Passie voor Preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

garry
Verkenner
Verkenner

Passie voor Preken

Berichtdoor garry » 16 jul 2003 20:48

Deze 'beweging' timmert op dit moment nogal aan de weg (RD, Visie). Heeft iemand er wel eens iets van gemerkt? Dat een dominee ineens anders, 'pakkender' preekt na zo'n preekcursus??

garry

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 20:52

ja goede zaak, heb je de visie gelezen?
Bewustwording is goed ja, als het maar niet om het effect gaat he. Maar dat we echt terug gaan naar Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jul 2003 21:14

Ze moeten zichzelf wezen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 jul 2003 07:18

Een preekcursus? Waarom is dat?

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 09:44

Ikke21 schreef:Een preekcursus? Waarom is dat?

in de eerste plaats om dominees weer te helpen vanuit hun relatie met God te preken. En niet alleen vanuit de theologie. Niet ieder jaar ongeveer dezelfde preek over dezelfde catechismuszondag. NEe, geloven is leven met God en dan is er zoveel te vertellen!

als tweede leren ze ook om te preken zoals past bij deze tijd. Lees maar eens het artikel in de visie, staat ook vast wel op http://www.eo.nl

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 17 jul 2003 15:20

joris schreef:Bewustwording is goed ja, als het maar niet om het effect gaat he. Maar dat we echt terug gaan naar Christus.

Ik heb begrepen de beweging juist is opgericht om Christus (weer?!!) meer centraal te stellen in het preken...

En een cursus preken is altijd goed. In ieder vak heb je toch bijscholing? Dus dat vind ik niet zo vreemd.

http://www.passievoorpreken.nl
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 17 jul 2003 15:51

Best triest dat dominees via een cursusje geleerd moet worden dat ze vanuit het diepste van hun ziel en hun relatie met God moeten preken.

Passie leer je niet via een cursus, dat leer je van de Heilige Geest, Hij alleen steekt je hart in brand om Jezus, de Christus der Schriften voluit en helemaal centraal te stellen.

Wie nog passie voor preken moet leren...ik snap niet waarom dominees die dat nog moeten "leren" dominee zijn geworden!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 17 jul 2003 16:18

Wilko schreef:Best triest dat dominees via een cursusje geleerd moet worden dat ze vanuit het diepste van hun ziel en hun relatie met God moeten preken.

Passie leer je niet via een cursus, dat leer je van de Heilige Geest, Hij alleen steekt je hart in brand om Jezus, de Christus der Schriften voluit en helemaal centraal te stellen.

Wie nog passie voor preken moet leren...ik snap niet waarom dominees die dat nog moeten "leren" dominee zijn geworden!

Ik weet niet of jij ooit voor een hele kerk vol mensen een samenkomst van een dik uur hebt moeten leiden, maar ik kan me voorstellen dat je naast je 'heilige passie' toch wel de kriebels krijgt. Een cursus waarin bepaalde retorische technieken, onder de aandacht worden gebracht, kan dan een goed hulpmiddel zijn.

De naam 'Passie voor preken' doet mij trouwens meer denken aan een nieuw soort Mona-toetje.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 16:21

Wilko:
ik snap niet waarom dominees die dat nog moeten "leren" dominee zijn geworden!

1) Je kunt wel een passie voor preken hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je aansprekend kunt preken. Wat is er mis mee om wat dat betreft vaardigheden op te doen? Andere vaardigheden leer je toch ook aan?

2) Niet elke dominee is dominee geworden voor het preken. Er zijn er die dat het moeilijkste onderdeel van hun ambt vinden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 jul 2003 17:44

Bij ons moeten ze zelfs een studie volgen van uhmm 4 jaar? of is het 5

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 18:24

Het programma voor de cursus is als volgt:

We beginnen op maandagmorgen om 10.00 uur met koffie en kennismaken. Dit doen we door jullie te vragen een stukje van je laatstgehouden preek voor te dragen. Neem dus je laatste preek mee.

Vervolgens gaan we kijken hoe je tot een heldere bijbelse boodschap komt, een boodschap waar mensen ook echt iets mee kunnen. De maandagavond gaan we mindmappen, een methode van onthouden en noteren die nodig is om straks van kernwoorden te kunnen preken.

Op dinsdagmorgen ontdekken we hoe je komt tot een boeiende preekopbouw. Dinsdagmiddag gaat het over: blijf dichtbij jezelf, dus hoe ga je zelf helemaal door de boodschap heen, hoe bemediteer je je tekst en je preek? Dinsdagavond volgt een praktische training presenteren: hoe kan je op de preekstoel speken van hart tot hart?

Op woensdagmorgen houdt ieder een stuk van zijn preek vanaf de mindmap: hoe werkt het in de praktijk?! We sluiten de cursus af met een gezamenlijke lunch die tot uiterlijk 14.00 uur duurt.

Je ziet, een intensieve en praktische cursus waar je zeker wat mee kunt als je thuiskomt.

Er kunnen maximaal 16 deelnemers meedoen. Inschrijven gaat het snelst via ons e-mailadres: spoel.vdm@tiscali.nl. Na inschrijving gelden de gebruikelijke annuleringsregels: vanaf 6 weken voor aanvang van de cursus wordt 50% van de prijs in rekening gebracht.

