Zingen is cool. Ook oude berijming (die ik mooier vind dan veel opwekkingsliedjes en nieuwe berijmingen e.d.) is super. Maar soms word het zo langzaam gezongen dat het gewoon spotten is. Net als je te snel kunt zingen, kun je ook te langzaam zingen. Maar verder: inderdaad orgel moet blijven maar waarom die starre houding t.o.v. andere instrumenten? (Drumstel, gitaar, basgitaar, e.d. zijn uit den bozen: terwijl de joden toch geen rustige mensjes waren in de Bijbel: rijendansen zullen geen slome bedoeling geweest zijn, en er werd gebruik gemaakt van snaarinstrumenten, trommels en toeters enz. Dus waar de reformatorischen het vandaan halen dat het fout is????)
ik zou willen dat die liedbundel in normale taal vertaald werd, dat er variatie (muzikaal en qua tekst) in de kerkliederen zouden komen. orgel laten staan, niet eruit gooien, maar gebruiken, want er zijn mensen die er van houden. maar daarnaast, maak er iets spontaans van, wat aanspreekt... elektische gitaren, keyboards, drums, draaitafels, whatever... hoe kun je nou in oude berijming met een een 4 bpm orgel spontaan meezingen? oudere mensen (zitten die hier, ben nog maar newby), geef de jeugd ook een kans!
Helemaal mee eens. Hoewel je niet te veel moet tornen aan de oude berijming psalmen: of je moet ze helemaal uit de grondtaal vertalen in hedendaags nederlands. Ben ook erg benieuwd naar die nieuwe vertaling die er komt

. Maar afwisseling is goed.
maar voor veell mensen is de manier van zingen niet zomaar een traditie, maar een diepe geloofsovertuiging.
En waar halen ze die vandaan? niet uit de bijbel. Want ik denk dat qua beleving de gemeenten in Afrika e.d. er dichter bijzitten dat de reformatorischen hier!
Ken je de psalmen eigenlijk wel, qua tekst zijn die enorm gevarieerd. Lees ze eerst maar eens goed door!
Klopt, erg gevarieerd, maar hij had het over kerkliederen die er bij moesten komen... Dat is dus wat anders. Hoe mooi oude berijming ook is; ernaast mag best wat vernieuwing komen! (LEES GOED: ERNAAST)
En nee je hoeft geen verstand van muziek te hebben om te zingen!
gezongen psalmen zijn toch echt anders, de oude berijming is voor een persoon met gemiddelde nl vocabulaire slecht te lezen, de melodien zijn vaak slecht en voorspelbaar en de meeste zijn oorspronkelijk nooit zo bedoelt... (hoe zou david met z'n muziekinstrumenten OOIT een orgel hebben kunnen verzinnen?)
Ook hier ben ik het mee eens. Ik denk dat David eerder de gitaar had uitvevonden dan een orgel!