Waarom behoort een christen nee te zeggen tegen homeopathie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ontmasker!

Berichtdoor Ontmasker! » 30 sep 2005 10:52

Raido schreef:Ik denk dat iedereen het met je eens is dat je niet je heil moet zoeken in occulte geneeswijzes, alleen vind bijna iedereen grote kunz om dit te betrekking op alles wat nu homeopathie heet.

Raido, ik begrijp niet precies wat je bedoeld met: alles wat nu homeopathie heet.
Met name dat "nu", zou je dat uit willen leggen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2005 11:16

Dan kun je je beter afvragen: is homeopathie daadwerkelijk occult?
Ik geloof niet dat ik met de stille wateren van Dr. Vogel ingestraald leidingwater uit Zuid-India naar binnen krijg....
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2005 11:39

Ontmasker! schreef:
Raido schreef:Ik denk dat iedereen het met je eens is dat je niet je heil moet zoeken in occulte geneeswijzes, alleen vind bijna iedereen grote kunz om dit te betrekking op alles wat nu homeopathie heet.

Raido, ik begrijp niet precies wat je bedoeld met: alles wat nu homeopathie heet.
Ga naar een willekeurige reformzaak en kijk daar eens wat daar onder homeopathische middel verkocht wordt (ook havermout, zemelen, visoliekapsules en bepaalde drankjes) alles is een pot nat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2005 11:44

Raido schreef:Ga naar een willekeurige reformzaak en kijk daar eens wat daar onder homeopathische middel verkocht wordt (ook havermout, zemelen, visoliekapsules en bepaalde drankjes) alles is een pot nat.

Ja, en je zoekt je daar echt een ongeluk naar het geitenbloed en occulte kruiderijen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2005 12:08

De Reformzaak in Bergambacht verkoopt anders wel gegrilde paddenachterpoten. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 30 sep 2005 12:41

Raido schreef:
Ontmasker! schreef:

Ga naar een willekeurige reformzaak en kijk daar eens wat daar onder homeopathische middel verkocht wordt (ook havermout, zemelen, visoliekapsules en bepaalde drankjes) alles is een pot nat.

maar zoals ik al eerder probeerde uit te leggen: dr vogel heeft homeopathie en fytotherapie, en lang niet alle meisjes bij de drogist weten het verschil.

stelling: als christen mag je hier niet nonchalant mee om gaan, maar moet je wél duidelijk kijken wat je gebruikt.
en niet als de reguliere gnk faalt, of te kort naar je kijkt (las ik ook hierboven, wat willen we toch graag dat er lang geluisterd wordt..) overstappen op een circuit waar je de achtergronden niet van kent.

mijn ouders schrokken toen ze thuis kwamen van een homeopaat en ik ze wees op het logo van zijn praktijk: yin yang teken.

reacties?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2005 13:03

tweetietwee schreef:mijn ouders schrokken toen ze thuis kwamen van een homeopaat en ik ze wees op het logo van zijn praktijk: yin yang teken.

reacties?

Wat is er mis met een yin-yang teken?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 sep 2005 13:10

MrSokkie schreef:
tweetietwee schreef:mijn ouders schrokken toen ze thuis kwamen van een homeopaat en ik ze wees op het logo van zijn praktijk: yin yang teken.

reacties?

Wat is er mis met een yin-yang teken?

Zie: http://www.eindtijd.com/jong8.html
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2005 14:21

Met het symbool is niets mis, alleen zijn christenen het er niet mee eens dat in elke goede wat kwaads zit en in elke kwaads wat goeds..

Zou inhouden dat God ook kwaad in zich had en Satan wat goeds ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 okt 2005 09:03

@Tweetietwee,
ik heb geen enkele moeite met welk pilletje, zalfje, poedertje of drankje, zolang mij niet bekend is dat het ontsproten is uit een verkeerde bron. (Mijn interpretatie van Paulus vrijheid om afgodenoffer te eten.)

Weet ik echter wel waar iets vandaan komt (je Jinjangteken is een goed voorbeeld) dan zou ik het niet meer hoeven.

@mystery, dit geloof ik allemaal wel:
Dat plantjes en andere natuurlijke producten een geneeskrachtige werking kunnen hebben, dat we daar als Christen ook uitgebreid gebruik van mogen maken.
Ik geloof niet in D30 verdunningen en potentioneren en al die onzin meer.

ketura

Berichtdoor ketura » 03 okt 2005 17:17

Het Latijnse woord placebo betekent 'ik zal behagen' en werd in de 14de eeuw gebruikt om een bepaald soort dodendienst aan te duiden. Het is in de geneeskundige praktijk terechtgekomen in situaties waarbij van medisch ingrijpen voor de patiënt geen heil meer te verwachten was. Eind 18de eeuw werd in een medisch boek een placebo omschreven als een middel dat wel behaagt, maar niet geneest.

Tegenwoordig verstaan we onder een placebo een in uiterlijk, geur en smaak niet van een echt geneesmiddel te onderscheiden nepmiddel, zonder farmacologische werking, dat gebruikt wordt bij onderzoek naar het effect van geneesmiddelen. In zo'n onderzoek wordt een aantal goed vergelijkbare patiënten met een zelfde aandoening in twee groepen verdeeld, waarbij de ene het te testen middel krijgt en de andere een placebo. Tot het eind van het onderzoek weten patiënten noch onderzoeker wie wat krijgt ('dubbelblind'). Als het geheim tenslotte wordt onthuld kan eenvoudig worden nagegaan of het te testen middel inderdaad meer effect had dan de placebo en dus als werkzaam kan worden beschouwd. Toen dit soort onderzoek voor het eerst gedaan werd, stuitte men op een verrassend verschijnsel dat 'placebo-effect' is gaan heten. Dit is het verschijnsel dat niet alleen het echte middel, maar ook de placebo een gunstige werking heeft op de klachten waarmee de te bestrijden ziekte gepaard gaat, zij het in mindere mate. Bij sommige klachten kan dit effect zelfs heel sterk zijn. Een volledige verklaring voor dit fenomeen ontbreekt nog, maar het ligt voor de hand dat psychologische factoren een hoofdrol spelen. De laatste 40 jaar heeft men intensief studie van het verschijnsel gemaakt en dit heeft interessante resultaten opgeleverd.

Men heeft niet kunnen vaststellen dat er een bepaald type patiënten bestaat dat speciaal gevoelig is voor het optreden van placebo-effecten, wel dat de gevoeligheid van ieder individu kan verschillen naarmate de omstandigheden anders zijn. Placebowerking heeft voornamelijk betrekking op zogenoemde 'subjectieve' verschijnselen zoals pijn, eetlust, welbevinden e.d. Maar ook 'objectieve', meetbare verschijnselen zoals de bloeddruk en de activiteit van het immuunsysteem kunnen worden beïnvloed, zij het in veel mindere mate. Al te hoge verwachtingen mag men echter niet van placebotherapie koesteren: ernstige ziekten zijn er niet mee te genezen. Het behoeft geen betoog dat het succes, dat men soms van alternatieve geneeswijzen ziet, volledig op placebowerking berust. De alternatieve genezer zelf lijkt de verpersoonlijking van de placebo: iemand die in uiterlijk, gedrag, apparatuur en jargon zoveel mogelijk probeert te lijken op een arts, zonder over dezelfde kennis en autoriteit te beschikken.

Zo ook de "werking" van de "medicijnen" van Dr. Hahnemann, geboren 1755, grondlegger van de homeopathie

ketura

Berichtdoor ketura » 03 okt 2005 17:17

In het gerenommeerde Britse medisch tijdschrift The Lancet van 27 augustus 2005 staat een artikel dat onlangs ook in Nederland de aandacht van een groot publiek heeft getrokken. Zwitserse onderzoekers betogen dat homeopathische middelen geen sterker genezend effect hebben dan een placebo (onwerkzaam fopmiddel, klik hier voor artikel over placebo). Dit is voor de VtdK natuurlijk geen nieuws, maar homeopaten beweren altijd dat hun middelen wel degelijk werken als echte geneesmiddelen en dat met homeopathie ziekten te bestrijden zijn. In de geneeskunde is het gebruikelijk om een dergelijke bewering te staven met het resultaat van wetenschappelijk onderzoek. Nu is het probleem dat dergelijk onderzoek aan zeer strenge kwaliteitseisen moet voldoen voordat men uit de resultaten definitieve conclusies kan trekken en zulk onderzoek bestaat bijna niet. Bij minder goed onderzoek doet zich een vertekening van de resultaten voor. Dit probleem treedt niet alleen op bij onderzoek naar alternatieve/complementaire geneeswijzen, maar evenzeer in de reguliere geneeskunde, bijvoorbeeld bij het testen van een nieuw geneesmiddel. In het algemeen geldt: hoe slechter het onderzoek, hoe werkzamer het middel lijkt te zijn. Bovengenoemde Zwitserse onderzoekers hebben een groot aantal onderzoekingen bestudeerd, zowel op het gebied van de homeopathie als op dat van de reguliere geneeskunde. Ze hielden alleen de in methodologisch opzicht beste homeopathie-onderzoeken over en vergeleken die met een aantal reguliere onderzoeken van dezelfde hoge kwaliteit. De homeopathische middelen bleken nauwelijks enig genezend effect te hebben terwijl de reguliere therapieën een duidelijke werking vertoonden, waarbij aangenomen mag worden dat vertekening van de resultaten door onvolkomenheden in de onderzoeksopzet in beide groepen even groot was. De onderzoekers trekken hieruit de conclusie dat eventuele klinische effecten van homeopathie placebo-effecten zijn.

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 03 okt 2005 18:10

Je placebo-stukje is interessant, behalve dit:
Het behoeft geen betoog dat het succes, dat men soms van alternatieve geneeswijzen ziet, volledig op placebowerking berust. De alternatieve genezer zelf lijkt de verpersoonlijking van de placebo: iemand die in uiterlijk, gedrag, apparatuur en jargon zoveel mogelijk probeert te lijken op een arts, zonder over dezelfde kennis en autoriteit te beschikken.

Hier schakel je over op flauwekul.
Er zijn homeopatische artsen die dus nergens op hoeven lijken. Dat zijn gestudeerde mensen. Die van mij leek nog het meest op een gewoon mens met een keurig jasje aan.
Er zijn zelfs homeopatische dierenartsen, ook al academici.
Als homeopatie niet zou werken zouden dieren er niet beter van worden.
Lisabeth

babousjka

Berichtdoor babousjka » 03 okt 2005 20:38

ja lisabeth,daar zeg je een waar ding!hoewel ik veel waarde aan homeopathie hecht,vond ik de informatie van ketura erg interessant en was geneigd er een stuk in mee te gaan....zo zie je maar...nu weet ik het ook niet meer:D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 okt 2005 07:17

Kijk er zijn gewoon geneeswijzen geschoeid op een occulte leest, die zou ik dus uit mij zelf nooit ondergaan, uberhaupt, een alternatieve geneeswijze eigenlijk al niet.

Er zijn daarbij ook weer een aantal dingen die echt werken (en logisch/wetenschappelijk) te verklaren zijn, daar vind ik bijvoorbeeld acupunctuur onder vallen. Homeopathie vind ik weer net wat anders, de huidige homeopathie is vaak gewoon een op de natuur gebaseerde geneeswijze zonder zwevenden soefi's er om heen, daar zie ik geen kwaad in, maar ik geloof ook dat er homeopathen zijn die nog de klassieke vorm aan hangen, en ja dat vind ik wat onverenigbaar met mijn christelijke levensovertuiging..

Terug naar “Archief”