Stelling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 05 mei 2003 23:23

Even een oude discussie nieuw leven inblazen :)

Wat is de wet?
De Heere Jezus verwoordt de wet zo:
(Matth. 22: 37- 40)
En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Dit is het eerste en het grote gebod.
En het tweede aan dit gelijk, [is:] Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2003 23:28

Wie vult de Heere Jezus aan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 09:33

tja, daar is weinig op aan te vullen lijkt mij. De wet is overbodig en de liefde is de enige wet die is overgebleven. Ik geloof dat de liefde de drijfkracht is om te doen wat God vraagt. Op die m anier vervul je toch weer de wet die nu niet op steen, maar in je hart is geschreven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2003 09:35

joris schreef:tja, daar is weinig op aan te vullen lijkt mij. De wet is overbodig en de liefde is de enige wet die is overgebleven. Ik geloof dat de liefde de drijfkracht is om te doen wat God vraagt. Op die m anier vervul je toch weer de wet die nu niet op steen, maar in je hart is geschreven.

De wet is niet overbodig, maar de wet heeft een andere functie gekregen. de Heere Jezus zegt zelf dat hij niet is gekomen om de wet te ontbinden, maar om die te vervullen.
Als we Jezus volgen houd dat ook in dat we de wet vervullen, niet om te verdienen, maar uit dankbaarheid (liefde)

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 09:42

De wet is overbodig. De wet als tuchtregel ja, sorry ha dik er zeker bij moeten zetten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2003 09:51

joris schreef:De wet is overbodig. De wet als tuchtregel ja, sorry ha dik er zeker bij moeten zetten.

Ja, want als je zegt dat de wet overbodig is, dan spreek je en Christus tegen, die zegt dat Hij de wet vervult en niet afschaft.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 mei 2003 19:44

joris schreef:tja, daar is weinig op aan te vullen lijkt mij. De wet is overbodig en de liefde is de enige wet die is overgebleven. Ik geloof dat de liefde de drijfkracht is om te doen wat God vraagt. Op die m anier vervul je toch weer de wet die nu niet op steen, maar in je hart is geschreven.

Joris, in de tekst die ik aanhaalde (En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod.
En het tweede aan dit gelijk, [is:] Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
) staat niet dat de wet overbodig is geworden! :!:
Christus vat de wet alleen samen!
Als je tien geboden bekijkt dan zie je dat de eerste geboden gaan over het liefhebben van God en de volgende geboden over het liefhebben van de naaste.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 07 mei 2003 22:18

jaop schreef:was het nou hier of ergens anders waarin de theorie gelanceerd werd dat het niet 5 5 was of 6 4 maar 10 10. omdat het namelijk toen zeer gebruikelijk was geboden of geschriften in tweevoud te produceren

Tweevoud of niet, het blijven er 10.

TK en zeker ook Elsa hebben mijns inziens gelijk. Hadden zij niet gereageerd, dan zou ik joris zwaar bestrijden.
Elsa schreef:Als je tien geboden bekijkt dan zie je dat de eerste geboden gaan over het liefhebben van God en de volgende geboden over het liefhebben van de naaste.

Blijft de vraag; Zijn ouders (in hun ouderambt) naasten of niet? Mijns inziens vallen deze onder de verticale relatie. Ook het overheidsgezag wordt immers aan het 5e gebod ontleend. Dat impliceert een verdeling van 5 en 5.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Terug naar “Archief”