In een ander topic kwam even de nodige kerstmuziek ter sprake.
Wellicht is het leuk hier te vertellen welke kerstmuziek je bijzonder waardeert. Een toelichting erbij is uiteraard leuker dan een simpel lijstje. Ik zal zelf de spits afbijten.
Voor mij is The Darkest Night of the Year van Over the Rhine al jarenlang DE kerstplaat bij uitstek. Wat mij betreft steekt ie met kop en schouders boven alle andere kerstplaten uit. Kerstmuziek heeft voor mij te maken met zowel inhoud als sfeer. Helaas is de inhoud vaak uitermate belabbert (nivo: all i want for christmas is... you) of het gaat om traditionals. Voor wat betreft de sfeer is het vaak al niet veel beter: een zoetsappige kerstsfeer overgoten met wat belletjes. Brrr. Nou moet ik eerlijk zeggen dat TDNOTY voor wat betreft de inhoud grotendeels leunt op de traditionals. Belangrijk is echter dat het nooit nergens over gaat. De drie originele songteksten zijn sterk maar voor mij niet DE reden om de plaat zo hoog te waarderen. Daarvoor moet je toch echt bij muziek zijn en dan met name de sfeer die die muziek oproept. Want sfeer krijg je op deze cd met karrevrachten. OTR weet een heel specifieke kerstsfeer op te roepen (donkere dagen, kaarsje aan, wijntje op) die nooit sentimenteel is. Voeg daarbij dat ondanks de vaak sobere setting de muzikale kwaliteiten van de muzikanten overduidelijk zijn en je hebt een top-cd. Een kerst-cd die ook 2 maanden voor en na kerst het beluisteren waard is...