zoveel ziek zijn :oops: :lol:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 mei 2011 19:04

paprikameisje2 schreef:hier gaat het gewoon in de vaatwasser om de twee dagen. Of zou hij daarom zoveel ziek zijn :oops: :lol:

Tuurlijk niet! Vriendin van mij doet het ook gewoon in de vaatwasser (haar derde kindje) en maakt zelfs de flessen aan met warm water uit de kraan ipv gekookt en afgekoeld en haar kindje is super gezond!
Ik zal het bv topic niet langer vervuilen ;)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 mei 2011 19:30

@AG: ik heb altijd op verzoek gevoed, meestal op verzoek van het kind, soms op het mijne :mrgreen: Je zou kunnen proberen (als ze nu echt goed aanhapt en drinkt bij je) om een speentje te introduceren, om zo de voeding uit te kunnen stellen tot het moment dat het je beter uitkomt. Hier werkte dat altijd goed; na verloop van tijd kregen we hier een regelmaat van om de 3 a 4 uur.
En verder wordt het ook wel steeds makkelijker om dingen te combineren hoor. Ik gebruikte de voedingsmomenten vaak als rustmomentjes voor mijzelf, dus lekker bakkie koffie en een boek erbij, of ik nam juist even de tijd om Timon een boekje voor te lezen. Zo staat niet altijd alles in het teken van borstvoeding.

Terug naar “Archief”