Moderator: Moderafo's
De reden waarom Klaas deze website niet aanbeveelt, komt waarschijnlijk omdat ze de leer van de alverzoening uitdragen.
marcel081276 schreef:als je de bijbel goed leest en dingen niet uit zijn verband trekt kom je tot de conclusie dat het pretribulationisme juist is.
ik ben nu een bijbelstudie aan het volgen en daar word er heel veel duidelijk.
Jerryman schreef:Ik las een artikel in het Reformatorisch Dagblad wat ging over de serie van Tim Lahaye en Jerry B Jenkins, 'de laatste bazuin'. Hierin wordt verwezen door ds. J. Koppelaar naar het pretribulationisme en het prechiliasme.
Het prechiliasme staat voor de eenmalige wederkomst van de Heere Jezus waarbij de gemeente wordt opgenomen. Alle beloften die nog vervuld moeten worden worden in Zijn Koninkrijk vervuld en daarna, als deze vervuld zijn, wordt alles aan de Vader overgedaan (met eerbied gesproken).
Het pretribulationisme gaat er van uit dat de Heere Jezus tweemaal wederkomt. Eenmaal voor de grote verdrukking wanneer hij de gemeente op zal nemen en later nogmaals met Zijn gemeente.
Wat zou het meest aannemelijk zijn op basis van de Schrift.. Het prechiliasme of het pretribulationisme?
Dat is niet juist. Dit gaat namelijk om het onthaal van Christus naar de aarde, beschreven als het onthaal van een hellenistisch vorst. Je voegt "in een oogwenk" toe, schandalig! Vergelijk het onthaal van de vijf wijze maagden van de bruidegom in de gelijkenis.marcel081276 schreef:Johannes 14: 1-3
2 ...want Ik ga heen om u plaats te bereiden;
3 En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Hier vertelt Jezus over zijn komst waarbij hij alle ware gelovigen komt ophalen. Een afschaduwing van deze 'ten hemel opnemen' van heiligen door Christus vinden we in de geschiedenis van Elia en Elisa:
II Koningen 2: 11-12
11 En, terwijl zij voortgingen, al wandelende en sprekende, zie, een vurige wagen en vurige paarden! en die maakten een scheiding tussen hen beiden. Alzo voer Elia in een storm ten hemel.
12 En Elisa zag het en riep uit: Mijn vader, mijn vader! Wagens en ruiters van Israël! En hij zag hem niet meer.
Deze merkwaardige geschiedenis is een afschaduwing van de opname van de gemeente die plaats zal hebben als Jezus komt. Paulus spreekt hierover in zijn brief aan de Thessalonicenzen:
I Thessalonicenzen 4: 13-18
13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
In een ondeelbaar ogenblik zullen over de hele aarde alle ware gelovigen opgenomen worden. Ze verdwijnen eenvoudig in een oogwenk.
Dit brengt rare taferelen te weeg:
Matthéüs 24: 40-41
40 Dan zullen er twee in het veld zijn, een zal aangenomen worden en een achtergelaten worden;
41 Twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, een zal aangenomen worden, en een achtergelaten worden.
Maar zoals gezegd is dit niet juist.Welnu, Jezus keert op een ogenblik dus terug op de wolken, wekt alle doden die in geloof in Jezus gestorven zijn tot leven. De tweede gebeurtenis zal de ten-hemel-stijging zijn van de levende mens op dezelfde wijze als Elia opgenomen werd naar de hemel. Zij, die in leven zijn bij de wederkomst van Christus, zullen nooit sterven, maar zij zullen opgenomen worden om de Here tegemoet te gaan in de lucht. Zij zullen eensklaps verdwijnen van de aarde.
Zoals staal-deeltjes worden opgeheven en aangetrokken door de aantrekkingskracht van een magneet, zo zullen alle wedergeborenen op die dag als door een onzichtbare kracht door Hem worden aangetrokken.
Bij Paulus is dit onderscheid er helemaal niet, vgl 1 tess. 4 met 1 tess. 5. Je maakt onderscheid waar het niet is.We moeten deze komst echter niet verwarren met de wederkomst van Christus, waarbij Jezus het koninkrijk God op aarde zal herstellen. Er is hier geen sprake van dat de Heer op aarde neerdaalt, integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd. We hebben het hier dus over een andere gebeurtenis dan de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met redding voor het overblijfsel van Israël.
Cicero schreef:We moeten deze komst echter niet verwarren met de wederkomst van Christus, waarbij Jezus het koninkrijk God op aarde zal herstellen. Er is hier geen sprake van dat de Heer op aarde neerdaalt, integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd. We hebben het hier dus over een andere gebeurtenis dan de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met redding voor het overblijfsel van Israël.
Bij Paulus is dit onderscheid er helemaal niet, vgl 1 tess. 4 met 1 tess. 5. Je maakt onderscheid waar het niet is.
Het punt is dat je zomaar woorden in de bijbeltekst erbij voegt die er niet staan. Het is toch uitermate belachelijk om je gelijk te bewijzen door de Bijbel te mismaken??!!marcel081276 schreef:I Thessalonicenzen 4: 15-18
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenkzou het 1 voor 1 gaan dan?? weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
Onzin ga eerst je bijbel eens lezen. Dit gaat over de Tessalonicenzen die met het probleem zaten van mensen die al waren overleden voordat Jezus was teruggekomen. Punt.Deze tekst gaat over een groep gelovigen dat op aarde leeft wanneer God na Zijn worsteling met de eigenwillige mens een lawine van oordelen over de goddeloze wereld en satan zelf laat komen - een oordeel zo verschrikkelijk, dat Christus Zijn Gemeente daarvoor wil bewaren.
Hoho, er is altijd sprake van dat God terugkeert op de wolken. De gelovigen worden dus opgenomen om de terugkerende Heer te verwelkomen. Zoals ik al zei, dat is precies wat men in die tijd deed bij een vorst: de stad, en vooral de magistratuur, liep de vorst al van verre tegemoet. Net zoals de wijze maagden de bruidegom tegemoet gaan. Niet om te verdwijnen, maar om hem binnen te halen.Deze grote verdrukking is niet voor het volk van God, maar voor hen, die Zijn weg tot behoud hebben verworpen. Bovendien is hier geen sprake van dat de Here op aarde neerdaalt (wederkomst), integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd.
Nee hè hè dat die anderen in deze verzen niet genoemd worden, het gaat immers over de gelovigen. En in hoofdstuk 5 gaat het wel degelijk over 'slapenden' en 'dronkaards'.Er is hier ook geen sprake van een verschijning aan Israël of aan de volken (zoals in Op. 1, 14, 17 en 19; Matt. 24 en 25; Zach. 14; Dan.7), integendeel, er is uitsluitend sprake van de gelovigen.
Dat denk je omdat je allerlei dingen beweert die helemaal niet in de tekst staan. Ga nu eens de tekst goed lezen en bekijk dan je beweringen nog eens. Kun je dan nog je beweringen met argumenten uit de zuivere tekst staven?Anders gezegd: we hebben hier een totaal andere voorstelling dan bij de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met uiredding voor het overblijfsel van Israël.
'heiligen' kan voorwaar zeker ook hemelse machten betekenen. In Zacharia zijn hemelwezens bedoeld, in Romeinen gaat het niet over het hoe van de wederkomst (misschien wel helemaal niet), Kol. spreekt over 'openbaren' maar hoe en wanneer, waar? en tenslotte in 1 tess. 3 betekenen in navolging van Zach. 'heiligen' hemelse machten.Bovendien zal volgens de Schrift de Here met de Gemeente uit de hemel neerdalen om aan de wereld te verschijnen. Dit is alleen mogelijk als de gemeente voordien door de Here in de hemel is opgenomen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de volgende plaatsen:
Zach. 14:5 - de HERE komt met al zijn heiligen;
Rom. 8:17 - de gemeente zal mét Christus verheerlijkt worden;
Kol. 3:4 - wanneer Christus 'geopenbaard' zal worden, zal ook de gemeente 'met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid';
1 Thess. 3:13 - 'de komst van onze Heer Jezus met al zijn heiligen'(zeker in het Nieuwe Testament betekent 'heiligen' nooit engelen, maar altijd gelovigen).
Openbaring 3: 10
10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.
Het is zoals we tegenwoordig vaak horen: een land roept zijn ambassadeurs uit een bepaald land terug als er gevaar dreigt. En wanneer je je ambassadeurs uit een vijandige situatie terugroept, komt dat neer op een oorlogsverklaring. Wanneer Gods ambassadeurs gevaar gaan lopen zal Hij ze weg gaan halen. Omdat we ambassadeurs voor Christus zijn. En God wil ons hier weghalen, voordat het werkelijke schieten begint.
Hoe kunnen we nog meer merken dat de Gemeente niet door de Grote Verdrukking zal gaan, en dus dat de opname de Grote Verdrukking vooraf gaat? Bijzonder belangrijk is de beschrijving van de bruiloft van het Lam in Op. 19:6-9. Het is wellicht de belangrijkste gebeurtenis die in de hemel zal plaatsvinden na de opname van de gemeente en vóór de (direct daarna beschreven) verschijning van Christus mét de gemeente. Deze passage is een van de belangrijkste bewijzen voor het standpunt dat de gemeente al vóór de verschijning van Christus in de hemel is (en dus al eerder in de hemel moet zijn opgenomen). Terwijl de oordelen op aarde nog voortwoeden en hun climax zullen vinden bij het verschijnen van Christus, vindt in de hemel in alle rust de heerlijke bruiloft plaats tussen het Lam en de bruid, de gemeente (vgl. 2 Kor. 11:2; Ef. 5:22-33; Op. 22:15v.).
Bestudeer Openbaring eens verder. In de eerste drie hoofdstukken wordt de Gemeente negentien maal genoemd maar wordt niet eenmaal als zijnde op aarde in de hoofdstukken 4-19 aangehaald. En juist in deze hoofdstukken worden de gerichten van de toorn Gods in detail beschreven.
Onzin, de brieven zijn hele concrete brieven aan 7 gemeenten in een bepaalde tijd. Kerkgeschiedenisfantasieën hierover hebben geen enkele grond.Zoals het deel van het Boek (Op. 2 en 3) profetisch de kerkgeschiedenis beschrijft, zo beschrijft Op. 4-19 profetisch de periode tussen de opname van de gemeente en de verschijning van Christus vanuit de hemel mét de gemeente.
Veel beelden zeggen in andere woorden hetzelfde. Minieme onderscheidingen, als ware Openbaringen het script van de geschiedenis, doen groot onrecht aan het genre van de apocalyptiek. We moeten de beelden verstaan en ondergaan, niet op een westerse historistische wijze alles een plekje proberen te geven. En dan komt alles in de toekomst terecht, immers dat onttrekt zich aan elke controle. Nee, dit is totaal onverantwoord.In deze periode bevindt de gemeente zich dus in de hemel; zij wordt in Op. 4-19 voorgesteld onder het beeld van de vierentwintig oudsten, en in Op. 19 ook onder het beeld van de bruid van het Lam resp. de hemelse legerscharen die de verschijnende Christus vanuit de hemel volgen.
De gelovigen die zich tijdens deze periode op aarde bevinden (zie vooral Op. 7 en 11), behoren dus uitdrukkelijk níet tot de christelijke gemeente, maar vormen - net als de oudtestamentische gelovigen - afzonderlijke categorieën van gelovigen, zowel uit Israël als uit de volken, die door hetzelfde bloed van Christus gereinigd worden, maar een andere positie in de heilsgeschiedenis hebben dan de gemeente.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten