homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 31 aug 2005 17:58

Volgens mij verschillen homo's en hetero's idd maar heel weinig, ze kiezen wel elkaars uitersten en staan dan tegenover elkaar...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 aug 2005 18:25

aardmannetje schreef:Volgens mij verschillen homo's en hetero's idd maar heel weinig, ze kiezen wel elkaars uitersten en staan dan tegenover elkaar...
Het verschil is de geaartheid..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 31 aug 2005 18:26

Volgens mij verschillen homo's en hetero's idd maar heel weinig, ze kiezen wel elkaars uitersten en staan dan tegenover elkaar...

En dat is wat ik jammer vind. Mensen moeten niet tegenover elkaar staan maar juist naast elkaar. Dan kun je pas echt iemand bereiken en is er respect voor elkaar. Zodra mensen tegenover elkaar staan loopt het fout. Dan wordt er geoordeelt en naar elkaar gewezen. Ieder mens is m.i. gelijk en heeft rechten die ieder mens heeft. Daar mag geen onderscheidt in worden gemaakt.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 31 aug 2005 18:41

God gaat met ieder mens dan ook Zijn eigen weg... 8)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 31 aug 2005 19:18

God gaat met ieder mens dan ook Zijn eigen weg...

idd gelukkig wel. En God is niet onrechtvaardig dus het is altijd goed.

God is groot en wij begrijpen Hem niet! zoals Job zegt :)
- Home is in my head -

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2005 09:09

aardmannetje schreef:Waar Zareb schrijft over 'zorgen voor' zie ik alleen wel een eigenschap die meer onder homo's en vrouwen zichtbaar is dan onder heteromannen.

Wat ik mij dan afvraag is: heeft die zichtbaarheid te maken met de verschillen tussen de homo en de hetero man, of heeft dat met de cultuur te maken. Ik bedoel vroeger was het vrijwel ondenkbaar dat een man in deeltijd ging werken om ook z’n deel in het gezin op zich te kunnen nemen. Nu zie je toch steeds vaker dat man en vrouw beiden deeltijds werken en beiden een even groot deel van de huishouding / opvoeding verzorgen.

Overigens, toen ik “zorgen voor” schreef bedoelde ik dat ik de meest ruime zin van het woord. Dus alle facetten van het samenleven.

de subjectieve benadering (daar ben ik dan ook verantwoordelijk voor te houden) is mijn gedachte aan seksualiteitsbeleving tussen man/man en vrouw/vrouw waar de geslachtsdaad indruist tegen de natuur (voor mijn gevoel).

Tja, dat gevoel heb ik nu helemaal niet :oops:
Knuffelen en opgewonden worden is menselijk en zou dan ook met meerdere mensen kunnen plaatsvinden (kbedoel niet tegelijk of wel) dan alleen met de gekozen levenspartner met dat verschil dat geen penetratie plaatsvind, dat is dan voorbehouden aan de levenspartner. Dit geeft een begrenzing weer maar ook een vrijheid om intimiteit (ruimer) te kunnen delen.

Misschien hecht je te grote waarde aan dat begrip penetratie. Hoewel ik mij dat vanuit hetero perspectief wel kan indenken. Ik ken verschillende vriendenstellen die al jaren samen zijn en waarbij penetratie gewoon niet voorkomt.
Met je betoog ben ik het verder wel eens.

Het verschil is inderdaad (zoals Raido uiterst deskundig opmerkte :? ) de geaardheid.
Het kiezen van uitersten is inderdaad een probleem dat zelfs tot het “potenrammen” kan ontaarden. Alleen vraag ik mij dan weer af of dit probleem nu ontstaat door het verschil, of door de cultuur waarin men opgegroeid is. Als je maar lang genoeg gehersenspoeld word met het idee dat iets fout is zul je dat op een gegeven moment gaan geloven.
Op het moment dat er openheid komt en mensen naar elkaar willen luisteren vallen die uitersten weg.

