Je (expres) verdrietig voelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Je (expres) verdrietig voelen

Berichtdoor Rijnmond » 24 aug 2005 08:12

Tja, ik weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen, maar misschien dat er iemand is die begrijpt wat ik bedoel. Ik ben erachter gekomen dat ik mezelf kwel met deprimerende dingen, ik blijf bijv. denken aan dingen in de wereld die je echt "down" doen voelen, lees boeken die niet een "happy end" hebben etc. etc. Nu heb ik hier totaal geen logische verklaring voor. Hoewel ik veel problemen heb gekend bevind ik me nu juist in een periode waar alles (materalistisch iig) voor de wind lijkt te gaan en ik eigenlijk geen reden heb om me ongelukkig te voelen. Toch voelt het op de 1 of andere manier "goed" als ik mezelf verdrietig voel...

Hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel (zelf snap ik het ook niet helemaal).

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 24 aug 2005 09:18

Het is weleens fijn om lekker uit te kunnen huilen. Misschien dat dit niet dagelijks moet zijn, maar het is weleens goed voor jezelf.

Het is niet specifiek daarom, maar ik lees heel veel boeken over mensen die kanker hebben en 9 van de 10 boeken eindigen met het sterven van die persoon. Het is ook de medische achtergrond die mij interesseerd, maar ook het verhaal op zich, geeft dat je jezelf verdrietig voelt.....

Misschien dat je hier wat mee aankunt??
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 aug 2005 09:26

Helaas heb ik geen hoger doel of zuiver reden om mezelf de put in te praten. Hoewel ik weleens aan onrecht in de wereld denk enzo doe ik dat niet alleen uit bezorgheid, maar ook om me verdrietig te voelen. Gewoon om het verdrietig voelen.

Ik weet niet of iemand hier het boek Breekpunt van Randall Arthur ooit eens heeft gelezen, maar ik voel me een beetje als Clay in de laatste hoofdstukken. (overigens kan ik dat boek iedereen aanbevelen)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 24 aug 2005 10:06

In de Romantiek was het hip om aan 'Weltschmerz' te lijden: lijden aan het leven, lijden aan de wereld. Tegenwoordig komt het nog steeds vaak voor, je doet er niet echt veel aan volgens mij. Het is gewoon een hang naar het melancholieke die in meer of mindere mate aanwezig is in je leven.
En het is af en toe ook prettig om je eens lekker te kunnen omwentelen in je verdriet/weemoed. Misschien moet je proberen jezelf daarin te relativeren. Jezelf in dit opzicht soms iets minder serieus nemen.
Bij mij helpt dat af en toe, maar soms (vaak) zie ik het ook echt niet zitten. Ik heb me daar vaak druk om gemaakt, maar het zit gewoon in me, dat komt er ook niet uit. Ik ben nu eenmaal niet zo'n vrolijke tante. Tja, dat hoort er dan maar bij.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 11:59

Misschien ben je een gevoelsmens?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 aug 2005 12:06

Ja, dat is wel een ding dat zeker is.

Bedankt voor jullie bijdragen Lindal en windekind.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 12:11

Rijnmond schreef:Ja, dat is wel een ding dat zeker is.

Bedankt voor jullie bijdragen Lindal en windekind.
Als je een blik werpt op de website die HSP beschrijft, herken je wsl veel.
Je kunt zelfs een test doen, ben wel nieuwsgierig hoeveel keer je JA kunt invullen van de 23 vragen.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 aug 2005 12:29

Bedoel je deze website?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 aug 2005 13:15

Hm, je bent sowieso een gevoelsmens, maar, dat wist ik al :wink:
Vind je het op zich prettiger om je verdrietig te voelen, of zou je liever opgewekt en vrolijk willen zijn.
Uit ervaring weet ik, dat het minder moeite kost om je verdrietig/onprettig te voelen, dan om opgewekt en vrolijk te zijn, daar moet in bepaalde omstandigheden wel echt voor vechten.
Ook zijn er natuurlijk verschillende karakters, de één heeft een opgewekter karakter, dan de ander, dat kan ook meespelen.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 aug 2005 13:25

Het is zo dat als ik niet "down" of verdrietig ben (wat aanzienlijk minder vaak voorkomt) ik meestal heel erg opgewekt ben en voel ik me "on top of the world", maar op de 1 of andere manier herinner ik mezelf dan vaak weer aan de erge dingen van het leven. Ik denk niet dat het bij mij zo is dat vrolijk zijn me meer energie kost dan verdrietig zijn (igg niet merkbaar) en op zich wel ik ook best vrolijk zijn, maar dat is meer verstand dan gevoel.

Overigens had ik 19 van de 23 vragen met "ja" moeten beantwoorden die op de website van HSP stonden.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 aug 2005 13:36

Ik had nog nooit van HSP gehoord! Maar nu ik die site lees, herken ik het wel. Moest er 14 met "ja" beantwoorden. Het kan voordelig zijn, maar er zitten dus ook een heleboel gevaren aan..
- Home is in my head -

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 13:36

Rijnmond schreef:Bedoel je deze website?
Deze bedoel ik, je hebt daar links in het menu een test staan.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 13:43

Rijnmond schreef:Het is zo dat als ik niet "down" of verdrietig ben (wat aanzienlijk minder vaak voorkomt) ik meestal heel erg opgewekt ben en voel ik me "on top of the world", maar op de 1 of andere manier herinner ik mezelf dan vaak weer aan de erge dingen van het leven. Ik denk niet dat het bij mij zo is dat vrolijk zijn me meer energie kost dan verdrietig zijn (igg niet merkbaar) en op zich wel ik ook best vrolijk zijn, maar dat is meer verstand dan gevoel.

Overigens had ik 19 van de 23 vragen met "ja" moeten beantwoorden die op de website van HSP stonden.
Wat je hier schrijft herken ik wel iets van, een psy zei mij eens je kunt het noemen iets eerder van slag zijn, of iets minder stabiel zijn.
Er zitten ook 'voordelen' aan maar die kun je wsl wel voor jezelf invullen nu je die site hebt gelezen?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 aug 2005 13:45

Ja, er zijn idd ook voordelen. De 23 vragen waren hetzelfde, ik ga nu de 100 vragen-test doen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 aug 2005 13:47

*test gedaan*

Die 2 aangegeven tests, lijken mij hetzelfde :wink:

'k kwam in de middengroep uit, kan me daar eerlijkgezegd wel in vinden, dat klopt wel, wat mij betreft :lol:

Terug naar “Archief”