Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 mei 2003 13:44

het punt is vooral, als je ziek wordt als gevolg van roken, dat lijkt me heel moeilijk te verteren omdat je weet dat het ongezond is. Krijg je last van wroeging lijkt me.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mei 2003 13:46

Ikke21 schreef:
hijwel schreef:
Ikke21 schreef:Als je echt zelf wil stoppen gaat dat je ook echt wel lukken, zelf heb ik 7 jaar gerookt en ben van de een op de andere dag gestopt, vond het vies en was het spuugzat, op zo'n manier lukt het je echt wel!!

denk dat in heel veel gevallen stoppe niet zo makkelijk is als jij het beleeft. Roken is echt heel verslavend en daar kom je niet zomaar vanaf. Maar ik geloof wel dat het een taak is van een christen om hier van af te komen.
Dus christenen met zwart geteerde longen probeer maar van het roken af te komen..

Kzou niet weten waarom het moeilijk is....hebben we nog een eigen wil?? oke, dan lukt het ons toch om te stoppen!! Denk je dat ik niet verslaafd was, pakje per dag!! Tis mij ook gelukt alleen moet je het ZELF willen en niet gedwongen worden.

Een verslaving is niet zomaar wat!!! Je zit er aan vast, en niet iedereeen kan er van het 1 op het ander moment van af stappen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 mei 2003 13:50

Ikke21 schreef:Kzou niet weten waarom het moeilijk is....hebben we nog een eigen wil?? oke, dan lukt het ons toch om te stoppen!! Denk je dat ik niet verslaafd was, pakje per dag!! Tis mij ook gelukt alleen moet je het ZELF willen en niet gedwongen worden.

tja, de vrije wil ten goede of ten kwade, maken we er een theologisch leerstuk van :mrgreen: maar sowieso denk ik dat niet-roken te prefereren is boven roken, ik weet niet in hoeverre het verboden is. toch denk ik dat veel christenen in nederland heel gemakkelijk over verschillende dingen denken, misschien ook uit gewenning. in veel landen is het voor een christen bijna een doodzonde om te roken of alcohol te gebruiken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 13:51

moet je naar De Hoop om af te kicken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mei 2003 14:09

joris schreef:moet je naar De Hoop om af te kicken.

Zeker een optie.. maar vaak wordt er heel makkelijk over een verslaving gedacht! en dat is echt niet zo!!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 mei 2003 14:11

hijwel schreef:

Zeker een optie.. maar vaak wordt er heel makkelijk over een verslaving gedacht! en dat is echt niet zo!!!

oke van een verslaving ben je niet zomaar af, maar als je echt wil kan je er van afkomen, er zijn zat manieren hoe je er af kan komen, maar dat moet je ook wel zelf willen :|

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mei 2003 14:19

Ikke21 schreef:
hijwel schreef:

oke van een verslaving ben je niet zomaar af, maar als je echt wil kan je er van afkomen, er zijn zat manieren hoe je er af kan komen, maar dat moet je ook wel zelf willen :|

Is ook niet altijd waar!!! jij kan wel willen.. maar daarom kan je lichaam nog wel zoveel tegengas geven dat het niet mogelijk is.

Maar wat niet mogelijk is bij ons is mogelijk bij God!

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 20 mei 2003 18:08

Tegen alle mensen die blijven zeggen dat er wel meer dingen slecht zijn voor de gezondheid wil ik zeggen dat dit geen enkel excuus is om door te blijven roken. Als andere mensen zondigen wil dit niet zeggen dat jij ook mag zondigen en als je ooit rekenschap moet afleggen voor God dan kun je nooit zeggen, "ja maar, patat eten is toch ook slecht voor je"

Even voor de duidelijkheid. Ik ben geen roker en ik ben er een felle tegenstander van.

Het was helemaal niet mijn bedoeling om jou op die woorden aan te vallen. Ik schreef het meer als voorbeeld, omdat er een heleboel mensen die wel roken dat excuus gebruiken.

