Pretribulationisme of prechiliasme?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 14 nov 2005 09:47

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8290
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2005 12:47

Klaas: je kunt inderdaad beter een boek van Jan Bonda of Thomas Talbott lezen, maar een website bezoek je makkelijk zo even tussendoor. Ik realiseer me dat het ook averechts kan werken en dat die website niet iedereen zal aanspreken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 nov 2005 13:03

De reden waarom Klaas deze website niet aanbeveelt, komt waarschijnlijk omdat ze de leer van de alverzoening uitdragen. Daar is al een topic over. Dit topic gaat over pretribulationalisme en prechiliasme.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 nov 2005 13:34

De reden waarom Klaas deze website niet aanbeveelt, komt waarschijnlijk omdat ze de leer van de alverzoening uitdragen.


Dat heeft er idd mee te maken. Maar helaas gaat het ook nog wel wat verder dan dat....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 14 nov 2005 16:37

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 nov 2005 16:44

Niet op een publiek forum.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 19 nov 2005 21:35

als je de bijbel goed leest en dingen niet uit zijn verband trekt kom je tot de conclusie dat het pretribulationisme juist is.
ik ben nu een bijbelstudie aan het volgen en daar word er heel veel duidelijk.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 21 nov 2005 09:17

marcel081276 schreef:als je de bijbel goed leest en dingen niet uit zijn verband trekt kom je tot de conclusie dat het pretribulationisme juist is.
ik ben nu een bijbelstudie aan het volgen en daar word er heel veel duidelijk.


hmm, de verdere verklaring komt nog? Deze manier van discussieren is niet netjes naar mensen die een andere mening hebben, denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Pretribulationisme of prechiliasme?

Berichtdoor Boekenlezer » 22 nov 2005 18:27

Jerryman schreef:Ik las een artikel in het Reformatorisch Dagblad wat ging over de serie van Tim Lahaye en Jerry B Jenkins, 'de laatste bazuin'. Hierin wordt verwezen door ds. J. Koppelaar naar het pretribulationisme en het prechiliasme.

Het prechiliasme staat voor de eenmalige wederkomst van de Heere Jezus waarbij de gemeente wordt opgenomen. Alle beloften die nog vervuld moeten worden worden in Zijn Koninkrijk vervuld en daarna, als deze vervuld zijn, wordt alles aan de Vader overgedaan (met eerbied gesproken).

Het pretribulationisme gaat er van uit dat de Heere Jezus tweemaal wederkomt. Eenmaal voor de grote verdrukking wanneer hij de gemeente op zal nemen en later nogmaals met Zijn gemeente.

Wat zou het meest aannemelijk zijn op basis van de Schrift.. Het prechiliasme of het pretribulationisme?

Dat zijn termen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Wel is mij het chiliasme bekend: de leer van het duizendjarige rijk. Gisteravond las ik dat die leer niet van christelijke oorsprong is, maar van joodse. In het Jodendom leefde een bepaalde verwachting waarvan typerend is dat die nogal aards gericht is, en daar is het chiliasme uit voortgekomen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 24 nov 2005 09:11

Johannes 14: 1-3

2 ...want Ik ga heen om u plaats te bereiden;
3 En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

Hier vertelt Jezus over zijn komst waarbij hij alle ware gelovigen komt ophalen. Een afschaduwing van deze 'ten hemel opnemen' van heiligen door Christus vinden we in de geschiedenis van Elia en Elisa:

II Koningen 2: 11-12

11 En, terwijl zij voortgingen, al wandelende en sprekende, zie, een vurige wagen en vurige paarden! en die maakten een scheiding tussen hen beiden. Alzo voer Elia in een storm ten hemel.
12 En Elisa zag het en riep uit: Mijn vader, mijn vader! Wagens en ruiters van Israël! En hij zag hem niet meer.

Deze merkwaardige geschiedenis is een afschaduwing van de opname van de gemeente die plaats zal hebben als Jezus komt. Paulus spreekt hierover in zijn brief aan de Thessalonicenzen:

I Thessalonicenzen 4: 13-18

13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

In een ondeelbaar ogenblik zullen over de hele aarde alle ware gelovigen opgenomen worden. Ze verdwijnen eenvoudig in een oogwenk. Dit brengt rare taferelen te weeg:

Matthéüs 24: 40-41

40 Dan zullen er twee in het veld zijn, een zal aangenomen worden en een achtergelaten worden;
41 Twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, een zal aangenomen worden, en een achtergelaten worden.

