Niveauverschil binnen vriendengroepen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 05 jul 2005 14:54

Ik zou in een (liefdes)relatie het erg moeilijk vinden om met zo'n groot niveauverschil te leven. Ik denk dat je dan het begrip in bepaalde belevingen mist.

Onder vriendschappen kan dit wel. Ik heb het achterliggende jaar stage gelopen (als creatief therapeut) op een LWOO (leerwegondersteunend onderwijs). Hier zitten tieners op met een IQ van 60 tot hoogstens 80. Je merkt het verschil wel, maar er valt echt nog heel wat te communiceren met deze jongeren. Ik denk dat je er open voor moet staan. Ik had soms hele goede gesprekken met ze, ook over bijv. wat het nut van het leven is.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Tooske

Berichtdoor Tooske » 05 jul 2005 17:17

liefie schreef:ik vind dat best een moeilijk onderwerp
bij ons in de kerk zit een meisje die heel laag niveau heeft minder dan ivbo en der verloofde heeft een hele hoge opleiding op de uni gedaan
ze gaan in december trouwen en in amersfoort wonen op een flatje hij heeft daar werk en zij helemaal niks hier werkt ze in een fabriek.
ik maak er echt zonde van ze legt ontzettend moeilijk contact en hij heeft een paar vrienden die al heel erg lang allemaal studies doen op de uni. er zijn heel veel twijfels of ze het samen gaan redden ik hoop van wel maar tis wel moeilijk te geloven wie heeft er met zoiets ervaring??

Het lijkt mij ook niet goed gaan. Dan zou je bijvoorbeeld opmerkingen maken die de ander helemaal niet begrijpt. Volgens mij houd het toelichten van je uitspraken op een gegeven moment ook op...
Ik zou t knap van die jongen vinden als hij zoveel geduld kan blijven opbrengen!

margrietjuhhh
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor margrietjuhhh » 05 jul 2005 18:38

't is ook maar wat je vrienden noemt.
ga ook om met mensen van verschillende 'niveaus' en kan ook met mensen die lager 'niveau' hebben onwijs lol maken enzo, maar vrienden waar k echt best close mee ben zitten toch wel beetje op dezelfde lijn..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2005 22:25

Tooske schreef:
liefie schreef:ik vind dat best een moeilijk onderwerp
bij ons in de kerk zit een meisje die heel laag niveau heeft minder dan ivbo en der verloofde heeft een hele hoge opleiding op de uni gedaan
ze gaan in december trouwen en in amersfoort wonen op een flatje hij heeft daar werk en zij helemaal niks hier werkt ze in een fabriek.
ik maak er echt zonde van ze legt ontzettend moeilijk contact en hij heeft een paar vrienden die al heel erg lang allemaal studies doen op de uni. er zijn heel veel twijfels of ze het samen gaan redden ik hoop van wel maar tis wel moeilijk te geloven wie heeft er met zoiets ervaring??

Het lijkt mij ook niet goed gaan. Dan zou je bijvoorbeeld opmerkingen maken die de ander helemaal niet begrijpt. Volgens mij houd het toelichten van je uitspraken op een gegeven moment ook op...
Ik zou t knap van die jongen vinden als hij zoveel geduld kan blijven opbrengen!

Andersom heb je dat ook. Mijn toekomstige schoonouders zijn ook niet zo hoog opgeleid en soms zeggen ze dingen die ik gewoon niet snap. Maar dat komt doordat ze in een andere wereld leven. Voor hen zijn dingen logisch die voor mij absoluut niet logisch zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 jul 2005 00:08

Maar dat merk ik juist veel meer tussen gevoelige mensen en verstandigen mensen!

Tooske

Berichtdoor Tooske » 06 jul 2005 08:48

margrietjuhhh schreef:'t is ook maar wat je vrienden noemt.
ga ook om met mensen van verschillende 'niveaus' en kan ook met mensen die lager 'niveau' hebben onwijs lol maken enzo, maar vrienden waar k echt best close mee ben zitten toch wel beetje op dezelfde lijn..

Dat is waar!!! ik sluit me er helemaal bij aan!!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 jul 2005 15:56

Ik heb zelf de middelbare school niet afgemaakt dus heb helemaal geen niveau :P

Mijn vriendengroep waren overwegend mensen met een lbo/mbo opleiding.
Mijn vriendin doet wel hbo en heeft zelfs universiteit gedaan :oops:
Je zou dus zeggen dat dat een behoorlijk verschil op zou moeten leveren wat betreft communicatieve vaardigheden. Dat is toch niet het geval mijns inziens. Ook mijn vriendin voelt dat zo. Voor ze mij leerde kennen dacht ze ook altijd dat omgang met mensen van een lager niveau best lastig zou kunnen zijn, maar die gedachtengang is nu dus veranderd.
Misschien dat ook leeftijd en levenservaring een rol spelen.

Het is in elk geval kort samengevat zo dat opleidingsniveau niet alles zegt over het algehele niveau van iemand. Iemand die een universitaire opleiding doet heeft wel een bepaald niveau, maar iemand die geen afgeronde opleiding heeft kan op datzelfde denkniveau zitten. Alleen is het dan niet af te leiden uit één of andere opleiding.
Ik had wel vaak met vrienden die een erg lage opleiding gedaan hadden en je praatte over een bepaald onderwerp, ik me soms afvroeg waarom het zo lang duurde voor ze iets snapten etc. Soms kan dat zelfs een beetje ergerlijk zijn, maar iemand is daar natuurlijk niet minder om, en een vriendschap net zo goed waard dan een ander die wat meer begaafd is.

Wils
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Wils » 17 jul 2005 19:58

Ik heb juist heel veel vrienden die een hoger niveau hebben dan mij, de meeste nu gewoon havo, vwo, HBO en universiteit. Maar ik vind het toch wel apart dat iedereen hier vrienden van het zelfde niveau heeft. Zelf heb ik vmbo gedaan en ga naar mbo. Daarna naar het hbo. Maar ik heb over het algemeen niet zoveel met de mensen die in mn klas gezeten hebben. Als ik bijv. grapjes maakte, dan begrepen ze die nooit en dan moest ik het telkens weer uitleggen. Maar ik denk dat het meer van de persoon afhangt. Zit er dan ook verschil tussen de mensen die gelijk hbo hebben gedaan en de mensen die eerst mbo hebben gedaan?
Vrees minder, hoop meer; eet minder kauw meer;
klaag minder, adem meer, praat minder zeg meer;
haat minder, bemin meer

Terug naar “Archief”