Gospelmuziek...het eerste antwoord...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Gospelmuziek...het eerste antwoord...

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 03:49

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.


——————————————————————————
1. NIGHT | 06.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Een nieuwe aanwinst werd bekend gemaakt: Johan Vreugdenhil wil vragen gaan beantwoorden!

De eerste vraag is inmiddels beantwoord.

Wat vinden we ervan...een sterk antwoord? Te kort door de bocht?
Wil je er nog over door praten?

Dat kan dan hier...

Greetz..
Night
-----

Op naar de 2000 postings




——————————————————————————
2. LIESL | 06.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Om het de lezers even te vergemakkelijken zal ik de link geven naar het antwoord op de vraag die Johan Vreugdenhil gesteld kreeg.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... nhil1.html


-----
Hoezo compromis, heb ik het mis dan?



——————————————————————————
3. OMEGA | 07.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
De kwestie over deze soort muziek komt ook ter sprake bij de discussie over de EO-jongerendag.
-----
Fas est ab hoste doceri.


——————————————————————————
4. NIGHT | 08.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Dat is me bekend inderdaad.
Toch was ik benieuwd, los van die discussie, of mensen zichzelf of hun mening herkennen in dit antwoord.

Ik was zelf wel heel tevreden met dit antwoord eerlijk gezegd.

Greetz..
Night
-----

Op naar de 2000 postings




——————————————————————————
5. THEKEIMPE | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Op veel punten ben ik het best redelijk eens met het antwoord. Op andere punten niet, maar daar ga ik nog wel vragen over stellen, als ik weer tijd heb...
-----
Liefde doet leven


——————————————————————————
6. USERNAME | 08.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
johan vreughil zegt: "Dit lijkt belachelijk zwart wit en toch is het volkomen bijbels. 1 Corinthe 10:31: "Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Ja maar kun je dan niks alleen voor jezelf doen zonder dat je God erin betrekt? Blijkbaar niet, God weet dat wanneer de mens iets doet zonder zijn Geest dat hij dan een stuurloos schip is die snel op drift raakt."

ik vindt het moeilijk om dit op muziek toe te passen eigenlijk. Muziek draai je toch altijd voor jezelf ten diepste? Hoe moet ik dat tot eer van God zien?
Veel dingen zijn niet te herleiden naar de eer van God.


ook zei hij: "Verder ben ik van mening dat God niet geëerd wil worden met een muzieksoort die de duivel veelvuldig gebruikt om miljoenen mensen gemeenschap te laten hebben met de duisternis. Efeze 5:11: "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer." Zoals daar zijn bijvoorbeeld: house, rock, heavy metal, enz."

dat vindt ik een sterk punt al gaat het erg ver als je dit door gaat trekken tot de kunst, klassieke muziek en dergelijke. De uitkomst van dit doortrekken zorgt ervoor dat sommige onschuldige dingen niet meer kunnen. Vandaar dat ik me afvraag of het wel klopt. Ook dit is een erg moeilijk punt.

johan zei "In de muziekinstrumenten zit het niet, God ziet het hart aan. In Afrikaanse landen gaan ze onder begeleiding van tam tam aan het avondmaal. Instrumenten zijn dus cultuur bepaald. "

De instrumenten worden nog wel eens gebruikt als middel tegen gospel. Onterecht, zoals hij al duidelijk maakt. Mee eens.

Dit vindt ik een gouden tip: "Word als een kind en vraag het heel eenvoudig en eerbiedig aan de Heere Jezus of Hij je helpen wil met de keuze van muziek, dat werkt echt!!! "

Die video over de demonische krachten in hedendaagse muziek zou ik graag eens zien. heeft iemand meer informatie?


-----
Oet mor'n

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 dec 2002 17:41

ook zei hij: "Verder ben ik van mening dat God niet geëerd wil worden met een muzieksoort die de duivel veelvuldig gebruikt om miljoenen mensen gemeenschap te laten hebben met de duisternis. Efeze 5:11: "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer." Zoals daar zijn bijvoorbeeld: house, rock, heavy metal, enz."

dat vindt ik een sterk punt al gaat het erg ver als je dit door gaat trekken tot de kunst, klassieke muziek en dergelijke. De uitkomst van dit doortrekken zorgt ervoor dat sommige onschuldige dingen niet meer kunnen. Vandaar dat ik me afvraag of het wel klopt. Ook dit is een erg moeilijk punt.


username zegt dat sommige onschuldige dingen dan niet meer kunnen. weet iemand van jullie wat ie hier mee zou bedoelen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 16 dec 2002 16:37

Ik neem aan dat hij/zij bedoelt dat als je alles "wat de duivel veelvuldig gebruikt om miljoenen mensen gemeenschap te laten hebben met de duisternis" afkeurd, er dan weinig overblijft. Dan is schilderkunst of klassieke muziek ook uit den boze.

Maar misschien dat username zelf kan antwoorden...

verpleger
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:42

gospelmuziek fout?

Berichtdoor verpleger » 31 jan 2003 11:50

goede middag,

Tsjonge jonge wat een somberheid. En wat een fouten worden eruit gospelmuziek gehaalt. Misschien is het een idee om ens echt naar gospelmuziek te luisteren. En niet bij voorbaat het gelijk te verwerpen. Net zoals in "normale"muziek heb je in gospel heel vfeel soorten. Waarvan ik overtuigt ben dat ze zeker niet allemaal door de beugel kunnen. Maar hier wordt alles een beetje zwart gemaakt.
Zelf luister ik veel naar gospelmuziek. Hierin voel ik de aanwezigheid van God. In zeer veel nummers worden de daden van Jezus bezongen en hierdoor dus ook verkondigt. hier is dus ook sprake van een stukje evangelisatie. En als je ziet hoeveel jongeren hier steun in vinden is het een mooi iets wat volgens mij echt door God gegeven is. Helaas is het zo dat de duivel daar misbraak van maakt. en er dus meer mensen komen die het middel gospelmuziek aan de kant schuiven terwijl je hier zeker de jeugd mee kunt aanspreken die anders randkerkelijk of helemaal niet kerkelijk zijn/worden.
Onderzoekt alles en behoudt het goeden. Dat wil wel zeggen dat je het ook eerlijk moet onderzoeken toch?


afz verpleger

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2003 20:00

aan een dominee werd gesteld wat is het gevaar van gospelmuziek en dan zal ik hiervan het antwoord geven

muziek is niet neutraal. het heeft invloed op ons; een goede of verkeerde invloed. gospelmuziek verbindt 2 dingen: popmuziek en Evangelie. de popmuziek-stijl die voor gospelmuziek word gebruikt, is over het algemeen light. hoewel de grens ook in deze opschuift.

vraag je af:
- kun je de boodschap begrijpen door middel van gospelmuziek wordt gegeven?
- beantwoord deze boodschap aan de norm van Gods Woord?
- wat doet de muziek je? hoe worden liederen begeleid en welke gevoelens roept dit bij je op? de meeste stijlen zijn niet te combineren met de Bijbelse boodschap.

rekening houdend met deze 3 vragen, zal je -als je eerlijk bent- heel wat afvallen in de bestaande gospelmuziek.

daar komt nog wat bij: is het wel Bijbels om muziek te gebruiken bij het vertolken en het verbreiden van het evangelie? waar lezen we in het Nieuwe Testament over muziekbegeleiding bij prediking? God heeft Zijn zegen beloofd aan de verkondiging of prediking van het Evangelie; ook aan het getuigen en aan het vertellen van het grote en blijde heil in Jezus Christus. maar nergens lezen we dat apostelen of andere Christenen met behulpt van muziek (gospel- of andere muziek maakt niet uit)de mensen probeerden te brengen tot Christus of ze op deze manier nader onderwezen. het Evangelie is niet bedoeld als ontspanning of vermaak, maar tot zaligheid. ik ben er zeer beducht voor om op deze manier het Evangelie te brengen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2003 20:33

Why should the Devil have all the good music?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2003 20:34

heeft de duivel dan de goede muziek? hij heeft geen psalmen hoor
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 03 feb 2003 21:25

johannes1 schreef:heeft de duivel dan de goede muziek? hij heeft geen psalmen hoor


als de duivel psalmen kan gebruiken, dan heeft hij ze, wees daar maar niet bang voor.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 03 feb 2003 21:37

johannes1 schreef:is het wel Bijbels om muziek te gebruiken bij het vertolken en het verbreiden van het evangelie? waar lezen we in het Nieuwe Testament over muziekbegeleiding bij prediking? God heeft Zijn zegen beloofd aan de verkondiging of prediking van het Evangelie; ook aan het getuigen en aan het vertellen van het grote en blijde heil in Jezus Christus. maar nergens lezen we dat apostelen of andere Christenen met behulpt van muziek (gospel- of andere muziek maakt niet uit)de mensen probeerden te brengen tot Christus of ze op deze manier nader onderwezen. het Evangelie is niet bedoeld als ontspanning of vermaak, maar tot zaligheid. ik ben er zeer beducht voor om op deze manier het Evangelie te brengen.


Moet het per se in het nieuwe testament zijn? of wil je David met zijn harp op voorhand uitsluiten, want dat is toch wel het bekendste voorbeeld.

en Paulus en Silas in de gevangenis, hoewel niet onder begeleiding van instrumenten (gaat moeilijk als je geketend bent) zongen Gode lofzangen.

bovendien vraag ik me af of we m.b.t. het evangelie precies de voetsporen van de apostelen moeten drukken, of dat we in de door hen aangewezen richting moeten gaan. oftewel, moeten we ze in alles kopieren, of moeten we hetzelfde doen (evangeliseren en werken tot uitbreiding van Gods Kerk) en is de vorm enigzins vrij.

inderdaad is het evangelie niet bedoeld ter vermaak of ontspanning, maar dat betekent niet dat je bij ontspanning het evangelie maar uit moet bannen. Doet het al ter ere van God! ook ontspannen of jezelf vermaken!

verder, realiseer je ook dat als je gospelmuziek op voorhand uitsluit, dat ook moet gelden voor klassieke muziek (want daar is geen wezenlijk verschil tussen), incl. de cantates van Bach.[/b]
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

verpleger
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:42

is dat wel zo

Berichtdoor verpleger » 04 feb 2003 16:56

kijk er wordt nu wel heel snel gedaan alsof muziek van de duivel is. Ik weet niet maar in de bijbel staan heel wat meer muziek instrumenten vermeld dan het orgel. Sterker nog het orgel bestond toen niet zoals het er nu is. Er staat toch prijst de Heer met het snare spel om een voorbeeld te noemen. Dus dan kun je heel wat meer instrumenten gebruiken. Bovendien wordt er heel wat meer over muziek gezegt. Pak er eens een concordantie bij en zoek het woord muziek op en loop dan de teksten eens na. Het is wel erg makkelijk om gospelmuziek zo aan de kant te schuiven. Ik vind het heel vreemd dat dat zo gebeurt. Wie was dat ook alweer in de bijbel die psalmen op zijn manier ging zingen? Die manier week af van het "normale"daardoor was het nog wel tot Gods eer. We moeten niet denken dat psalmen de enige liederen tot Gods eer zouden zijn. Dat is wel erg bekrompen. IN de bijbel staat toch ook een ieder gebruikt zijn of haar talente. Wat als God je nu het talent heeft gegeven om muziek te maken en wel gospel?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jun 2003 19:49

Met alle muziek kun je de Heer dienen!!!! van klassiek en koorzang tot punk en death metal. Gospel is niet fout. Ik denk nog eerder dat dance en trance (ook gospel) niet kunnen dna punk,metal en harder e.d.... vind johan kortzichtig en vind dat hij dingen die in de bijbel staan verkeerd interpreteerd.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jun 2003 19:54

punk en death metal

ken je daar de Heere mee dienen vindt je.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2003 23:14

Hou toch eens op met het vragen of iets wel of niet tot eer van God is.
ga gewoon God groot maken!

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 11 jun 2003 07:33

joris schreef:Hou toch eens op met het vragen of iets wel of niet tot eer van God is.
ga gewoon God groot maken!
joris heb je ooit gehoord van de listige omleidingen van de duivel? en de uitspraak dat de duivel op kousevoeten komt en niet op klompen?

Deze uitspraak is een ontkennen van de realiteit van het listige werk van de satan. Het is meer een zorgeloos zijn, want God zorgt wel. En in zeker zin is dat ook waar, maar daar wordt de menselijke verantwoordelijkheid niet mee uitgeschakeld. Je benadruk die verantwoordelijkheid zelf iedere keer!
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 11 jun 2003 09:25

Maarten, geloof jij dat God de overwinnaar is van de duivel?
Geloof jij dat je heel dicht bij hem mag komen en dat Hij in jouw wil wonen door zijn Geest?
Heb je zijn Geest ontvangen waardoor je zijn stem kan horen?
Heb je Hem al heel je leven gegeven of is de Heilige Geest bij jou alleen nog kamerbewoner in je hersenen.

Als je God groot maakt en een leven van aanbidding hebt 'dankt God onder alles' dan krijgt de duivel geen kans. Angst is een slechte raadgever, en wat erger is, in 1 johannesstaat dat in de angst geen plaats is voor liefde. Maar gelukkig ook andersom: in de liefde is geen plaats voor angst.
ik zou zeggen: kies voor d eliefde.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten