Hoe ga je als Christenen om met IVF/ICSI?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 nov 2005 14:41

Ik denk dat IVF wel verantwoord is, heb ook geholpen bij puncties, mensen meegemaakt die complicaties kregen.

Bij ons in het ziekenhuis werd er altijd gekeken naar hoevel eicellen ze konden bevruchten, niet alle eicellen waren hier goed voor. Als stel kun je zelf kiezen hoeveel je er teruggeplaatst wil hebben, die kun je dan laten bevruchten. Ook kun je ervoor kiezen om de andere cellen 'in te laten vriezen' zodat je ze voor een tweede keer kunt gebruiken (dit vind ik een heel vreemd idee, sta hier niet echt achter), bij ons worden ze NIET voor een medische test gebruikt!!!

Je kunt dus hele goede afspraken maken met de IVF arts! Er zitten wel meer risico's vast aan IVF, maar dat betekend niet dat iedereen mega ziek wordt! Dat kan ook bij een normale bevruchting...

wave
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wave » 23 nov 2005 08:42

butterfly schreef:Als kinderen alleen verwekt worden binnen de huwelijksband uit de eicel van de moeder en de zaadcel van de vader dan is daar niets mis mee.

Mee eens!! Ik snap bezwaren tegen IVF/ICSI goed, maar als je maar 1 eicel laat bevruchten, met het zaad van je eigen man? Ik denk dat dat goed kan. Wat zou jij dan doen Joepie, als je zelf geen kinderen gekregen zou hebben? En je verlangt er toch naar?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 nov 2005 09:14

Het in Gods handen leggen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2005 14:02

Raido schreef:Het in Gods handen leggen?

Precies!!!!!
Maar ik ben het helemaal eens met de opmerking van Butterfly!
Met die vorwaarde ben ik het eens....en zolang er geen bevuchte cellen weggedaan worden!!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 nov 2005 15:46

1 eicel is wel erg weinig, er is dan een tamelijk kleine kans op zwangerschap. Maar als je er niet meer laat bevruchten dan je terugplaatst heb vind ik het verantwoord.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 nov 2005 15:49

Ik zie dat mij betoog over de uniciteit van het leven weinig indruk maakt ;-) Of moet ik :( zeggen?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2005 16:18

Klaas schreef:Ik zie dat mij betoog over de uniciteit van het leven weinig indruk maakt ;-) Of moet ik :( zeggen?

Ik kan me er redelijk in vinden en vind het ook niet echt nodig om allerlei kunstgrepen uit te gaan halen om je eigen kinderwens te bevredigen. Vermenigvuldigd over het aardrijk hebben we ons toch al, en zonder kinderen kan het ook erg leuk zijn.

Maar misschien is dat te makkelijk..

André

Berichtdoor André » 23 nov 2005 16:36

Aragorn schreef:Ik kan me er redelijk in vinden en vind het ook niet echt nodig om allerlei kunstgrepen uit te gaan halen om je eigen kinderwens te bevredigen. Vermenigvuldigd over het aardrijk hebben we ons toch al, en zonder kinderen kan het ook erg leuk zijn.

Maar misschien is dat te makkelijk..
Misschien is dat over gevoelens heen walsen, in de trant van je hebt al 1 kind, wat zeur je toch dat je er niet meer krijgt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2005 16:38

Nou, ik kan me best voorstellen dat je graag kinderen wilt en dat het lullig is als je die dan niet krijgt. Maar dan is het nog wel de vraag of het doel de middelen heiligt, daar gaat dit topic toch over.