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 20 mei 2003 18:17

In sigaretten hebben de fabrikanten extra verslavende middelen gestopt die er voor zorgen dat mensen niet meer zonder kunnen. Dit zit niet in snoep, patat, alcohol en dat soort dingen meer. Met als gevolg dat je niet zo snel verslaaft raakt aan dat soort dingen en dat je het dus veel matiger kunt gebruiken. Niet meer dan dat je zelf eigenlijk graag wilt. Af en toe een sigaretje lukt meestal niet, want je gaat al snel meer roken, terwijl af en toe een glaasje wijn in het weekend geen enkel kwaad kan.

in de veel producten zit wel degelijk een verslavend middel (suiker), wat zeker een nadelige invloed heeft op je gezondheid. dan denk ik aan verrotten van tanden, maar ook aan een ontregelde hormoonhuishouding, die uiteindelijk uit kan lopen in diabetes. helaas zit suiker in zoveel dingen, dat we het niet eens merken, en zijn we er behoorlijk aan gewend. het is ook moeilijk het te ontlopen, dus kennen we de situatie zonder suiker niet goed.

Daar heb je helemaal gelijk in dat suiker ook super verslavend is. Wij als christenen moeten ons dus zeker ook afvragen of wij als wij super veel snoepen ons kunnen verantwoorden. Toch blijf ik er wel bij dat als je snoep eet, dat dat nog niet zo verslavend is als roken. Ik ben niet iemand die super veel snoept, maar af en toe een snoepje eet. Soms ook wel iets meer, maar niet zo dat ik regelmatig een zak snoep naar binnen bunker. Als je zo af en toe snoept, is dat niet zo slecht voor je als roken.
daarbij komt dat als je af en toe een sigaretje rookt, je veel sneller verslaaft bent en dat het dus al snel niet meer bij af en toe blijft.

Trouwens nog een waarschuwing voor iedereen die met suiker wil minderen. Kom nooit in de verleiding om frisdranken light te gaan kopen, zoetjes te gaan gebruiken of veel kaugom te gaan eten. In al deze stoffen zit namelijk de zoetstof Aspartaam of acesulfaam-k en dat is een zeer slechte zoetstof. Word ook gebruikt als rattengif, en er zijn verschrikkelijk veel bijwerkingen van te vertellen.

Sjeherazade

Berichtdoor Sjeherazade » 20 mei 2003 19:38

In het buitenland is het niet normaal als je als christen rookt, omdat zij daar heel sterk denken dat het lichaam de tempel is van de Heilige Geest. En dat is ook zo! Ik ben het hier zelf ook mee eens. Ook qua andere dingen.

Maar hier in Nederlnad word wél massaal gerookt op het plein voor de kerk, en waarom?

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 20 mei 2003 23:08

Niet het aanzien, maar het wezen!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 21 mei 2003 03:25

willeke den Hertog schreef:Daar heb je helemaal gelijk in dat suiker ook super verslavend is. Wij als christenen moeten ons dus zeker ook afvragen of wij als wij super veel snoepen ons kunnen verantwoorden. Toch blijf ik er wel bij dat als je snoep eet, dat dat nog niet zo verslavend is als roken. Ik ben niet iemand die super veel snoept, maar af en toe een snoepje eet. Soms ook wel iets meer, maar niet zo dat ik regelmatig een zak snoep naar binnen bunker. Als je zo af en toe snoept, is dat niet zo slecht voor je als roken.
daarbij komt dat als je af en toe een sigaretje rookt, je veel sneller verslaaft bent en dat het dus al snel niet meer bij af en toe blijft.

Trouwens nog een waarschuwing voor iedereen die met suiker wil minderen. Kom nooit in de verleiding om frisdranken light te gaan kopen, zoetjes te gaan gebruiken of veel kaugom te gaan eten. In al deze stoffen zit namelijk de zoetstof Aspartaam of acesulfaam-k en dat is een zeer slechte zoetstof. Word ook gebruikt als rattengif, en er zijn verschrikkelijk veel bijwerkingen van te vertellen.

Hoi willeke, ik ben het met je eens dat aspartaam niet gezond is, alleen verschil ik denk ik met je van mening HOE slecht het is.

Dit zegt de consumentenbond:
"De aanvaardbare hoeveelheid is maximaal 40 milligram per kilo
lichaamsgewicht. Om aan die grens to komen moet een volwassene van 65 kg dagelijks 4,3 liter lightfrisdrank drinken, 1733 kauwgumpjes kauwen of 650 zoetjes gebruiken."

650 zoetjes per dag klinkt voor mij net zo als 50 sigaretten, 20 pilsjes of 5 patatjes met, op een dag. Dat is dus slecht voor je gezondheid. Ik heb vroeger altijd geleerd: "overal waar TE voor staat is niet gezond". Dus als je van de "slechte" dingen, matig gebruik maakt is er m.i. niks aan de hand.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2003 09:20

Als je van de slechte dingen matig gebruikt????????????????
Nee dat lijkt mij niet goed. Slecht is slecht en wordt er niet minder slecht van als je er maar 1 van neemt.
Er is nu bij ons door de kerkeraad het belsuit genomen dat er in en om de kerk, dus ook op het kerkplein niet meer gerookt mag worden. Kijk dat vind ik persoonlijk al heel fijn. Ik hoop dat met deze actie dus de mensen bewust gaan worden van het feit dat roken niet zomaar slecht is, maar zonde.

En dan nog het stoppen hoe moeilijk dat wel niet is. Er werd bij ons op de vergadering gezegt dat we daar dan als niet rokers begrip voor op moesten brengen en ze moesten helpen.
Daarop heb ik toch wel mijn verhaal verteld.
En dat was dit:
Tot voor drie jaar terug kon ik nog gewoon lopen, en werken, en mijn huishouden doen. Nu zit ik in een rolstoel en heb alledagen veel pijn, kan niet meer werken, en zelfs niet meer mijn huishouden doen.
Iedereen in de kerk vind dat heel gewoon. Er is niemand die mij en mijn gezin helpt. Er is niemand die bij mij komt bidden. Iedereen vind dat ik dat in de hand van de Heer moet legen en op Hem vertrouwen. Iedereen verwacht dat ik dat gewoon over kan geven aan God. En in blijdschap mijn kruis draag.
En het is ook zo dat ik met mijn God over muren kan springen en dat Hij mij helpt.
Mag ik dat dan ook verwachten van een roker die hier zelf voor gekozen heeft en nu er dus ook zelf vanaf moet komen?
Mag ik dan ook verwachten dat die persoon dat dan doet in vertrouwen op God?
Denk het wel. Stoppen met roken doe je samen met God. Vraag Hem of hij je sterk wil maken en wil helpen van die zonde af te komen.
Dat is de beste manier om te stoppen.

De optie van de Hoop. Alleen als je der gaat werken helpt het al, want je mag als medewerker bij de Hoop niet roken, omdat dat niet overeenkomt met je Christen zijn. Hetzelfde geld voor evangelische kringen ook daar is het in nederland heel gewoon om niet te roken. Ze zijn zelfs verbaasd als ze horen dat het in de andere kerken in nederland zo een heet hangijzer is.

joris

Berichtdoor joris » 21 mei 2003 09:32

Het gaat niet om niet mogen, het gaat om niet willen. Waar ligt je hart, dat is de vraag die ik mijzelf steedsw il stellen. Zoek ik mijn schatten op aarde , of in de hemel. En dat gaat voor hele kleine dingetjes op.
Pas was ik aan het sparen voor andere auto en 'vergat' ik aan deurcollectes teg even. SOms vind ik het belangrijker om goed over te komen op een station dan dat ik mijn dakloze naaste een warm gevoel geef.
Zoek ik mijn plezier op aarde zonder GOd? of zoek ik mijn plezier op aarde mét God.
besef ik echt dat ik een schepsel van God ben? of is mijn lijf een ding wat ik bruin kan maken onder een zonnebank, wat ik slank en sterk en sexy kan maken in de fitnessruimte, wat ik een cick kan geven door nicotine naar binnen te hijgen. Of is mijn lichaam in er in de eerste plaats voor om God groot te maken en zie ik mijn lichaam als een lid van het grote Lichaam.
Waar ligt je hart? bij de wereld die het liefst dingen kapot maakt? of bij God die dingen LEvend en Heel wil maken?

Wil ik daar over nadenken, over wat de bedoeling van God is met mijn leven? of maak ik mij liever druk over hoe moeilijk ik ht krijg als ik zou moeten stoppen met roken? wie en wat gaat er voor?

waar ligt je hart?
En aansluitend bij Joepie : hoe groot is je geloof?

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 21 mei 2003 14:07

Roken lijkt mij niet Bijbels, je sloopt daarmee de tempel van de Heilige Geest, mare ik maak me er ook schuldig aan :oops:

Terug naar “Archief”