evangelisatie onder "refo's"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jul 2003 19:01

Wij moeten ons niet met de verborgenheden van God gaan bemoeien. Zijn wijs besluit is van eeuwigheid genomen. Er staat in de Bijbel niet dat elke uitverkorene wordt bekeerd, maar elke zondaar die tot Hem komt krijgt genade!

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 19:04

caprice schreef:Wij moeten ons niet met de verborgenheden van God gaan bemoeien. Zijn wijs besluit is van eeuwigheid genomen. Er staat in de Bijbel niet dat elke uitverkorene wordt bekeerd, maar elke zondaar die tot Hem komt krijgt genade!

ik snap de relevantie niet van deze opmerking? ik bedoel heel vriendelijk: wat bedoel je hiermee?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jul 2003 19:16

Ik plaatste deze opmerking in het licht van een uitspraak in het artikel:

,,Straks weer naar de kerk, jongens?” Stellig: ,,Maar natuurlijk.’’ ,,Kun je dit combineren, morgen naar de kerk gaan en nu hier je bezatten?” Overtuigd: ,,Dat maakt niet uit. God heeft van eeuwigheid het aantal uitverkorenen bepaald. Wij horen niet bij dat uitverkoren volk van God, dus waarom zouden we niet mogen drinken?” ,,Denk je echt zo voor God te kunnen verschijnen?” Heel rustig en serieus antwoorden ze: ,,Er wordt ons verteld dat er maar een paar uitverkorenen zijn. Dat zijn wij niet. Als het voor ons eeuwigheid wordt, dan is dat voor altijd branden in de hel. In de hel zitten de meeste mensen. Ik neem aan dat het daar best gezellig zal zijn.”

Vreselijk toch als je er zo over denkt?

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 19:56

ja dat heb ik in mijn eerste reactie ook gezegd: goed dat ze gaan evangeliseren, maar de aanpak vind ik niet echt handig. maar goed.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 14 jul 2003 22:06

Ik zit/zat in een ger.gem. kerk waar ook zo'n dode sfeer hangt. Op catechesatie merk ik dat de jongeren ook zo als de jongens uit het artikel reageren. Van als we uitverkoren zijn komen we er toch wel. Ouders van deze jongeren hebben vaak liever dat ze naar de disco gaan dan naar een andere gemeente, laat staan een Christelijke gemeente.

Zelf denk ik dat de satan iedereen op zijn zwakke punten pakt. Hier in deze gemeente is dat het lijdzame, dode afwachten. Maar zoals je ook leest in het artikel God is liefde dus... dit mag wel. Dat is dan een zwak punt van die kant.

Strijd tegen de saten en bid en leef met de Heer, ik denk dat de Heer je alleen kan beschermen tegen je zwakke kant.

Nu schrikken wij misschien van deze jongens, maar zelf heb ik ook zwakke kanten en ik merk dat satan me daar ook op pakt. Zodra ik me meer met 'wereldse' dingen bezig houd, merk ik dat de satan mijn zwakke kanten weer aanpakt.

Blijf daarom in geloof op Christus en bescherm jezelf.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 14 jul 2003 22:21

Ik sluit mij bij grotendeels bij Willempje aan!

Ik kom zelf uit het oosten, maar geef ook les aan 13,14,15,16 jarigen in het westen van het land

Verschil is er niet wat betreft . Wel heb ik het idee dat men in het westen iets gauwer naar het uiterlijk dan, wereldgelijkvormig is, (broek, tv enz.) maar dat ze inhoudelijk toch taak beter zijn toegerust, omdat ze in een meer open en in een nog meer geseculariseerde wereld hun weerwoord moeten hebben.
In het oosten zijn de dingen meer vanzelfsprekend. gezag berust bij de autoriteit, kerkeraad en traditie, daar komen ze niet zo gauw aan! Ondertussen denken ze er toch iets minder over na en gaan ze ook iets gauwer zaken doen die nogal tegen Gods Woord in gaan, want vaak hoort ook dat bij dezelfde traditie. Jongeren mogen hun wilde haren in de kroeg verliezen, de meest logische weg na hun trouwen is die van een degelijke huisvader.

Ik besef gevaarlijk aan het generaliseren te zijn. Ook ik ben afkomztig uit het oosten van het land en als ik de weekenden thuis kom, voel ik me ook echt thuis. (Kan ook aan mijn vriendin liggen overigens)
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 14:52

Die zonder zonde is werpe de eerste steen...

Pas op met het veroordelen van deze jongeren. Hoe erg het ook is, laten wij ons er niet boven verheffen. (Waarmee ik niets goed wil praten, laat dat duidelijk zijn).

Hier op het refoweb wentelen wij ons heerlijk om in onze godsdienst, en we menen zeer rechtzinnige en hoogbekeerde mensen te zijn. Intussen zijn we er net zo aan toe als deze jongeren, vrees ik (daarbij mijzelf insluitend).

Overigens was ik ook geschokt door het artikel. Ik hoop dat er ambtsdragers zullen zijn die er naar toe zullen gaan om de jongeren uit hun eigen gemeente aan te spreken. En daarna naar de ouders van deze jongeren gaan om die eveneens aan te spreken. En vervolgens deze jongeren al biddende aan de troon van God zullen brengen. Alleen Hij kan redden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 15:42

ik vindt de houding van deze jongeren, nl. het misbruiken van enkele christelijke dogma's om hun rotzooi goed te praten, veel ernstiger dan het feit dat ze naar een disco gaan.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 15 jul 2003 17:08

surfer schreef:ik vindt de houding van deze jongeren, nl. het misbruiken van enkele christelijke dogma's om hun rotzooi goed te praten, veel ernstiger dan het feit dat ze naar een disco gaan.

