Worden de dominees geïnspireerd door de Heilige Geest? Neen. Neen. Beslist niet. Dat begrijp je nu wel. Dominees zijn niet gelijk te stellen aan de profeten of de apostelen. Die waren openbaringsgetuigen. Zij ontvingen de Goddelijke openbaring en hebben die ook later te Schrift gesteld. Zij werden bijzonder gedreven door de Geest. Gods Woord is hen ingegeven en zo mochten zij dat Woord doorgeven. Op deze wijze is de Bijbel ontstaan. De Bijbel is klaar, afgerond. Er komen geen nieuwe openbaringen meer bij. We spreken dan ook over een gesloten kanon.
Stel je voor dat onze dominees geïnspireerd worden door de Heilige Geest, dan wil dat zeggen dat de Bijbel steeds verder wordt uitgebreid en aangevuld en dat er nieuwe gedeelten bijkomen. Zo is het toch niet? Neen, het ligt anders. Zij hebben de taak Gods Woord, dat we mogen hebben, door te geven en te verkondigen. Wanneer we in de kerk zijn, zitten we samen, prediker en gemeente, aan de voeten van Gods Woord en spreekt de Heere tot ons
Worden onze dominees geïnspireerd door de Heilige Geest? Neen. Laten we er voor waken onze dominees niet de onfeilbaarheid van de paus op te drukken. Zij zijn maar kleine mensjes. Zij hebben dringend nodig de leiding van de Geest. Daar bidden zij om in de studeerkamer en op de preekstoel. En wanneer we om de Geest bidden, mogen we dat doen in het hartelijk vertrouwen dat Hij met ons is en zal zijn omdat Hij het beloofd heeft. Bid jij daar ook om? Zodat zij door de leiding van de Geest op een rechte manier Gods Woord mogen verkondigen?
Je bedoelt het, denk ik, ook niet dat de dominees geïnspireerd worden. Ik meen dat je het oog hebt op de leiding van de Geest. Na mijn lange verhaal zul je wel het verschil beseffen tussen die twee zaken. De leiding van de Geest bij de prediking kan heel bijzonder zijn. Wordt ook op de preekstoel ervaren. Maar het kan ook zijn, dat naar het gevoel van de prediker alles heel gewoon was, en hij toch in getrouwheid Schriftuurlijk heeft mogen preken. We mogen vertrouwen dat de Heere dat gebruiken en zegenen wil. Laten we meer letten op het gewone, dan op het bijzondere. En dan is er niets op tegen dat een predikant een preek nog eens gebruikt wanneer hij een andere gemeente dient. Laat in ieder geval elke dominee er voor staan in alle bescheidenheid en trouw Gods Woord te verkondigen. Hierover valt veel te vertellen. Maar dan wordt mijn antwoord te lang.
wat geloven jullie van de Heilige Geest? wat vind je van het hele antwoord van ds Pronk op de vraag:
ik vind het erg arm.Vraag: Als het klopt dat dominees geïnspireerd worden door de Heilige Geest bij het maken van een preek (staat dit in de Bijbel?), hoe kan het dan dat ze hun preek twee keer of vaker gebruiken? De Heilige Geest zou dan toch ook vaker aan dominees kunnen laten weten waarover ze moeten preken? Als het antwoord is dat dat niet altijd het geval is, waarom wordt er dan altijd wel net gedaan alsof dat wel zo is? Ik vind dat dan een leugen. Wat gebeurd er als een dominee door de Heilige Geest geïnspireerd wordt voor een onderwerp/tekst voor een te maken preek? Hoe gaat dat in zijn werk? Je hoort het altijd wel, maar dat is makkelijk om te zeggen in mijn ogen.
Let op, ik wil het niet over ds Pronk hebben wan tik ken die beste man niet.