Vragen over Muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Vragen over Muziek

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 16:04

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.


——————————————————————————
1. OMEGA | 06.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Goed nieuws. We hebben Johan Vreugdenhil (nu ger. gem. en ex-popmuzikant) bereid gevonden om vragen te beantwoorden over (gospel)muziek.
-----
Fas est ab hoste doceri.


——————————————————————————
2. LIESL | 06.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Dat is leuk om te horen Omegaat!
-----
Zonder stress geen succes!!!


——————————————————————————
3. OMEGA | 06.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Zeker Liesbertus. Johan Vreugdenhil komt zelf uit de wereld van de popmuziek en is dus deskundig op dat terrein. Hij kent de gevaren er van als geen ander. Ook over gospelmuziek weet hij veel. De vragen kunnen (anoniem) gesteld worden via Vragen@Refoweb, te bereiken via onze homepage.
-----
Fas est ab hoste doceri.


——————————————————————————
4. ROOOOSJE | 06.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Cooooool, Heel gaaf dat Johan Vreugdenhil bereid wil zijn voor de vragen hier op refoweb. Echt heel gaaf.!!!!!!


——————————————————————————
5. ACIRE | 06.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Waaaauw, hartstikke perfect!! Toen ik in de tweede van het VO zat is hij bij ons op school geweest, en toen was z'n verhaal heel indrukwekkend. Ik wilde het graag nog eens horen, want toen dacht geen haar op m'n hoofd eraan om pop of house te luisteren. Maar als ik dat nu weleens doe denk ik weleens, wat zei die Johan er ook alweer van!! Perfect dat ik dat nu aan hem kan vragen!!! Echt hartstikke veeeeet!!!
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
6. THEKEIMPE | 09.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Heel geweldig! Ik heb hem 2 keer gehoord, en was het toen tot 2 keer toe met hem eens. Nu zou dat anders zijn denk ik... Maar dat is geen probleem, dat houdt de discussie levend!

-----
Liefde doet leven


——————————————————————————
7. CYBERCURSE | 10.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik heb ook een avond van Johan Vreugdenhil bijgewoond (ooit op club), dat was enorm interessant. Heb ook ene Koos de Jong gehoord een andere keer. Dat is misschien ook een ideetje voor hier Henk ;)
-----
You don't understand the words comin' out of my mouth!!


——————————————————————————
8. ACIRE | 10.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
He Thekeimpe, je bent dus veranderd van mening.. leg's uit als je wil??
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
9. CHANCE | 02.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Gevaren in de popmuziek???

Welke gevaren?

Ok, ik ken de gevaren van Black Sabbath en meer van dat soort groepen, maar echt gevaren, onzin.
-----
TELETUBBIES FOR PRESIDENTS!


——————————————————————————
10. OMEGA | 05.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Zie vraag en antwoord 227 Chance.
-----
Fas est ab hoste doceri.


——————————————————————————
11. LIESL | 06.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Het is zeer zeker een aanwinst!
-----
Hoezo compromis, heb ik het mis dan?



——————————————————————————
12. THEKEIMPE | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Acire, een wat late reactie: tja, onder invloed van allerlei factoren veranderd een mens wel eens van gedachten.

Chance, even heel kort door de bocht, misschien is een band als POD (heet christelijke te zijn, zijn het misschien ook wel echt, het is maar een voorbeeld) wel gevaarlijker als Black Sabbath...
-----
Liefde doet leven


——————————————————————————
13. HENKIE | 10.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Da's een beetje kort door de bocht Chance.
Wat denk je van het gemis aan stilte om over echt belangrijke dingen na te denken?
Veel mensen hebben de hele dag muziek om zich heen.


-----
RefoWeb rules

Gebruikersavatar
Faith
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:10
Locatie: Prachtig Zuidhollands dorpje
Contacteer:

Berichtdoor Faith » 14 mei 2003 14:12

Zelf heb ik ook wel eens een avondje met J.V. mee mogen maken. Maar vind wel dat hij alles heel Zwart / Wit neerzet. Is denk ik ook wel zijn bedoeling.
Beauty, so they say, isn’t only skin deep.
It’s about what’s on the inside that counts, it’s the heart that really shines.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2003 11:35

Nooit JV meegemaakt, ken de beste man ook niet. Maar om nu alle pop(ulaire) muziek te veroordelen?

Ik word altijd een beetje moe van mensen die de hedendaagse muziek afkraken. Je mag alleen nog maar klassiek etc. luisteren. Helaas beseffen deze mensen niet dat de levenshouding van veel componisten ook niet strookte met de bijbelse waarheid. Maar omdat er geen drumstellen etc. aanwezig zijn mag dit wel.

Ik had zelfs om de middelbare school, VLC, een leraar die Richard Wagner zo mooi vond. Richard Wagner!! Terwijl hij alleen maar liep te waarschuwen voor de hedendaagse muziek.

Beetje zielig.
Beetje hypocriet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2003 11:40

Sabra schreef:Nooit JV meegemaakt, ken de beste man ook niet. Maar om nu alle pop(ulaire) muziek te veroordelen?

Ik word altijd een beetje moe van mensen die de hedendaagse muziek afkraken. Je mag alleen nog maar klassiek etc. luisteren. Helaas beseffen deze mensen niet dat de levenshouding van veel componisten ook niet strookte met de bijbelse waarheid. Maar omdat er geen drumstellen etc. aanwezig zijn mag dit wel.

Ik had zelfs om de middelbare school, VLC, een leraar die Richard Wagner zo mooi vond. Richard Wagner!! Terwijl hij alleen maar liep te waarschuwen voor de hedendaagse muziek.

Beetje zielig.
Beetje hypocriet.

Sabra, lees alsjeblieft de reacties van deze man door, dan zie je dat wat je zegt niet voor hem geldt. Hij heeft, toen hij bij ons op JV was, ook de gevaarlijke kanten van klassieke muziek genoemd, en ook heeft hij openlijk Mozart onder kritiek gesteld...

Beetje kortzichtig.
Beetje zielig.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 29 mei 2003 17:03

Faith schreef:Zelf heb ik ook wel eens een avondje met J.V. mee mogen maken. Maar vind wel dat hij alles heel Zwart / Wit neerzet. Is denk ik ook wel zijn bedoeling.


Ja, idd. Maar dat is ook wel logisch, omdat hij er echt de extreme kant van heeft meegemaakt.

Ik heb hem ooit gehoord toen ik nog jonger was dan nu :D
En toen was ik behoorlijk onder de indruk, maar ja, dat was in een tijd dat pop nog echt ver van me afstond, mn ouders hebben me netjes bij al die verkeerde invloeden vandaan gehouden :wink:

Liet ie de radio538 tune horen, en dan zag je al die kinderen en ouders zo van, ohhhh 538, dat is echt erg. Misschien had ie wel gelijk (???)
Maar wat ik wel weet is dat er kinderen/jongeren waren die het toen opeens heel stoer vonden om 538 te luisteren, beetje tegengesteld effect, als je zo extreem bent misschien.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 03 jun 2003 14:06

Ik zie persoonlijk weinig gevaar in het luisteren naar 538 of welk station dan ook. Zullen mensen hun gedrag veranderen als ze naar muziek luisteren? Dat zou kunnen, maar ik heb er zelf geen last van en zo ken ik nog tientallen mensen in mijn omgeving die hier geen kwaad in zien.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 03 jun 2003 14:10

Sabra schreef:Ik zie persoonlijk weinig gevaar in het luisteren naar 538 of welk station dan ook. Zullen mensen hun gedrag veranderen als ze naar muziek luisteren? Dat zou kunnen, maar ik heb er zelf geen last van en zo ken ik nog tientallen mensen in mijn omgeving die hier geen kwaad in zien.
Zegt dat niet al wat over je leven?
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 03 jun 2003 15:42

ik had toevallig even 538 aan vanwege herprogrammeren van de autoradio, en ik werd onpasselijk van het gesprek wat ze daar hadden (iets over vreemdgaan).