Aarzel niet, maar grijp deze kans aan om samen met anderen uit de breedte van de kerken drie dagen intensief te spreken en te oefenen in preken.

Van harte uitgenodigd door de cursusleiding: Drs. Margreet Bos en Ds. Ron van der Spoel

P.s. op 10 juli: deze cursus is inmiddels ook vol. Let op de site voor een volgende mogelijkheid!

Onze visie
Preken is de belangrijkste opdracht van iedere voorganger. In de wekelijkse samenkomsten van de gemeente van de Heer gaat Gods Woord open en is er die ontmoeting met Christus, de Levende. Dat maakt preken tot een groot voorrecht én tot een grote verantwoordelijkheid. In dat spanningsveld staan alle predikers. Het is daarom van groot belang dat wij, die dezelfde opdracht delen, elkaar rond de verkondiging van het evangelie van Jezus Christus herkennen, inspireren en opscherpen.

Delen
In bijna alle landen ter wereld waar gepreekt wordt, ontmoeten predikers elkaar over kerkmuren heen om ervaringen te delen, vaardigheden te leren en samen opgebouwd te worden. Ook in Nederland is er onder predikers behoefte aan brede contacten met collega's en aan toerustende activiteiten op het gebied van prediking. Daarom is in juni 2002 de preekbeweging Passie voor Preken geïnitieerd. Passie voor Preken staat voor een beweging van predikers die ernaar verlangen om het evangelie van Christus te verkondigen in gehoorzaamheid aan Gods roeping en in betrokkenheid op de hoorders van vandaag.

Doelgroep
Passie voor Preken heeft als eerste doelgroep voor ogen allen die zich op een of andere wijze door Christus geroepen weten tot de verkondiging van zijn evangelie: aanstaande predikers, ervaren predikers en preekdocenten. Maar ook iedereen die zich op andere wijze bij de prediking betrokken weet kan zich als deelnemer aanmelden.

Activiteiten
Passie voor Preken is geen vereniging, maar een beweging. Dat betekent dat we niet uitgaan van leden, maar van deelnemers. Passie voor Preken organiseert regelmatig conferenties en cursussen en heeft een inspirerende en eigentijdse website: www.passievoorpreken.nl. Via deze website kunnen deelnemers gebruik maken van aanbiedingen van boeken en andere zaken die met prediking te maken hebben.

Missie
Alle activiteiten van Passie voor Preken hebben als doel: inspiratie en verdieping bieden voor de taak van de verkondiging van het evangelie van Christus, in de verwachting dat de Geest dit wil gebruiken voor de vernieuwing van de prediking in Nederland.

Stuurgroep
De beweging Passie voor Preken wordt aangestuurd door een groep van zeven mensen uit de breedte van de reformatorisch-evangelische kerken. Zij ervaren het allemaal op hun eigen manier als hun missie om in Nederland bijbelse en inspirerende prediking te bevorderen. De stuurgroep van Passie voor Preken bestaat uit de volgende personen:
» drs. Ron van der Spoel (hervormd predikant in Harderwijk en woordvoerder van de preekbeweging Passie voor Preken)
» dr. Jos Douma (gereformeerd vrijgemaakt predikant in Beverwijk en gastdocent homiletiek aan de Theologische Universiteit in Kampen, Broederweg).
» drs. Wim Dekker (studiesecretaris van de Hervormde Bond voor Inwendige Zending)
» drs. Hans Eschbach (predikant-directeur van het Evangelisch Werkverband)
» Arnold van Heusden (directeur van de Evangelische Alliantie)
» dr. Bert de Leede (rector van het Theologische Seminarie Hydepark)
» Arjen van Trigt (uitgever bij Uitgeverij Boekencentrum)

Ondersteunende organisaties
We hopen in de toekomst verschillende activiteiten te kunnen ontwikkelen en organiseren in samenwerking met:
» Evangelische Alliantie
» Evangelisch Werkverband
» Hervormde Bond voor Inwendige Zending
» Theologisch Seminarium Hydepark
» Uitgeverij Boekencentrum

http://www.passievoorpreken.nl

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 17 jul 2003 19:39

Als het goed is heb je voor elke preek een passie, er wordt verteld over Jezus en hoe je zalig kan worden, hoe dat gebracht wordt moet niet uit maken, als je maar passie genoeg hebt voor de blijde boodschap.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 17 jul 2003 19:52

Gelukkig zijn er gewoon predikanten die zichzelf als ieder ander mens beschouwen en nederig willen leren hoe iets wat moeilijk is beter kan. Laat ze alsjeblieft naar cursussen gaan... God stuurde Mozes ook de woestijn in voor een workshop van veertig jaar achter de schapen (lekker relevant!! of niet, of wel... een prekencursus lijkt relevanter).
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jul 2003 21:26

Ik vind die cursussen wel goed. Ze leren daar dingen die hen kunnen helpen om Christus beter te prediken e.d. Waarom niet?

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 17 jul 2003 23:24

Wilko schreef:Best triest dat dominees via een cursusje geleerd moet worden dat ze vanuit het diepste van hun ziel en hun relatie met God moeten preken.

Het is een vorm van toerusting, a) een soort geloofsopbouw en b) inhoudelijke training. Als je dat onnuttig lijkt waarom ga jij dan a) naar de kerk en b) leren voor je eigen vak?

Of denk je echt dat alles als manna uit de hemel komt vallen?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Terug naar “Archief”