Hoi Yael,
Dank voor je reactie.
Je schreef o.a.:
wel op de mondelinge overlevering/wet en Hij ageerde er tegen dat de mondelinge overlevering/wet als goddelijk geinspireerd werd gezien net als de Wet die God aan Moses citeerde/gaf.
Accoord, dat is duidelijk!
Het punt waar ik naartoe wilde is, dat er de laatste tijd steeds meer mensen uitgesloten worden van discussie (waar dan ook), als zij andere visies, aangaande hun relatie met Christus, door de Heilige Geest willen uitten dan dat de "regelgeving" van de kerk of de jeugdkerk of zelfs, in sommige forumdiscussies beperkt door bijv. de 3 formulieren van Enigheid (notabene op grond van een gedachtegoed van 250 jaar geleden gebaseerd) . De discussie, de gedachtenwisseling wordt dan door de dode-letter geleid, in plaats van het Levende Schriftwoord.
Ik begrijp je standpunt wel! Maar als Jezus bezwaar maakte tegen het feit dat de dode/letter theorie over het algemeen meer gebezeigd werd, dan is het duidelijk dat Hij dus meer op het Geestelijke aspect wees.
Het gaat tenslotte om de wetsregels van een Hemels Koninkrijk.
En het is juist da Mozes wel met de Stenen tafelen )twee maak zelfs' van de berg kwam, maar dat deze regels nooit in het Geestelijk aspect werden aanvaard.
Ik weet van Messiaanse Joden ( 7e Dags adventisten kerk in Jeruzalem) dat zij de Stenen tafelen in de kerk hebben staan, in plaats van Christus aan het kruis. Zij onderhouden feitelijk dus nu Geestelijk dat wat Mozes bedoelde toen hij met die Stenen Tafelen van de Berg kwam. Als Adventisten erkennen zijn Christus, maar nu op grond het Geestelijke aspect van de boodschap die de Messias feitelijk bracht. En waar de Joden van het OT zich zo in mee vergisten! De Christelijke kerk van vandaag gaat diezelfde weg op. Vandaar het volgende interessante gebeuren;
Het is heel uniek. Ik vond op Internet een hele bijzondere geschiedenis van deze, eertijds Orthodoxe Jood. Hij liet zich dopen in de Jordaan en heeft dar enkele weken verteofd om God te vragen welke richting hij moets gaan. Nu is hij belast met de Bijbelstudies van de 7e Dags Adventisten voor de Sabbatschool. Hij begeleidt Orthodoxe Joden die Christus hebben aanvaard. Aan een hele bijzondere geschiedenis heeft Clifford Goldstein deel gehad, aangaande een Christen die 23 jaar uit de kerk weg bleef en door Clifford Goldstein weer terug kwam in de Kerk.
Clifford kon, op grond van zijn Orthodoxe- alsook zijn Messiaanse ervaringen terug, halen in de Kerk.
Dit is de link (engels)
http://www.adventistreview.org/2005-1514/story2.html
Een klein stukje tekst, over deze bijzondere geschiedenis en het werk van de Heilige Geest die werkt voor verzoening tussen het verleden en het heden en er voor zorgt dat muren die scheiden, in Christus'voorbeeld worden geslecht. En hiermee blijkt weer dat Gods geboden enw et nog steeds een Geestelijk karakter zijn voor de gelovige van vandaag als fundament van het Hemels Koninkrijk dat hij of zij in de toekomst in alle realiteit zal bewonen, waarvan de wet en het getuigenis van Christus, zoals ook de Messianse Joden vanuit hun Theocratische verleden, een
Levend Schriftwoord (=
Schriftwoord van het Hemels Koninkrijk) tot de werkelijkheid hebben gebracht
Return of the Prodigal Pastor
Graffiti in the Holy of Holies was the most commonsense approach to the pre-Advent judgment I had ever seen. I couldn't believe it. For more than 20 years I had wandered in the wilderness. And here, in this book, were all the answers I was seeking! I read the whole book that night and reread it on Friday. I'll never forget feeling the warmth of God's Spirit upon me and the change of attitude that accompanied the reading of that book. That night I gave my heart to Christ and determined to return to the Adventist Church.
On Monday I drove back to the Adventist Book Center and bought every book this Goldstein guy had written. The one I badly needed, The Remnant, is a book every member and former member needs to read; it should be required reading for every new Adventist believer. The book had a message that I, the hard-hearted, angry, backslidden preacher, needed to hear.
The Remnant (Het Overblijfsel) gaat over wat een /het Overblijfsel is en inhoudt zoals Christus aanduidt m.b.t. de Geestelijke aspecten van Zijn navolging.
"
Wat Ik aan jullie
gezegd heb is Geest en Leven (Johannes 6:63)
Laten we dat goed in onze oren knopen beste vrienden!
Voor zover Yael, een fijne Sabbat en een gezegende week!
Groet