ADHD-ers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 21 jan 2006 20:56

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoevelen van de ADD/ADHD-ers er uit probleemgezinnen komen?

Dit vraag ik niet om de symptonen uit te vlakken, de AD(H)D-ers aan te vallen of ze als niet-AD(H)D-ers te bestempelen. Ik ben wel benieuwd naar de link tussen deze 2
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 21 jan 2006 22:27

Mijn buurjongen heeft ADHD, maar komt beslist niet uit een probleem gezin! Of ben je een probleem-gezin als je een kind hebt verloren?

Vaak is het (achteraf) in de babytijd al te merken. Dat was bij hem ook zo. Ik geloof ook niet dat het met probleem-gezinnen te maken heeft.

En wanneer is een gezin een "probleem gezin"? Overal is wel eens wat gedurende langere of kortere tijd. Dit is al een discussie apart.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 22 jan 2006 14:37

*Annet* schreef:Mijn buurjongen heeft ADHD, maar komt beslist niet uit een probleem gezin! Of ben je een probleem-gezin als je een kind hebt verloren?

bij ons in het gezin hebben we er 4 verloren, ik denk dat als je dat als kind meemaakt, dat wel degelijk een trauma kan zijn, ga daar maar eens mee om als kind.

Vaak is het (achteraf) in de babytijd al te merken. Dat was bij hem ook zo. Ik geloof ook niet dat het met probleem-gezinnen te maken heeft.

inderdaad vaak is dit in de babytijd al te merken, maar ook dan vaak wordt er gevraagd of de moeder misschien (onbewust) overspannen was. Is zelfs een vraag in de lijst voor ADHD.

En wanneer is een gezin een "probleem gezin"? Overal is wel eens wat gedurende langere of kortere tijd. Dit is al een discussie apart

klopt, het verschil ligt hem dan misschien in de langere tijd?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 22 jan 2006 20:05

*Annet* schreef:Mijn buurjongen heeft ADHD, maar komt beslist niet uit een probleem gezin! Of ben je een probleem-gezin als je een kind hebt verloren?

Volgens mijn gedragsproblemen boek staat het overlijden van een gezinslid hoog in de 'trauma'ranglijst......

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 jan 2006 21:14

Acire schreef:

Volgens mijn gedragsproblemen boek staat het overlijden van een gezinslid hoog in de 'trauma'ranglijst......

KLopt, ik kan er over mee praten!

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 23 jan 2006 22:58

ik kom niet uit een probleemgezin maar heb wel adhd

het ligt er idd aan wat je een probleemgezin noemt
en als je het over een overspannen moeder hebt is het dan zo dat het kind hierdoor adhd heeft??? of kan de moeder door onbehandelde adhd (bij haarzelf) overspannen raken of andere psychische stoornissen krijgen??? of staat het los van elkaar???
Als De Hersenen Deinen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 jan 2006 08:22

Wat ik denk is dat...(klinkt ff heel psychologisch) wanneer de hechting en kind-zijn niet goed verloopt dit soort dingen onstaan ja. Niet met opzet...maar als een kind van jongs af aan iets primairs mist ontstaan er problemen.

Dus bij een over spannen moeder kan bijv. het kind te weinig aandacht krijgen en ADHD ontwikkelen, omdat dat kind daar al wat van heeft. Zou hett kind in een zorgeloos milieu opgroeien dan heb je kans dat de ADHD niet uitgroeid. Snap je , of ben ik weer eens te vaag??

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 jan 2006 09:25

uit mijn familie kan ik concluderen dat ADHD echt niet uit probleem gezinnen afkomstig is, anders moest ik echt een complete probleem familie hebben :P

Het is gewoon een erfelijke aandoening.

mijn opa heeft ADHD
2 ooms hebben ADHD
(ikzelf volgens mij in lichte mate)
mijn broertje
4 neefjes
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2006 14:53

spacy schreef:uit mijn familie kan ik concluderen dat ADHD echt niet uit probleem gezinnen afkomstig is, anders moest ik echt een complete probleem familie hebben :P

Het is gewoon een erfelijke aandoening.

mijn opa heeft ADHD
2 ooms hebben ADHD
(ikzelf volgens mij in lichte mate)
mijn broertje
4 neefjes

als je dit linkt naar de 2 vorige antwoorden....?? En.....een hele familie van ADHD (bij ons ook) medunkt geen pretje....?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 jan 2006 16:25

Harriette schreef:als je dit linkt naar de 2 vorige antwoorden....?? En.....een hele familie van ADHD (bij ons ook) medunkt geen pretje....?

ach beetje druk, actief en aandachtvragend,
erg grappig te zien de frustraties als iets niet lukt waar ze mee bezig zijn :lol:

gelukkig heb ik tot nu toe alleen mijn broertje nog maar puberend meegemaakt, die anderen staan wat meer op afstand :D

en alle gezinssituaties zijn heel gemiddeld voor een kerkelijk gezin,
daarbij, het blijft ook maar bij een een enkel kind in het gezin en het rare is dat ik het alleen bij de jongens/mannen ken.

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2006 19:40

spacy schreef:
Harriette schreef:als je dit linkt naar de 2 vorige antwoorden....?? En.....een hele familie van ADHD (bij ons ook) medunkt geen pretje....?

.... en het rare is dat ik het alleen bij de jongens/mannen ken.

dat is heel frapant ja.... komt ook van je vaders kant dan?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 jan 2006 19:47

owww... meiden zat hoor ook met adhd!!!

Dat vind ik vervelend voor die kinderen. Jongens mogen ravotten ed. Van meisjes wordt altidj iets meer ingetogenheid verwacht....

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 jan 2006 20:50

Toch is ADHD (volgens mij) vooral een jongensachtigiets. Net als autisme ed.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 jan 2006 23:36

Harriette schreef:komt ook van je vaders kant dan?

nee via me moeders kant aan ons gezin doorgegeven, maar zal wel net als bij andere erfelijkheden generaties over kunnen slaan :)

maar ben eigen wel benieuwd nu hoe het in onderzoekscijfers qua geslacht verdeeld is.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 jan 2006 00:19

Bij dezen:

Geslacht en leeftijd

ADHD komt meer voor bij jongens dan bij meisjes. In bevolkingsonderzoeken wordt gevonden dat 2 á 3 maal zoveel jongens als meisjes ADHD hebben, terwijl bij kinderen die in behandeling zijn het aantal jongens zelfs 5 maal groter is dan het aantal meisjes.[7] Bij volwassenen met ADHD ligt deze verhouding veel meer gelijk.[12]

Bron: Trimbos Instituut
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”