Heere/Heer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Heere/Heer

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 02:44

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.


——————————————————————————
1. D | 28.Feb.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Mensen even jullie hulp...

Er zijn weleens heftige discussies betreffende Heere of Heer.
Nu zijn veel mensen dus tegen Heer gebruik, maar voor Heere. Echter in de berijmde psalmen staat meestal Heer.
Dus om de psalm melodieus te krijgen wordt er wel Heer gebruikt. Is dit wel goed?


-----
abcD


——————————————————————————
2. OMEGA | 28.Feb.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Vraag en antwoord 81 van ds. Van Roest gaan ook over dit onderwerp. Heel aardige topic trouwens.


——————————————————————————
3. GERARD | 02.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoewel ik de voorkeur geef aan Heere (omdat dit veel eerbiediger klinkt), denk ik niet dat je een ander kunt veroordelen op het gebruik van het woord Heer. Het heeft ook met een stuk opvoeding te maken, denk ik. Als het vervolgens dan ook in de Psalmen wordt toegepast, lijkt me dan helemaal geen probleem. Wie daar wel moeite mee heeft, moet gewoon weer Datheen gaan zingen.


——————————————————————————
4. JAOP | 04.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
bovendien staat er in de psalmen bijna altijd dit (althans in de GBSeditie met de berijming van 1773), Heer' of HEER'
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
5. THEKEIMPE | 04.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Klinkt Heere eerbiediger dan Heer? Is puur sentiment, het gaat om wat de Heere/Heer jou te zeggen heeft, wie Hij is!
-----
Er is een tijd van chatten, er is een tijd van posten, ook dat is ijdelheid


——————————————————————————
6. ANDREAS | 04.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Voor mij maakt het niet zoveel uit als je de naam maar met eerbied gebruikt denk ik zo. Dan zullen zelfs de mensen die voor Heere zijn erg geen moeite mee hebben en vind dat gemier over een letter een discussie die op zeer hoog niveau gevoerd moet worden wij als gewone mens moet het niet zoveel uitmaken het gaat om de zaak en niet om die ene letter toch ??

-----
ik ben een geheelonthouder, ik vergeet niets.



——————————————————————————
7. OMEGA | 06.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Toch is er gevoelsmatig een verschil in: de Heer zij met u, of de Heere zij met u. In het eerste geval heb ik altijd de neiging om me af te vragen welke heer er nu bedoeld wordt.


——————————————————————————
8. THEKEIMPE | 07.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Dat is traditiegebonden Omega. Misschien wel duidelijker voor Insyderz maar bijvoorbeeld de katholieken hebben het altijd over de Heer. Dus voor hun is dat veel duidelijker! En de Bijbel is voor iedereen, niet voor een bepaalde traditie toch?
-----
Er is een tijd van chatten, er is een tijd van posten, ook dat is ijdelheid


——————————————————————————
9. TWEETIETWEE | 07.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Allemaal helemaal mee eens hoor, maar jaop (posting 4), in de psalmen wordt het vaak afgekort omdat het anders niet rijmt of niet in het ritme past. Onze ds. maakt , als hij dat voorleest, altijd netjes (vind ik), Heere er van..
-----
greetings twee-tie-twee


——————————————————————————
10. JAOP | 07.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
dat bedoelde ik ook te zeggen tweetie ;-)) dank je dat je het nog even duidelijk hebt gemaakt
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
11. THEKEIMPE | 11.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Tis maar wat je netjes vind. Als je echt in de lijn van de statenvertalers staat maak je er trouwens Heer van, omdat het woord Heer nu de gevoelswaarde heeft die het woord Heere had ten tijde van het vertalen van de SV.
-----
Er is een tijd van chatten, er is een tijd van posten, ook dat is ijdelheid


——————————————————————————
12. JAOP | 12.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
oja? hoe kun jij de gevoelswaarde van dat woord meten ten tijde van de statenvertalers?
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
13. THEKEIMPE | 13.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Je kan andere bronnen gebruiken als vergelijkingsmateriaal. Voor meer informatie over deze bezigheden zou ik u door willen verwijzen naar drs. W.J. de Wit, theoloog
-----
Er is een tijd van chatten, er is een tijd van posten, ook dat is ijdelheid


——————————————————————————
14. JAOP | 13.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
haha...geen mond op mond reclame he...;-))
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
15. THEKEIMPE | 13.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Welnee, tis puur een vermelding van de bron waaruit ik mijn informatie geput heb...
-----
Er is een tijd van chatten, er is een tijd van posten, ook dat is ijdelheid


——————————————————————————
16. KOOTJE | 21.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Maakt dat wat uit? Heer of Heere, ik denk dat God dat totaal niet interessant vind, van dit soort dingen krijg je alleen maar ruzie en onzinnige discussies.

