Helderziend ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 01 jul 2005 21:08

jas schreef:
Nathanael schreef:
jas schreef:
naomi schreef:Denk trouwens ook dat wanneer je een profetie krijgt en je bent er niet zeker van of het werkelijk van God is, dat het goed is om God bevestiging te vragen, maar dat was geloof ik al ergens geadviseerd.
Ik denk dat je ook moet overwegen om een psychiater te raadplegen. Er lopen al te veel mensen rond met stemmen in hun hoofd die van 'god' af komen.
De meeste profeten horen de profetieen niet als een stem in hun hoofd - wat overigens een aanwijzing voor demonie kan (met nadruk op kan) zijn. Maar Jas, hoe leg jij dan 1 Kor 12: daar worden opgenoemd de gaven die aan de gemeenten gegeven zijn. And last be not least: zegt de gereformeerde theologie niet dat het ambt van dominee een profetisch ambt is? Wat houdt dat profetische dan in als er nooit iemand een profetie krijgt?
Ja ik zie de hedendaagse profetie dan ook niet als de toekomst voorspellen.
Het is aan God wat welke boodschap de profeet ontvangt. Dat kan over de toekomst gaan, (het woord voorspellen vind ik niet zo op zijn plaatss, beter: voorzeggen), maar dat kan wel - Agabus voorspelde de hongersnood. Misschien wel een nieuw Topic.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 01 jul 2005 21:14

Profetie heeft niets met toekomstvoorspelling te maken. Een ware profeet vertelt over God en hoe tot Hem te komen. Het is zijn dharma.

Leef in Liefde

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jul 2005 21:26

Bharat schreef:Profetie heeft niets met toekomstvoorspelling te maken. Een ware profeet vertelt over God en hoe tot Hem te komen. Het is zijn dharma.

Leef in Liefde

Inderdaad, profetie heeft niets met toekomstvoorspelling te maken. Lees de zgn. grote en kleine profeten er maar op na.
Profetie is in Gods naam de ander, een volk waarschuwen dat die ander, dat volk op een heilloze weg is en zich moet bekeren. Wat er anders gebeuren zal en wat God zal doen aan mensen die zich bekeren.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 02 jul 2005 08:30

Riska schreef:
Bharat schreef:Profetie heeft niets met toekomstvoorspelling te maken. Een ware profeet vertelt over God en hoe tot Hem te komen. Het is zijn dharma.

Leef in Liefde
Inderdaad, profetie heeft niets met toekomstvoorspelling te maken. Lees de zgn. grote en kleine profeten er maar op na.
Profetie is in Gods naam de ander, een volk waarschuwen dat die ander, dat volk op een heilloze weg is en zich moet bekeren. Wat er anders gebeuren zal en wat God zal doen aan mensen die zich bekeren.
KAN ..... een volk waarschuwen. Kan ook iets zeggen over de toekomst. Bijv. Hand 11:27-28:
Een van hen, Agabus geheten, kondigde door de Geest aan dat de wereld weldra door een zware hongersnood zou worden getroffen
Profetie is gewoon Gods boodschap en die kan over alles gaan. Die kan erover gaan hoe je tot hem moet komen maar kan ook iets anders zijn.

Dharma is volgens google-define:
a. The teachings of the Buddha (generally capitalized in English); b. law, doctrine; c. things, events, phenomena.
Dus daar is niet een directe relatie met Dharma en Profetie; sterker nog deze zijn tegengesteld aan elkaar daar het christelijke woord profetie een boodschap van de God van de Bijbel impliceert het geen volgens het christelijk geloof het woord van Buddha en de andere oosterse godsdiensten uitsluit. En dit is een christelijke site, dus gaan we uit van de christelijke betekenis van woorden - dan weten we tenminste met elkaar wat we bedoelen. Dus geen woordspelletjes AUB door woorden in de oosterse betekenis te gebruiken.

