Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Heilige Geest

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 15:48

www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dspronk9.htm

Worden de dominees geïnspireerd door de Heilige Geest? Neen. Neen. Beslist niet. Dat begrijp je nu wel. Dominees zijn niet gelijk te stellen aan de profeten of de apostelen. Die waren openbaringsgetuigen. Zij ontvingen de Goddelijke openbaring en hebben die ook later te Schrift gesteld. Zij werden bijzonder gedreven door de Geest. Gods Woord is hen ingegeven en zo mochten zij dat Woord doorgeven. Op deze wijze is de Bijbel ontstaan. De Bijbel is klaar, afgerond. Er komen geen nieuwe openbaringen meer bij. We spreken dan ook over een gesloten kanon.

Stel je voor dat onze dominees geïnspireerd worden door de Heilige Geest, dan wil dat zeggen dat de Bijbel steeds verder wordt uitgebreid en aangevuld en dat er nieuwe gedeelten bijkomen. Zo is het toch niet? Neen, het ligt anders. Zij hebben de taak Gods Woord, dat we mogen hebben, door te geven en te verkondigen. Wanneer we in de kerk zijn, zitten we samen, prediker en gemeente, aan de voeten van Gods Woord en spreekt de Heere tot ons

Worden onze dominees geïnspireerd door de Heilige Geest? Neen. Laten we er voor waken onze dominees niet de onfeilbaarheid van de paus op te drukken. Zij zijn maar kleine mensjes. Zij hebben dringend nodig de leiding van de Geest. Daar bidden zij om in de studeerkamer en op de preekstoel. En wanneer we om de Geest bidden, mogen we dat doen in het hartelijk vertrouwen dat Hij met ons is en zal zijn omdat Hij het beloofd heeft. Bid jij daar ook om? Zodat zij door de leiding van de Geest op een rechte manier Gods Woord mogen verkondigen?

Je bedoelt het, denk ik, ook niet dat de dominees geïnspireerd worden. Ik meen dat je het oog hebt op de leiding van de Geest. Na mijn lange verhaal zul je wel het verschil beseffen tussen die twee zaken. De leiding van de Geest bij de prediking kan heel bijzonder zijn. Wordt ook op de preekstoel ervaren. Maar het kan ook zijn, dat naar het gevoel van de prediker alles heel gewoon was, en hij toch in getrouwheid Schriftuurlijk heeft mogen preken. We mogen vertrouwen dat de Heere dat gebruiken en zegenen wil. Laten we meer letten op het gewone, dan op het bijzondere. En dan is er niets op tegen dat een predikant een preek nog eens gebruikt wanneer hij een andere gemeente dient. Laat in ieder geval elke dominee er voor staan in alle bescheidenheid en trouw Gods Woord te verkondigen. Hierover valt veel te vertellen. Maar dan wordt mijn antwoord te lang.

wat geloven jullie van de Heilige Geest? wat vind je van het hele antwoord van ds Pronk op de vraag:
Vraag: Als het klopt dat dominees geïnspireerd worden door de Heilige Geest bij het maken van een preek (staat dit in de Bijbel?), hoe kan het dan dat ze hun preek twee keer of vaker gebruiken? De Heilige Geest zou dan toch ook vaker aan dominees kunnen laten weten waarover ze moeten preken? Als het antwoord is dat dat niet altijd het geval is, waarom wordt er dan altijd wel net gedaan alsof dat wel zo is? Ik vind dat dan een leugen. Wat gebeurd er als een dominee door de Heilige Geest geïnspireerd wordt voor een onderwerp/tekst voor een te maken preek? Hoe gaat dat in zijn werk? Je hoort het altijd wel, maar dat is makkelijk om te zeggen in mijn ogen.
ik vind het erg arm.

Let op, ik wil het niet over ds Pronk hebben wan tik ken die beste man niet.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2003 20:25

Joris schrijft:
"ik vind het erg arm.
Let op, ik wil het niet over ds Pronk hebben wan tik ken die beste man niet."

Ook ik wil het niet over ds. Pronk hebben en ik ken de beste man ook niet.

Maar ik vind de citaten erg RIJK.
Geschreven met kennis van zaken, met grote bescheidenheid en het nodige realisme. Ik lees tussen de regels door een waarschuwing om niet al te makkelijk, te pas en te onpas, te roepen dat iets of iemand geinspireerd is door de Heilige Geest. Iets wat je in kleine enge sektes
veel ziet gebeuren, om daarmee het gebrek aan kennis en inzicht te maskeren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mei 2003 01:24

Ik moet zeggen dat ik geneigd ben om het standpunt van ds Pronk ook mijn standpunt is. Alleen geloof ik niet dat er tegenwoordig geen inspiratie meer zou zijn. Ook zijn opmerking dat dan de bijbel uitgebreid zou moeten worden vind ik eigenlijk onzin. Hoezo zou dat dan moeten?

De opmerking van Brion over zogenaamde kleine sektes die dit zouden roepen om hun kennis en inzicht te maskeren snap ik niet goed. Misschien kun je dit nog eens beter uitleggen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 18 mei 2003 04:10

Sabra schreef:Ik moet zeggen dat ik geneigd ben om het standpunt van ds Pronk ook mijn standpunt is. Alleen geloof ik niet dat er tegenwoordig geen inspiratie meer zou zijn. Ook zijn opmerking dat dan de bijbel uitgebreid zou moeten worden vind ik eigenlijk onzin. Hoezo zou dat dan moeten?

De opmerking van Brion over zogenaamde kleine sektes die dit zouden roepen om hun kennis en inzicht te maskeren snap ik niet goed. Misschien kun je dit nog eens beter uitleggen.

Sabra, je vroeg om een verduidelijking. Natuurlijk mag ik niet alle sektes over een kam scheren, en ook moet ik zorgvuldig zijn in het verschil tussen feiten en meningen. Maar het is mijn eigen ervaring, dat in kleine christelijke (opwekkings-)bewegingen, vaak eerst over de inspiratie van de Heilige Geest wordt gepraat en dan pas over studie en kennis. In de traditionele kerken zie je dat vaak andersom. Ik voel mij, mede daardoor, meer verwant met de traditionele kerken. En ook daarom kan ik mij goed vinden in de zienswijze van ds. Pronk.

joris

Berichtdoor joris » 18 mei 2003 12:15

kan je dan ook inhoudelijk reageren misschien dan.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 18 mei 2003 17:24

joris schreef:kan je dan ook inhoudelijk reageren misschien dan.

Vreemd, als ik dit topic doorlees, dan zie ik dat ik wel degelijk heb geprobeerd inhoudelijk te reageren. En het vreemde is dat jij helemaal niet inhoudelijk reageert, maar zoals gewoonlijk reageert in totaal nietszeggende one-liners.
Ik begrijp nu wat beter hoe je aan dat ongelooflijke gemiddelde van 16,5 berichten per dag komt!
Ik heb nog een tip voor je: ga ALLE topics langs op dit forum, en zet gewoon onder ieder lopend topic: : "Ach ik zeg maar zo: lees je bijbel bid elke dag". Kan altijd, past altijd, staat goed, niemand kan en zal je er op aanvallen, en je hebt weer een bericht geschreven. Misschien haal je nog eens het gemiddelde van 36 berichten per dag op deze manier!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mei 2003 17:47

Brion schreef:
joris schreef:kan je dan ook inhoudelijk reageren misschien dan.

Vreemd, als ik dit topic doorlees, dan zie ik dat ik wel degelijk heb geprobeerd inhoudelijk te reageren. En het vreemde is dat jij helemaal niet inhoudelijk reageert, maar zoals gewoonlijk reageert in totaal nietszeggende one-liners.
Ik begrijp nu wat beter hoe je aan dat ongelooflijke gemiddelde van 16,5 berichten per dag komt!
Ik heb nog een tip voor je: ga ALLE topics langs op dit forum, en zet gewoon onder ieder lopend topic: : "Ach ik zeg maar zo: lees je bijbel bid elke dag". Kan altijd, past altijd, staat goed, niemand kan en zal je er op aanvallen, en je hebt weer een bericht geschreven. Misschien haal je nog eens het gemiddelde van 36 berichten per dag op deze manier!

Goed zo.. ga zo door..... leven door zijn liefde!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 18 mei 2003 18:10

oke brion, het is duidelijk hoor. Je bent het met de door mij aangehaalde citaten eens, in die zin dat je ook vind dat je niet te snel moet zeggen dat iemand gevuld is door de Heilige Geest. Tenminste, dat lees ik eruit.
tis inderdaad een inhoudelijke reactie, maar wel erg summier.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 mei 2003 09:11

Ik geloof wel dat dominees geholpen en geinspireert worden door de Geest. Wat ik vreemd vind is dat sommige oudvaders dingen zeiden die niet beschreven worden in de bijbel, maar als door de Geest ingegeven worden beschouwt, terwijl dominees niet mogen zeggen dat ze geinspireert worden door de Geest.
Ik denk dat er velen zijn die in de Geest preken, maar dat er ook velen zijn die op hun eigen ongeestelijke beredenatie steunen bij het maken van een preek. Is een onvolledige kennis van het genadewerk daar een teken van?

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 10:59

dat vind ik ook apart ja. In deze tijd moeten we voorzichtig zijn, maar wat anderen gezegd hebben is heilig. Zo weten we ook zeker dat de kerkgeschiedenis door de Heilige Geest is bestuurd; God houdt zijn kerk in leven zingen we heel blij. Terwijl ik denk dat het onze zondigheid is die de kerk juist verscheurd heeft.
Toen werkte de HEilige Geest duidelijk, nu niet meer rechtstreeks. Dat haal ik toch een beetje uit de citaten. Of lees ik dan verkeerd.

Terug naar “Archief”