Daarom ben ik een voorstander van openheid, waarbij ik mij heel goed kan voorstellen dat er mensen zijn die in een dermate moeilijke situatie zitten dat ze haast gedwongen zijn hun mond te houden. Ik heb dat zelf ook jaren gedaan. Maar uiteindelijk heb ik ervaren dat openheid, gewoon zijn wie je bent, al is dat voor sommige mensen confronterend, toch de beste weg is. Want dan pas is er een gesprek mogelijk.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 01 sep 2005 10:40

Zareb schreef:
Het verschil is inderdaad (zoals Raido uiterst deskundig opmerkte ) de geaardheid.
Het kiezen van uitersten is inderdaad een probleem dat zelfs tot het “potenrammen” kan ontaarden. Alleen vraag ik mij dan weer af of dit probleem nu ontstaat door het verschil, of door de cultuur waarin men opgegroeid is. Als je maar lang genoeg gehersenspoeld word met het idee dat iets fout is zul je dat op een gegeven moment gaan geloven.
Op het moment dat er openheid komt en mensen naar elkaar willen luisteren vallen die uitersten weg.

Daarom ben ik een voorstander van openheid, waarbij ik mij heel goed kan voorstellen dat er mensen zijn die in een dermate moeilijke situatie zitten dat ze haast gedwongen zijn hun mond te houden. Ik heb dat zelf ook jaren gedaan. Maar uiteindelijk heb ik ervaren dat openheid, gewoon zijn wie je bent, al is dat voor sommige mensen confronterend, toch de beste weg is. Want dan pas is er een gesprek mogelijk.

Ik denk dat het vooral de cultuur is. Het is er zo vaak diep ingeslepen en dat gaat er moeilijk weer uit. Ik vind het zelf altijd heel belangrijk om te weten waarom mensen een bepaalde mening hebben. Ook al weet je van jezelf van te voren dat je er niet mee eens bent, toch in gesprek gaan. Dan kom je erachter waarom iemand die mening heeft en begrijp je ook waarom diegene bepaalde dingen doet. Je kan het er daarna nog niet mee eens zijn, maar ik denk dat er dan wel meer respect is en zo kun je ook liefdevol met elkaar omgaan. Openheid is dus idd heel belangrijk!
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 01 sep 2005 11:35

Zareb schreef:Wat ik mij dan afvraag is: heeft die zichtbaarheid te maken met de verschillen tussen de homo en de hetero man, of heeft dat met de cultuur te maken?
Wil je nu weer alle mannen op een rij hebben staan? :wink:
Zowieso denk ik dat een man die zijn liefde niet op mannen richt heel anders lief heeft dan een man die dat wel doet. Vrouwen willen graag een stoere man en dus heeft de heteroman een levenstaak die cultuurgebo(n)den is.

Zareb schreef:Ik ken verschillende vriendenstellen die al jaren samen zijn en waarbij penetratie gewoon niet voorkomt.
...dan zijn het toch gewoon vrienden voor het leven en geen homo's :P

Zareb schreef:Als je maar lang genoeg gehersenspoeld word met het idee dat iets fout is zul je dat op een gegeven moment gaan geloven.
Los van dit topic heeft iedereen dan mag ik aannemen weerstand als ie begrensd wordt of er later achter komt dat het niet waar is.
De invloed van cultuur is groot, we moeten zelf na blijven denken

@froske: waarom hebben mensen een bepaalde mening als ik vragen mag? :wink: 8) ...coole avatar trouwens!!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2005 12:37

aardmannetje schreef:
Zareb schreef:Wat ik mij dan afvraag is: heeft die zichtbaarheid te maken met de verschillen tussen de homo en de hetero man, of heeft dat met de cultuur te maken?

