Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Goegol
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2004 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Goegol » 26 jul 2005 15:11

Voor de nieuwsgierige onderons:
om half vijf is er een extra journaal waar de lancering van de discovery live te volgens is!
Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 jul 2005 15:27

Alternatief kun je het ook live via internet-video bekijken:

http://www.nasa.gov/ram/35037main_portal.ram

Overigens vind ik lanceringen van de Space Shuttle maar enge gebeurtenissen om te zien. Historisch gezien is er 2% kans op een fatale afloop en dat is een behoorlijk grote kans. :?

Overigens geven de directors nu een "go for launch", dus het laatste aftellen begint nu.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 jul 2005 15:41

16:39: Lancering, so far so good!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 jul 2005 16:21

was mooi om te zien 8)

Gebruikersavatar
Art Girl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jul 2005 14:38
Locatie: Wereldstad nr. 1 (Rotterdam)

Berichtdoor Art Girl » 26 jul 2005 20:42

Nu problemen met de brandstoftank hoorde ik. Hopelijk kunnen ze de boel oplossen, je moet er niet aan denken dat de boel ontploft o.i.d. :?
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 26 jul 2005 20:57

De Atlantis schijnt ook nog klaar te staan om eventueel de mensen op te halen als het niet anders kan.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 jul 2005 00:09

2 weken geleden ging er iets mis, en nu hebben ze een MILJARD dollar extra uitgetrokken om dit goed te laten verlopen..wat ging er vorige keer mis? 1 van de 4 brandstof metertjes werkte niet....

Geef die miljard aan ontwikkelingslanden,bouw scholen in Afrika,leg waterleidingen aan is oost azie!! Wat heeft dit in s'hémelsnaam nou voor zin!! IK WORDT HIER EXTREEM LINK(S) VAN!!! :x :x :x :x

Gebruikersavatar
Mozeven
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2005 03:46

Berichtdoor Mozeven » 27 jul 2005 04:13

Rock-G schreef:2 weken geleden ging er iets mis, en nu hebben ze een MILJARD dollar extra uitgetrokken om dit goed te laten verlopen..wat ging er vorige keer mis? 1 van de 4 brandstof metertjes werkte niet....

Geef die miljard aan ontwikkelingslanden,bouw scholen in Afrika,leg waterleidingen aan is oost azie!! Wat heeft dit in s'hémelsnaam nou voor zin!! IK WORDT HIER EXTREEM LINK(S) VAN!!! :x :x :x :x
/signed. (voor degenen die niet weten wat ik bedoel: ik ben het er helemaal mee eens)
Hypocrites are worse than they think we are

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 jul 2005 07:13

Mozeven schreef:
Rock-G schreef:2 weken geleden ging er iets mis, en nu hebben ze een MILJARD dollar extra uitgetrokken om dit goed te laten verlopen..wat ging er vorige keer mis? 1 van de 4 brandstof metertjes werkte niet....

Geef die miljard aan ontwikkelingslanden,bouw scholen in Afrika,leg waterleidingen aan is oost azie!! Wat heeft dit in s'hémelsnaam nou voor zin!! IK WORDT HIER EXTREEM LINK(S) VAN!!! :x :x :x :x
/signed. (voor degenen die niet weten wat ik bedoel: ik ben het er helemaal mee eens)


Die ene miljard dollar betekent ongeveer 3 dollar per Amerikaan (2 en een halve euro), uitgespreid over 2 jaar. Als je extreem links hiervan wordt, is het misschien ook een goed idee om niet meer naar pretparken te gaan (toch al gauw een slordige 30 euro per keer), geen sms-jes meer te versturen (dan ben je die 2 en een halve euro ook al gauw voorbij), niet meer vaak mobiel te bellen (idem) enz. enz.
Genoeg nutteloze dingen om te laten en het geld dat je hiermee bespaart, kun je aan ontwikkelingshulp geven. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk dan fulmineren over een schijntje dat aan ruimtevaart wordt besteed. Ik vind een hoge mate van hypocrisie in dit soort kreten zitten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 jul 2005 08:48

elbert schreef:
Mozeven schreef:
Rock-G schreef:2 weken geleden ging er iets mis, en nu hebben ze een MILJARD dollar extra uitgetrokken om dit goed te laten verlopen..wat ging er vorige keer mis? 1 van de 4 brandstof metertjes werkte niet....

Geef die miljard aan ontwikkelingslanden,bouw scholen in Afrika,leg waterleidingen aan is oost azie!! Wat heeft dit in s'hémelsnaam nou voor zin!! IK WORDT HIER EXTREEM LINK(S) VAN!!! :x :x :x :x
/signed. (voor degenen die niet weten wat ik bedoel: ik ben het er helemaal mee eens)


Die ene miljard dollar betekent ongeveer 3 dollar per Amerikaan (2 en een halve euro), uitgespreid over 2 jaar. Als je extreem links hiervan wordt, is het misschien ook een goed idee om niet meer naar pretparken te gaan (toch al gauw een slordige 30 euro per keer), geen sms-jes meer te versturen (dan ben je die 2 en een halve euro ook al gauw voorbij), niet meer vaak mobiel te bellen (idem) enz. enz.

/signed 8)
Genoeg nutteloze dingen om te laten en het geld dat je hiermee bespaart, kun je aan ontwikkelingshulp geven. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk dan fulmineren over een schijntje dat aan ruimtevaart wordt besteed. Ik vind een hoge mate van hypocrisie in dit soort kreten zitten.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 jul 2005 12:50

elbert schreef:
Die ene miljard dollar betekent ongeveer 3 dollar per Amerikaan (2 en een halve euro), uitgespreid over 2 jaar.


1 jaar. En ja als je het vermogen van Bill Gates zo gaat bekijken heeft ie ook nix.Júist nu bekend is dat Amerika de minst gulle gever is (terwijl dat toch een christelijke waarde is?) gaan ze een míljard..1000 miljoen...aan iets uitgeven waar de mensheid in z'n hele godvergeten bestaan niets aan zal hebben. (want het was alleen een bewijs dat ze het nog steeds kunnen,een bemande vlucht)

elbert schreef:Als je extreem links hiervan wordt, is het misschien ook een goed idee om niet meer naar pretparken te gaan (toch al gauw een slordige 30 euro per keer), geen sms-jes meer te versturen (dan ben je die 2 en een halve euro ook al gauw voorbij), niet meer vaak mobiel te bellen (idem) enz. enz
.

Voor de goede orde ik ga ook niet naar pretparken, verstuur niet vaak smsjes en bel al helemaal nooit mobiel, maar afgezien van dat snap ik even niet helemaal wat je daarnou mee wil zeggen..ik zeg toch niet dat ze dagelijkse dingen moeten laten?

elbert schreef:Genoeg nutteloze dingen om te laten en het geld dat je hiermee bespaart, kun je aan ontwikkelingshulp geven. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk dan fulmineren over een schijntje dat aan ruimtevaart wordt besteed. Ik vind een hoge mate van hypocrisie in dit soort kreten zitten.


Ik geef ook aan ontwikkelingshulp, want ik ben (ljkt wel) nog een van de weinige westerlingen die geloofd dat armoede kán stoppen, als wij het maar willen. Dus over hypocrisie geen woord alsjeblieft! En ze mogen van mij heel Fort Knox in de Nasa pompen als ze daar zin in hebben, egoistisch,nutteloos en dom blijft het.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 jul 2005 13:16

Waarom hoor ik dit soort geluiden nou nooit als er tientallen miljarden (in elk geval veel meer dan er aan ruimtevaart wordt besteed) worden uitgegeven aan de ontwikkeling van nieuwe auto's, computers en computerprogramma's, hifi apparatuur, telefoons, koelkasten, tv's (breedbeeld bijv.) enz. enz.?
We kunnen het toch net zo goed met de oude apparaten doen en het geld dat we overhouden aan de ontwikkelingshulp geven?

Omdat het dan heel dichtbij komt misschien, terwijl die ruimtevaart zo ver van ons bed vandaan staat? Dat denken we trouwens, want die ruimtevaart zorgt voor veel meer industriele innovaties dan de meeste mensen denken. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van efficiente zonnepanelen, waarmee we milieuvriendelijke stroom op kunnen wekken. Of bijvoorbeeld de anti-aanbaklaag in braadpannen (komt ook uit de ruimtevaarttechnologie). Ons weerbericht, onze telefonie, toepassingen op medisch gebied enz.enz. Allemaal onmogelijk zonder technologie die oorspronkelijk ontwikkeld is voor de ruimtevaart.

Overigens ben ik niet zo naief om te veronderstellen dat de oplossing die ik hierboven aandraag een echte oplossing is. Want dat zou betekenen dat onze economie in elkaar zou storten, we zelf aan de bedelstaf geraken (door het veroorzaken van werkloosheid) en bijdragen aan de creatie van extra armoede. Een economie die niet innoveert, is bezig zichzelf de das om te doen.

Rock-G schreef:Ik geef ook aan ontwikkelingshulp, want ik ben (ljkt wel) nog een van de weinige westerlingen die geloofd dat armoede kán stoppen, als wij het maar willen. Dus over hypocrisie geen woord alsjeblieft!


Wij (als westerlingen) kunnen maar heel gedeeltelijk iets aan de armoede in de wereld doen, hooguit de voorwaarden scheppen waardoor andere (arme) landen zichzelf kunnen ontwikkelen: afschaffen van handelsbeperkingen, het bevorderen van democratie, mensenrechten en vrije markteconomie en het geven van de goede voorlichting. Maar het merendeel van het werk zal uit die ontwikkelingslanden zelf moeten komen. De gedachte dat wij als rijke westerlingen wel eens even orde op zaken kunnen stellen in arme landen is een vorm van neokoloniaal-maakbaarheidsdenken (wat historisch gezien op een mislukking is uitgelopen), waar de meeste ontwikkelingslanden overigens niet eens op zitten te wachten.

Rock-G schreef:En ze mogen van mij heel Fort Knox in de Nasa pompen als ze daar zin in hebben, egoistisch,nutteloos en dom blijft het.


Je kunt wat mij betreft terecht een afweging maken over het nut van bemande en onbemande ruimtevaart. Wat dat betreft ben ik van mening dat bemande ruimtevaart vaak meer kost dan dat het oplevert. Omgekeerd levert onbemande ruimtevaart meestal meer op dan dat het kost. Daarom ben ik ook een voorstander van verdere ontwikkeling van de onbemande ruimtevaart, terwijl de bemande ruimtevaart op een wat lager pitje kan. Concreet gezien vind ik de Space Shuttle trouwens een onding: technisch verouderd en onbetrouwbaar, veel te duur en als geheel genomen inefficient voor de taak waar hij voor was bedoeld. Gelukkig is de NASA nu ook tot die conclusie gekomen en gaat men nu over op het ontwikkelen van hopelijk een beter alternatief (daar heb ik trouwens ook een hard hoofd in, maar goed).

Maar ik zie ruimtevaart over het geheel genomen als een vorm van research en development. En uit de industriele praktijk blijkt dat research en development een onderneming is die meer mislukkingen kent dan successen en dat het toch een noodzakelijk iets is voor de ontwikkeling van de wereldeconomie (m.a.w. de langetermijneffecten zijn positief). Want de relatief weinige dingen die wel nuttig voor ons zijn, wegen met gemak op tegen de uitvindingen die we bij nader inzien niet bruikbaar vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2005 13:54

Inderdaad. Hoeveel geld geven wij persoonlijk uit aan allerlei overbodige luxe? Altijd maar naar anderen wijzen, die kunnen zoveel voor de derde wereld doen... maar ondertussen doen we er zelf ook geen zak mee en geven we ons geld aan nog veel nuttelozer dingen uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 jul 2005 13:57

elbert schreef:Waarom hoor ik dit soort geluiden nou nooit als er tientallen miljarden (in elk geval veel meer dan er aan ruimtevaart wordt besteed) worden uitgegeven aan de ontwikkeling van nieuwe auto's, computers en computerprogramma's, hifi apparatuur, telefoons, koelkasten, tv's (breedbeeld bijv.) enz. enz.?


Misschien omdat dat nog enig nut heeft.




elbert schreef:Omdat het dan heel dichtbij komt misschien, terwijl die ruimtevaart zo ver van ons bed vandaan staat?


Nee,zo iemand ben ik gelukkig niet. Dat JFK is vermoord vind ik net zo erg als Pim Fortuyn,of Theo van Gogh vermoord zijn. De gevolgen van de ene zaak zijn alleen wat directer voelbaar dan de ander.

elbert schreef: Dat denken we trouwens, want die ruimtevaart zorgt voor veel meer industriele innovaties dan de meeste mensen denken. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van efficiente zonnepanelen, waarmee we milieuvriendelijke stroom op kunnen wekken. Of bijvoorbeeld de anti-aanbaklaag in braadpannen (komt ook uit de ruimtevaarttechnologie). Ons weerbericht, onze telefonie, toepassingen op medisch gebied enz.enz. Allemaal onmogelijk zonder technologie die oorspronkelijk ontwikkeld is voor de ruimtevaart.


Amen to that.Tegelijkertijd voor je opmerking over innovatie m.b.t economie.




elbert schreef:Wij (als westerlingen) kunnen maar heel gedeeltelijk iets aan de armoede in de wereld doen, hooguit de voorwaarden scheppen waardoor andere (arme) landen zichzelf kunnen ontwikkelen: afschaffen van handelsbeperkingen, het bevorderen van democratie, mensenrechten en vrije markteconomie en het geven van de goede voorlichting. Maar het merendeel van het werk zal uit die ontwikkelingslanden zelf moeten komen. De gedachte dat wij als rijke westerlingen wel eens even orde op zaken kunnen stellen in arme landen is een vorm van neokoloniaal-maakbaarheidsdenken (wat historisch gezien op een mislukking is uitgelopen), waar de meeste ontwikkelingslanden overigens niet eens op zitten te wachten
.

Och, wat is mislukking.Nederland is geen lievertje geweest hier en daar, maar heeft ondanks dat toch goeie dingen gebracht (Infra structuur in Indonesie, enigzins stabiliteit in Suriname.)Maar ik ben het met je eens dat landen het voor het grootste gedeelte zelf moeten doen, maar een motor draait niet zonder er eerst brandstof in te doen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 jul 2005 14:00

Marnix schreef:Inderdaad. Hoeveel geld geven wij persoonlijk uit aan allerlei overbodige luxe? Altijd maar naar anderen wijzen, die kunnen zoveel voor de derde wereld doen... maar ondertussen doen we er zelf ook geen zak mee en geven we ons geld aan nog veel nuttelozer dingen uit.


Persoonlijk probeer ik dat te voorkomen Marnix. Maar je hebt daar in zoverre wel gelijk in ...ik zou niet kunnen leven als bijv. een moedertje Theresa


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten