wat is mediteren? kan dat wel of niet als christen zijnde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2005 11:20

Raido schreef:Ik weet niet, ik weet wel dat het begint met een aantal bonkgeluiden aan de andere kant van de muur, als ze daar gaan kijken zien ze twee Boedhistisch monnikken, die tijdens hun medidatie zweven, maar telkens uit hun concentratie worden gehaald en naar beneden vallen...

daar moest ik even aan denken :mrgreen:

Haha, ik denk dat als je zo ver bent met je emditatie dat het uit de concentratie halen niet zo makkelijk zal zijn :mrgreen:

Ik lees in boeddhistische literatuur wel een hoop voorbeelden van wonderlijke gebeurtenissen tijdens meditatie waarvan ik nog niet precies weet wat ik er van moet denken trouwens.

Ontmasker!

Berichtdoor Ontmasker! » 30 sep 2005 13:38

MrSokkie schreef:Ik lees in boeddhistische literatuur wel een hoop voorbeelden van wonderlijke gebeurtenissen tijdens meditatie waarvan ik nog niet precies weet wat ik er van moet denken trouwens.

Ik hoop niet dat dat bovennatuurlijke verschijnselen zijn, want dan zou ik wel weten wat ik daarvan moest denken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2005 13:52

Ontmasker! schreef:
MrSokkie schreef:Ik hoop niet dat dat bovennatuurlijke verschijnselen zijn, want dan zou ik wel weten wat ik daarvan moest denken.

Of er is een stuk minder bovennatuurlijk dan je denkt, dat kan natuurlijk ook. :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 okt 2005 08:12

Je kunt er blijkbaar ook geweldsmisdrijven mee bestrijden.

In Washington DC is een experiment gedaan door 4000 meditators langere tijd te laten mediteren en te kijken welk effect dat zou hebben op de geweldsmisdrijven. het effect is zeker significant te noemen.

http://www.istpp.org/crime_prevention/

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 dec 2005 10:25

MrSokkie schreef:
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling je gedachten uit te zetten; dat lukt toch niet en anders heeft de farmacie daar speciaal een miljarden industrie voor opgezet. Gedachten (goede en kwade) zullen altijd in je blijven opkomen, en door meditatie leer je je daar bewust van te zijn en ze los te laten. Als ik nu zit te mediteren krijg ik een gedachte en denk ik "hee, een onrustige gedachte" en daarna laat ik die weer los.

Als het daarbij blijft zijn het inderdaad slechts ontspanningsoefeningen maar je kunt het gebruiken als een manier om tot diepe inzichten te komen. Als je je eenmaal langere tijd kunt concentreren kun je bepaalde dingen, zoals wat naastenliefde nou precies is ofzo. Of waarom je op een bepaalde vervelende manier reageert op een bepaalde situatie en hoe je dat kan veranderen

Idd. Zo ook met zwemmen, duiken, schaken e.d. Mediteren werkt voor o.a. je hartslag (record is 7 per minuut! (niet van mezelf hoor ;)), je denkvermogen, je ademhaling, reinigen van je lichaam concentratie etc.
Er zit alleen idd een gevaar aan.

Terug naar “Archief”