Eenheid in Jezus Christus zou de boventoon moeten voeren, in plaats van verschillen op bepaalde punten.
Het is schandalig dat soms zulke kleine geschilpunten nog het samengaat van kerken in de weg staat...
Zijn we dan als kerken niet heel onchristelijk bezig? Hij roept ons op tot eenheid, maar om de meest kleine verschilletjes komen er al scheuringen en verdeeldheid, en wordt samengaan gelijk onmogelijk.
Grappig vind ik altijd dat het probleem in ons ligt en niet aan de ander, we janken er over dat we zo verdeeld zijn, en zijn toch van mening dat die andere kerk het toch niet helemaal goed preekt. De HHK is een goede kerk, zeker, maar ze mogen wel wat meer nadruk leggen op de wet en minder op het evangelie.. en ja dat geld nog meer voor de PKN (waarvan sommige predikanten van hebben durven zeggen dat God daar niet in mee kan gaan.
Ook het puntje van geschiedenis vervalsing is vast bekend, de Ger.Gem is uit de Hervormde Kerk gestapt (wat imho onjuist is; Ds. De Cock werd naar mijn weten uit zijn ambt gezet). Ook weer grappig is dat veel Hervormden vinden dat alle kerken weer in de Hervormde Kerk moet terug komen (want hun zijn de enige ware voorzetting en nog nooit afgesplitst).
Wat willen we dan, gewoon nog steeds 777-verschillende kerkverbanden maar met het bordje boven de duur van 'Christelijk Gemeente'? Net zoals de PKN? een vergaarbak van kerkverbanden, en nog onderling verdeeld zijn, wat ik denk dat elke christen tot 'een kerk behoord' en een bepaald aantal tot 'de Kerk'.
Trouwens marnix, er kunnen best kleine verschillen zijn op grote punten, dan zijn de verschillen niet groot maar de inpact wel. Wat is nou het probleem of Jezus geadopteerd was of echt Gods Zoon was (klein punt, groot inpact) maar ook dingen als verbondsvisie (1,2 of 3 verbonden) of de uitverkiezingsvisie (wat mij nu eigenlijk best goed uitgelegd wordt door een gergeminned-leraar)..