Refo's stug en angstig in het openbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 31 jul 2003 13:45

Cathy schreef:
De laatste jaren kom ik in allerlei kringen OGG/GGinNed/GG/CGK/NH/evangelisch etc. En overal kom je hele nette mensen tegen, maar ook een stel grote onbeschoftelingen. Het komt overal voor. En als je de kleding erbij trekt dan kom je bij alle mensen hypocryten tegen. Zowel in een zwart pak of iemand met een rok en lang haar of iemand met geen hoed en lopend in een broek. En ik kan je zeggen dat de mensen uit de evangelische kant echt niet onderdoen voor de refo's


Je hebt gelijk, het 'probleem' is dat je het van 'Refo's' niet verwacht, en daardoor valt het extra tegen. Want juist zij zouden beter moeten weten.
Juist zij zouden de Liefde van G.d meer moeten uitstralen.


Daar heb je gelijk in, maar het andere komt ook voor. Als er Refo's in een dienst van evangelischen komen dan kan hetzelfde exact gebeuren. Ik heb het meegemaakt dat ik bij een dienst aanwezig was dat de voorganger "geintjes" maakte over de zwarten aan de overkant. En dat de mensen zaten te lachen, degene die het hardste lachten waren ex-refo's is dat goed????

Ik heb gevraagd na die dienst aan die voorganger of hij nu echt een christen was en dat ik die grapjes erg jammer vond. Hij vond het wel kunnen, ik was er verdrietig over en gaf aan dat wat hij in zijn preek had opgemerkt niet hetgeen was wat zou moeten. Die voorganger was boos en liep weg, maar later hoorde ik dat hij was gebeld door een oude man die het gesprek had gehoord en die had hem terecht gewezen. Via via had hij contact met mij opgenomen en zijn excuus aangeboden en dat heb ik erg gewaardeerd en zo hoort het ook.

Maar ik denk juist dat het belangrijk is dat beide kanten zich in elkaar verdiept en het gesprek aangaat. Gelukkig gebeurt dat in verschillende plaatsen in Nederland, maar ik weet wel als dat in de openbaarheid zou komen, dan zou er aardig trammelant weer uit voor kunnen komen. Want dat doe je toch niet "praten" met elkaar ...... :wink:

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 01 aug 2003 08:29

Laten we zelf ons eens onder de loep leggen en kijken wie we zelf zijn. En als een gezin op een bankje zit heel netjes (uiterlijk misschien niet als een refo) en die groet niet terug. Misschien dan even in een spiegel kijken, misschien moet er wel binnenkort een bezoek in aan de kapper worden gebracht.


Kijk eens naar mijn foto ;-)

Komt het voor dat niet-refo's niet terug groeten? Ongetwijfeld. Zelf woon ik in een dorp en daar groet vrijwel iedereen elkaar. Zou je iedereen gaan groeten in een stad, dan ben je na een uur toe aan nieuwe stembanden, of ze stoppen je in een psychiatrische inrichting. Daar groet je alleen 'bekenden'. En tot die 'bekenden' behoort dan eigenlijk ook je eigen achterban.

Hoe dan ook -maar dat is mijn persoonlijke mening- behoor je terug te groeten. Ook al is het een Hells Angel die als eerste (normaal) groet. En zeker als je jezelf profileert als christen via gedrag of kleding.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 01 aug 2003 09:07

Omega schreef:Zou je iedereen gaan groeten in een stad, dan ben je na een uur toe aan nieuwe stembanden, of ze stoppen je in een psychiatrische inrichting. Daar groet je alleen 'bekenden'. En tot die 'bekenden' behoort dan eigenlijk ook je eigen achterban.

Je kunt op heel veel verschillende manieren groeten. Zelf groet ik veel mensen, ook die ik niet ken. Mogelijkheden zijn inderdaad zeggen van dinegen als: Hallo, Mogge, Moi en Hoi. Maar veel gebruikte groetmethoden zijn ook even met het hoofd knikken. En natuurlijk even met de hand groeten. Niet zwaaien maar even je hand een beetje omhoog waarbij je wijsvinger het hoogste komt.

Worden deze manier misschien wel gebruikt bij het groeten? Of blijven deze refo's echt helemaal onbewogen?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 02 aug 2003 19:40

Omega schreef:
Laten we zelf ons eens onder de loep leggen en kijken wie we zelf zijn. En als een gezin op een bankje zit heel netjes (uiterlijk misschien niet als een refo) en die groet niet terug. Misschien dan even in een spiegel kijken, misschien moet er wel binnenkort een bezoek in aan de kapper worden gebracht.


Kijk eens naar mijn foto ;-)


Dat zegt helemaal niets. Hoe is de actuele stand van zaken ????? Misschien is de ook al van 2002. In de tijd tussen 2002 en augustus 2003 kan heel veel gebeuren hoor. :lol: :lol: 8)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 02 aug 2003 23:05

Omega schreef:Je zou dus eigenlijk moeten concluderen dat mensen die zich in het openbaar reformatorisch kleden, een bijzondere verantwoordelijkheid met zich meedragen. Ze willen zich door hun kleding als reformatorisch profileren. Hulde daarvoor. Maar dan dien je je wel vriendelijk en beleefd naar anderen te gedragen, omdat je anders de hele achterban een soort vervelend stigma oplegt.


Ik kan het hier errrrg mee eens zijn. Datzelfde geldt voor de kerkgang. Met een azijngezicht naar de kerk gaan vind ik daar ook onder vallen. We moeten gewoon wat vrolijkheid uitstralen.

KoRnOnTheCops
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2003 12:13

Berichtdoor KoRnOnTheCops » 03 aug 2003 21:00

surfer schreef:
Ja, die tekst bedoelde ik inderdaad! Hij staat alleen niet in Mattheus 1:47...
zou goed kunnen, de online-bijbel die ik gebruikte was gister een beetje overstuur.. :wink:

De Bijbel kan je ook downloaden via KaZaA
heb ik ook gedaan, dan heb je em gewoon op de harde schijf.

Op KaZaA heb je de Statenbijbel, maar ook een nieuwere vertaling.
Ik geloof in het complement van God

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 03 aug 2003 22:01

De Statenbijbel staat ook op Refoweb.

http://refoweb.solcon.nl/bijbel/
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 aug 2003 10:24

Dat refos in het openbaar terug getrokken zijn en zich afzondereren zie ik ook heel vaak.

Ik vind het heel jammer. De meeste refos denken dan aan niet wereldgelijkvormig te worden. Maar sommige vergeten dat je wel in de wereld moet staan maar niet van de wereld moet zijn.
Je moet wel een lichtend licht zijn in de wereld. En dat doe je niet door je af te zonderen.
Ik denk dat ook velen refos niet uit durven komen voor hun princiepes, Mischien is hun teruggetrokenheid vooral gekweekt wordt door refomatorische scholen en andere refomatorische instellingen. Hierdoor hebben mensen totaal geen contact met de wereld. Zodra ze dan in aanraking komen met de wereld weten ze niet hoe ze zich moeten gedragen en gaan ze zich afzonderen.

Ik zou het een goed idee vinden om naast het vak maatschapij leer nog ene vak te geven op refoscholen. Staan in de maatschapij met je christelijke achtergrond. Hoe ga je met anders denkenden om
? enz.

Refos die zich afzonderen ken ik zeker. Deze mensen laten over het algemeen geen goede indruk achter. Mensen die in de wereld staan met een schreuwende mond dat ze christen zijn en daarna niet eens normaal met hun collegas op kunnen schieten laten volgens mijn ook geen goed voorbeeld.

Wees een lichtend licht in de wereld en niet buiten de wereld!!!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 04 aug 2003 10:47

Helaas herken ik het wat Omega aankaart. Ik had het afgelopen vrijdag nog. Liep ik samen met een donkergetinte vriend (ook een refo overigens) langs het huis van de koster. Zeg ik de kostersvrouw vriendelijk, hartelijk en beleefd goedendag die daar de ramen aan het zemen was. Recatie; we werden stilzwijgend héél vreemd aangekeken.

Die dag daarna kwam ik in de winkelstraat een evangelisch iemand tegen die ik al jaren niet meer gezien had. Hadden we midden op straat een heel fijn gesprek van hart tot hart.....

Zelf reageren mensen vaak héél verbaasd als ik zeg refo te zijn. Als ik dan vraag waarom dat niet zou kunnen dan is het antwoord altijd dat ik te open en te vriendelijk ben en vooral dat ik teveel levensvreugde uitstraalt. Dat zegt denk ik meer over het beeld wat men heeft over de refo's dan over mij.

Heb het ook eens tijdens m'n studie gehad dat een jongen naar me toe kwam die zei: "ik hoorde dat jij uit een zware gereformeerde kerk komt, had ik helemaal niet verwacht want je bent altijd zo vrolijk." Duh.

Spurgeon zegt altijd dat als er één volk vrolijk over de wereld moet gaan dan is dat Gods Volk wel. Paulus schrijft ook: verblijd u ten alle tijde.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 05 aug 2003 19:22

Spurgeon zegt altijd dat als er één volk vrolijk over de wereld moet gaan dan is dat Gods Volk wel. Paulus schrijft ook: verblijd u ten alle tijde.


Ik ben het van harte eens met Hijwel en Calvin. Vaak wordt gezegd dat je vanwege je zonden niet blij en vrolijk kunt zijn. Dat kan waar zijn. Maar dat betekent dan niet dat je dit moet uitstralen naar de wereld. Of zoals 2. Tim. 2:24 het zegt: "En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten