Gospelmuziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 01 jul 2003 23:58

Verder hou ik ook van hardrock en christelijke doom metal. O prachtig is dat.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jul 2003 08:01

Ligt er aan wat je onder gospelmuziek verstaat.

Is het een bepaalde muziekstijl? Is het muziek die door bepaalde (christelijke) labels wordt uitgebracht? Is alle muziek die een christen maakt gospelmuziek? etc. etc.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 02 jul 2003 09:15

Ik vind inderdaad ook dat gospel overal over kan gaan. Gospel is eigelijk op een moderne manier Gods boodschap overbrengen. Ik vind dat een goeie zaak.
Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is zijn heilig naam ; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet 1 van zijn weldaden. (psalm103: 1,2)

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 jul 2003 10:24

everlastingman schreef:Verder hou ik ook van hardrock en christelijke doom metal. O prachtig is dat.

Lalage schreef:tips? me luistert: Saviour Machine, Narnia, Veni Domine

Was eigenlijk een rotgeintje van me hoor. :D Ik hoorde dat eens iemand zeggen: "Ik hou meer van christelijke doom metal". Ik heb toen eerst even verschrikkelijk gelachen en kwam er toen achter dat hij dat serieus meende :| . Als dat hun mannier van een bepaald publiek te bereiken is, vind ik het best hoor, zolang het maar niet agressief of schreeuwerig overkomt.
Ik hou zelf ook meer van iets rustigere rock zoals: Petra, Michael W Smith en U2 (geen gospel, wél goed :wink: ). Het enige wat stevigere werk waar ik van hou is Jerusalem.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 02 jul 2003 11:35

als je de kans krijgt om gospel muziek te zingen zou je het ook doen?
Ik zou het wel doen. Niet om de roem of om beroemd te worden maar omdat ik muziek een goede manier vind om te evangeliseren.
Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is zijn heilig naam ; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet 1 van zijn weldaden. (psalm103: 1,2)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jul 2003 12:14

hanneke schreef:als je de kans krijgt om gospel muziek te zingen zou je het ook doen?
Ik zou het wel doen. Niet om de roem of om beroemd te worden maar omdat ik muziek een goede manier vind om te evangeliseren.

Alsof je met gospelmuziek door niet-christenen gehoord wordt... In Amerika wel, maar Europeanen zijn er allergisch voor.

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 02 jul 2003 15:14

[quote="Lalage"][quote="hanneke"]als je de kans krijgt om gospel muziek te zingen zou je het ook doen?
Ik zou het wel doen. Niet om de roem of om beroemd te worden maar omdat ik muziek een goede manier vind om te evangeliseren.[/quote]

Alsof je met gospelmuziek door niet-christenen gehoord wordt... In Amerika wel, maar Europeanen zijn er allergisch voor.[/quote]

Word het niet door niet-christenen gehoord?
Wat dacht je dan van Mary Mary? Die heb ik een hele poos op de radio gehoord. En wist je dat evanescence ook gospel is?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jul 2003 15:41

Hanneke:
Wat dacht je dan van Mary Mary? Die heb ik een hele poos op de radio gehoord.

En hoeveel mensen denk je dat er daardoor tot geloof gekomen zijn?

Hanneke:
En wist je dat evanescence ook gospel is?

Een maand of zo geleden is hun cd uit de christelijke boekhandels in Amerika gehaald. Muziek is trouwens wel goed.

Klaas

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 02 jul 2003 16:28

hoeveel mensen er door gaan geloven? Je stelt die vraag niet goed. Hoeveel mensen denk je dat hierdoor een stapje in de goede richting hebben gedaan? Er is nog veel meer gospel muziek op de markt. Meer dan jij denkt.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 jul 2003 17:10

Wat te denken van U2. Die band heeft al menig niet christen in beroering gebracht, Met teksten die je aan het denken zet. Gelukkig dat er nog bands zijn als u2 die de gospelwereld doorbroken hebben en een veel breder publiek bereiken.
Afbeelding

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 jul 2003 22:36

Gospel moet wat mij betreft inhoudelijk bijbels verantwoord zijn en de muziek moet rustig zijn. Ik vind dat herrie niet samengaat met eerbied.
( en jaaa, ik weet dat dit nergens letterlijk terug te vinden is in de bijbel ;))
Gospel moet dus ook duidelijk te herkennen zijn als zodanig. Met artiesten als U2 en Alice Cooper (hoe verzin je het) kan ik dus niets.

De artiesten moeten op de achtergrond staan en ik zie het graag een beetje sober. Gospel waarbij juichende groupies gestimuleerd worden, zie ik niet zo graag.

hanneke schreef:En wist je dat evanescence ook gospel is?

Eigenlijk zegt deze vraag al meer dan genoeg. :cry:

Ik begreep trouwens dat ze dat niet meer zijn.

everlastingman schreef:Die band heeft al menig niet christen in beroering gebracht, Met teksten die je aan het denken zet.

Zijn er ook mensen tot geloof gekomen, denk je? Je legt de lat wel lekker laag.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jul 2003 22:55

Hanneke:
Je stelt die vraag niet goed. Hoeveel mensen denk je dat hierdoor een stapje in de goede richting hebben gedaan?

Ik durf wel te stellen dat door het draaien van Mary Mary op radio 3 en 538 er waarschijnlijk bijzonder weinig niet-kerkelijke mensen een stapje in de goede richting gedaan hebben (wat dat laatste dan ook mag betekenen).

Hanneke:
Er is nog veel meer gospel muziek op de markt. Meer dan jij denkt.

Jij weet niet wat ik denk ;-)
Wedden dat ik zo een rits christen-artiesten kan opnoemen waar jij nog nooit van gehoord hebt?

Henkie:
Gospel moet wat mij betreft inhoudelijk bijbels verantwoord zijn

Tamelijk open deur, Henkie. Alles wat we als christen doen dient toch bijbels verantwoord te zijn?

Henkie:
Gospel moet dus ook duidelijk te herkennen zijn als zodanig.

Ligt er maar weer aan wat je onder gospel verstaat (gaat iemand die vraag nog beantwoorden?). Persoonlijk spreek ik nooit over gospelmuziek. Ik heb het veel eerder over christen-muzikanten of muzikanten die christen zijn. Dan hoeft het onderscheid er wat mij betreft niet duimendik bovenop te liggen. Dat verwacht je van een christelijke timmerman toch ook niet? Pas als je wat beter kijkt zul je wellicht het verschil zien.

Henkie:
Zijn er ook mensen tot geloof gekomen, denk je? Je legt de lat wel lekker laag.

Jij legt de lat wel weer lekker hoog. Moet een christenmuzikant er per definitie op uit zijn mensen door zijn muziek tot geloof te brengen?

Klaas

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 jul 2003 23:22

Klaas schreef:Tamelijk open deur, Henkie. Alles wat we als christen doen dient toch bijbels verantwoord te zijn?

Als je een onderdeel van het evangelie weglaat en dus maar een halve waarheid vertelt, dan is dat niet bijbels verantwoord. Het lastige is dat dit moeilijk te herkennen is omdat de inhoud op zichzelf niet onjuist is.

Ligt er maar weer aan wat je onder gospel verstaat (gaat iemand die vraag nog beantwoorden?). Persoonlijk spreek ik nooit over gospelmuziek. Ik heb het veel eerder over christen-muzikanten of muzikanten die christen zijn. Dan hoeft het onderscheid er wat mij betreft niet duimendik bovenop te liggen. Dat verwacht je van een christelijke timmerman toch ook niet? Pas als je wat beter kijkt zul je wellicht het verschil zien.

Ik probeerde een gooi te doen door criteria voor tekst, muziek en artiest aan geven. Dát vind ik gospel. Is het beoordelen of een artiest christen is niet net zo lastig trouwens?

Jij legt de lat wel weer lekker hoog. Moet een christenmuzikant er per definitie op uit zijn mensen door zijn muziek tot geloof te brengen?

Die lat leg ik niet, dat doe jij. Maar ik denk inderdaad dat iedereen zijn gaven zoveel mogelijk in dienst moet stellen van het koninkrijk van God. Daar zijn de gaven toch in de eerste plaats voor bedoeld.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jul 2003 23:45

Henkie:
Als je een onderdeel van het evangelie weglaat en dus maar een halve waarheid vertelt, dan is dat niet bijbels verantwoord.

Niet altijd komen alle aspecten aan de orde. Juist in iets als muziek (wat ik zie als kunstuiting) lijkt het me uiterst legitiem te focussen op bepaalde aspecten. Natuurlijk wordt het anders als je claimt met je muziek het evangelie door te willen geven.

Henkie:
Ik probeerde een gooi te doen door criteria voor tekst, muziek en artiest aan geven. Dát vind ik gospel.

Goed, dus artiesten die voldoen aan die criteria vallen onder gospel. En waar valt de christen-artiest die zingt over zijn leven zonder expliciet een christelijke boodschap te brengen dan onder? Is zo iemand fout bezig?

Henkie:
Is het beoordelen of een artiest christen is niet net zo lastig trouwens?

Dat laatste is inderdaad niet eenvoudig. Als iemand echter beweerd christen te zijn dan trek ik dat niet op voorhand ik twijfel. Pas als ik zaken zie die m.i. met dat christen-zijn strijdig zijn zal ik die claim in twijfel trekken.

Henkie:
Die lat leg ik niet, dat doe jij.

Ik gaf met die vraag niet direct mijn mening ;-) Mary Mary wordt genoemd als voorbeeld van een evangeliserende act. Ik geloof daar niet veel van.

Henkie:
Maar ik denk inderdaad dat iedereen zijn gaven zoveel mogelijk in dienst moet stellen van het koninkrijk van God. Daar zijn de gaven toch in de eerste plaats voor bedoeld.

Juist. Iemand met de gave om te timmeren moet dus zo goed mogelijk timmeren en iemand die de gave heeft om te drummen moet zo goed mogelijk drummen. Als we timmermannen en muzikanten gaan verplichten te evangeliseren verplichten we ze wellicht tot zaken waar ze geen gave voor hebben.

En nou naar bed,
Klaas

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 03 jul 2003 08:17

Ik stelde de vraag namelijk omdat ik misschien wat gospel ga maken. Ik weet alleen niet echt een onderwerp.

Terug naar “Archief”