Drie-eenheid, waarheid of fictie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2005 14:32

Shito schreef:

"Further, "Constantine in convoking and presiding over the council signaled a measure of imperial control over the church"

Lijkt me duidelijk

Klopt, maar dit bijeenroepen gebeurt wel op voorstel van bepaalde kerkleiders en politiek gezien was het voor Constantijn voordelig om geen kerkstrijd te hebben. Er was nl. al een regionaal concilie geweest (Antiochie) waarin de leer van Arius was veroordeeld.
De controverse ging nl. tussen theologieen van twee kerkleiders: bisschop Alexander uit Alexandrie en presbyter Arius, daarin gesteund door bisschop Eusebius van Ceasarea.
Voor Constantijn was het dus: "dat de sterkste moge winnen, dan ben ik van trammelant in de kerk verlost". Dit blijkt ook wel uit het feit, dat hij op latere leeftijd veel positiever tegenover het arianisme stond (waarschijnlijk uit politieke overwegingen). De situatie in de 4e eeuw was dusdanig, dat nu eens de orthodoxe leer, dan weer de ariaanse leer de overhand leek te hebben. Dit blijkt ook uit het feit, dat Athanasius (een sterk verdediger van de orthodoxe leer) meerdere keren in ballingschap moest, ook onder de regering van Constantijn.

Shito schreef:

"Constantine convenes the Council of Nicaea in order to develop a statement of faith that can unify the Church"

Note: Constantijn werd pas bij zijn dood gedoopt en staat erom bekend verschillende heidense invloeden in het christendom te hebben gestopt. Dus als niet-christen riep hij de christenen bij elkaar? Daar klopt iets niet...

Dat klopt ook inderdaad niet. In die tijd was het gebruikelijk dat veel christenen zich zo laat mogelijk lieten dopen (overigens een vorm van bijgeloof). Dit wil dus nog niet zeggen dat Constantijn geen christen was op het moment dat hij het concilie bijeenriep.

Shito schreef:

Hier wordt genoemd dat Constantijn, de voorsteller zou zijn geweest van een van de grote probleemwoorden, "Homoousious" oftewel "van 1 substantie". Een kernwoord... en dat van de keizer, van wie de religieuze motieven al twijfelachtig zijn? En dat Constantijn niet veel invloed zou hebben gehad... als heerser over het grootste deel van de bekende wereld heb je echt wel invloed.

Heb je ook verder gelezen in hetzelfde artikel?
It seems reasonable on these grounds to suppose that Eusebius of Caesarea wrote a less than accurate account designed to give credit and flattery to the emperor.

N.B. De beschrijving dat Constantijn het voorstel zou hebben gedaan om het woord Homoousious te gebruiken, komt van Eusebius. Eusebius was (zoals eerder al opgemerkt) een Ariaan (sic!) die later in het gevlei kwam bij Constantijn, waardoor Constantijn hem weer in z'n ambt wilde herstellen. Blijkbaar is dit ook een vorm van vleierij.

Sterker nog: het schijnt dat Constantijn op latere leeftijd ariaan is geworden.

Shito schreef:

Te veel links erin om allemaal nu te gaan lezen :) maar wat betreft je punt. Ik heb ook idd ergens gelezen dat bij Nicea een boel dingen niet afgesproken werden, zoals de canon. Het werd later gedaan, in de periode erna. Maakt het alleen maar moeilijker overigens, aangezien op dat moment Rome alleen maar strakker de touwtjes in handen had...
Maar dat is denk ik een ander topic

De canon werd ook niet vastgesteld in Nicea, maar de bestaande canon werd ook bekrachtigd (niet vastgesteld) op de verschillende concilies.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 sep 2005 17:13

Optimatus schreef:
Shito schreef:Dat is jouw zwaktebod Optimatus. Een link die te schokkend was en dus verwijderd is door een moderator. Dat men dat doet, daar kun je voor kiezen (al ben ik benieuwd naar de eigenlijke reden daarachter) maar als JIJ vervolgens dat een zwaktebod van Serenity gaat noemen, dat is hopelijk ook volgens jou per ongeluk gegaan, en verdient excuses; zo niet, dan kan ik het niet anders zien als, iemand uitlachen omdat een ander hem op de grond heeft gegooid. DAT is namelijk zwak en smerig.

Wellicht dat men even wil beschouwen het feit dat ik geen moderator in welk religieforum dan ook?

daar heeft niemand het over gehad, behalve over je reactie.
what the soul hides, blood tells

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 06 sep 2005 18:17

@ Elbert:

Als Constantijn echt christen was geweest vraag ik me een paar dingen af:

- waarom heeft hij zoveel dingen in het christendom veranderd, zoals het instellen van zondag ipv de sabbat (en daarmee een heidensen dag kiezend)? Of zijn dat allemaal fabeltjes?
- waarom was hij als keizer voorzitter van een religieus concilie? Dat was niet echt zijn afdeling zou ik zeggen. Slechts twee logische verklaringen liggen er dan voor mij: òf hij was in het geheim een bisschop (0,000001% kans), òf hij had zijn eigen agenda daarbij. Als hij er slechts zat om het rijk bij elkaar te houden, dat zal de beslissing absoluut niet ten goede zijn gekomen, want hij zal een foute beslissing (die voor hem nadelig was) vast niet tolereren, en het gevolg is dat mensen minder accuraat gaan beslissen "omwille van het grotere goed".

Ik kan nog wel wat meer dingen gaan opnoemen maar deze twee zijn toch wel grotere issues.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 sep 2005 20:46

Ik kom hier op deze discussie en herinner me de onderstaande studie.
Misschien hebben jullie er wat aan.

http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... is-een.htm

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 sep 2005 20:57

interessante studie! ik denk dat ik het, niet alles gelezen hebbend maar toch globaal wel door hebben wat er gezegd wordt, mee eens ben.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 21:13

Shito schreef:@ Elbert:

Als Constantijn echt christen was geweest vraag ik me een paar dingen af:

- waarom heeft hij zoveel dingen in het christendom veranderd, zoals het instellen van zondag ipv de sabbat (en daarmee een heidensen dag kiezend)? Of zijn dat allemaal fabeltjes?
- waarom was hij als keizer voorzitter van een religieus concilie? Dat was niet echt zijn afdeling zou ik zeggen. Slechts twee logische verklaringen liggen er dan voor mij: òf hij was in het geheim een bisschop (0,000001% kans), òf hij had zijn eigen agenda daarbij. Als hij er slechts zat om het rijk bij elkaar te houden, dat zal de beslissing absoluut niet ten goede zijn gekomen, want hij zal een foute beslissing (die voor hem nadelig was) vast niet tolereren, en het gevolg is dat mensen minder accuraat gaan beslissen "omwille van het grotere goed".

Ik kan nog wel wat meer dingen gaan opnoemen maar deze twee zijn toch wel grotere issues.

Even over het voorzitterschap van het concilie: in die tijd was de scheiding tussen Kerk en Staat niet aanwezig. De Staat had grote invloed op de Kerk, zoals later omgekeerd was (Heilig Roomse Rijk vs Patrimonium Petri). Constantijn paste in de toen startende traditie van het zogenaamde caesaropapisme.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2005 07:34

Optimatus schreef:
Shito schreef:@ Elbert:

Even over het voorzitterschap van het concilie: in die tijd was de scheiding tussen Kerk en Staat niet aanwezig. De Staat had grote invloed op de Kerk, zoals later omgekeerd was (Heilig Roomse Rijk vs Patrimonium Petri). Constantijn paste in de toen startende traditie van het zogenaamde caesaropapisme.

Ik kan het je nog sterker vertellen: Constantijn was helemaal niet degene die het concilie voorzat. Hij was enkel degene die het concilie bijeenriep. De voorzitter van het concilie van Nicea was nl. bisschop Alexander uit Alexandrie.

Hieronder een overzicht van de eerste 6 oecumenische concilies, de bijeenroepende keizers en de voorzittende bisschoppen:

325 Nicea - Constantijn 1 - Alexander van Alexandrie
381 Constantinopel 1 - Theodosius 1 - Timotheus 1 van Alexandrie, Meletius van Antiochie, Gregorius Nazianzus en Nectarius (afwisselend)
431 Efeze - Theodosius 2 - Cyrillus van Alexandrie
451 Chalcedon - Marcianus - Paschianius
553 Constantinopel 2 - Justinianus 1 - Eutichyus van Constantinopel (paus Vigilius was ook aanwezig)
680-681 Constantinopel 3 - Constantijn IV - Constantijn IV (jawel, de bijeenroeper is hier tegelijkertijd de voorzitter!)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wolfgangludwig
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfgangludwig » 07 sep 2005 14:54

Optimatus schreef:Door de eeuwen heen hebben steeds weer deerniswekkende figuren gepoogd het gezag en de leer van de kerk tot heidendom te verklaren. In het Woord staat dat er steeds weer figuren op zullen duiken die dit soort fratsen uithalen. In onze tijd zijn dat de Jehovah's Getuigen, Mormonen en andere sektes.

In dit topic citeerde ik uit de eerste brief van Johannes. Daar staat letterlijk dat de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest EEN zijn. Het Christelijk geloof is gestoeld op de Bijbel. De Heer, onze God, wordt onrecht, ja zelfs lastering aangededaan door Zijn Drievuldigheid, Eén van Wezen, te ontkennen.

JA, u hebt gelijk, dat ze EEN zijn. Maar hoe interpreteer je EEN. De God is een Geest, de Heilige geest is een Geest, de JHWH was een geest, alleen Jezus Christus, de persoon waar wij op terug kunnen zien was geen geest en is dat nog niet. Dus het uitsplitsen van Vader, Zoon en Heilige geest heeft verregaande concequenties voor het verloop van de kerkgeschiedenis gehad. Begin te kijken bij de RKK. Notabene, daar hebben ze inmiddels 2 drievuldigheden. God de Vader, God de Zoon, en God, de Heilige Geest. De tweede drievuldigheid is: Heilige Geest als Vader, Maria als Koningin van de hemel en Jezus Christus als vastgespijkerde Christus aan een kruis. Oftewel, als we discussieeren over het dogma drie-eenheid, dienen we te kijken in de historie en wat satan heeft willen bereiken met het dogma drie-eenheid. Dan schrikken we. Als we weten dat satan het meest bezig is geweest, Jezus te bestrijden, toen hij komen zou en toen hij al gekomen was, dan valt het op dat het dogma drie-eenheid een van de grootste gevaren is om het stadium Jezus Christus, de Zoon van God, als persoonlijk redder of over te slaan. Kijk naar de RKK. Kijk naar het protestantisme in orthodoxe vorm. Mensen bidden zich suf tot God, maar geloven niet in Jezus Christus als hun Verlosser. Dan is het niet zo gek dat de Geest van God wijkt. Als je gedoopt word als baby in de drie-eeheid heeft dit geen enkele persoonlijke waarde. Waarom staat er dan in de bijbel, Wie gelooft zal hebben, gedoopt zal zijn zal zalig worden? Oftewel, het dogma drie-eenheid zorgt voor een grijs gebied. Het klopt niet meer met wat er in de schrift staat. Daar staan talloze oproepen in Jezus te geloven, Alleen via Jezus tot de Vader te komen enz. WIj als zondige mensen kunnen niet rechtstreeks tot God naderen!! Daar is geloof in Jeuzs Christus voor nodig. Laten we eerder over een Twee-eenheid spreken. God de Vader en zijn Goddelijke Zoon Jezus CHristus. En de Heilige Geest als trooster, als Goddelijke Geest, mensen in Waarheid te laten leiden. Oftwel, Jezus werd de mensen in alles gelijk, uitgenomen het kwaad, wat betekend dat? Dat als wij in Jezus Christus als verlosser gaan geloven, als verzoenende met de Vader, en bidden om Gods Heilige Geest, zul je antwoord krijgen van Jezus, via de evangelieen. Er word gesproken over de bruiloft met het Lam, gemeenschap met Christus, Een band van Jezus met de bruidskerk. Oftwel, twee-een, net als in een huwelijk, de paradijsbloem. De Heilige Geest is dus niet de derde persoon in de het "Goddelijk Opperwezen". DE heilige geest is God zelf, en die geest is dezelfde geest als de Geest van JHWH, en later het vleesgeworden woord Heere Jezus Christus. NEt als wij een geest hebben, had Jezus op aarde de Geest van de Vader, die als een duif nederdaalde toen Jezus zich liet dopen. Oftwel, het dogma drie-eenheid heeft niets te maken met de gang van zaken die in het Nieuwe testament staan beschreven. Ten eerste Geloven in Jezus Christus, daarna jezelf laten dopen in de naam van Jezus, als teken van afleggen van de zonde voor de Gemeente van Christus op aarde, en het krijgen van een nieuw leven en daarna de handoplegging door een Mede CHristen, vaak de voorganger, van GOds Heilige Geest. Dit is dus een leerweg. De drie-eenheiddogma's helpen deze door Jezus opgedragen en logische volgorde om zeep in de kerken. Dus concreet: Geen drie-eenheid maar een twee-eenheid met de Heilige Geest als trooster en als richtinggever in je leven en als verlichter van je menselijke geest. Als je dus over het dogma drie-eenheid discussieert, dien je te kijken naar