Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2005 17:46

caprice schreef:
Optimatus schreef:Vanuit de Gereformeede Gemeenten worden soms ook de meest (onterechte en) vreselijke dingen over de evangelische en rooms-katholieke christenen gezegd (oud-katholieken worden voor het gemak overgeslagen, die zijn met te weinig in aantal).

Het gaat niet over de mensen persoonlijk.

Bedoel je soms dat er gezegd wordt dat evangelischen remonstrants zijn? Dat zijn ze inderdaad.

Wat het Roomse betreft is de kritiek ook niet onterecht.
Oud-Katholieken zijn waarschijnlijk te onbekend.

Tja.... en refo's zijn wettisch. Zo kan ik ook nog wel wat opnoemen.

Wat schieten we nou met dit soort vooroordelen op? Wat schiet het op om een heel genootschap af te kraken en dan te zeggen: Ach we hebben het over de kerk, niet over de mensen.... Het zorgt er wel voor dat ook over die mensen een negatief beeld ontstaat en dat lijkt me niet de juiste lijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 sep 2005 15:37

Mensen die denken dat er aan hun kerkverband of groep niets verkeerds kleeft hebben het helemaal bij het verkeerde eind. Als refo moet je niet altijd afgeven op die evangelischen 'die toch door hun remonstrantse leer nooit zalig kunnen worden'. Dit is pertinent onjuist, wss heb je dan nog nooit een getuigenis van zoiemand gehoord.
Of zoals onze dominee (die is refo) het pas zei: Er zijn een heleboel gelovigen met een remonstrantse overtuiging waar God echt wel in werkt en in woont!

Het gaat er ook niet om wat jij denkt en vindt, maar of jij JEZUS kent! Ook al vind jij dat je ook via Mohammed zalig kan worden, maar zelf de Heere Jezus hebt aangenomen zoals God dat wil, dan gaat God niet oordelen op wat jij vindt, maar wat JIJ BENT! En dan ben jij ook een kind van God. Hoewel ik absoluut niet geloof dat je via Mohammed en Allah zalig kunt worden.

Ook evangelischen moeten uitkijken met het schoppen naar de refo's 'die toch altijd maar blijven steken in hun rokjes en hoedjes en hun vierscharen, ellenden en dogmatiek.' Dan heb je ook nog nooit getuigenissen van deze mensen gehoord, nog nooit hun werken gezien... nog nooit gezien hoe zij ook dicht bij God kunnen leven!

Allen, GGiN, OGG(iN), GG, CGK, HHK, PKN, GKV, NGK, Oud-Katholiek, Katholiek, Evangelisch, Vergadering der Gelovigen of wat voor kerkverband dan ook, voor elk kerkverband geldt: 'Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden!'
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 sep 2005 15:48

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2005 16:49

Wat wil je er precies met dit artikel laten zien Waarnemer? Dat evangelische gemeenten in opmars zijn, en ook tradtiionele kerken dingen hieruit overnemen is me bekend.... Maar is precies je punt, en wat wil je met dit artikel aantonen?

Leuk trouwens dat in het artikel mijn dominee (Hutten) ook wordt genoemd :) Kan men verwijten dat hij wel erg modern is.... maar hij preekt geweldig, op een lekker frisse manier, maar zonder tekort te doen aan de gereformeerde leer.... en in zijn leven is hij ook een voorbeeld voor anderen. Dat Hendriks een synodeuitspraak wil dat bijzondere gaven niet meer voorkomen vind ik dan ook absurd.... Moet hij dat voor God gaan invullen? :) Of ontkennen wat om ons heen toch echt wel zichtbaar is? Zouden bijzondere gaven misschien niet helemaal passen in het nuchtere gereformeerde geloof, vinden we hte vaag en een beetje eng, en zijn we het daarom liever kwijt dan rijk?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 sep 2005 16:32

Bedoel je soms dat er gezegd wordt dat evangelischen remonstrants zijn? Dat zijn ze inderdaad.
en dus gaan ze allemaal naar de HEL.