Daarom zou ik Bahrat willen vragen om als je iets zegt wel de christelijke/westerse betekenis van woorden te gebruiken. Negen van de tien keer bedoel je gewoon iets anders met bijv. liefde of God enzo. Zeg dat er gewoon bij! Zo van, volgens die en die of dat en dat is dit de definitie van liefde.

Trouwens, "boodschap van God" - hoe kun je een boodschap van iets onpersoonlijks doorgeven? Ik kan toch ook geen boodschap van een steen of boom doorgeven? Is God toch persoonlijk voor jouw? Voor mij wel, maar dat wist je al.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 09:08

jas schreef:
naomi schreef:Denk trouwens ook dat wanneer je een profetie krijgt en je bent er niet zeker van of het werkelijk van God is, dat het goed is om God bevestiging te vragen, maar dat was geloof ik al ergens geadviseerd.

Ik denk dat je ook moet overwegen om een psychiater te raadplegen. Er lopen al te veel mensen rond met stemmen in hun hoofd die van 'god' af komen.

Kom net terug van mijn psychiater en volgens hem waren het geen stemmen in mijn hoofd en moest het dus wel iets bovennatuurlijks zijn... :wink:

Just kiddin'. Ik geloof zeker wel in gave van profetie voor gelovigen, zeker omdat God dat zo vaak op zulke bijzondere manieren bevestigd. (Door de bijbel, door medechristenen, een preek, etc.) Ook bij mezelf. Ik kan dat niet toeschrijven aan 'stemmen in mijn hoofd'. Dat zou een naar beneden halen van Gods werk zijn!

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2005 10:00

Nathanael schreef:KAN ..... een volk waarschuwen. Kan ook iets zeggen over de toekomst. Bijv. Hand 11:27-28:Quote:
Een van hen, Agabus geheten, kondigde door de Geest aan dat de wereld weldra door een zware hongersnood zou worden getroffen
Profetie is gewoon Gods boodschap en die kan over alles gaan. Die kan erover gaan hoe je tot hem moet komen maar kan ook iets anders zijn.

Het probleem is alleen dat "profeteren" vaak verward wordt ( of het woord gebruikt, het is maar hoe je het bekijkt) om de toekomst te voorspellen. En dat is het pertinent niet (alleen). In feite is het aankondigen wat er gebeuren gaat (in die zin dus wel toekomstvoorspellend) wanneer men zich wel, of wanneer men zich niet bekeert. Dan is er geen sprake van een 'spoorboekje' alleen van wat Gods wil in ons leven betekent.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 02 jul 2005 10:25

Nathanael schreef:
Riska schreef:

Leef in Liefde
KAN ..... een volk waarschuwen. Kan ook iets zeggen over de toekomst. Bijv. Hand 11:27-28:

Dharma is volgens google-define:
a. The teachings of the Buddha (generally capitalized in English); b. law, doctrine; c. things, events, phenomena.
Dus daar is niet een directe relatie met Dharma en Profetie; sterker nog deze zijn tegengesteld aan elkaar daar het christelijke woord profetie een boodschap van de God van de Bijbel impliceert het geen volgens het christelijk geloof het woord van Buddha en de andere oosterse godsdiensten uitsluit. En dit is een christelijke site, dus gaan we uit van de christelijke betekenis van woorden - dan weten we tenminste met elkaar wat we bedoelen. Dus geen woordspelletjes AUB door woorden in de oosterse betekenis te gebruiken.

Daarom zou ik Bahrat willen vragen om als je iets zegt wel de christelijke/westerse betekenis van woorden te gebruiken. Negen van de tien keer bedoel je gewoon iets anders met bijv. liefde of God enzo. Zeg dat er gewoon bij! Zo van, volgens die en die of dat en dat is dit de definitie van liefde.

Trouwens, "boodschap van God" - hoe kun je een boodschap van iets onpersoonlijks doorgeven? Ik kan toch ook geen boodschap van een steen of boom doorgeven? Is God toch persoonlijk voor jouw? Voor mij wel, maar dat wist je al.

Wanneer een profeet iets vertelt over de toekomst heeft dat te maken met de boodschap van God die hij dan probeert over te brengen. Het is onderdeel van zijn dharma.

Dharma houd heel wat meer in dan je nu gevonden hebt. Ik zou zeggen; google nog maar eens verder.

leef in Liefde

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 jul 2005 14:50

Bharat, misschien kun je ergens een nieuw topic openen over dharma; wat het begrip inhoudt, hoe het staat met jouw eigen dharma, hoe zich dat uit, enz.? Het lijkt me interessant en bovendien hou je de boel dan ontopic. :)

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 09:51

Bharat schreef:Wanneer een profeet iets vertelt over de toekomst heeft dat te maken met de boodschap van God die hij dan probeert over te brengen. Het is onderdeel van zijn dharma.

Dharma houd heel wat meer in dan je nu gevonden hebt. Ik zou zeggen; google nog maar eens verder.
Je geeft niet aan wat dharma wel is. Ik heb gezocht en misschien ben jij het niet eens met het resultaat, maar dat wil niet zeggen dat het resultaat onjuist is. Laat de dharma's de dharma's (het begrip dharma veranderd toch niets aan het begrip profetie) en laten we het over helderziend en profetie hebben.

Er is heel veel profetie die wel wat over de toekomst zeggen. De laatse profetie in de Bijbel, de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes, spreekt over "de dingen die haast geschieden moeten". Of de profetie uitkomt is een van de bijbelse kernmerken van een ware profetie (niet de enige), het geen toekomst voorzegging impliceerd. Dus proefetie kan zeker wel over de toekomst gaan.

Maar ik ben het 100% met Riska eens dat het niet alleen toekomstvoorzegging is. Overigens kom ik nergens in de Bijbel tegen dat (toekomstvoorzeggende) profetie een link met oproep tot bekering moet inhouden. Ja, het komt wel heeeel veeeel voor, maar dat betekend niet dat het een regel is. Een regel die zou bepalen of het wel of niet kan. Maar met de intentie van de posting ben ik het eens.

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

helderziend?

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 19:15

Een vraagje: wat noemen jullie precies helderziend, dingen zoals: het voelen van een vreemd gevoel als je oma plotseling in het ziekenhuis opgenomen wordt terwijl je zelf kilometers ver bij haar weg bent, het voorvoelen van de dood van je grootouder(s), voorvoelen van een inbraak, tot zelfs het voorvoelen van een aanslag zoals vandaag in Londen en het minst erg: het voelen van een naar gevoel als gelukkig alleen maar een van je konijntjes doodgaat... Is dit helderziendheid, of, zoals mij een paar keer verteld werd, empathie?
RPG!
music is the art of living

Bharat

Re: helderziend?

Berichtdoor Bharat » 07 jul 2005 19:29

Ness schreef:Een vraagje: wat noemen jullie precies helderziend, dingen zoals: het voelen van een vreemd gevoel als je oma plotseling in het ziekenhuis opgenomen wordt terwijl je zelf kilometers ver bij haar weg bent, het voorvoelen van de dood van je grootouder(s), voorvoelen van een inbraak, tot zelfs het voorvoelen van een aanslag zoals vandaag in Londen en het minst erg: het voelen van een naar gevoel als gelukkig alleen maar een van je konijntjes doodgaat... Is dit helderziendheid, of, zoals mij een paar keer verteld werd, empathie?

Dit is helderweten. Iets wat we allemaal in ons hebben als je maar op je gevoel vertrouwd.

Leef in Liefde

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

helderziend?

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 19:33

Iets wat we allemaal in ons hebben? nee... dat is niet waar... ik heb het geërfd van mijn oma, maar mijn ouders hebben het geen van beiden, hoewel ze het kennen en dus goed 'gezocht' hebben of ze het ook doorgegeven konden hebben... en het zelf hadden. Maar wat jij zegt klinkt alsof het ook iets is dat iedereen wel graag wil hebben, een aanwinst. Ik ben er liever vanaf, en langzamerhand zwakt het af, maar pas nadat ik er veel om gebeden heb.
RPG!

Bharat

Berichtdoor Bharat » 07 jul 2005 19:40

Ness schreef:Iets wat we allemaal in ons hebben? nee... dat is niet waar... ik heb het geërfd van mijn oma, maar mijn ouders hebben het geen van beiden, hoewel ze het kennen en dus goed 'gezocht' hebben of ze het ook doorgegeven konden hebben... en het zelf hadden. Maar wat jij zegt klinkt alsof het ook iets is dat iedereen wel graag wil hebben, een aanwinst. Ik ben er liever vanaf, en langzamerhand zwakt het af, maar pas nadat ik er veel om gebeden heb.

Het klopt als je zegt dat de een het sterker heeft dan de ander maar een ieder kan het ontwikkelen want het is deel van mens zijn. Echter doordat we alles met het verstand doen zijn we het vertouwen in ons gevoel kwijt geraakt. Sommige weten uberhaupt niet meer hoe ze met hun gevoel in contact kunnen komen omdat ze totaal vast zitten in hun verstand. Een gevolg van ons westerse way of life. De meeste zijn disconnected met hun intuitie. (iets heel anders dan instinct)
Waarom wil je ervan af? Ben je er bang voor? zo ja waar ben je dan precies bang voor?

Leef in Liefde

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 19:49

Bharat schreef: Het klopt als je zegt dat de een het sterker heeft dan de ander maar een ieder kan het ontwikkelen want het is deel van mens zijn. Echter doordat we alles met het verstand doen zijn we het vertouwen in ons gevoel kwijt geraakt. Sommige weten uberhaupt niet meer hoe ze met hun gevoel in contact kunnen komen omdat ze totaal vast zitten in hun verstand. Een gevolg van ons westerse way of life. De meeste zijn disconnected met hun intuitie. (iets heel anders dan instinct)

Ik weet niet zo zeker of dat een gevolg van de westerse leefmanier is, ook niet-westerse manieren van leven zijn niet even goed voor het in contact komen met je gevoel. En ik heb ervaren dat je soms inderdaad beter je verstand kunt geloven, je gevoel is nogal eens wispelturig. Tenminste, bij mij wel... :wink: Maar dit is een ander soort gevoel... ik heb nog meer van dat soort dingen geërfd.

Bharat schreef:Waarom wil je ervan af? Ben je er bang voor? zo ja waar ben je dan precies bang voor?

Ja, soms ben ik er inderdaad bang voor. Bijvoorbeeld omdat ik wel voel dat er iets ergs gaat gebeuren, maar niet precies wat. En dat gevoel kan zo ontzettend sterk zijn dat het me bang maakt... niet alleen om de kracht ervan maar ook gewoon het gevoel zelf is beangstigend. Soms is het zo sterk dat ik er misselijk van word... mijn moeder vraagt me wat er is want ik ben zo bleek... en ik begin als het nog erger word zelfs te trillen... Vind je het dan gek dat ik er bang van word?
RPG!

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2005 20:06

Bharat schreef:Het klopt als je zegt dat de een het sterker heeft dan de ander maar een ieder kan het ontwikkelen want het is deel van mens zijn. Echter doordat we alles met het verstand doen zijn we het vertouwen in ons gevoel kwijt geraakt. Sommige weten uberhaupt niet meer hoe ze met hun gevoel in contact kunnen komen omdat ze totaal vast zitten in hun verstand. Een gevolg van ons westerse way of life. De meeste zijn disconnected met hun intuitie. (iets heel anders dan instinct)
Waarom wil je ervan af? Ben je er bang voor? zo ja waar ben je dan precies bang voor?

Dat is dus onzin. Ik ben een door en door gevoelsmens, maar heb niet die heldervoelendheid die Ness hier bedoelt. Mijn zuster heeft dat wel en mijn dochter ook. Mijn dochter is er ook bang voor, want soms 'weet' ze wat er te gebeuren staat.
In heel veel dingen zijn wij wel geneigd onze gevoelens te onderdrukken, vooral als het om erge dingen gaat. Maar 'in verstand vastzitten' kun je niet zo algemeen stellen.

Terug naar “Archief”