Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 19:31

Parsifal schreef:Merk trouwens op dat Paulus ergens expliciet zegt dat de besnijdenis een teken van geloof is. Mag ik nu vragen of Izaak geloofde toen hij besneden werd?

Wat ik mij dan weer afvraag is waarom Jezus als kind werd opgedragen i.p.v. gedoopt. En pas toen hij volwassen was zich liet dopen (door onderdompeling) waardoor hij de geest ontving :?:
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 19:45

Volgens mij ging het bij Jezus' doop om een andere doop dan de doop die wij nu kennen (Dat was de doop van Johannes) Gevaarlijk om dat als voorbeeld te nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 19:58

parsifal schreef:Volgens mij ging het bij Jezus' doop om een andere doop dan de doop die wij nu kennen (Dat was de doop van Johannes) Gevaarlijk om dat als voorbeeld te nemen.

Leg uit?

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Laatst gewijzigd door everlastingman op 14 aug 2003 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 20:10

doop heeft verschillende betekenissen in de Bijbel "bad der wedergeboorte", "symbool van afwassing van zonde" enz. Dingen die Christus niet nodig had. Verder is Hij gedoopt door Johannes dat betekent een andere doop dan die van Christus (Handelingen 19).

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 20:44

parsifal schreef:Verder is Hij gedoopt door Johannes dat betekent een andere doop dan die van Christus (Handelingen 19).

Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus. En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus. En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden. Handelingen 19 : 4 t/m 6

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen Matheus 3 : 11

Is de doop door de Heilige Geest en vuur in de plaats gekomen van de doop met water, tot bekering?

Ik denk het niet.

Parsifal schreef:doop heeft verschillende betekenissen in de Bijbel "bad der wedergeboorte", "symbool van afwassing van zonde" enz. Dingen die Christus niet nodig had.

Zullen we het avondmaal ook maar veranderen dan?
Laatst gewijzigd door everlastingman op 14 aug 2003 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 21:13

everlastingman schreef:
parsifal schreef:Verder is Hij gedoopt door Johannes dat betekent een andere doop dan die van Christus (Handelingen 19).

Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus. En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus. En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden. Handelingen 19 : 4 t/m 6

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen Matheus 3 : 11

Is de doop met de Heilige Geest en met vuur in de plaats gekomen van de doop met water?

Ik denk het niet.

Parsifal schreef:doop heeft verschillende betekenissen in de Bijbel "bad der wedergeboorte", "symbool van afwassing van zonde" enz. Dingen die Christus niet nodig had.

Zullen we het avondmaal ook maar veranderen dan?

Ik begrijp nu even echt niet wat je wilt zeggen.

joris

Berichtdoor joris » 14 aug 2003 21:16

ik geloof dat Jezus mens moest worden net als wij. Dus ook besneden worden en ook gedoopt worden. Zo was hij de link tussen het oude en hetnieuwe verbond. Helemaal mens en toch God. En als de doop ook toewijding aan God betekent, dan klopt dat ook voor Jezus. Hij heeft heel bewust gekozen tijdens de verzoeking in de woestijn om God te gehoorzamen> gelukkig kon Hij dat wel. In hebreeen brief staat immers dat zelfs Jezus gehoorzaamheid moest leren.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 21:38

parsifal schreef:Ik begrijp nu even echt niet wat je wilt zeggen.

Wat ik wilde zeggen is dat de doop van Johannes (met water) niet veranderd is. De mannen die bij Paulus kwamen waren al gedoopt, maar zij hadden de Heilige Geest nog niet ontvangen. En daarom legde Paulus hun de handen op.

Dat komt overeen met wat Jezus in Johannes 3 zegt:
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

En paulus bevestigd dat nog eens:
Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Titus 3 : 5
Laatst gewijzigd door everlastingman op 14 aug 2003 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 21:47

Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam , dat is, in Christus Jezus.
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.

Hier gaat het echt over de waterdoop, pas in vers zes gaat het over de oplegging van handen.

Verder nog een zijopmerking, Johannes begon pas met zijn prediking toen de Heere al geen zuigeling meer was (Johannes was maar iets eerder geboren). De verzegeling met de Heilige Geest wordt ook in de kinderdoop uitgedrukt. (Zie ook deut 30:6) Net als het geloof in de besnijdenis werd uitgedrukt (waarom ging je daar trouwens niet op in?)

Vaya con Dios,

parsifal

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 22:05

parsifal schreef:Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam , dat is, in Christus Jezus.
En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.

Hier gaat het echt over de waterdoop, pas in vers zes gaat het over de oplegging van handen.

Naar mijn idee gaat het daar over Johannes de doper die hen riep (verleden tijd) :

zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam , dat is, in Christus Jezus.

En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.

Lees het nog eens goed.

Parsifal schreef:Verder nog een zijopmerking, Johannes begon pas met zijn prediking toen de Heere al geen zuigeling meer was (Johannes was maar iets eerder geboren). De verzegeling met de Heilige Geest wordt ook in de kinderdoop uitgedrukt. (Zie ook deut 30:6) Net als het geloof in de besnijdenis werd uitgedrukt (waarom ging je daar trouwens niet op in?)

Ik heb ook niet alle antwoorden. Ik zal er nog eens naar kijken
Afbeelding

Chloë

Berichtdoor Chloë » 14 aug 2003 22:08

everlastingman schreef:Wat ik mij dan weer afvraag is waarom Jezus als kind werd opgedragen i.p.v. gedoopt. En pas toen hij volwassen was zich liet dopen (door onderdompeling) waardoor hij de geest ontving
Wie heeft de christelijke doop ingesteld?

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 22:11

parsifal schreef:
De verzegeling met de Heilige Geest wordt ook in de kinderdoop uitgedrukt. (Zie ook deut 30:6) Net als het geloof in de besnijdenis werd uitgedrukt (waarom ging je daar trouwens niet op in?)

En de HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om den HEERE, uw God, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij levet deuteronomium 30:6

Alleen zie ik het verband niet met de doop? explain?
Afbeelding

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 22:25

Chloë schreef:Wie heeft de christelijke doop ingesteld?

God openbaarde aan Jesaja:

Een stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des HEEREN, maakt recht in de wildernis een baan voor onzen God. Jesaja 40 : 3

En dat was Johannes de doper:

En in die dagen kwam Johannes de Doper, predikende in de woestijn van Judea, En zeggende: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. Want deze is het, van denwelken gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht! Matheus 3 : 1 t/m 3

Nog meer vragen?
Afbeelding

Chloë

Berichtdoor Chloë » 14 aug 2003 22:28

everlastingman schreef:Nog meer vragen?
Hahaha. Meer dan ik in m'n hele leven zal kunnen stellen.

Maar, was de doop van Johannes wel de christelijke doop? Was dat niet een andere doop, een 'voorbereidende' doop?
Mensen die niet gedoopt waren in de naam van de Geest moesten immers 'overgedoopt' worden?

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 22:41

Nog meer vragen?

Chloë schreef:Hahaha. Meer dan ik in m'n hele leven zal kunnen stellen.

Ik snap je stikvraag (met betrekking op de uitverkiezing)

Chloë schreef:Maar, was de doop van Johannes wel de christelijke doop? Was dat niet een andere doop, een 'voorbereidende' doop?
Mensen die niet gedoopt waren in de naam van de Geest moesten immers 'overgedoopt' worden?

Nee, Jezus zei toch:
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Johannes 3 : 5

En paulus bevestigd dat nog eens:
Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Titus 3 : 5

Er is dus sprake van 1 doop door water en de handoplegging voor het ontvangen van de Heilige Geest.
Afbeelding

Terug naar “Archief”