Kerk kiezen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Kerk kiezen??

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 16:02

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.

——————————————————————————
1. THEKEIMPE | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
In een antwoord van Ali Hoek van Kooten las ik het volgende:
(Het ging over een stel wat niet naar elkaars kerk wilde.)



ZITAT:


Als je er echt niet samen uitkomt, kun je ook allebei voor een andere kerk kiezen Bijvoorbeeld iemand van de Gereformeerde Gemeente krijgt verkering met iemand van de Gereformeerde Bond (NH) en ze besluiten dan samen lid te worden van de Christelijke Gereformeerde Kerk.




Dus dan maar helemaal nix, allebei weg uit je kerk...

(Ik bedoel hier niet te zeggen dat er iets mis is met de CGK, de NH, of de GG, daar zouden tientallen bladzijdes aan gewijd kunnen worden, over elk van die drie kerken...)
-----
Liefde doet leven


——————————————————————————
2. SURFER | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ik heb altijd begrepen dat de vrouw de man volgt. Dus ook kerkelijk. Tenzij er natuurlijk onoverkomelijke bezwaren zijn wat betreft de leer.
Maar waarom dan een hele andere kerk kiezen. Dat vind ik helemaal niet logisch! Of bedoelt mevr. van Kooten dat je een middenrichting kiest qua leer?
er zijn ook mensen die na hun trouwen allebei naar hun eigen ker k blijven gaan. Wat vinden jullie daarvan?

surfer


——————————————————————————
3. ACIRE | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Allebei naar een aparte kerk gaan vind ik echt nix!! Dan groei je uit elkaar denk ik. Ik denk dat je naar practische dingen moet gaan kijken als je het over de leer niet eens kunt worden. Bv waar voelen wij ons het beste thuis, wat is het dichtstbij, waar is een dominee, enzovoorts!! Maar met veel denken en praten moet er toch uit te komen zijn, denk ik.
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
4. SURFER | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
het lijkt me vooral ook vervelend als je kinderen krijgt. Gaan die dan met de vader of moeder mee? of om de beurt?
Ik denk dat het meer verwarring oplevert dan goed is.


——————————————————————————
5. JOHANNES1 | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
wat denk je dan als het kind gedoopt moet worden? waar laat je hem dopen. in de kerk van de moeder of in die van de vader
-----
is weer terug


——————————————————————————
6. OMEGA | 09.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Duidelijk is in ieder geval dat mevrouw Hoek zegt dat je één kerk moeten kiezen. Kom je er niet uit, zoek dan een tussenweg. De leer in de Chr. Geref. Kerk verschilt niet van die in de Ger. Gem. of van de Ger. Bond. Dat alles is afhankelijk van plaatselijke gemeenten. Zo is b.v. de hervormde gemeente van Harskamp behoudender dan de gereformeerde gemeente van Apeldoorn, om maar eens een voorbeeld te noemen.
-----
Fas est ab hoste doceri.


——————————————————————————
7. HENKIE | 11.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik denk dat mevrouw van Kooten bedoeld dat, om van alle problemen af te zijn, geen van beide zijn/haar 'zin' krijgt.
Zo voorkom je ook later verwijtende opmerkingen e.d.

-----
RefoWeb rules


——————————————————————————
8. BUTTERFLY | 15.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
och waarom niet allebei naar aparte kerk. Ik ken een vrouw met de kids die zelf naar ned herv gaat. De man echter was katholiek en gaat nu naar evangelische gemeente. Echter het gaat goed dussss
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
9. EM | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Het handigste is natuurlijk 1 kerk. Maar het kan ook wel anders. Bij ons kwam er een man en een vrouw in de kerk. De man was ger.gem. en de vrouw herv.(gb). s'morgens gingen ze naar de ene kerk en s'avonds naar de andere. Ging ook altijd goed. En dan konden ze samen napraten over de preek.


——————————————————————————
10. SURFER | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
dat vind ik een hele mooi oplossing.
beter dan ieder apart naar de kerk gaan.



——————————————————————————
11. SURFER | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
een vraag die bij me opkomt:
hoe kun je van elkaar houden en tegelijkertijd niet bij elkaar naar de kerk willen? LIjkt me een beetje krom. Iemands geloof is een essentieel onderdeel van zijn persoonlijkheid. Dus daar wil je in ieder geval meer over weten.






——————————————————————————
12. THEKEIMPE | 21.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Surfer,
dat is een heel wezenlijke vraag die je daar stelt. Ik denk dat als je uit twee verschillende kerken komt de vraag naar welke kerk je later wilt een van de belangrijkste is. Zelf ken ik een geval waarin de ene ouder eerst mee ging naar de Hervormde kerk, maar toen daar een wat minder behoudende dominee kwam toch overstapte naar de gergem. nu gaan die ouders dus toch gescheiden ter kerke terwijl ze eerst wel een oplossing hadden...
Triest, maar waar. En de kinderen... die zijn er de dupe van.
-----
Liefde doet leven


——————————————————————————
13. OMEGA | 21.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Dat laatste maakt nog eens duidelijk waarom je voor één kerk moet kiezen.

Twee dingen:

1. Als je van elkaar houdt zal ieder zichzelf willen wegcijferen in zo'n onderlinge discussie over de kerk. Niet elkaars oren, maar elkaars voeten wassen. Indien er geen leerverschillen zijn, lijkt me dat je er geen punt van maakt en kiest voor de meest eenvoudige oplossing: de kerk die het dichtst bij je in de buurt staat.

2. Vaak zijn het de ouders die deze onderlinge discussie beïnvloeden. Hou wel in het oog dat je met elkaar trouwt en niet me je (schoon)ouders. Hun wens is slechts van secundair belang.
-----
Alius aliud dicit.


——————————————————————————
14. TIEPMIEP | 01.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hallo refowebbers,

Bij deze laat ik weer eens wat van me horen. Twee kerken is geen oplossing. Een kerk is niet alleen de dienst op zondag.
Het is de j.v., cathegisatie, zondagschool, bijbelkring, noem maar op.
Je kunt wel 's ochtends bij de ene, 's middags bij de andere.
Maar hoe kun je meeleven, als je de mensen maar 'half' kent. Van twee gemeentes iedereen kennen is erg moeilijk.

Verder de opmerking dat de leer in GG, CGK en NHGB hetzelfe zijn, klopt niet helemaal. Ze baseren zich WEL allemaal op de drie formulieren van enigheid: Geloofsbel., Cathegismus en Dordste leerregels.

De CGK heeft bijv. een drieverbondenleer (heel lastig om precies het verschil te snappen tussen twee en drie...)
De NHGB blijft bij de moederkerk (Hervormd), terwijl het andere deel van de NHK er een prutje van maakt.
De gergem denkt weer net iets anders over de uitverkiezing (om nog maar iets moeilijks te noemen).

Het kan idd zijn dat je een 'middenweg' kiest. Er is geen 'beste' kerk, maar waarschijnlijk wel 1 die het best bij je past.
De enige ware kerk is de KERK van de HEERE!

Ga samen op zoek naar 1 kerk. Het is idd ook afhankelijk van de plaats waar je komt. Nog een voorbeeldje: mijn oom was CGK, mijn tante NHGB. Toen ze gingen trouwen zijn ze in hun woonplaats CGK geworden. Toen ze later gingen verhuizen hebben ze toch voor de NHGB gekozen, omdat dat in die plaats beter bij ze paste dan de CGK.
Om maar een voorbeeld te geven.

Veel suc6 ermee!

gr. H.M.
-----
'always look on the bright side of life'



——————————————————————————
15. STERRETJE | 02.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
-ben het met omega eens dat het per gemeente verschillend is.
als ik ooit in zo'n situatie zou komen zou ik eerst kijken waar ik kom te
wonen, alvorens zomaar te kiezen.
-ben het niet met surfer eens dat het normaal zou zijn dat de vrouw de
man hierin volgt.
-en als de een al lid is van een kerk en de ander nog niet wordt het nog wel een stuk moeilijker.
-ik denk dat wanneer je in een dillema als deze komt het bidden samen wel heel belangrijk is. En net was omega zegt; samen kiezen (voetenwassen enz.)
-----
des te verder je gaat...des te langer is je terugweg!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 apr 2003 22:38

volgens mij is het heel moeilijk om te kiezen naar welke kerk je dan zou moeten gaan.. ik ben om die reden eerder niet aan een verkering begonnen.. die jongen was van de ger gem.. en ik geref vrijgem.. we hebben er veel over gepraat, maar we zagen al snel in dat we het niet eens zouden worden, en dat we die keuze niet samen konden maken.. toen hebben we besloten niet aan de verkering te beginnen!

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2002 16:13
Locatie: *censuur* utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 05 mei 2003 16:35

net als dat gezegde, 2 geloven op 1 kussen.

je bent met zn 2e! Als het egt ware liefde is die je van boven mag ontvangen dan denk ik dat je het wel met zn 2e kan rooien!

Tegenwoordig is men weer druk met het SOWproject?
Samen op Weg!

Is dat bij meerdere kerken in het land het geval? Hoe staat je kerk daar tegen over? Of ligt dat weer aan de Bond?
" You'll never be alone "

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 mei 2003 16:39

-ben het niet met surfer eens dat het normaal zou zijn dat de vrouw de
man hierin volgt.
Tja, ik kan er niet anders van maken dat in een huwelijk de man de eindverantwoordelijkheid heeft. Hoewel iedereen dat tegenwoordig uiterst onprettig lijkt te vinden...maar dat is geen maatstaf voor wat waar of niet waar is.

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2002 16:13
Locatie: *censuur* utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 05 mei 2003 16:53

'Wegwijzers voor elkaar'
betekent een oproep
elkaars ervaringen te delen
en er ieder ons voordeel mee te doen.

Zo kunnen we elkaar ruimte geven
de weg te gaan
die aansluit bij ieders eigenheid,
in het belang van het grote geheel.

Dan verwijdt zich onze horizon,
en zullen we helder zien
dat er vele wegen zijn
naar hetzelfde doel.
" You'll never be alone "

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2003 20:14

Mijn moeder komt uit een sort of refonest (Katwijk) en mijn vader was oorspronkelijk katholiek. Toen ze trouwden, werden ze samen nederlands gereformeerd. Nadat we verhuisd waren, gingen we eerst ook nog naar de NGK, maar een kerk is niet in elke plaats hetzelfde en het beviel niet zo. Daarom zijn we toen naar een andere kerk op zoek gegaan en na wat church hoppen lid geworden van een Samen-op-Wegkerk.

nu mijn kerkgeschiedenis:
* gedoopt in de NGK
* jeugdclub gereformeerde bond
* tienerbijbelkring van de Vergadering der gelovigen
* belijdenis gedaan bij een hervormde dominee in de SoW-kerk
* vrienden in allerlei soorten kerken
* vrijgemaakt gereformeerde vriend...

Het lijkt me het beste om, net als mijn ouders, als ik ga trouwen samen een kerk te zoeken in de plaats waar we dan gaan wonen. Omdat Borkdude en ik over de meeste dingen hetzelfde denken en omdat we erover kunnen bidden, heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. En omdat ik heel wat kerken van binnen heb gezien, weet ik ook wel waar ik moet zoeken ;)

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 10:40

ik denk dat het heel belangrijk is om al aan het begin van je verkering hier over nadenkt en het niet alsmaar voor je uitstelt, want van uitstel kom afstel.
Ik weet wel dat het heel moeilijk is om een keuze te maken, soms zit er zo'n groot verschil tussen bepaalde kerken. Zelf heb ik ook een keuze moeten maken waar ik het heel moeilijk mee heb gehad en waar mn ouders absoluut niet achter staan, maar ik ga niet voor mn ouders naar de kerk......Al biddend met God en praten met je vriend e.d. kom je hier wel uit. Ik ben ook heel blij dat ik deze keuze heb mogen maken en ik zie ook de weg van God hierin!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 10:42

ik heb dus juist een keuze gemaakt om er niet aan te beginnen... en nee het is niet echt een makkelijke keuze... maar toch wel goed geweest.. heb nu een veel leuker iemand ontmoet :lol:

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 10:47

Oke.......maar als jezelf al problemen heb met de kerk waarin je zelf zit en op zoek ben naar iets anders en dan bij je vriend hetgene vindt wat je zoekt.....maar dan nog kan de beslissing moeilijk zijn.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 mei 2003 22:38

ja dat lijkt mij ook wel, vooral als je in die kerk bent opgegroeid...

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 07:25

ja inderdaad, maar je moet je wel op je gemak voelen en horen wat je eigenlijk zou willen horen en dat maakt de keuze toch wel iets makkelijker.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 mei 2003 07:42

Ik denk dat God niet wil dat je als twee verschillende gelovigen gaat trouwen. Dus een gemengt huwelijk. Als de man het hoofd van het gezin is komt de vrouw dus alsmaar in conflict met wat zij geloofd. Want ze hoort haar man te volgen. En de kinderen zitten er ergens tussen.
Het gezegde is niet voor niets : twee geloven op................. En dat is omdat het altijd een twistpunt zal zijn binnen je huwelijk. Dus de ruzie,s zullen gemakkelijk hierover gaan.
Wat te doen als je toch verliefd wordt op iemand die van een andere kerk lid is?
Geen verkering nemen voor duidelijk is voor welke kerk je samen gaat kiezen. Want verliefdheid is nog steeds niet houden van.
Onze dochter kreeg kennis aan een jongen die van een andere kerk was. Zij heeft 2 jaar terug heel bewust een keuze voor de kerk gedaan waar ze nu lid van is. Die jongen was eigenlijk zoekende. Maar wist niet van welke kerk hij lid zou willen worden. Toen is hij eerst met ons een aantal keren mee gegaan. Maar ze waren zo verliefd dat ze de verkering niet konden laten. En dat is helemaal niet makkelijk, want ze hebben de afspraak gemaakt dat als ze niet samen lid kunnen worden van dezelfde kerk ze de verkering weer uit maken.
Wij als ouders vinden dat niet zo verstandig, want dat wordt dus steeds moeilijker omdat je van elkaar gaat houden.
En het houd in hun geval in dat hij dan lid van haar kerk moet worden.
En zij zal dus nooit lid van zijn kerk worden.
Nu gaat hij ook de keus maken voor haar kerk, maar er zijn veel moeilijke periodes geweest. Ik raad niemand aan om het zo te doen.
Als je niet samen voor dezelfde kerk kunt kiezen, begin dan niet aan een verkering. Dat is mijn advies.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mei 2003 07:50

Ikke21 schreef:ja inderdaad, maar je moet je wel op je gemak voelen en horen wat je eigenlijk zou willen horen en dat maakt de keuze toch wel iets makkelijker.


Nee, je moet niet horen wat je zou willen horen, je moet horen wat de bijbel je vertelt en soms wil je dat helemaal niet horen! Want dan wordt je verteld dat je zondig bent enzo...

joepie, zoals jij het vertelt... wel een beetje op een zware toon. Maar in zekere zin ben ik het met je eens. Je moet samen een kerk kunnen vinden. Als je een beetje hetzelfde denkt over geloofszaken, dan kan dat heel goed, ook al kom je oorspronkelijk uit heel verschillende kerken (je hoeft het namelijk niet eens te zijn met de kerkkeus van je ouders!!) Ik zou het jammer vinden als een verkering niet door kan gaan, omdat de kids vanwege hun ouders niet durven over te stappen... nouja dat is misschien weer een ander onderwerp.

Ik zal even uitleggen waarom ik een raar gevoel krijg bij jouw berichtje. Ik moest zelf een paar keer een verkering uitmaken, omdat hij geen christen was. Vooral bij de laatste kostte het heel veel moeite om het contact te verbreken, omdat ik hem dan nooit meer zou kunnen zien (terwijl we officieel nooit wat hadden gehad). Ik was heel erg blij toen ik eindelijk een jongen vond die wel christen was. Als je je dan ook nog moet beperken tot je eigen kerk... Maar ik heb wel geluk gehad dat Borkdude hetzelfde denkt over veel dingen. We zijn alleen toevallig in andere kerken opgegroeid. Net als mijn ouders dus ;)

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 08:02

lalage, ik bedoelde, horen waar je het mee eens kan zijn en inderdaad bijbels is, als ik voelde dat het in de kerk van mn ouders niet helemaal is zoals is dacht dat het was en daar iets miste en ik hoor dat in de kerk van mn vriend wel, dan is die keuze niet moeilijk meer, maar wel moeilijk is om tegen je ouders te vertellen dat je daar belijdenis gaat doen, begrijpelijk dat mijn ouders er moeite mee hebben, want hun hebben mij toch opgevoed zoals ze denken dat goed is, maar ja ik blijf niet voor hun in een kerk waar ik het niet mee eens, tenslotte ga ik niet voor hun naar de kerk maar voor mezelf een ieder moet heel persoonlijk bekeerd worden en ik niet voor mn ouders en mn ouders niet voor mij!!

joepie

Berichtdoor joepie » 13 mei 2003 08:03

Ik zeg niet dat de kerkkeus dezelfde moet zijn als die van de ouders. Maar dat je beide dezelfde kerkkeus maakt lijkt me een vereiste.
En in het geval van onze dochter was het zelfs zo dat zij al bewust een kerkkeus had gedaan, en dat ze die keus niet opzij wilde zetten voor een verkering. Want voor haar was de keus voor God belangrijker dan de keus voor een vriend. God zal altijd voorrang krijgen, en als ze die God niet in dezelfde kerk konden dienen dan zou e het zeker weer uitmaken.
En zo dachten zij er allebei over. Hoe moeilijk dat ook zou zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten

cron