Spannend idee :wink:
Zareb schreef:Ik ken verschillende vriendenstellen die al jaren samen zijn en waarbij penetratie gewoon niet voorkomt.
...dan zijn het toch gewoon vrienden voor het leven en geen homo's :P

Dus je bent alleen homo als er anale penetratie plaats heeft in het liefdesspel? :?:
Zareb schreef:Als je maar lang genoeg gehersenspoeld word met het idee dat iets fout is zul je dat op een gegeven moment gaan geloven.
Los van dit topic heeft iedereen dan mag ik aannemen weerstand als ie begrensd wordt of er later achter komt dat het niet waar is.
De invloed van cultuur is groot, we moeten zelf na blijven denken

Blijkbaar is dat voor veel mensen toch een onmogelijkheid

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 01 sep 2005 12:53

Aardmannetje schreef:
@froske: waarom hebben mensen een bepaalde mening als ik vragen mag? ...coole avatar trouwens!!

Omdat iedereen een andere kijk heeft op een bepaald iets. Er zijn vaak wel wat overeenkomsten, maar iedereen ziet bepaalde dingen toch helemaal op zijn/haar eigen manier. Je ontkomt er niet aan. Iedereen heeft wel een soort mening voor alles, alleen komt die niet altijd op de voorgrond.

Thanks vond 'k wel un cool hondje :mrgreen:
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 01 sep 2005 13:15

Zareb schreef:

Spannend idee :wink:
bespeur ik hier iets van begeerte :roll: :mrgreen:
Zareb schreef:Dus je bent alleen homo als er anale penetratie plaats heeft in het liefdesspel? :?:
:shock: m.i. is de anus (van beide seksen) niet bedoeld om gepenetreerd te worden, simpelweg omdat het zaad van de man zich daar niet prettig voelt :? . Daarnaast is penetratie in de zin van het doorgaan van een zeer persoonlijke grens welliswaar een zekere overgave. Daarin verschillen hetero's en homo's toch zeker van elkaar. De overgave die plaatsvindt in een liefdesspel zonder penetratie lijkt me emotioneel ook wel anders.

Ook doelde ik nog op mijn gedachte dat intimiteit hebben met een man je nog geen homo maakt, ook het verlangen ernaar niet, hoe zien jullie dat.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 01 sep 2005 13:35

aardmannetje schreef:
Ook doelde ik nog op mijn gedachte dat intimiteit hebben met een man je nog geen homo maakt, ook het verlangen ernaar niet, hoe zien jullie dat.

Het hoeft niet direct met homo gevoelens te maken hebben. Als je bijvoorbeeld een hele goede vriendschap met iemand hebt kan je er ook naar verlangen diegene weer te zien. Het hangt er m.i. dan wel vanaf in hoe ver die intimiteit gaat.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 01 sep 2005 13:52

Hoe dicht liggen die gevoelens wel niet bij elkaar, wie weet...
Volgens mij is het ook een capaciteit om in ruime mate intimiteit te kunnen geven en delen met mensen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 01 sep 2005 14:06

dat is denk ik ook verschillend per persoon. De een houdt wat meer van intimiteit dan de ander. Sommige kinderen houden ervan om bij hun vader/moeder op schoot te zitten, andere kinderen vinden dat bijvoorbeeld helemaal niet prettig!

Het is dus idd een capaciteit :wink:
- Home is in my head -

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 sep 2005 20:51

Ik lees in Leviticus 18:22 (NBG): En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het.

en in Leviticus 20:13 (NBG): Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw - beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.

Dit zijn wetten die golden in het toenmalige Israël, zij zijn opgetekend in hetzelfde Bijbelboek, waarin een lange reeks aan diersoorten wordt opgenoemd die niet gegeten mogen worden. Christenen die zich beroepen op de wetten van het toenmalige Israël dienen zich mijns inziens te houden aan alle wetten van het toenmalige Israël, dus ik verwacht van hen ook dat zij geen varkensvlees meer eten enz. enz. enz. en terstond op te houden met het selectief winkelen in Leviticus. Want dan ken ik er ook nog wel een paar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”