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 10 dec 2005 21:38

Ik ben ook geen voorstander van IVF, maar ik zou het tamelijk harteloos vinden om mesen die er wel voor kiezen te veroordelen. Het is volgens mij iets wat ieder stel samen moet afwegen en beslissen. De reden waarom ik geen voorstander ben is niet zozeer dat je kindjes zou weggooien, want ik vind het idee dat een bevruchte eicel een mensje is, tamelijk bizar. Ik denk dat het in potentie een mens is.
Het grootste bezwaar dat ik heb is dat ik deze kunstgrepen een typisch geval van 'kinderen nemen' is ipv. 'kinderen krijgen'. Als het mijn kinderwens betrof, zou ik vinden dat mijn vrouw en ik moeten accepteren dat we geen kinderen kunnen krijgen.
Het heeft er denk ik ook mee te maken of je onvruchtbaarheid als een ziekte ziet. Ik vind onvruchtbaarheid geen ziekte (Al is het in zekere zin een disfunctioneren van het lichaam).
En het argument dat IVF/ICSI niet natuurlijk zijn, vind ik ook wel iets inzitten. Onvruchtbaarheid kan allerlei oorzaken hebben, maar stel nou dat de reden is dat de genetische combinatie van desbetreffende man en vrouw niet zo gunstig is (Dat kan; bepaalde eiwitten die een rol spelen in het immuunsysteem leveren een minder geslaagde combinatie op in een potentieel kind.) Je zou dan door deze kunstgrepen een selectiemiddel van de natuur omzeilen om toch een zwak kind op de wereld te zetten. Of stel dat de onvruchtbaarheid (Eigenlijk moet ik spreken van verminderde vruchtbaarheid, wil IVF of ICSI succes hebben :-)) erfelijk is, dan zadel je je kind op met onvruchtbaarheid.
Durven twijfelen getuigt van een groot geloof

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 dec 2005 09:15

De reden waarom ik geen voorstander ben is niet zozeer dat je kindjes zou weggooien, want ik vind het idee dat een bevruchte eicel een mensje is, tamelijk bizar. Ik denk dat het in potentie een mens is.

Wanneer wordt een embryo dan wel een mens?

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 12 dec 2005 11:04

Goeie vraag, maar wel een beetje irrelevant in dit topic. Wat denk je zelf? Ik heb daar niet heel erg stellige ideen over. Misschien kun je wel niet zo duidelijk zeggen wanneer een embryo een echt mens is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 dec 2005 12:07

Volgens mij is de gedachte dat een bevruchte eicel menselijk leven is essentieel voor deze discussie. Als je stelt dat er bij een bevruchte eicel nog geen sprake is van menselijk leven moet je die grens ergens anders leggen en volgens mij kun je dat niet. Want wanneer is abortus dan nog verkeerd? Is de morning-afterpil dan geen probleem?

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 12 dec 2005 12:55

Euhm, Klaas, volgens mij moet je alleen 'een grens leggen', als je dubieuze dingen gaat doen. Ik ben sowiezo tegen abortus, ook als het voor mij niet duidelijk is of een zygote al een echt mensje is. Maar ik heb natuurlijk weer makkelijk praten, want ik ben niet ongewenst zwanger.
Zwangerschap is een complex wonder en de behoefte om grenzen te stellen komt alleen voort uit behoefte aan duidelijke ethische richtlijnen voor menselijke interventie in het zwangerschapsproces. Ik houd liever vragen, dan dat ik gesust word met te makkelijke, simpele antwoorden.
Morning-after-pil? In principe ben ik tegen. Het is hardstikke ongezond en slecht voor je. Als noodoplossing na gedwongen seks zeg ik: doen! Slikken, die pil. Maar na een avondje onvoorzichtig te zijn geweest; tja. Dat moet je in de eerste plaats niet doen. Draag verantwoordelijkheid voor je eigen handelen. Maar goed, dit gaat niet over IVF/ICSI.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 dec 2005 13:22

Euhm, Klaas, volgens mij moet je alleen 'een grens leggen', als je dubieuze dingen gaat doen.

Maar om te bepalen of iets dubieus is moet je toch eerst weten wat het precies is wat je doet? Het maakt een heel verschil of je een bevruchte eicel beschouwt als een klompje cellen of als menselijk leven. In het geval van IVF is het dus de vraag of er een klompje cellen afsterft of een menselijk leven.

Je kunt dat een moeilijke vraag vinden maar het is iig een vraag die essentieel is als je iets zinnigs wilt zeggen over de ethische kant van IVF.

Terug naar “Archief”