Ga je met belangrijke zaken bezig houden zo ik zo zeggen.

-----
Hoi


——————————————————————————
17. JAOP | 22.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ik denk dat ik het in dezen wel met je eens ben kootje, want volgens mij behoort dit tot de bijzaken.
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
18. WILKO | 22.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Klopt, en daarom erger ik me ook groen en geel aan mensen die opeens de Godsnaam van Heere in wat anders willen veranderen CLICK!


——————————————————————————
19. HENKIE | 22.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Oeiii dit vind ik dus echt een geniaal argument, wilko!

Inderdaad...degene die graag Heer willen schrijven komen altijd met het argument 'wat maakt dat nu uit?'
Nou dan laten we het toch lekker hetzelfde op de oude manier;
iedereen tevreden :-)

(deze ga ik onthouden CLICK!)
-----
RefoWeb rules


——————————————————————————
20. CYBERCURSE | 23.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Idd ja, hulde ;)
-----
You don't understand the words comin' out of my mouth!!



——————————————————————————
21. CYBERCURSE | 23.Mar.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Geldt voor veel meer zaken trouwens. Neem bijv. een rok aan in de kerk, halve noten met het orgelspel enz...
-----
You don't understand the words comin' out of my mouth!!


——————————————————————————
22. THEKEIMPE | 06.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
HEERE en Heere zijn twee verschillende namen.
Ik meen, als het niet klopt verbeterd iemand mij maar, dat HEERE gebruikt wordt als er in de grondtekst JHWH staat.

Heere wordt gebruikt als naam van God.

Die dubbele of enkele e hangt af van de vertaling die je gebruikt. Persoonlijk gebruik ik altijd de dubbele e, maar het lijkt me een weinig relevante zaak om er een twistpunt van te maken.

Anderen weten hier vast meer van, dus die kunnen het misschien haarfijn uitleggen...
-----
Liefde doet leven


——————————————————————————
23. BVB | 06.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
De juiste manier van schrijven is JaHWeH voor HERE of HEERE of HEER en adonai voor Heere, Here of Heer.
Eigenlijk is HERE voor JHWH geen goede vertaling. Maar de statenvertaling en andere vertalingen hebben hiervoor gekozen omdat Ik ben die ik ben of Ik zal zijn die ik zijn zal behoorlijk lang is om steeds te gebruiken. Als je echt strikt zou willen zijn wat betreft JHWH moet je het in het hebreeuws laten staan of moet je het vertalen in Ik ben die ik ben. Wat betreft adonai, dat betekent ook letterlijk Heer. Hoe je het wilt spellen is denk ik een kwestie van smaak.
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
24. KLAAS | 09.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Wilko schreef: Klopt, en daarom erger ik me ook groen en geel aan mensen die opeens de Godsnaam van Heere in wat anders willen veranderen.

Als jij je groen een geel ergert aan mensen die in bijzaken afwijken van jouw mening, dan vraag ik me af in hoeverre het wel echt een bijzaak voor je is.

Klaas

-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Heere/Heer

Berichtdoor The Menace » 12 sep 2002 13:41

Zulke discussie slaan echt nergens op. Ik ben het eens met wat iemand hierboven al gepost heeft. Het gaat erom wie God voor je is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 13 sep 2002 10:57

Henkie, hoe sluit je hier een discussie? Op deze kan je het goed toepassen!

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Reactie op Klaas

Berichtdoor Wilko » 13 sep 2002 18:39

Beste Klaas,

In 1951 moet HEERE opeens met twee e's geschreven worden. Nu is dit niet heel erg verschrikkelijk. Het is immers een bijzaak. Maar als het een bijzaak was, waarom moest HEERE dan vervangen worden door HERE? Daar erger ik me aan. Omdat het niet hoefde en toch moest.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 13 sep 2002 19:35

Misschien omdat we geen enkel woord meer zo schrijven?

Het lijkt me puur een kwestie van logisch je uitgangspunten doorvoeren.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 13 sep 2002 22:40

Ik denk dat een naam anders is dan een simpel woord. Een naam kan je niet zomaar veranderen. Vroeger schreven ze Godt ipv God en mensch ipv mens. Dat is niet erg, dat zijn zegmaar aanduidingen voor ons wezen. Maar eenmaal is JHWH vertaald met HEERE. Wie zijn wij omdat zomaar omwille van de spelling te veranderen? Goed, het is geen kardinaal punt, maar het zegt wel wat.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 sep 2002 10:13

Als de vertaling van JHWH nou ook een echte naam was, had je gelijk.

