Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mei 2005 20:42

Bruinder schreef:
Optimatus schreef:Je bedoelt het spectakelstuk met opgeheven vingertjes, uithalen en schreeuwen?

8) liever dat, dan een dominee die constant met zijn neus in z'n preekschets zit...

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb liever dat ze de waarheid verkondigen vanaf papier, dan onzin uit het hoofd staan te blèren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 21:45

De ware kerk des Heren,
in Hem alleen gegrond,
geschapen Hem ter ere,
de bruid van zijn verbond,
dankt aan zijn dood het leven.
Hij is haar Bruidegom.
want God, zo staat geschreven,
zag naar zijn dienstmaagd om.

Door God bijeenvergaderd,
een volk dat Hem behoort,
als kindren van een Vader;
een doop, een Geest, een woord.
Zo offert allerwege
de kerk U lof en prijs.
Een naam is aller zegen,
een brood is aller spijs.

Al heeft men haar geteisterd,
al wordt zij onderdrukt,
door dwalingen verbijsterd,
door strijd uiteen gerukt,
de stem der martelaren
roept uit: o Heer, hoe lang?
De nacht is vol gevaren,
de morgen vol gezang.

Met God zijn wij verbonden,
met Vader, Zoon en Geest,
met alwie overwonnen,
alwie zijn trouw geweest.
Bewijs ons uw genade,
dan zingen wij bevrijd
de glorie van uw daden,
in tijd en eeuwigheid
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 22:31

Boeklezer schreef:Hmmm nee, daar ben ik het niet zo zonder meer mee eens, wat je nu beweert.

Ik had niet anders verwacht.

Jij beweerde vaak dat de uitverkiezingsleer mensen onzeker en fatalistisch maakt.

Kun je me vertellen waar ik stel dat de uitverkiezingsleer dat per definitie doet? Als je nou zou zeggen dat ik gezegd had dat de uitverkiezingsleer mensen vaak onzeker en fatalistisch maakt dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Dat zou ik gezegd kunnen hebben. En met recht, lijkt me.

Het enige wat ik hier doe is de remonstrantse leer in wat geprononceerde bewoordingen weergeven. Maar inhoudelijk klopt het wel. Want laten we eerlijk zijn: de remonstranten leren de 'prevenient grace' (zeg ik dat goed? ja sorry, maar ik lees de laatste tijd veel engels). In het nederlands heette dat dacht ik de algemene genade.

Arminianen leren idd dat Christus voor alle mensen gestorven is. Maar dat is heel wat anders dan de genade te grabbel gooien en de mensen het vervolgens zelf maar laten uitzoeken. Dat is geen geprononceerde (maar op zich juiste) weergave, maar domweg een karikatuur. God wordt dan een Sinterklaas die Zijn pepernoten door het hele huis strooit.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mei 2005 22:47

Klaas schreef:Als je nou zou zeggen dat ik gezegd had dat de uitverkiezingsleer mensen vaak onzeker en fatalistisch maakt dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Dat zou ik gezegd kunnen hebben. En met recht, lijkt me.

Helemaal niet met recht. Niets is zo zeker als de zaligheid wanneer men gelooft dat deze verankerd ligt in Gods eeuwige Raad. Daarom is Paulus ook zo overtuigd dat niets of niemand hem kan scheiden van de liefde van Christus. Zonder uitverkiezing was en bleef ik voor eeuwig verloren, maar met uitverkiezing weet ik mij eeuwig uitverkoren. Onbegrijpelijk Godswonder. Het misbruik van de uitverkiezingsleer, die kan mensen onzeker en/of fatalistisch maken. Hoewel het misbruik eerder aangewend wordt om er maar op los te leven in een zorgeloze levensstijl, dan dat men er echt door als een naar Christus hunkerende ziel over de aarde gaat. Was dat laatste maar waar, Hij zou zo'n ziel te drinken geven van het levend Water uit de nooit uitputtende Bron die Hijzelf is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 23:23

Natuurlijk hebben jij en ik het dan over misbruik van de uitverkiezingsleer. Maar ga dat de misbruikers maar eens vertellen...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 03 mei 2005 23:32

Raido schreef:Ik ben dus lid van de PKN en die leert het Woord van God
Ook toevallig, bij ons ook, alleen ben ik geen PKN!
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der Sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonde te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd.
Ja, ik ben het ermee eens dat de sacramenten, tucht en prediking belangrijk zijn, maar waar in de Bijbel worden deze drie als de ultieme middelen aangewezen om de "ware" kerk van de "valse" te onderscheiden?

Is het wezen van de kerk: de tuch, de sacrament bediening, de leer? Nope! Forget it! Alledrie was het er niet Korinthe (lees 1 Korinthe), maar gelukkig was ook Korinthe een stukje van de ware kerk.

Maar goed ik kan het fout hebben. Misschien zit ik er gewoon naast. Vertel maar wel hoofdstuk ik nog een moet lezen. Tenslotte worden de 3 formulieren geacht op de Bijbel te zijn gebaseerd; dus wel Bijbel hoodstuk is hier van toepassing.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 23:46

Ik ben ook PKN en ook bij ons leert men het Woord van God.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2005 23:49

Heb ik gezegt dat ik PKN was :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 23:54

Al vaker.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Wat leert jou kerk?

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 jul 2005 08:31

Raido schreef:Mij valt het op (ook uit eigen ervaring) dat veel mensen percies weten wat een kerk leerd, ik als Ger.Gemmer weet dat CGK een dwalende kerk is met hun drieverbonden leer, dat de Ger.Gem In Ned een verkeerde kerk is, met hun misvattingen omtrend de uitverkiezing. Ik weet dat de evangelische gemeenten het bij het verkeerde eind hebben met betrekking tot de wedergeboorte en ik weet dat de doopsgezinde gemeentes een heidense leer hebben met hun volwassendoop, en zo ook van de Gereformeerde Kerk, met hun veronderstelde wedergeboorte etc etc.

Maar wat leert mijn kerk? Ik zou het niet weten, wat onderscheid mijn kerk met de PKN (qua leer in de Geref.Bond) of met de Oud Ger.Gem in Nederland (Binnen Verband?). Ik weet het niet..

Weet jij wel wat jou kerk leert? post het hier..

Lees de zeven Oecumenische Concilies de eerste eeuwen van de ongedeelde Kerk.

Dat is de Leer der Kerk.

En elke Zondag wordt gezongen en beleden de Geloofbelijdenis van Nicea; de Leer van de Kerk.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 08:59

Wel grappig (of juist niet) dat het iedere keer er weer over gaat welke (menselijk ingestelde) kerk nu de juiste kerk is......
Er is maar 1 Kerk de juiste kerk en dat is de Kerk met een hoofdletter. De gemeente van Christus.

En ja, de ene gemeente zit dichter bij de bijbel dan de ander, maar laten we het dan baseren op de bijbel en niet op door mensen geschreven formulieren e.d. (en natuurlijk zijn deze gebaseerd op de bijbel, I know, maar ik zou toch graag willen zien waar dan in de bijbel).

Maar als we nu eens leren naar elkaar te kijken als behorende tot dezelfde Gemeente, tot dezelfde Christus, zou dat al een heleboel oorlog schelen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2005 09:55

naomi schreef:Wel grappig (of juist niet) dat het iedere keer er weer over gaat welke (menselijk ingestelde) kerk nu de juiste kerk is......
Er is maar 1 Kerk de juiste kerk en dat is de Kerk met een hoofdletter. De gemeente van Christus.

En ja, de ene gemeente zit dichter bij de bijbel dan de ander, maar laten we het dan baseren op de bijbel en niet op door mensen geschreven formulieren e.d. (en natuurlijk zijn deze gebaseerd op de bijbel, I know, maar ik zou toch graag willen zien waar dan in de bijbel).

Maar als we nu eens leren naar elkaar te kijken als behorende tot dezelfde Gemeente, tot dezelfde Christus, zou dat al een heleboel oorlog schelen.

Dit is mij uit het hart gegrepen!

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 04 jul 2005 10:18

naomi schreef:En ja, de ene gemeente zit dichter bij de bijbel dan de ander, maar laten we het dan baseren op de bijbel en niet op door mensen geschreven formulieren e.d. (en natuurlijk zijn deze gebaseerd op de bijbel, I know, maar ik zou toch graag willen zien waar dan in de bijbel).

Bij ons in het kerkboek staan iig bij de catechismus en bij de Nederlandse geloofsbelijdenis tekstverwijzingen aangetekend. Maar bij de oudere (die van Nicea en de apostolische geloofsbelijdenis niet. Ik denk dat dat is omdat ze zo algemeen zijn, dat er niet echt 1 tekst aan te wijzen is, omdat je dan bij elke zin de halve Bijbel kan citeren.. Nu moet ik zeggen dat ik wat formulieren en liederen uit een vrij eigenwijze kerk kom (gereformeerd vrijgemaakt ;)) maar wat mij bij staat is dat ik dat ook in onze schoolbijbel van mijn middelbare school staat (pakt die er bij: SV, met 'oude' berijming psalmen :P) mmz... daar staat het alleen bij de catechismus.. Als je bij een bepaald artikel wat wil weten wil ik het graag voor je opzoeken, maar alles hier neerzetten wordt waarschijnlijk wat veel... iig als ik het zelf moet gaat typen ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2005 10:28

naomi schreef:Wel grappig (of juist niet) dat het iedere keer er weer over gaat welke (menselijk ingestelde) kerk nu de juiste kerk is......

Dit was niet de reden waarom ik de topic opende, maar ik opende het omdat ik bij mij zelf zag dat ik wel wist wat andere kerken leerden maar te weinig over mijn eigen kerk weet, we zijn het eens dat de Kerk zich overal bevind :)

en niet zoals de GKV en RKK zeggen/hebben gezegt dat zij de enige ware kerk waren en dat zij alleen in de hemel komen :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 10:29

Hehe.... ach, ik zie het probleem van de formulieren niet zo. Het wordt een probleem als mensen dat het een samenvatting van de bijbel is. Want de bijbel is op een hoop manieren uit te leggen. Het is niet voor niets dat er zovele veschillende kerken en leren zijn. De formulieren vormen gewoon een samenvatting van de kerkleer van traditionele kerken, wat men daar gelooft en leert. Het zou vervolgens als zondig mensje wat arrogant zijn om te zeggen dat deze leer voor de volle 100% klopt, dat de formulieren het op alle punten helemaal goed hebben. Daarom is het in ieder geval belangrijk om altijd terug te vallen op de bijbel.

Ik heb niks tegen cahtechismussen omdat ze een goede samenvatting van de kerkleer vormen, omdat je er ook makkelijk antwoorden op vragen mee kan opzoeken en in de bijbel kan zien waar die antwoorden op gebaseerd zijn... En de HC is voor cathechisatie wel geschikt. Maar we mogen we ebseffen dat het door mensen geschreven is en dat er dus ook fouten in staan. Volgens mij zien we dat nog wel es over het hoofd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”