RD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 02 jun 2003 19:39

Ik had een abonnement op deze krant tot men een keer een oproep deed tot matiging. Wat was het geval? Er was een onderzoek geweest dat aangaf dat veel SGP stemmers een Mercedes reed. Ik had geen Mercedes en als ik er nu een zou kunnen betalen dan zou ik wat anders doen met dat geld.

Maar goed, ik wil geen krant die mij probeert te vertellen hoe ik mijn geld moet besteden. Ik lees sinds die tijd het NRC. Wat ik mis is het kerkelijk nieuws, maar dat weegt niet op tegen het voordeel van het lezen van een 'wereldse' krant. Ik kan nu kennis nemen van allerlei voosheid op het gebied van toneel en film, ik kan de sport lezen voor zover ik dat interessant vind en ik voel me daardoor meer verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag en als volwassene behandeld. Ik kan me nu ook een oordeel vormen over wat in de wereld te koop is, ook datgene wat het RD er voor zijn lezers uitzeeft. Dat is me veel waard.

garry

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 02 jun 2003 20:33

Garry

Je lokt echt reacties uit zo.

"Wat ik mis is het kerkelijk nieuws, maar dat weegt niet op tegen het voordeel van het lezen van een 'wereldse' krant. Ik kan nu kennis nemen van allerlei voosheid op het gebied van toneel en film, ik kan de sport lezen voor zover ik dat interessant vind en ik voel me daardoor meer verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag en als volwassene behandeld."

Fijn zeg dat je over toneel en film en sport kan lezen. Neem dan meteen een abonnement op de Sportweek of ga naar de bios. Ik zie niet in wat de meerwaarde ervan is. Het RD filtert heel goed het nutteloze filmnieuws en sportnieuws eruit. Een christen hoeft zich daar echt niet mee bezig te houden. Onze wandel is toch in de hemelen, niet gericht op de begeerlijkheden van het vlees en ogen?

"Ik kan me nu ook een oordeel vormen over wat in de wereld te koop is, ook datgene wat het RD er voor zijn lezers uitzeeft. Dat is me veel waard."

Dat denk ik juist niet. De NRC geeft vaak antichristelijke commentaren op bepaalde zaken (denk nog maar aan de kabinetsformatie en hun commentaar op de CU en SGP). Nee, het RD geeft scherp en bijbels commentaar op de wereldse ontwikkelingen in ons land en scherpt ons in die zin op. Zij houdt ons scherp omdat ze die ontwikkelingen in Bijbels perspectief stelt. Welk perspectief is beter volgens jou, die van het NRC of van het RD?
Wat er in de wereld te koop is hoeven wij niet te weten. Wat schiet je ermee op?

JWW
Verkenner
Verkenner

Re: RD

Berichtdoor JWW » 03 jun 2003 08:23

rocker4life schreef:ik ben hier nieuw, dus ik weet niet of dit topic al behandeld is, maar wat vind men hier van het reformatorisch dagblad?

gewoon de best newspaper from the hole world! :!: :D

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jun 2003 14:30

Nou daar ben ik het dus absoluut niet mee eens! Als je de krant goed leest, (dus geen 'koppen snellen') ben je veel beter op de hoogte dan wanneer je alleen het journaal kijkt, waar alle nieuwsfeiten in sneltreinvaart voorbij komen. TV is voor luie mensen.

Als je de moeite neemt om naast het journaal ook andere programma's te kijken (actualiteiten: 2vandaag, Nova, Zembla, Netwerk, Barend & Van Dorp, etc.) ben je net zo op de hoogte. Maar als je de moeite niet neemt niet, maar dat is met kranten net zo. Dit neemt niet weg dat ik probeer veel te volgen: ik lees zowel kranten als (opinie)tijdschriften, kijk nieuws en achtergronden/actualiteiten e.d., luister naar de radio (en niet alleen 3fm of zo), etc. Dat kan nooit kwaad. Maar het slaat ne]rgens op dat tv voor luie mensen zou zijn..

Ik lees sinds die tijd het NRC.

Erg goede krant (qua nieuws en actualiteiten en achtergronden e.d.) En met de rest wat je zegt (garry) ben ik het wel enigszins eens. Wat niet wegneemt dat ik ook christelijke kranten en bladen lees.

Ik zie niet in wat de meerwaarde ervan is.