Maar HEERE is op zich natuurlijk ook 'maar' een keuze geweest van de vertalers. Als we dan consequent namen niet willen vertalen dienen we ook Jeshoeha o.i.d. te schrijven voor Jezus en 'Ick ben dien ick ben'.

Het is inderdaad een bijzaak, maar deze discussie toont volgens mij eens te meer aan dat van bijzaken hoofdzaken gemaakt worden.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 20 jun 2003 12:36

Ik vind dat Heere gewoon zo moet blijven zoals het is.......en niet in eens met 1-e......oke wat hierboven staat, dat God dezelfde God is en blijft, toch vind ik dat wij niet aan het woord, de bijbel mogen zitten

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 20 jun 2003 12:38

ikke21 schreef:oke......moet het altijd maar hedendaags worden?? De bijbel is vroeger geschreven en ik vind dat wij daar niet aan moeten zitten!!


de Bijbel is inderdaad vroeger geschreven, en veel later vertaald. helaas verandert onze taal langzaamaan, vergelijk het maar eens met heel oud nederlandse geschriften. de betekenis van woorden kan dus langzaamaan veranderen, of er kan een spellinsverandering voorkomen. als ik een brief krijg, staat daar ook altijd op "De Heer" en niet "De Heere", zoals dat vroeger zou zijn. nu wil ik me absoluut niet gelijk stellen aan God, voordat dit verkeerd opgevat wordt, maar het gaat er hier over dat de titel anders geschreven wordt tegenwoordig.

je kunt het bijvoorbeeld in de psalmberijming van 1773 al zien, waar heel consequent het woord HEER gebruikt wordt.

rest nog een vraag: waarom moet het altijd hedendaags worden? voor mij hoeft het niet hedendaags te worden, ik gebruik zelf eigenlijk ook altijd het woord HEERE. echter, er bestaat wel het gevaar dat aan een bepaald woord een sacrale lading wordt gegeven, die er in de oorspronkelijke betekenis niet aan zat. dit gevaar loopt m.i. de term HEERE, doordat dit i.p.v. als titel vaak als eigennaam wordt gezien, en dit kan en mag niet de bedoeling zijn.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 20 jun 2003 12:43

Weet je napoleon.....als ik het over de heer heb, dan denk ik aan een meneer, klant of wie het dan ook mag wezen, maar het gaat hier over de Heere en de Heere is heilig, ik krijg vaak het idee, ook hier op het forum, dat we God aan kunnen spreken als onze buurman, een vriend, maar God is heilig en we moeten Eerbied voor Hem hebben en daarom staat de nieuwe vertaling me niet aan!!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 20 jun 2003 12:46

Ikke21 schreef:Weet je napoleon.....als ik het over de heer heb, dan denk ik aan een meneer, klant of wie het dan ook mag wezen, maar het gaat hier over de Heere en de Heere is heilig, ik krijg vaak het idee, ook hier op het forum, dat we God aan kunnen spreken als onze buurman, een vriend, maar God is heilig en we moeten Eerbied voor Hem hebben en daarom staat de nieuwe vertaling me niet aan!!


maar ik neem aan dat je zonder problemen de psalmberijming van 1773 zingt? inderdaad kan het een andere gevoelswaarde hebben, en ik ben mij er terdege van bewust dat Hij Heilig is, wat echter voor mij niet wegneemt dat ik angst heb voor het sacraliseren van begrippen waardoor ze uit de context getrokken worden. dat kan ook niet de bedoeling zijn, want zo heeft God Zijn Woord ook niet gegeven.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 20 jun 2003 12:47

oeps.....1773?? ik zou het niet weten welke wij zingen.... :oops:

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 20 jun 2003 12:50

Ikke21 schreef:oeps.....1773?? ik zou het niet weten welke wij zingen.... :oops:


1773 is de oude berijming, zoals die in de meeste orthodoxe kerken gezongen worden, met uitzondering van een aantal gemeenten waar Datheen gezongen wordt. i.i.g. wordt deze berijming (bijna) altijd gebruikt in de gereformeerde gemeenten, ik weet eigenlijk wel zeker dat het ook in de "bewaar het pand" gemeenten in de christelijk gereformeerde kerk gezongen wordt.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 20 jun 2003 12:55

ja oke.....deze psalmen worden inderdaad bij ons gezongen!!!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 20 jun 2003 12:58

Ikke21 schreef:ja oke.....deze psalmen worden inderdaad bij ons gezongen!!!

ook daar wordt het woord HEER gebruikt.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten