Ben jij gelukkig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jul 2005 12:41

Bharat schreef:Dus doordat de omstandigheden gunstig zijn ben jij gelukkig? Wat is dat dan voor een geluk, het is immers tijdelijk want de wind kan zo de andere kant op gaan waaien? Zou het niet zo moeten zijn dat het niet uit maakt welke kant de wind waait omdat gelukkig zijn iets is wat van binnenuit komt ipv ergens van buiten.
Je zegt dat je gelukkig bent maar het klinkt meer alsof je je gelukkig voelt. Want wanneer je gelukkig bent is dat een staat van zijn en heeft het dus niets te maken met bepaalde omstandigheden. Een wezenlijk verschil waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed.

Leef in Liefde.

Deels ben ik het met je eens, geluk komt van binnenuit, het kan echter overschaduwd worden door invloeden van buitenaf, dat heb ik helaas op zeer ellendige wijze ondervonden, die periode ligt nu achter me.
Daarna kwam de volgende ellende, in de vorm van een ongeneeslijke ziekte, toch ben ik nu gelukkig, van binnenuit, omdat ik eindelijk mezelf kan zijn, maar ook, omdat ik heel veel fijne positieve mensen om me heen heb, die dragen er aan bij, dat m'n geluk nu niet meer overschaduwd wordt.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 12:52

inho is geluk inderdaad iets dat afhangt van de omstandigheden
Als je familie is uitgemoord en je huis afgebrand ga je toch zeker niet meer gelukkig zitten zijn? (bij wijze van spreken)

Ik vind geluk ook niet zo heel belangrijk, er zijn belangrijker dingen

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 13:03

muiz schreef:inho is geluk inderdaad iets dat afhangt van de omstandigheden
Als je familie is uitgemoord en je huis afgebrand ga je toch zeker niet meer gelukkig zitten zijn? (bij wijze van spreken)

Ik vind geluk ook niet zo heel belangrijk, er zijn belangrijker dingen

zoals?

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 13:07

god
waarheid
het leven leven zoals het is en niet alleen maar op geluk uit zijn
enz.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 06 jul 2005 15:07

God wil toch wel dat we gelukkig zijn? :D
- Home is in my head -

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 15:28

Dat lijkt me vrij simpel gedacht.
god wil dat we ons ten alle tijden verheugen, maar is dat hetzelfde als gelukkig zijn? Over het lijden dat christenen te wachten staat is de bijbel vrij duidelijk

Pauline

Berichtdoor Pauline » 06 jul 2005 16:07

Bharat schreef:
Pauline schreef:ik ben wel gelukkig ja.

dat komt denk ik omdat het de laatste tijd best goed met me gaat, psychisch, vroeger was ik nogal wankel. maar nu niet meer.
uhm.. mn eerste schooljaar zit er op en ik heb het afgerond met een 8 gemiddeld, bovendein heb ik geregeld dat ik volgend jaar een andere mentor heb, en dat maakt het ook weer leuk school, want zij wist het echt voor me te verpesten daar.
verder ga ik morgen op vakantie, en daarna naar flevo, en volgend jaar een vet coole stage.
en dat werkt allemaal mee aan dat het goed gaat en ik gelukkig ben. het gaat voor de wind nou.
en ik merk dat wanneer ik vaker bijbel lees, ik me ook beter voel.

Dus doordat de omstandigheden gunstig zijn ben jij gelukkig? Wat is dat dan voor een geluk, het is immers tijdelijk want de wind kan zo de andere kant op gaan waaien? Zou het niet zo moeten zijn dat het niet uit maakt welke kant de wind waait omdat gelukkig zijn iets is wat van binnenuit komt ipv ergens van buiten.
Je zegt dat je gelukkig bent maar het klinkt meer alsof je je gelukkig voelt. Want wanneer je gelukkig bent is dat een staat van zijn en heeft het dus niets te maken met bepaalde omstandigheden. Een wezenlijk verschil waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed.

Leef in Liefde.

ach ergens heb je wel een punt hoor. dat ik me in dit bovenstaande berichtje meer gelukkig voel. idd. maar ik ben het ook, aangezien ik weet dat Jezus van me houdt, en dat ik later naar de hemel ga.
bovendien ben ik niet hier op aarde gezet om constant maar gelukkig te zijn. dat komt in de hemel wel.
ik voel me best wel gelukkig ja, niet alleen nu omdat het voor de wind gaat, maar algemeen.
bovendien is dat wat ik schreef over psychisch nu even al een hele tijd zo en dus niet een 'bepaalde omstandigheid'.

miss t

Berichtdoor miss t » 06 jul 2005 16:12

muiz schreef:Dat lijkt me vrij simpel gedacht.
god wil dat we ons ten alle tijden verheugen, maar is dat hetzelfde als gelukkig zijn? Over het lijden dat christenen te wachten staat is de bijbel vrij duidelijk

Als ik even voor mezelf spreek: Geluk is voor mij niet echt afhankelijk van gevoel, maar meer het op het juiste moment op de juiste plaats zijn... Het gevoel/idee dat alles klopt... Dat is vaak als dingen heel fijn zijn, maar ook als er nare dingen zijn, ook dan kan ik geluk ervaren... Een knuffel, een groet, een inzicht, de wetenschap dat God er altijd is en dat aan al het lijden een eind zal komen...

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 17:11

muiz schreef:god
waarheid
enz.

Is het niet zo dat wanneer je God kent (Hij die totale gelukzaligheid is) jij vanzelf vervult raakt met geluk en dat je alles wat er in je leven gebeurt niet af kan doen van dit geluk. Gebeurt dit wel dan ken je God dus blijkbaar niet. Overigens staat waar geluk gelijk aan liefde. Want hij die enkel liefde ervaart zal gelukkig zijn. Immers is God niet Liefde?

Het zou dus je enige levensdoel moeten zijn; Gelukkig zijn.

Leef in liefde

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 17:52

muiz schreef:god
waarheid
enz.

Volgens mij staat of valt de hele christelijke leer met het gegeven dat mensen op geluk uit zijn en dat zelfs geacht worden te zijn.

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 06 jul 2005 18:53

Poe... Ben ik gelukkig? Over het algemeen mag ik niet klagen, maar toch valt het leven niet altijd mee. Vroeger gepest, een winterdip, soms nog overblijfselen van een minderwaardigheidscomplex, vervelende stage achter de rug, met de verkeerde opleiding bezig, een verhuizing buiten de stad voor de boeg, iedereen om je heen die verkering heeft. Het kon allemaal wel beter dacht ik zo. Tsja, ook ik ben een meester in het dragen van maskers.

Maar God zij dank bestaat God. Hij leidt jou en mij naar een mooier geheel. Hij laat niemand los, ook al lijkt dat soms wel. Als God minder plezierige omstandigheden geeft, dan moet je daar toch het beste van zien te maken. Hoe moeilijk ook...
www.cgjf.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 19:22

De omstandigheden hebben wel degelijk invloed op of je je gelukkig voelt.
Bv: als een van je kinderen dood gaat aan kanker, denk je dat je dan gelukkig bent?
Neen, dan ben je niet gelukkig, dan ben je ongelukkig, een akeliger ongeluk kan je niet treffen dan het overlijden van een van je kinderen.
Dan kan het wel zijn dat je God kent, en Jezus, maar dan ben je niet gelukkig.
Je kan wel weer gelukkig worden, maar dat heeft tijd nodig. Verwerkingstijd.
En een ongeluk kan groter of kleiner zijn. Ik moet er bv niet aan denken als mijn pa doodgaat, hoewel dat vreselijk is, zal dat minder inpackt hebben dan de dood van mijn dochter.
Als ik nu om mij heen kijk, met mijn beesten, dan denk ik, ja, op dit moment ben ik gelukkig.
Maar het hangt zeker af van wat je meemaakt.
Want als ze bv net een tumor bij jou ontdekt heben, denk je niet:Oh, wat ben ik nu gelukkig, neen.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 07 jul 2005 09:17

Ja, ik voel me gelukkig...
Het laatste jaar is er ontzettend veel gebeurd wat ik hier niet allemaal neer ga zetten...alles was vervelend, maar ik moet toegeven dat ik ondanks alles wat gepasseerd en gebeurt is, ik me gelukkiger voel als daarvoor.
Nu achteraf kan ik zeggen dat het goed is dat het zo gelopen is (wat je overigens niet kan zeggen als je er middenin zit...dan vraag je je alleen maar af wat het leven nog voor zin heeft... :? )
Ik ben mezelf geworden, wat ik jaren niet kon zijn, en daar ben ik blij mee, en voel ik me gelukkig mee.
Kheb gezien wie je echte vrienden zijn, en dat zijn er veel....
Mn ouders, familie...iedereen waar ik op terug kon vallen... Kwist niet dat mensen zoveel om je konden geven, en dat maakte me helemaal warm van binnen....en nog!!!
Ja..ik voel me gelukkig, en dat is niet een constant geluksgevoel, maar meer een tevredenheid met alles zoals het nu gaat, en soms een stille verwondering...want het kan niet anders dan dat er Eén is Die dit alles zo bestuurt heeft. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik daar veel te weinig bij stilsta... :oops:
En er zijn altijd dingen waardoor je je minder voelt, maar dat heeft meer met je stemming te maken denk ik, of gewoon hoe je je lichamelijk voelt...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 07 jul 2005 10:26

Bharat schreef:Is het niet zo dat wanneer je God kent (Hij die totale gelukzaligheid is) jij vanzelf vervult raakt met geluk en dat je alles wat er in je leven gebeurt niet af kan doen van dit geluk. Gebeurt dit wel dan ken je God dus blijkbaar niet. Overigens staat waar geluk gelijk aan liefde. Want hij die enkel liefde ervaart zal gelukkig zijn. Immers is God niet Liefde?

Het zou dus je enige levensdoel moeten zijn; Gelukkig zijn.

Leef in liefde

Dat noem ik geen geluk. Geluk is in mijn ogen egoistisch, wel fijn als je het bent natuurlijk, en ook helemaal niet verkeerd, maar je kunt heel goed je eigen geluk zoeken ten koste van anderen en daar ben ik tegen.

aragorn schreef:Volgens mij staat of valt de hele christelijke leer met het gegeven dat mensen op geluk uit zijn en dat zelfs geacht worden te zijn.

Hoe bedoel je dat?
Dat je geen christen bent als je niet gelukkig bent?

ik ben best gelukkig hoor, voor de duidelijkheid, maar ik houd me gewoon niet zo met die vraag bezig. Het kan me niet zoveel schelen of ik nou gelukkig ben of niet. Ik heb de hele eeuwigheid nog om gelkkig te zijn. Eerst maar eens gewoon leven

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jul 2005 10:42

muiz schreef:
aragorn schreef:Volgens mij staat of valt de hele christelijke leer met het gegeven dat mensen op geluk uit zijn en dat zelfs geacht worden te zijn.

Hoe bedoel je dat?
Dat je geen christen bent als je niet gelukkig bent?

Ik bedoel dat zonder de universele drang naar geluk het hele christendom overbodig zou worden. Dat verkondigt namelijk zelf dat ieder mens gelukt zoekt, ja zelfs moreel verplicht is het te zoeken en het te vinden in God.

Terug naar “Archief”