Welnu, Jezus keert op een ogenblik dus terug op de wolken, wekt alle doden die in geloof in Jezus gestorven zijn tot leven. De tweede gebeurtenis zal de ten-hemel-stijging zijn van de levende mens op dezelfde wijze als Elia opgenomen werd naar de hemel. Zij, die in leven zijn bij de wederkomst van Christus, zullen nooit sterven, maar zij zullen opgenomen worden om de Here tegemoet te gaan in de lucht. Zij zullen eensklaps verdwijnen van de aarde.

Zoals staal-deeltjes worden opgeheven en aangetrokken door de aantrekkingskracht van een magneet, zo zullen alle wedergeborenen op die dag als door een onzichtbare kracht door Hem worden aangetrokken.

We moeten deze komst echter niet verwarren met de wederkomst van Christus, waarbij Jezus het koninkrijk God op aarde zal herstellen. Er is hier geen sprake van dat de Heer op aarde neerdaalt, integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd. We hebben het hier dus over een andere gebeurtenis dan de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met redding voor het overblijfsel van Israël.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2005 09:20

Boekenlezer schreef:Gisteravond las ik dat die leer niet van christelijke oorsprong is, maar van joodse.


Als je dat zo zegt klinkt het erg negatief....
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3440
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 24 nov 2005 12:36

marcel081276 schreef:Johannes 14: 1-3

2 ...want Ik ga heen om u plaats te bereiden;
3 En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

Hier vertelt Jezus over zijn komst waarbij hij alle ware gelovigen komt ophalen. Een afschaduwing van deze 'ten hemel opnemen' van heiligen door Christus vinden we in de geschiedenis van Elia en Elisa:

II Koningen 2: 11-12

11 En, terwijl zij voortgingen, al wandelende en sprekende, zie, een vurige wagen en vurige paarden! en die maakten een scheiding tussen hen beiden. Alzo voer Elia in een storm ten hemel.
12 En Elisa zag het en riep uit: Mijn vader, mijn vader! Wagens en ruiters van Israël! En hij zag hem niet meer.

Deze merkwaardige geschiedenis is een afschaduwing van de opname van de gemeente die plaats zal hebben als Jezus komt. Paulus spreekt hierover in zijn brief aan de Thessalonicenzen:

I Thessalonicenzen 4: 13-18

13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

In een ondeelbaar ogenblik zullen over de hele aarde alle ware gelovigen opgenomen worden. Ze verdwijnen eenvoudig in een oogwenk.
Dat is niet juist. Dit gaat namelijk om het onthaal van Christus naar de aarde, beschreven als het onthaal van een hellenistisch vorst. Je voegt "in een oogwenk" toe, schandalig! Vergelijk het onthaal van de vijf wijze maagden van de bruidegom in de gelijkenis.

Dit brengt rare taferelen te weeg:

Matthéüs 24: 40-41

40 Dan zullen er twee in het veld zijn, een zal aangenomen worden en een achtergelaten worden;
41 Twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, een zal aangenomen worden, en een achtergelaten worden.

Het is niet juist als je dit opvat als dat de een plotseling verdwijnt. Dat staat er niet.
Welnu, Jezus keert op een ogenblik dus terug op de wolken, wekt alle doden die in geloof in Jezus gestorven zijn tot leven. De tweede gebeurtenis zal de ten-hemel-stijging zijn van de levende mens op dezelfde wijze als Elia opgenomen werd naar de hemel. Zij, die in leven zijn bij de wederkomst van Christus, zullen nooit sterven, maar zij zullen opgenomen worden om de Here tegemoet te gaan in de lucht. Zij zullen eensklaps verdwijnen van de aarde.
Maar zoals gezegd is dit niet juist.

Zoals staal-deeltjes worden opgeheven en aangetrokken door de aantrekkingskracht van een magneet, zo zullen alle wedergeborenen op die dag als door een onzichtbare kracht door Hem worden aangetrokken.
:roll: :roll: Voorspellende gaven?