de uitwerking, die dit dogma heft bewerkstelligd. En ik zeg je, dit is alleen maar ellende. Toen dit dogma de kerk in kwam, is de ellende begonnen. Jezus werd vastgespijkerd in de kerk gezet als symbool. God de Vader begonnen ze weer offers te brengen, en de Heilige Geest zagen ze ook als persoon, dus die hoefde niet meer door handoplegging te geven en ontvangen. Zo waren ze weer terug als voor Jezus komst, lijden en sterven en opstanding. Als je maar genoeg goede werken deed, stemde je God gunstig. In de huidige protestante orthodoxie zie je wwer het zelfde principe de kop opsteken daar mensen steeds minder te horen krijgen dat Jezus in Zijn verheerlijkte lichaam aan de rechterhand van de Vader zit, voor ons bid en ons vanuit de hemel gadeslaat. Door het dogma drie-eenheid lezen steeds meer mensen de bijbel in een foute context, bidden niet om de Heilige Geest, om de woorden van het Evangelie te begrijpen, geven God de schuld als iemand zichzelf het hoekje omjaagt met roekeloos rijgedrag enz. enz. Ze zeggen dan, God heeft het in ZIjn onmetelijke wijsheid behaagt, weg te nemen, die en die. Ofdat God gewild heeft, mensen zomaar verloren te laten gaan. ALs je het evangelie leest lees je dat als je de Leiding door Gods Geest via het woord van Jezus krijgt, je ten eerste GOd niet meer ziet als een drievuldig mysterie, ten tweede gelooft in een leven met bescherming door de Heilige Geest enz. enz. Concreet: het dogma drie-eenheid strooit zand in de ogen van heiden en Christen. Kerkelijke gemeenten zijn geen bloeiende Christengemeenten meer. Er word eindeloos gebakkeleid over uiterlijkheden en leefregels terwijl Jezus Christus steeds meer word vergeten. Daar GOd toch drie-enig is, is Hij een mysterie en dus omdat we het niet meer weten grijpen we terug op allerlij opgelegde fratsen en als er een kerklid sterft die nooit heeft getuigs van zijn band met Jezus als persoonlijk Redder, gaan de mensen zich naar gissen of die persoon in de hemel of de hel is. Precies zoals dat in de RKK gedaan word. KIjk naar de historische vrucht van het dogma drie-eenheid en je ziet de meest vreemde dingen in de geschiedenis ontstaan. Hoe ter wereld neemt de kerk, protestant of katholiek het recht in handen van het pure, onvertroebelde evangelie te gaan vervuilen met babylonisch, satanisch gedachtengoed. Dit is weern eens geen persoonlijke kwestie voor een gelovige in Jezus CHristus, nee, een historisch ijkpunt die vele mensen onnodig moeilijk heeft gemaakt, onbelemmerd tot Jezus te komen, om onbelemmerd als een kind in Jeuzs te geloven. In God geloven doen heel veel mensen, ja wellicht alle RKK en Protestante mensen, maar in Jezus? Die is door de Drie-eenheid ook God, dus een psychische band met Jezus via het evangelie is niet nodig, dat komt vanzelf wel een keer als God Jezus stuurt, de messias. Ik heb de indruk dat velen zich suf wachten op een teken van God, of ze in de hemel komen, of ze wel bekeerd zijn. Aan de vrucht ken je de boom...... Evangelie, Jezus CHristus als gezondene van de Vader om het kwaad, de satan te overwinnen. Jezus Christus, wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien. Niets geen mysterie, niets geen drie personen. Niets geen Heilige Drievuldigheid. Niets geen Groot mysterie, niets geen drie-enig Opperwezen. Wij zijn mensen en kunnen terug zien op een helder, sprankelend Evangelie waar het woord drie-enig NIET voor komt. Dat Johannus de drie verschijningsvormen van GOd, Een noemt, wil niet zeggen dat het ineens drie Personen zijn. GOd is geest, Jezus zit met zijn verheerlijkte lichaam aan de rechterhand van de Vader, heeft alle macht in Hemel en op aarde en de Heilige Geest is de geest van GOd en Jezus zelf die na de uitstorting na de hemelvaart op de aarde rondwaart als trooster en als lichtgever, als beinvloeder van zwarte, door satan verknoeide mensengeesten. ALs ik nu niet duidelijk ben, mijn excuses

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2005 15:09

Hmm, vraag een willekeurige ongelovige waarom hij of zij niet gelooft en het antwoord dat je krijgt zal in 99,9999% van de gevallen niet over de leer van de Drie-eenheid gaan. Dus die link begrijp ik niet goed.
En bovendien: waarheidsgetrouwe christenen die de leer aangaande de Drie-eenheid onderschrijven, benadrukken juist de noodzaak van een persoonlijk geloof in Jezus Christus, dus de link die hiertussen wordt gelegd is nogal dubieus.
Zelf denk ik dat veel mensen het mysterie (want dat is het toch echt) van de Drie-eenheid niet aanwillen, omdat men een broertje dood heeft aan consequente doordenking van de leer (dat is nl. dogmatiek) zoals die in de Bijbel tot ons komt. Er wordt dan weinig in Bijbelse verbanden gedacht en meer in losse bijbelteksten. En men zegt dan: zie je wel, de term drie-eenheid komt in de Bijbel niet voor, dus is het een onbijbelse term. Allicht, de term drie-eenheid is een theologische hulpterm die onder woorden poogt te brengen wat de openbaring aangaande het wezen van God in de Bijbel is. Maar dat maakt het daarom nog geen verkeerde term. Het wordt pas eng wanneer mensen de Bijbelse leer die deze uitdrukking poogt te verwoorden, ter discussie gaan stellen.

Wolfgangludwig
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfgangludwig » 07 sep 2005 21:55

elbert schreef:Hmm, vraag een willekeurige ongelovige waarom hij of zij niet gelooft en het antwoord dat je krijgt zal in 99,9999% van de gevallen niet over de leer van de Drie-eenheid gaan. Dus die link begrijp ik niet goed.
En bovendien: waarheidsgetrouwe christenen die de leer aangaande de Drie-eenheid onderschrijven, benadrukken juist de noodzaak van een persoonlijk geloof in Jezus Christus, dus de link die hiertussen wordt gelegd is nogal dubieus.
Zelf denk ik dat veel mensen het mysterie (want dat is het toch echt) van de Drie-eenheid niet aanwillen, omdat men een broertje dood heeft aan consequente doordenking van de leer (dat is nl. dogmatiek) zoals die in de Bijbel tot ons komt. Er wordt dan weinig in Bijbelse verbanden gedacht en meer in losse bijbelteksten. En men zegt dan: zie je wel, de term drie-eenheid komt in de Bijbel niet voor, dus is het een onbijbelse term. Allicht, de term drie-eenheid is een theologische hulpterm die onder woorden poogt te brengen wat de openbaring aangaande het wezen van God in de Bijbel is. Maar dat maakt het daarom nog geen verkeerde term. Het wordt pas eng wanneer mensen de Bijbelse leer die deze uitdrukking poogt te verwoorden, ter discussie gaan stellen.

De dogmatische term drie-eenheid opzich wellicht niet, maar ga je de historie in dan kom je tot andere conclusies. U heeft het weer over de term drie-eenheid, wij hebben het over de uitwerking, het gevaar en de oorsprong van het gehele dogma. Trouwens, op dit forum word veelal gediscussieerd door mensen die weet hebben van de bijbel. Mij betoog is gericht aan de mede discussiegenoten. Ik leg aan de hand van de historie uit wat drie-eenheid kan bewerkstelligen. Vaak zelfs onbewust. Dit in het kader van het woord Openbaring Ga uit Babylon en daar de drie-eenheid haar oorsprong heeft in Babel, is het zaak voor Christenen onder het motto waakt en bid, hiermee bezig te zijn onder elkaar. Dus, heeft een dogma haar oorsprong in de bijbel in de juiste context , dan is het een gezond dogma maar is het dogma vermengd met heidense elementen, is het dogma onjuist. Halve waarheid, hele leugen. Maar, ik geef toe, dit onderwerp is vreselijk moeilijk. Zoveel zielen, zoveel gedachten. Iedereen bekijkt het dogma Drie-eenheid vanuit een ander gezichtspunt. IK bekijk het Roomskatholieke, Kaballistische, Babylonische, Egytptische dogma vanuit historisch standpunt. Wellicht bekijkt u het van een andere kant. Dat is uw goed recht.

Terug naar “Archief”