Wat het Roomse betreft is de kritiek ook niet onterecht.
en dus gaat elke RKKér naar de Hel.
Het gaat absoluut niet over die mensen, maar over de fouten die er in de kerk zijn.
Je hebt gevoel voor humor, laten we dan maar eerst even die vierschaar in de hoek zetten en ons richten op de heerlijke spijze des evangelisch om te zien hoe het geschreven staat..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 sep 2005 16:35

frekje schreef:Het gaat er ook niet om wat jij denkt en vindt, maar of jij JEZUS kent! Ook al vind jij dat je ook via Mohammed zalig kan worden, maar zelf de Heere Jezus hebt aangenomen zoals God dat wil, dan gaat God niet oordelen op wat jij vindt, maar wat JIJ BENT! En dan ben jij ook een kind van God. Hoewel ik absoluut niet geloof dat je via Mohammed en Allah zalig kunt worden.

Dit klinkt niet echt waarschijnlijk? Denk dat het voorbeeld een beetje mank loopt. :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 sep 2005 16:44

Het gaat er ook niet om wat jij denkt en vindt, maar of jij JEZUS kent! Ook al vind jij dat je ook via Mohammed zalig kan worden, maar zelf de Heere Jezus hebt aangenomen zoals God dat wil
Er staat door Jezus alleen.. dwaalleer!!! *schopt Frekje de kerk uit*

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 sep 2005 16:59

het is door Jezus alleen I agree with that. maar Mohammed en Allah dr bij halen is onnodig.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 12 sep 2005 20:10

Yael schreef:
frekje schreef:Het gaat er ook niet om wat jij denkt en vindt, maar of jij JEZUS kent! Ook al vind jij dat je ook via Mohammed zalig kan worden, maar zelf de Heere Jezus hebt aangenomen zoals God dat wil, dan gaat God niet oordelen op wat jij vindt, maar wat JIJ BENT! En dan ben jij ook een kind van God. Hoewel ik absoluut niet geloof dat je via Mohammed en Allah zalig kunt worden.

Dit klinkt niet echt waarschijnlijk? Denk dat het voorbeeld een beetje mank loopt. :wink:

Daar geef ik je ook wel gelijk in, neem het niet te letterlijk ajb :wink: Maar het voorbeeld mag toch wel duidelijk zijn?

Raido schreef:Er staat door Jezus alleen.. dwaalleer!!! *schopt Frekje de kerk uit*

Je mag me jouw kerk uitschoppen, de mijnes krijg je me toch niet uit:P
Hoe bedoel je? Sarcastisch of bedoel je er wat mee want ik snap het niet helemaal denk ik :)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 12 sep 2005 22:35

Jullie hebben helemaal gelijk dat het verschrikkelijk fout is om andere kerken af te kraken. Wel heb ik zondag een schitterende preek gehoord over zondag 32 van de cathechismus over het doen van goede werken. De dominee waarschuwde dat het doen van goede werken geen grond is voor de zaligheid. Hij zei dat dit een dwaling van de Katholieke Kerk is maar dat wanneer rechtse kerken met allerlei voorwaarden komen dit ook een vorm van goede werken is die niet goed zijn. Het was trouwens een ger. gem. dominee maar ik zal zijn naam niet noemen om vooroordelen uit te sluiten. wat ik hier mee wil zeggen: waarschuwen voor dwalingen mag (moet zelfs) mits de eigen kerk niet verheven wordt boven andere kerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2005 22:39

Hm, alleen jammer dat hij ff naar andere kerken wijst, in plaats van naar zijn eigen kerk.

Ga eens kijken hoeveel mensen er aan het avondmaal gaan en stel dan de vraag: Gelooft men hier wel dat je alleen door Jezus gered wordt? Of is dat toch niet voldoende?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 13 sep 2005 07:01

Marnix,
Waarom het artikel uit het ND? Heel simpel, 100 jaar geleden waren er spanningen in de gereformeerde kerken. Toen hebben ze een beslissing genomen dat de verschillende denkwijzen toch bij elkaar in één kerk konden blijven. Daar kunnen wij allen wat van leren, ook de GG mijn inziens. Wij moeten leren om wat te relativeren. Is met de gereformeerde leer het laatste woord gezegd? De Bijbel is heerlijker en rijker, wij zullen dat nooit helemaal kunnen bevatten. Ik wil hiermee dus zeggen: dat een ieder die de Bijbel als het richtsnoer aanvaardt, in één kerk kunnen zijn, en dan mogen er best verschillen zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2005 09:42

Amen!

Eenheid in Jezus Christus zou de boventoon moeten voeren, in plaats van verschillen op bepaalde punten.

Het is schandalig dat soms zulke kleine geschilpunten nog het samengaat van kerken in de weg staat...

Zijn we dan als kerken niet heel onchristelijk bezig? Hij roept ons op tot eenheid, maar om de meest kleine verschilletjes komen er al scheuringen en verdeeldheid, en wordt samengaan gelijk onmogelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 09:51

Eenheid in Jezus Christus zou de boventoon moeten voeren, in plaats van verschillen op bepaalde punten.

Het is schandalig dat soms zulke kleine geschilpunten nog het samengaat van kerken in de weg staat...

Zijn we dan als kerken niet heel onchristelijk bezig? Hij roept ons op tot eenheid, maar om de meest kleine verschilletjes komen er al scheuringen en verdeeldheid, en wordt samengaan gelijk onmogelijk.
Grappig vind ik altijd dat het probleem in ons ligt en niet aan de ander, we janken er over dat we zo verdeeld zijn, en zijn toch van mening dat die andere kerk het toch niet helemaal goed preekt. De HHK is een goede kerk, zeker, maar ze mogen wel wat meer nadruk leggen op de wet en minder op het evangelie.. en ja dat geld nog meer voor de PKN (waarvan sommige predikanten van hebben durven zeggen dat God daar niet in mee kan gaan.

Ook het puntje van geschiedenis vervalsing is vast bekend, de Ger.Gem is uit de Hervormde Kerk gestapt (wat imho onjuist is; Ds. De Cock werd naar mijn weten uit zijn ambt gezet). Ook weer grappig is dat veel Hervormden vinden dat alle kerken weer in de Hervormde Kerk moet terug komen (want hun zijn de enige ware voorzetting en nog nooit afgesplitst).

Wat willen we dan, gewoon nog steeds 777-verschillende kerkverbanden maar met het bordje boven de duur van 'Christelijk Gemeente'? Net zoals de PKN? een vergaarbak van kerkverbanden, en nog onderling verdeeld zijn, wat ik denk dat elke christen tot 'een kerk behoord' en een bepaald aantal tot 'de Kerk'.

Trouwens marnix, er kunnen best kleine verschillen zijn op grote punten, dan zijn de verschillen niet groot maar de inpact wel. Wat is nou het probleem of Jezus geadopteerd was of echt Gods Zoon was (klein punt, groot inpact) maar ook dingen als verbondsvisie (1,2 of 3 verbonden) of de uitverkiezingsvisie (wat mij nu eigenlijk best goed uitgelegd wordt door een gergeminned-leraar)..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2005 09:59

Of Jezus Gods Zoon is is wel belangrijk, want daarmee staat of valt het evangelie. Ik vind de Apostolische geloofsbelijdenis dan een mooie leidraad overigens.

Verder heb je gelijk Raido. Iedereen roept dat de verdeeldheid slecht is... maar iedereen heeft de instelling: Als ze nou allemaal onze leer gaan geloven... als ze allemaal zich bij mijn kerk aansluiten... dan is het goed.... maar zodra men zelf op wat voor punt an ook een stap naar de ander toe moet zetten ketsen gesprekken af. Omdat men mensen centraal stelt.... en leer.... maar niet Christus.

Terug naar “Archief”