We moeten deze komst echter niet verwarren met de wederkomst van Christus, waarbij Jezus het koninkrijk God op aarde zal herstellen. Er is hier geen sprake van dat de Heer op aarde neerdaalt, integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd. We hebben het hier dus over een andere gebeurtenis dan de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met redding voor het overblijfsel van Israël.
Bij Paulus is dit onderscheid er helemaal niet, vgl 1 tess. 4 met 1 tess. 5. Je maakt onderscheid waar het niet is.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 24 nov 2005 13:02

Cicero schreef:
We moeten deze komst echter niet verwarren met de wederkomst van Christus, waarbij Jezus het koninkrijk God op aarde zal herstellen. Er is hier geen sprake van dat de Heer op aarde neerdaalt, integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd. We hebben het hier dus over een andere gebeurtenis dan de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met redding voor het overblijfsel van Israël.

Bij Paulus is dit onderscheid er helemaal niet, vgl 1 tess. 4 met 1 tess. 5. Je maakt onderscheid waar het niet is.


En als je Paulus' opmerking over de dag des Heeren (1 Tess. 5:2) legt naast hoe Petrus erover spreekt (2 Petr. 3:10) en de verbinding ziet tussen 1 Tess. 4 en 1 Tess. 5, dan kunnen we niet anders dan tot de conclusie komen, dat het tegemoet gaan van Jezus door de gemeente op dezelfde dag zal gebeuren als waarop hemel en aarde zullen vergaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 24 nov 2005 14:52

I Thessalonicenzen 4: 15-18
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk :roll: zou het 1 voor 1 gaan dan?? weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

Deze tekst gaat over een groep gelovigen dat op aarde leeft wanneer God na Zijn worsteling met de eigenwillige mens een lawine van oordelen over de goddeloze wereld en satan zelf laat komen - een oordeel zo verschrikkelijk, dat Christus Zijn Gemeente daarvoor wil bewaren. Deze grote verdrukking is niet voor het volk van God, maar voor hen, die Zijn weg tot behoud hebben verworpen. Bovendien is hier geen sprake van dat de Here op aarde neerdaalt (wederkomst), integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd.

Er is hier ook geen sprake van een verschijning aan Israël of aan de volken (zoals in Op. 1, 14, 17 en 19; Matt. 24 en 25; Zach. 14; Dan.7), integendeel, er is uitsluitend sprake van de gelovigen. Anders gezegd: we hebben hier een totaal andere voorstelling dan bij de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met uitredding voor het overblijfsel van Israël.

Bovendien zal volgens de Schrift de Here met de Gemeente uit de hemel neerdalen om aan de wereld te verschijnen. Dit is alleen mogelijk als de gemeente voordien door de Here in de hemel is opgenomen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de volgende plaatsen:
Zach. 14:5 - de HERE komt met al zijn heiligen;
Rom. 8:17 - de gemeente zal mét Christus verheerlijkt worden;
Kol. 3:4 - wanneer Christus 'geopenbaard' zal worden, zal ook de gemeente 'met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid';
1 Thess. 3:13 - 'de komst van onze Heer Jezus met al zijn heiligen'(zeker in het Nieuwe Testament betekent 'heiligen' nooit engelen, maar altijd gelovigen).
Openbaring 3: 10

10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.


Het is zoals we tegenwoordig vaak horen: een land roept zijn ambassadeurs uit een bepaald land terug als er gevaar dreigt. En wanneer je je ambassadeurs uit een vijandige situatie terugroept, komt dat neer op een oorlogsverklaring. Wanneer Gods ambassadeurs gevaar gaan lopen zal Hij ze weg gaan halen. Omdat we ambassadeurs voor Christus zijn. En God wil ons hier weghalen, voordat het werkelijke schieten begint.

Hoe kunnen we nog meer merken dat de Gemeente niet door de Grote Verdrukking zal gaan, en dus dat de opname de Grote Verdrukking vooraf gaat? Bijzonder belangrijk is de beschrijving van de bruiloft van het Lam in Op. 19:6-9. Het is wellicht de belangrijkste gebeurtenis die in de hemel zal plaatsvinden na de opname van de gemeente en vóór de (direct daarna beschreven) verschijning van Christus mét de gemeente. Deze passage is een van de belangrijkste bewijzen voor het standpunt dat de gemeente al vóór de verschijning van Christus in de hemel is (en dus al eerder in de hemel moet zijn opgenomen). Terwijl de oordelen op aarde nog voortwoeden en hun climax zullen vinden bij het verschijnen van Christus, vindt in de hemel in alle rust de heerlijke bruiloft plaats tussen het Lam en de bruid, de gemeente (vgl. 2 Kor. 11:2; Ef. 5:22-33; Op. 22:15v.).

Bestudeer Openbaring eens verder. In de eerste drie hoofdstukken wordt de Gemeente negentien maal genoemd maar wordt niet eenmaal als zijnde op aarde in de hoofdstukken 4-19 aangehaald. En juist in deze hoofdstukken worden de gerichten van de toorn Gods in detail beschreven.

Zoals het deel van het Boek (Op. 2 en 3) profetisch de kerkgeschiedenis beschrijft, zo beschrijft Op. 4-19 profetisch de periode tussen de opname van de gemeente en de verschijning van Christus vanuit de hemel mét de gemeente.

In deze periode bevindt de gemeente zich dus in de hemel; zij wordt in Op. 4-19 voorgesteld onder het beeld van de vierentwintig oudsten, en in Op. 19 ook onder het beeld van de bruid van het Lam resp. de hemelse legerscharen die de verschijnende Christus vanuit de hemel volgen.

De gelovigen die zich tijdens deze periode op aarde bevinden (zie vooral Op. 7 en 11), behoren dus uitdrukkelijk níet tot de christelijke gemeente, maar vormen - net als de oudtestamentische gelovigen - afzonderlijke categorieën van gelovigen, zowel uit Israël als uit de volken, die door hetzelfde bloed van Christus gereinigd worden, maar een andere positie in de heilsgeschiedenis hebben dan de gemeente.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3440
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 24 nov 2005 15:34

marcel081276 schreef:I Thessalonicenzen 4: 15-18
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk :roll: zou het 1 voor 1 gaan dan?? weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
Het punt is dat je zomaar woorden in de bijbeltekst erbij voegt die er niet staan. Het is toch uitermate belachelijk om je gelijk te bewijzen door de Bijbel te mismaken??!!

Deze tekst gaat over een groep gelovigen dat op aarde leeft wanneer God na Zijn worsteling met de eigenwillige mens een lawine van oordelen over de goddeloze wereld en satan zelf laat komen - een oordeel zo verschrikkelijk, dat Christus Zijn Gemeente daarvoor wil bewaren.
Onzin ga eerst je bijbel eens lezen. Dit gaat over de Tessalonicenzen die met het probleem zaten van mensen die al waren overleden voordat Jezus was teruggekomen. Punt.
Deze grote verdrukking is niet voor het volk van God, maar voor hen, die Zijn weg tot behoud hebben verworpen. Bovendien is hier geen sprake van dat de Here op aarde neerdaalt (wederkomst), integendeel, de gelovigen worden Hem tegemoet gevoerd.
Hoho, er is altijd sprake van dat God terugkeert op de wolken. De gelovigen worden dus opgenomen om de terugkerende Heer te verwelkomen. Zoals ik al zei, dat is precies wat men in die tijd deed bij een vorst: de stad, en vooral de magistratuur, liep de vorst al van verre tegemoet. Net zoals de wijze maagden de bruidegom tegemoet gaan. Niet om te verdwijnen, maar om hem binnen te halen.

Er is hier ook geen sprake van een verschijning aan Israël of aan de volken (zoals in Op. 1, 14, 17 en 19; Matt. 24 en 25; Zach. 14; Dan.7), integendeel, er is uitsluitend sprake van de gelovigen.
Nee hè hè dat die anderen in deze verzen niet genoemd worden, het gaat immers over de gelovigen. En in hoofdstuk 5 gaat het wel degelijk over 'slapenden' en 'dronkaards'.

Anders gezegd: we hebben hier een totaal andere voorstelling dan bij de verschijning van Christus, wanneer Hij op aarde zal neerdalen en Zich aan de hele wereld zal openbaren, in oordeel voor de goddelozen en met uiredding voor het overblijfsel van Israël.
Dat denk je omdat je allerlei dingen beweert die helemaal niet in de tekst staan. Ga nu eens de tekst goed lezen en bekijk dan je beweringen nog eens. Kun je dan nog je beweringen met argumenten uit de zuivere tekst staven?

Bovendien zal volgens de Schrift de Here met de Gemeente uit de hemel neerdalen om aan de wereld te verschijnen. Dit is alleen mogelijk als de gemeente voordien door de Here in de hemel is opgenomen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de volgende plaatsen:
Zach. 14:5 - de HERE komt met al zijn heiligen;
Rom. 8:17 - de gemeente zal mét Christus verheerlijkt worden;
Kol. 3:4 - wanneer Christus 'geopenbaard' zal worden, zal ook de gemeente 'met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid';
1 Thess. 3:13 - 'de komst van onze Heer Jezus met al zijn heiligen'(zeker in het Nieuwe Testament betekent 'heiligen' nooit engelen, maar altijd gelovigen).
'heiligen' kan voorwaar zeker ook hemelse machten betekenen. In Zacharia zijn hemelwezens bedoeld, in Romeinen gaat het niet over het hoe van de wederkomst (misschien wel helemaal niet), Kol. spreekt over 'openbaren' maar hoe en wanneer, waar? en tenslotte in 1 tess. 3 betekenen in navolging van Zach. 'heiligen' hemelse machten.
In het NT worden ontslapenen nooit 'heiligen' genoemd.
Openbaring 3: 10

10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.

Nergens blijkt uit dat de gelovigen hier uit de wereld verdwenen zijn. Alleen Gods bewaring wordt toegezegd.

Het is zoals we tegenwoordig vaak horen: een land roept zijn ambassadeurs uit een bepaald land terug als er gevaar dreigt. En wanneer je je ambassadeurs uit een vijandige situatie terugroept, komt dat neer op een oorlogsverklaring. Wanneer Gods ambassadeurs gevaar gaan lopen zal Hij ze weg gaan halen. Omdat we ambassadeurs voor Christus zijn. En God wil ons hier weghalen, voordat het werkelijke schieten begint.

Hoe kunnen we nog meer merken dat de Gemeente niet door de Grote Verdrukking zal gaan, en dus dat de opname de Grote Verdrukking vooraf gaat? Bijzonder belangrijk is de beschrijving van de bruiloft van het Lam in Op. 19:6-9. Het is wellicht de belangrijkste gebeurtenis die in de hemel zal plaatsvinden na de opname van de gemeente en vóór de (direct daarna beschreven) verschijning van Christus mét de gemeente. Deze passage is een van de belangrijkste bewijzen voor het standpunt dat de gemeente al vóór de verschijning van Christus in de hemel is (en dus al eerder in de hemel moet zijn opgenomen). Terwijl de oordelen op aarde nog voortwoeden en hun climax zullen vinden bij het verschijnen van Christus, vindt in de hemel in alle rust de heerlijke bruiloft plaats tussen het Lam en de bruid, de gemeente (vgl. 2 Kor. 11:2; Ef. 5:22-33; Op. 22:15v.).

Bestudeer Openbaring eens verder. In de eerste drie hoofdstukken wordt de Gemeente negentien maal genoemd maar wordt niet eenmaal als zijnde op aarde in de hoofdstukken 4-19 aangehaald. En juist in deze hoofdstukken worden de gerichten van de toorn Gods in detail beschreven.

Je leest Openbaring veel te letterlijk. Bovendien begint vanaf hoofdstuk 4 het visioen, dat vanzelfsprekend een ander karakter draagt dan de concrete brieven in de eerste hoofdstukken. Dus je argument snijdt geen hout.

Zoals het deel van het Boek (Op. 2 en 3) profetisch de kerkgeschiedenis beschrijft, zo beschrijft Op. 4-19 profetisch de periode tussen de opname van de gemeente en de verschijning van Christus vanuit de hemel mét de gemeente.
Onzin, de brieven zijn hele concrete brieven aan 7 gemeenten in een bepaalde tijd. Kerkgeschiedenisfantasieën hierover hebben geen enkele grond.

In deze periode bevindt de gemeente zich dus in de hemel; zij wordt in Op. 4-19 voorgesteld onder het beeld van de vierentwintig oudsten, en in Op. 19 ook onder het beeld van de bruid van het Lam resp. de hemelse legerscharen die de verschijnende Christus vanuit de hemel volgen.

De gelovigen die zich tijdens deze periode op aarde bevinden (zie vooral Op. 7 en 11), behoren dus uitdrukkelijk níet tot de christelijke gemeente, maar vormen - net als de oudtestamentische gelovigen - afzonderlijke categorieën van gelovigen, zowel uit Israël als uit de volken, die door hetzelfde bloed van Christus gereinigd worden, maar een andere positie in de heilsgeschiedenis hebben dan de gemeente.
Veel beelden zeggen in andere woorden hetzelfde. Minieme onderscheidingen, als ware Openbaringen het script van de geschiedenis, doen groot onrecht aan het genre van de apocalyptiek. We moeten de beelden verstaan en ondergaan, niet op een westerse historistische wijze alles een plekje proberen te geven. En dan komt alles in de toekomst terecht, immers dat onttrekt zich aan elke controle. Nee, dit is totaal onverantwoord.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten