Het evangelie in 5 minuten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Het evangelie in 5 minuten

Berichtdoor meschianza » 03 jun 2003 20:21

En hoi,

Stel: je zit in de trein, je leest de bijbel of een christelijk boek, en daardoor ontstaat een praatje tussen jou en een medepassagier. HEt gesprek komt uit op 'de zin van het leven'. De medepassagier vraagt gericht naar jouw geloof.
Hij moet er over 5 minuten uit.

Wat zou je hem meegeven? Laten we stellen dat 10 zinnen ongeveer 5 minuten is.....dus niet meer!

Succes, ik ben heel benieuwd! :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 20:29

Ik geloof dat God de wereld geschapen heeft en dat Hij graag wil dat we een gelukkig leven hebben.

hij zegt dan: ja, leuk zo'n God

ik zeg dan; ja leuk he, wij maken er een zooitje van en Godkomt de troep voor ons opruimen. is dat niet mooi?

En dan hebben we een fijn gesprek en stap ik na 5 minuten ook maar uit, of ik zorg dat ik hem volgend ekeer weer tegenkom. maar bovenal geloof ik dat GOd verder gaat met alle kleine woordjes die ik kan zeggen tegen de bewuste persoon. Missdchien was het net een laatste puzzelstukje, o net een eerste stroomstoot voor een leeggelopen accu. God rules en ik bid in het vervolg voro deze persoon en beveel hem aan bij God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 jun 2003 20:34

Das moeilijk... Het ligt er natuurlijk aan met wie je praat, maar ik zou gewoon heel kort uitleggen wat voor moois je hebt gekregen. Iedereen is op zoek naar het "ultieme geluk", om hun lege hart ermee te vullen. Zeg dat jij het gevonden heb in Christus.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jun 2003 20:39

Zou je willen proberen om het echt in +/- 10 zinnen te beschrijven Kaw?
Natuurlijk is het per situatie/persoon verschillend, maar beeld je de situatiue in die ik hierboven beschreef.
Wat zou je nu gezegd hebben.
Ik ben namelijk een boek aan het lezen met betrekking hierop. Het is heel boeiend.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jun 2003 20:46

Stond er niet zoiets van maak je geen zorgen over wat je moet zeggen?
Mogen wij dat op onszelf toepassen? Niet om ons er makkelijk van af te maken. Maar wel om even aan te geven dat het niet van ons afhangt. Trouwens voor iedereen die zich met Evangelisatie bezighoudt is het boekje van J.I. Packer "Evangelisatie en de Souvereiniteit van God" een aanrader. Het is ook goed om te weten waar je theologisch staat tijdens Evangelisatie. Ik voor mezelf heb vaak gemerkt dat je zonden van anderen gaat relativeren om anderen toch niet kwijt te raken. Toch denk ik dat het belangrijk is om heel duidelijk te zijn. "Zonder God is alles verloren"

Hier weer een reden waarom ik graag naar Caedmon's Call en Derek Webb luister:

Well I can always tell a liar and I always know a thief
Well I know I’m like my family because brother I’m the chief
Well I’m a dangerous crusader ‘cause I need to tell the truth
So I’m turnin’ over tables in my own living room

But I might nail indictments up on every door in town
‘Cause its not right or safe to let your conscience down
So i don’t care if

Nobody loves me
Nobody loves me
Nobody loves me...but you

‘Cause the truth is never sexy
So it’s not an easy sell
Well you can dress her like the culture
And she’ll shock ‘em just as well

And she don’t need an apology
For bein’ who she is
And she don’t need your help makin’ enemies
So i don’t care if

So I'll do whatever it takes
To fit us into this wedding gown
I'll use words that rattle your nerves
words like 'sin' and 'faith alone' now...

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 20:50

Ja fijn parsifal. Je mag er inderdaad op vertrouwen dat de Geest je ingeeft wat je zeggen moet. Of in ieder geval, dat datgene overkomt wat God wil laten overkomen. Maar dan moet je wel een levende relatie met God hebben.

weten waar je theologisch staat? sorry initiatiefnemer van dit topic, dit wasniet de bedoeling ben ik bang, maar ik moet even reageren:

Die mens tegenover je gaat verloren als jij hem niet over God vertelt! Dus niet zeiken, maar doen!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 jun 2003 20:56

meschianza schreef:Zou je willen proberen om het echt in +/- 10 zinnen te beschrijven Kaw?
Natuurlijk is het per situatie/persoon verschillend, maar beeld je de situatiue in die ik hierboven beschreef.
Wat zou je nu gezegd hebben.
Ik ben namelijk een boek aan het lezen met betrekking hierop. Het is heel boeiend.

Het ligt gewoon aan de situatie. Ik kan geen algemene omschrijving geven over wat ik zou zeggen.

Dit had ik laatst:
Meisje heeft M.E. Moeder heeft kanker en komt er weer boven op, vader heeft een tumor en gaat binnenkort sterven.
Ik sprak met het meisje in de bus.

Voorzichtig vragen of ze ook troost kan vinden bij God.
Meisje: Nee... Hahaha... Nee... Die God van mij is blijven steken bij de kinderbijbel. Net als bij mijn ouders, die geloven ook allang niet meer.
Ik: Maar ik wel en God leeft in mijn hart.
Meisje: Bij mij niet. Ik weet niet of God bestaat, maar ik hoef het ook niet zo nodig te weten. Ik kan er in ieder geval niet meer in geloven.
Ik: Maar als je het moeilijk hebt, zoek je God dan?
Meisje: Nee.
Ik: Moet je eens doen, je zult zien dat je troost zal krijgen.
Meisje: Hahaha... Nee... Maar euh... Zullen we het over iets anders hebben? Ik heb hier niet zo zin in.
Ik: Euh... Heb je laatst nog zitten wielrennen?
enz...

Het is zo moeilijk!

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 03 jun 2003 21:06

Ik ken het geloof in God niet binnen 5 min. uitlegen, daarvoor is het naar mijn mening te groot, en te mooi

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jun 2003 21:23

Joris,

Met weten waar je theologisch staat, bedoel ik dat je niet om mensen te bereiken maar water bij de wijn doet. Het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid, niet onze methode of wat wij zeggen. De Waarheid is niet sexy, maar het is wel dat wat mensen veranderd. Niet overredingskracht, maar het Evangelie. Hoe dit in praktijk uitwerking moet krijgen is moeilijk, dat moet op het moment zelf duidelijk worden.

(En ja, ik ga steeds weer onderuit. Als het er op aan komt weet ik niets te zeggen, maar dit is wat de Bijbel mij leert en waar ik me toch op probeer te richten).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 04 jun 2003 03:26

Cor schreef:Ik ken het geloof in God niet binnen 5 min. uitlegen, daarvoor is het naar mijn mening te groot, en te mooi

Cor, ik zou het zelf niet beter hebben kunnen verwoorden! :D

Ik houd trouwens helemaal niet zo van mensen die mij steeds maar lastig vallen met hun overtuiging, en zeker niet in 5 minuten. Wat ik veel interessanter vind, is de levenshouding van een christen.
Daarom zou ik het veel fijner en ook veel sympathieker vinden als zo iemand (b.v. in de trein) die 5 minuten gebruikt om zijn/haar interesse in mij te tonen, en blijkt geeft te kunnen luisteren. Dat kunnen mensen die steeds maar over hun geloofsleven praten, en hun evangelische visie anderen op willen dringen, vaak slecht. Een christelijke levenshouding zegt mij 10 keer meer dan al het gebabbel erover. Als je eerst leert luisteren, dan komt het praten vanzelf.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2003 11:52

Wat je ook kunt doen is:

een kaartje maken met een internetsite of een adres of telefoonnummer (van weeet ik veel iemand) over informatie en dan met een tekst erop. (een voorbeelD)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jun 2003 12:49

Cor schreef:Ik ken het geloof in God niet binnen 5 min. uitlegen, daarvoor is het naar mijn mening te groot, en te mooi

Tja, maar soms moet het wel. Bijvoorbeeld in de trein ofzo, of in wat voor'n situatie ook...

Ik zit er ook over te denken, kvind het moeilijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 jun 2003 12:52

denken jullie niet dat God jullie dan die woorden in de mond kan leggen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jun 2003 12:55

johannes1 schreef:denken jullie niet dat God jullie dan die woorden in de mond kan leggen?

Ja, natuurlijk, maar daarom is het wel verstandig om erover na te denken, en misschien wel iets op een rijtje te zetten ofzo.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 jun 2003 21:35

Zo bedoel ik het niet!!!!!!! Natuurlijk kan het niet in 5 minuten. Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar zo'n situatie kan voorkomen. Wat zou jij uit het evangelie of geloof pakken om iemand aan het denken te zetten? Al is het maar piepklein, dat kan al een waterdruppel zijn!

Of zeg jij: ja sorry, we hebben ,maar kort de tijd, en dat is onvoldoende om het meest belangrijke van heel de wereld uit te leggen.

En vervolgens die man/vrouw/meisje/jongen laten gaan?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”