hoe word ik dominee ;-)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 07 mei 2003 13:27

fijn dat iedereen zich zo heerlijk in leeft en persoonlijk betrokken voelt bij de onderwerpen die besproken worden.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 mei 2003 14:07

Ik denk dat het niet werkt als een dominee 'alleen' een MBO opleiding ofzo heeft gevolgd. Een dominee moet toch de gemeente onderwijzen en leiding kunnen geven, en dat is toch anders dan bijvoorbeeld een ouderling. Maar hij moet niet alleen intelligent zijn, maar ook sociaal ontwikkeld, heb je zeker ook nodig om leiding te geven aan een gemeente.
Als een dominee met dure woorden en bijbelteksten begint te smijten als je om raad komt vragen, daar heb je ook niks aan.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
luther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2003 20:51

Berichtdoor luther » 07 mei 2003 14:13

Gek genoeg zie ik nog geen helder antwoord op de vraag. Dus hier mijn reactie:

De diverse kerkverbanden hebben diverse maatstaven om predikant te worden.

In de gereformeerde kerk en in de hervormde kerk moet je theologie gestudeert hebben op theologisch niveau aan een door het kerkgenootschap goedgekeurde universiteit.

In de gereformeerde gemeente is de opleiding van later zorg. Eerst je bekeringsverhaal. Dit wordt getoets voor een raad van wijze mannen (heeft een mooie naam, maar die ben ik even kwijt). Als je wordt goedgekeurd mag je naar de eigen opleiding waar grieks en hebreeuws een pré zijn maar het halen van het examen is geen garantie voor je dominee-schap. Dit ligt al in de beoordeling van die commissie.

Zelf studeer ik theologie op HBO niveau en kan aan de slag in sommige sow-kerken en praktisch alle evangelicale stromingen.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 07 mei 2003 14:15

maar Lizzz, dat kan een dominee ook zonder verdere opleiding, God wil ook een dominee daarbij helpen en hem de wijsheid en kracht geven om een kerk te leiden, daar hebben we echt geen hoge opleiding voor nodig, als God ons daarbij helpt kan ook een dominee zonder ook maar een opleiding dat doen!!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 mei 2003 14:28

Daar ben ik het dus niet mee eens, absoluut niet.
Als een dominee geen opleiding heeft gehad kan hij nog veel voor anderen betekenen. Maar dat kan als het goed is iedere christen. Een dominee moet gezag hebben, en ook kennis. Alleen gevoel is voor een predikant niet genoeg.
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 07 mei 2003 14:32

Kan God hem daar niet bij helpen.....echt belachelijk dat je daarvoor een speciale opleiding voor moet hebben!! God is machtig dus zou Hij dit niet kunnen?

Gebruikersavatar
luther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2003 20:51

Berichtdoor luther » 07 mei 2003 14:52

Deze discussie lijkt me niet echt relevant. Er is immers niets wat God niet kan doen!

Daarnaast stellen kerken/gemeenten nou eenmaal bepaalde eisen. That's it.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 mei 2003 15:22

Ikke21 schreef:Kan God hem daar niet bij helpen.....echt belachelijk dat je daarvoor een speciale opleiding voor moet hebben!! God is machtig dus zou Hij dit niet kunnen?


God heeft iedereen talenten gegeven. Kijk, nu kan jij wel cello gaan spelen ( :D ) en zeggen, God kan me helpen. Maar dat werkt gewoon niet. Zo ook met predikanten.
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 07 mei 2003 15:49

Ikke21 schreef:alle dominee's uit de kerk waar ik gedoopt ben......hebben geen universiteit gevolgd.....!!

Ikke21 schreef:Kan God hem daar niet bij helpen.....echt belachelijk dat je daarvoor een speciale opleiding voor moet hebben!! God is machtig dus zou Hij dit niet kunnen?

Persoonlijk vind ik het goed dat dominees een universitaire studie volgen, je kan het verschil duidelijk horen. Deze dominees hebben meestal een betere tekstuitleg. In de kerk waar ik gedoopt ben is dat ook niet zo, maar daaar hebben de dominees meestal dezelfde preek bij alle teksten.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 15:52

Daarbij mag je jezelf geen dominee noemen als je niet een universitaire opleiding hebt gehad.
Dan heten het voorgangers?
Maar Ds voor je naam mag dus niet zomaar.
En ik hoor ook graag een preek waaruit ik kan opmerken dat er op gestudeerd is, inplaats van een verhaaltje wat ik zelf ook wel kan houden.
Er zal toch zeker dieper op de tekst in gegaan moeten worden en zeker in de grondtaal gelezen moeten worden om goed inzicht te krijgen. En ook daar heb je studie voor nodig.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 mei 2003 15:54

hoe een dominee preekt ligt toch niet aan zijn scholing, maar aan de gave die hij ontvangen heeft?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 07 mei 2003 15:56

johannes1 schreef:hoe een dominee preekt ligt toch niet aan zijn scholing, maar aan de gave die hij ontvangen heeft?


zie bovenstaande reacties, nee dus, denk ik. Natuurlijk ook aan de gave, maar ook aan de opleiding.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 mei 2003 16:00

dat je goed kan leren is een talent die je krijgt van God die je ook moet gebruiken, maar als ik nu niet goed kan leren omdat mijn talent het preken is?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 07 mei 2003 16:00

luther zegt:
In de gereformeerde gemeente is de opleiding van later zorg. Eerst je bekeringsverhaal. Dit wordt getoets voor een raad van wijze mannen (heeft een mooie naam, maar die ben ik even kwijt). Als je wordt goedgekeurd mag je naar de eigen opleiding waar grieks en hebreeuws een pré zijn maar het halen van het examen is geen garantie voor je dominee-schap. Dit ligt al in de beoordeling van die commissie


Fout! Voordat iemand in de GG de preekstoel op mag, moet hij een gedegen 4-jarige theologische opleiding volgen. Niet van later zorg dus!

Het curatorium (juist ja) is de commissie die bepaalt of iemand tot de opleiding mag worden toegelaten. Da's op zich geen vreemd verschijnsel in de academische wereld, toch? Er zijn wel meer opleidingen waarvoor toelatingsexamen moet worden gedaan, of toelatingsgesprekken moeten worden gevolgd.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 16:04

Als je alleen de gave van preken hebt dan zou je dus aan kunnen vragen om volgens artikel ... toegelaten te worden.
Maar om de Bijbel goed te doorvorsen zul je toch ook de Bijbel in de oorspronkelijke taal moeten kunnen lezen.
Want alleen de vertalingen lezen lijkt mij niet handig.
En een preek is wel wat meer dan een goed verhaal op kunnen hangen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten