christelijke houding ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Knotwise
Verkenner
Verkenner

christelijke houding ?

Berichtdoor Knotwise » 30 jun 2005 14:12

Sinds kort ben ik weer actief hier op het forum. In het verleden heb ik me wel es meer aangemeld, maar meestal vertrok ik ook weer snel. En ook nu staat het posten me al weer tegen. Jammer, want ik hou best van discussiëren.

Ik zal proberen uit te leggen wat me tegenstaat. Ik ben 14 jaar lang naar een Reformatorische school geweest. De discussies die hier gevoerd worden, en de meningen en standpunten daarachter, snap ik heel goed. Maar wat me hier, en op mijn vroegere scholen, opvalt is de houding van veel mensen: hard, veroordelend, afbrekend, negatief en arrogant. Ik snap best dat je met sommige personen van mening kunt verschillen, maar moet je mensen dan zo onderuit halen!? Juist als christenen moeten we toch Gods liefde laten zien, en elkaar liefhebben? Natuurlijk weet ik ook wel dat liefhebben niet betekend dat je altijd lief doet, boos worden en waarschuwen hoort daar ook bij. Maar er is een verschil tussen liefdevol waarschuwen en afkraken, veroordelen en afbreken.

In Fil 4:8 schrijft Paulus:
Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;
Wanneer er op dit forum wordt gediscussieerd (bijv over Opwekking of Evangelische gemeenten) dan wordt er vooral gelet op alle fouten, die worden uitvergroot en breed uitgemeten veroordeeld en verkracht. Volgens moeten we als christenen juist ook onder elkaar meer deze tekst van Paulus volgen!

Gelukkig zijn ook hier niet alle mensen gelijk, en ik wil dus ook niet iedereen over dezelfde kam scheren. Maar de houding van veel reformatorische mensen staat mij tegen.
Het Licht is de schaduw van God

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jun 2005 14:18

het licht zal de duisternis overwinnen.. de duisternis zal het licht nooit verdrijven. Je kan geen duisternis aansteken, maar je kan wel het licht aansteken.

Dus ik zal zeggen welkom in de duisternis, laat de liefde van Jezus branden als een lichtende stad op een heuvel die niet verborgen kan blijven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 14:43

Ik zal proberen uit te leggen wat me tegenstaat. Ik ben 14 jaar lang naar een Reformatorische school geweest. De discussies die hier gevoerd worden, en de meningen en standpunten daarachter, snap ik heel goed. Maar wat me hier, en op mijn vroegere scholen, opvalt is de houding van veel mensen: hard, veroordelend, afbrekend, negatief en arrogant. Ik snap best dat je met sommige personen van mening kunt verschillen, maar moet je mensen dan zo onderuit halen!?
Het is de kunst van het forummen om een aanval op een onderwerp niet persoonlijk op te vatten, maak daar je sterkte van.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pauline

Berichtdoor Pauline » 30 jun 2005 14:47

ik begrijp je punt wel hoor.
en ik vind het dan ook goed dat je dit zo zegt.
helaas kan je mensen nu eenmaal niet zo eenvoudig veranderen.
probeer dan zelf een goed voorbeeld te zijn, zodat je andere mensen laat zien, hoe jij denkt dat het hoort. snap je?
xxx
plien

Knotwise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Knotwise » 30 jun 2005 14:47

Ik heb mezelf aangeleerd om zulke reacties niet persoonlijk op te vatten. Maar daar gaat het hier niet om! Het gaat om de manier waarop, de houding. Die kan ik gewoon niet begrijpen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 14:53

Knotwise schreef:Ik heb mezelf aangeleerd om zulke reacties niet persoonlijk op te vatten. Maar daar gaat het hier niet om! Het gaat om de manier waarop, de houding. Die kan ik gewoon niet begrijpen!
Och, maak je er niet dik om. Kijk eens naar reacties tegen doodnormale dingen als het aanhebben van een rok, de uitverkiezing, de genade etcetra vind ik het niet meer dan logisch dat er soms scherpe opmerkingen worden gemaakt, daarnaast is overdrijven op een forum gemeentegoed.

Ik vind het persoonlijk mee vallen, en tja in de Opwekkingtopic is alles al gezegt en ga je Jas dan na 50 pagina's nog eens vragen om 'waaaarom daaan' dan vraag je imho om een scherpe opmerking.

P.S. hierboven slaat je niet op jou.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 30 jun 2005 15:13

Kom op zeg, dat valt toch allemaal best mee. Je bent hier nu eenmaal op een discussieforum, daar zijn mensen het per definitie met elkaar oneens. :)
Als iemand iets gewoon absoluut, hartgrondig, helemaal fout vindt, mag hij dat zeggen ook. En als jij dat dan weer niet vindt, zeg je iets terug. En ja, sommige dingen moet je met een korreltje zout nemen.
Dingen persoonlijk opvatten moet je al helemaaal niet doen. Soms wordt er op de persoon gespeeld, maar het gaat hier altijd over onderwerpen en niet over personen. De mensen die dat doen zijn gewoon dom.
Niet te gevoelig zijn, hoor!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 15:14

Hught Airke :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2005 15:19

Weet je Knotwise, ik herken me wel in jou. Maar ondertussen veroordelen wij net zo hard, want wij veroordelen de refo's! We scheren ze zo allemaal over een kam en willen er vooral niet bij horen. Ik realiseer me af en toe weer eens dat dat ook niet goed is. Je mag elkaar met liefde terechtwijzen, maar doe dat dan een op een, rechtstreeks. Jij en ik moeten waken om niet roddelen over iemand anders of over een hele groep van je broers en zussen in Christus. Want dat zijn ze wel, ook al vinden ze zelf misschien van niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 15:21

Hm dat vinden ze wel hoor Lalage :)

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 30 jun 2005 16:13

ach, ik heb hier alleen vandaag nog maar rondgekeken, maar tot nu toe vind ik het heel erg meevallen. Ik geniet juist wel van die veroordeling, om er dan een discussie over te beginnen enzo :) heb er in de tijd dat ik op reformaorische scholen zaty ook nooit veel moeite mee gehad.

Maar als het je tegenstaat, waarom zoek je dan niet een forum waar er anders tegen die dingen wordt aangekeken? niet dat ik je hier weg wil hebben, maar misschien zijn er andere forums waar je je meer thuisvoelt :wink:

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jun 2005 16:17

Ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben knotwise.
Helaas maak ik me er zelf ook vaak schuldig aan en het is ook lastig om op een juiste manier te discussieren, maar wel belangrijk.
Je kan soms zo overtuigd zijn van jouw gelijk, dat je niet open staat voor wat de ander denkt. Terwijl dat denk ik wel belangrijk is.
Daarnaast heb ik ook een hekel aan persoonlijke aanvallen binnen een discussie, omdat het totaal zijn doel mist. Ik probeer dat dan ook niet te doen, hoop ook dat dat lukt....

Knotwise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Knotwise » 30 jun 2005 18:37

Ik probeer juist niet te veroordelen, dat is ook de reden dat ik hier kom! Ik probeer me te verdiepen in christenen die anders denken dan ik. Ik probeer ze te begrijpen. En juist ook daarom snap ik de houding van veel mensen niet! Ik kan het nog zo oneens met iemand zijn, en hem of zijn ideeën nog zo slecht vinden, dan nog moet ik diegene liefhebben en in zijn waarde laten! En dat zie ik niet zo vaak terug bij mensen uit de reformatorische hoek.

Gelukkig niet bij iedereen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2005 18:40

Liefhebben is een dat ben ik het met je eens, maar in zijn waarde laten, daar ben ik het niet in met je eens.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jun 2005 18:52

Knotwise schreef:Ik probeer juist niet te veroordelen, dat is ook de reden dat ik hier kom! Ik probeer me te verdiepen in christenen die anders denken dan ik. Ik probeer ze te begrijpen. En juist ook daarom snap ik de houding van veel mensen niet! Ik kan het nog zo oneens met iemand zijn, en hem of zijn ideeën nog zo slecht vinden, dan nog moet ik diegene liefhebben en in zijn waarde laten! En dat zie ik niet zo vaak terug bij mensen uit de reformatorische hoek.

Gelukkig niet bij iedereen!

Niet alleen bij mensen uit de reformatorische hoek. Ook mensen uit andere hoeken kunnen er wat van.....

raido schreef:Liefhebben is een dat ben ik het met je eens, maar in zijn waarde laten, daar ben ik het niet in met je eens.

Volgens mij is iemand in zijn of haar waarde laten 1 van de belangrijke onderdelen van liefhebben.

Terug naar “Archief”