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2003 15:44

Sabra schreef:Ik zie persoonlijk weinig gevaar in het luisteren naar 538 of welk station dan ook.

Doe je ogen dan open man!
Zullen mensen hun gedrag veranderen als ze naar muziek luisteren?

JA, muziek doet heel veel met je. Niet dat dit voor ieder gelijk is. Een voorbeeld uit eigen ervaring: Als ik luister naar "Dangerous Game" van Narnia, een nogal behoorlijk rap stuk, dan ga ik vanzelf sneller tiepen. Op zich is dit niet ernstig, maar het geeft wel aan hoe muziek beinvloed. Nog een voorbeeld: Ik werd neerslachtig van het luisteren naar Morphia, een Black Metal band...
Het kan natuurlijk zijn dan je NIET luistert naar de muziek die je hoort, maar dan kan je je radio beter uitlaten, dat kost minder stroom.
Dat zou kunnen, maar ik heb er zelf geen last van en zo ken ik nog tientallen mensen in mijn omgeving die hier geen kwaad in zien.

Die lopen dus ook met hun ogen dicht...

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 15:53

Sommige dingen kan je pas vatten als je een relatie met God hebt. Opeens wil je dingen wel. en andere dingen wil je niet.

Het lied hieronder komt nit uit de bijbel, maar volgensm ij wel erg waar:

U maakt emij tot een ander mens,
gaf aan mij een nieuw leven.
ik ging kapot maar u heelde mij
u heeft mij hoop gegeven.

u bent deHeer die ik dien,
eens was ik blind maar nu kan ik zien
zing halleluja, juich voor de Heer
U heb ik lief
Jezus u heb ik lief.

Leer mij het lied dat ik zingen kan
met de engelen samen
tot in de eeuwigheid zing ik dan,
prijs ik uw grote naam, want

u bent de Heer die ik dien, enzovoort

Heer, toets mijn hart
en was mijn leven schoon.
Dan kan ik u aanbidden
en juichen voor uw troon


Ik ging altijd naar de kerk, maar ik wist niet dat God nog leefde! Dit lied is het verhaal van mijn leven! En dat wens ik iedereen toe. God verandert mensen, zeker weten!!!!! maar dat zie je pas als je verandert bent.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 03 jun 2003 22:52

TheKeimpe schreef:JA, muziek doet heel veel met je. Niet dat dit voor ieder gelijk is. Een voorbeeld uit eigen ervaring: Als ik luister naar "Dangerous Game" van Narnia, een nogal behoorlijk rap stuk, dan ga ik vanzelf sneller tiepen. Op zich is dit niet ernstig, maar het geeft wel aan hoe muziek beinvloed. Nog een voorbeeld: Ik werd neerslachtig van het luisteren naar Morphia, een Black Metal band...
Het kan natuurlijk zijn dan je NIET luistert naar de muziek die je hoort, maar dan kan je je radio beter uitlaten, dat kost minder stroom.


Ik heb niet het gevoel dat muziek heel veel met mij doet. Ik pas mij niet aan, aan wat ze zingen en de levensstijl van artiesten zegt mij ook niets.
Bovendien houdt in niet van rap en naar Black Metal heb ik nog nooit geluisterd omdat ik dat herrie vind.

Het feit dat muziek jou beïnvloedt wil nog niet zeggen dat het op andere mensen een net zo grote invloed heeft. Maar kun je mij misschien zeggen wat er mis is met bijv: U2, The Beatles, Bruce Springsteen, Bon Jovi, Queen, Rolling Stones en soortgelijke muziek? Dit brede genre is namelijk mijn genre.

TheKeimpe schreef:Die lopen dus ook met hun ogen dicht...


Verklaar je nader, het zijn namelijk allemaal christelijke mensen, en vele die ik ken hebben een zeer goede relatie met God.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jun 2003 09:47

Sabra schreef:Het feit dat muziek jou beïnvloedt wil nog niet zeggen dat het op andere mensen een net zo grote invloed heeft. Maar kun je mij misschien zeggen wat er mis is met bijv: U2, The Beatles, Bruce Springsteen, Bon Jovi, Queen, Rolling Stones en soortgelijke muziek? Dit brede genre is namelijk mijn genre.


Tip: koop de film van Naar House: they sold theire soul for rock 'n role. Dan weet je het precies!!!
Echt een aanrader voor iedereeen trouwens..
Kijk ook op www.goodfight.nl

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 04 jun 2003 10:01

Sabra,

je noemt me het rijtje wel:

U2 is redelijk oke, hebben vaak ook nog meer te zeggen dan ik hou van je, en de muziek klinkt wel goed.

Beatles schijnen zich met omdraaimuziek bezig te hebben gehouden. Ze hielden er ook niet een erg Christelijke levensstijl op na. De vraag blijft of muziek van niet-Christenen niet goed kan zijn. Paulus citeerde Griekse filosofen soms met instemming. Ooit werd het gebruik van bijvoorbeeld heidense filosofie voor niet Christelijke doeleinden "Plunderen van Egypte" genoemd (Naar aanleiding van wat vooraf ging aan de uittocht).

Bruce Springsteen, weet ik niet zo goed van hoe het zit. Buiten zijn overdreven liefde voor Amerika, zijn zijn liedjes wel lekker in het gehoorliggend. Maar of het echt fout is weet ik niet, ik luister het nooit meer.

Bon Jovi van het zelfde laken een pak.
Queen lijkt me erg fout: "Beelzebul has a devil put aside for me" lijkt me niet iets wat je als Christen van harte meezingt. Of het bekende "No time for losers" is niet bepaald de Christelijke moraal.

Ik weet niet wat je waardeert in de Rolling Stones: Sympathy for the Devil of zoiets?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 04 jun 2003 10:17

parsifal schreef: Ze hielden er ook niet een erg Christelijke levensstijl op na. De vraag blijft of muziek van niet-Christenen niet goed kan zijn.


Ook al hadden ze niet echt een christelijke levensstijl, de muziek op zich klinkt erg goed. En van die omdraai muziek, dat wordt zo vaak gesuggereerd.

parsifal schreef:Bon Jovi van het zelfde laken een pak.
Queen lijkt me erg fout: "Beelzebul has a devil put aside for me" lijkt me niet iets wat je als Christen van harte meezingt. Of het bekende "No time for losers" is niet bepaald de Christelijke moraal.


Ook al klinkt dit niet christeljk en is er duidelijk geen christelijke moraal aanwezig, wat doe je er mee. Nou ik niets.

quote="parsifal"]
Ik weet niet wat je waardeert in de Rolling Stones: Sympathy for the Devil of zoiets?[/quote]

Dit was misschien in de jaren zeventig zo, maar in meerdere interviews heeft Mick Jagger aangegeven dat deze periode voorbij is. Niet dat ze nu staan te springen voor Jezus, maar sympathy for the devil is voor de Rolling Stones voorbij.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 04 jun 2003 10:26

Als ik de krantenverslagen mag geloven, wordt sympathy for the devil nog steeds gespeeld op concerten van the stones.

Verder gaat het er niet alleen om wat het met je doet. Vloeken is niet slecht, omdat het je verkeerde gedachten over God zou geven. Maar het is slecht omdat God de eer niet krijgt. "No time for losers" Of "Beelzebul has a devil put aside for me" Lijken me ook gevallen waarin God's orde wordt omgedraait. Dit is niet slecht omdat het wat met ons doet (wat het met mij wel doet) maar bovenal omdat het tegen God ingaat. Dit is ook zo met vloeken in een taal die je niet verstaat e.d.

Het argument van het doet niets met je werd trouwens in de Bijbel ook gebruikt. Dit wordt bestreden door Paulus met zijn bezwaar tegen hoererij (toen was het idee dat seksueel contact met een hoer zuiver lichamelijk was, en de persoon zelf niet zou raken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten