Ik heb zelf de middelbare school niet afgemaakt dus heb helemaal geen niveau
Mijn vriendengroep waren overwegend mensen met een lbo/mbo opleiding.
Mijn vriendin doet wel hbo en heeft zelfs universiteit gedaan
Je zou dus zeggen dat dat een behoorlijk verschil op zou moeten leveren wat betreft communicatieve vaardigheden. Dat is toch niet het geval mijns inziens. Ook mijn vriendin voelt dat zo. Voor ze mij leerde kennen dacht ze ook altijd dat omgang met mensen van een lager niveau best lastig zou kunnen zijn, maar die gedachtengang is nu dus veranderd.
Misschien dat ook leeftijd en levenservaring een rol spelen.
Het is in elk geval kort samengevat zo dat opleidingsniveau niet alles zegt over het algehele niveau van iemand. Iemand die een universitaire opleiding doet heeft wel een bepaald niveau, maar iemand die geen afgeronde opleiding heeft kan op datzelfde denkniveau zitten. Alleen is het dan niet af te leiden uit één of andere opleiding.
Ik had wel vaak met vrienden die een erg lage opleiding gedaan hadden en je praatte over een bepaald onderwerp, ik me soms afvroeg waarom het zo lang duurde voor ze iets snapten etc. Soms kan dat zelfs een beetje ergerlijk zijn, maar iemand is daar natuurlijk niet minder om, en een vriendschap net zo goed waard dan een ander die wat meer begaafd is.