Jij niet, maar anderen wel. Bovendien is het voor het grootste deel van de mensen wel een meerwaarde. Je komt met deze oplossingen

Neem dan meteen een abonnement op de Sportweek of ga naar de bios.

Sportweek verschijnt als ik het goed heb 1 keer in de week. De krant kan veel beter het laatste nieuws brengen. En voor de goede orde: sport nieuws is ook nieuws of je het nu leuk of interessant vindt of niet. En in de bios vind je geen nieuws en recensies e.d. en in de krant dus wel. Of je moet een Preview te pakken krijgen, maar dat is voor velen geen optie...

Een christen hoeft zich daar echt niet mee bezig te houden.

Wat een gezeik. Een christen hoeft zich met zoveel niet bezig te houden. Een christen hoeft zich in principe met niets anders bezig te houden dan met Christus nou goed???? Waarom moet men toch altijd weer met dit slappe argument komen bij dit soort dingen??? Ik kan me daar zo kwaad over maken. Veel dominees rijden in een hemels mooie wagen en hoor ik je daar over? NEE!!! Dure dit, mooie dat, zus en zo. Daar hoor ik nooit over klagen... Maar over sport en spel en tv e.d.? en film? TE VAAK!!!

e NRC geeft vaak antichristelijke commentaren op bepaalde zaken (denk nog maar aan de kabinetsformatie en hun commentaar op de CU en SGP).

Meer dan 80 procent was negatief over een eventueel kabinet met CU en vooral met SGP... Logisch dat een niet chr. krant dat ook is.
Maar ANTICHRISTELIJK??

Nee, het RD geeft scherp en bijbels commentaar op de wereldse ontwikkelingen in ons land en scherpt ons in die zin op.

Waarom altijd commentaar op bijbelse grondslag? Je mag je mensheid ook wel eens laten spreken in een commentaar hoor, dat is menselijk. En voor die commentaren kan ik ergens anders terecht. Nu jij weer...

Welk perspectief is beter volgens jou, die van het NRC of van het RD?

Heb een hekel aan het woord 'beter' in dit verband. Ik denk beiden. Ik ga er niet per definitie van uit dat een christeilijk commentaar beter is...

Wat er in de wereld te koop is hoeven wij niet te weten. Wat schiet je ermee op?

Het RD staat vol met advertenties, makelaars die dure grote mooie huizen verkopen, dure auto's, dure kleding (wel refokledei natuurlijk), nee over schijnheilig en hypocriet gesproken en over kapitalisme in een christelijk jasje... Jammer hoor.

gewoon de best newspaper from the hole world!

En waar basseer je dat op?

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 03 jun 2003 20:55

Wilko. Ik ben dat niet me je eens. Ik denk dat het voorspelbare commentaar van een RD helemaal niet scherpt, maar je alleen maar bevestigt in het beeld wat je toch al had. Niks mis mee, maar ik lees om me te laten scherpen weleens een Volkskrant. Dan wordt je tenminste gedwongen om na te denken, om (al is het maar in gedachten) je mening goed te formuleren en soms kan ik me dan heerlijk kwaad maken om al het 'rotte' in de wereld. Die gelegenheid biedt het RD me niet, dat blijft heel veilig en heel eigen en het gevaar van een ietwat eenzijdige (of misschien zelfs bekrompen) wereldbeeld ligt op de loer. Ik zie dat zomaar gebeuren bij mijn ouders en schoonouders.

Nogmaals, niks mis mee wat mij betreft, maar het is gewoon niet mijn ding. Ik zeg ook niet dat ik al die dingen lees want bijv. sport interesseert me helemaal niks, maar ik wil gewoon niet dat iemand anders die keus voor me maakt. Dat wil ik zelf kunnen.

Verder herken ik in jou hetzelfde moralisme als wat ikzelf ook heb. Namelijk het schermen met dat iets niet 'hoort'. Ik heb recentelijk ontdekt dat ik daar weinig begrip voor ontmoet bij mijn naasten, dus ik probeer niet meer in dit soort termen te argumenteren. Maar het is zo ingesleten dat het me niet meevalt. Nou ja, ik blijf proberen.

garry

ps: dus Sportweek is niks voor mij, maar naar de bios ga ik één of twee keer per jaar; een heel leuk uitje met de kinderen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jun 2003 12:29

Ben het voor het grootste deel wel met Garry eens (alleen ga ik een stuk vaker naar de bios :P ;))

Terug naar “Archief”