Het is ernstiger dat er bepaalde opvattingen op basis waarvan een dergelijke conclusie kan worden getrokken, tot christelijk dogma zijn geworden.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 15 jul 2003 18:04

willempie schreef:Verder vind ik het erg triest om deze jongeren te veroordelen. Wij zijn zelf geen haar beter dan deze jongeren

Ik citeer hier nog een keer wat ik al eerder ook heb gemeld. Ik sluit me hiermee dus ook helemaal bij Pieter aan. Het gaat er niet om of wij de disco niet bezoeken of dat wij niet zulke taal spreken. Het gaat erom of wij zelf al onze zonden in de handen van God hebben gelegd en dat hij ze vergeven heeft. En dan voelen wij ons echt niet beter dan deze jongeren.

Ik bedoel daar mee te zeggen:
Er staat in de bijbel, en dat beleef ik ook zo, dat wij onze zonden nog dagelijks meer maken. En ergens anders "Er is niemand die goed doet ook niet tot een toe" Je doet ook alles fout als je al bij Gods volk hoort. Je hele leven is een grote zonde, je mag alleen blij zijn dat God ze jou iedere keer weer vergeeft (als je dat persoonlijk al zo ervaren hebt tussen God en jou) Dan kijk je niet neer op die personen die ook zonden doen, dan heb je eerder medelijden dat ze nog niet door Christus bloed gereinigd zijn, en dan kun je alleen maar voor ze bidden of God ze wil laten zien wie ze zijn, en dat er wel degelijk ook voor hen nog vergeving mogelijk is.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik opgeschreven heb. Zo niet, vraag me er dan naar, dan probeer ik het nog een keer op een andere manier op te schrijven.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2003 13:06

lalage schrijft
Pieter, kijk je uit dat je niet dezelfde neigingen gaat vertonen als de jongeren die naar de disco gaan? Je legt de nadruk op onze verdorvenheid (wat een woord....) maar als christen zou je juist de nadruk moeten leggen op de verlossing daarvan, of niet dan?

Toe nu, Lalage. Ik dacht dat mijn "neigingen", zoals jij ze noemt, voortkomen uit pure bezorgdheid om mijn eigen zieleheil en dat van mijn naaste. Dat is wat anders dan pure onverschilligheid, en jezelf verschuilen achter noodzakelijke ellendekennis, uitverkiezing of wat dan ook.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 jul 2003 15:52

De eerste waar ik aan moest denken toen ik het artikel las, was (oud-forumbezoeker) D.Duck - kennen jullie die nog? Totaal afgeknapt op God en geloven uberhaupt, vanwege de donderpreken van de dominee en de huichelachtigheid van de mensen in zijn gemeente. Van velen kwam daarop het advies: Joh, ga eens in een andere gemeente kijken hoe de preken en de mensen daar zijn.

Gek genoeg was dat vervolgens nog wel hetgeen waar hij zich het meeste tegen verzette. Want, ondanks dat hij zich ertegen afzette, vond hij dat in zijn eigen kerk toch wel het enige ware geloof verkondigd werd.

Blijkbaar is dat het enige wat ze er in sommige kerken ingeramd krijgen: dat hun kerk het enige ware is, en de rest is absoluut 'not done'. En dat terwijl je als Nederlandse Christenen toch een eenheid zou moeten vormen? Ik vind het niet vreemd dat de gemiddelde Nederlander er niets van begrijpt, van die rare Christenen. Ik heb het al zo vaak van niet-christenen gehoord, dat de bijbel vol met tegenstrijdigheden staat. Het is niet zo, maar omdat iedere kerk hier zijn eigen regeltjes zit te maken, lijkt het er wel bijzonder veel op! Ik hoop dat organisaties als de EO en IFES, en initiatieven als SoW de Christenen in Nederland weer terug bij elkaar weet te brengen.

[n.a.v. de opmerking van Lalage hieronder: De perikelen rond het SoW-proces ken ik aanmerkelijk minder goed dan de EO en IFES, maar het idee van 'samen op weg om weer 1 in Christus te worden' staat me wel aan]
Laatst gewijzigd door TheEdge op 16 jul 2003 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 16 jul 2003 18:04

Toch blijf ik het met pieter eens. Ik heb het niet over iedereen, maar de manier waarop sommigen reageerden op die uitgaande jongeren vond ik echt erg.

Jezus zegt zelf in mattheus 7:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

Ik geloof dat ik hier genoeg mee gezegd heb

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 jul 2003 18:12

Willempie schreef:(...)
Ik geloof dat ik hier genoeg mee gezegd heb
Ik geloof het niet. Want hiermee kun je alles goed gaan praten. Je mag en bent, bijbels gezien, verplicht te oordelen over daden. Dat je in dezen persoon en zaak moet scheiden lijkt me duidelijk.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 16 jul 2003 18:32

Natuurlijk mag je de zaak veroordelen, maar wat ik ermee wil zeggen dat je jezelf niet beter moet voelen dan die jongeren die dat doen.
Wijzelf doen wel weer andere zonden.
en iedere zonde is voor god even slecht.
Natuurlijk mag je het erg vinden wat die jongeren zeggen en wat ze doen, maar ga jezelf er niet boven verheffen

Terug naar “Archief”