ger gem (ned) hetzelfde als islam?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 25 jun 2005 12:37

Daarom ben ik hardline voor Jezus! (dat probeer ik dan tenminste)
Laatst gewijzigd door savemysoul op 25 jun 2005 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jun 2005 13:16

savemysoul schreef:Waarom moet er een slotje op?
Mag er op dit forum maar een kant op worden gepraat?
Je mag wel met zn allen lachen over de eojd of over evangelische mensen.
Maar ik mag niks zeggen over jullie kerken, is dat niet een beetje krom?
Ik vind jou echt grappig SMS :) natuurlijk mag je wat over onze kerken zeggen, je zelf ook in de Hervormde Kerk (PKN denk ik) die ouderwets is volgens jou, dus ja waarom niet het is ook je eigen kerk.

Pas alleen wel een beetje op, je zit op een reformatorisch forum, dat houdt in dat de meeste mensen reformatorisch zijn of opgegroeid zijn. Je blaat wat raak over de (O)GG(iN)(bin.v/bui.v) maar ik heb zo het idee dat jezelf niet weet wat je wil. Ga eens naar een aantal GG kerken en een aantal GGiN kerken, pak nog een OGG kerk en kom dan terug.

En probeer ook eens die liefde in die kerken te willen zien, als je dat al niet wilt, je kijkt naar de wereld door jou evangelischere brilletje en ziet de rest dus als 'antiek, onderwets en niet zoalsjij'

Je zegt hardline voor Jezus te zijn, Jezus komt ook in GG en GGiN, wat wil je dan nog liever.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 13:21

'Helemaal' mee eens... :)
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2005 00:01

Even inhakend op de inleidingsbijdrage van dit topic, wil ik hier toch wel grag even wat over zeggen. Allereerst worden zowel de islam als de Ger Gem als de Ger Gem in Ned hier uiterst negatief neergezet. Misschien niet direct, maar het is niet moeilijk om het negatieve er uit te halen. Eigenlijk vind ik het een affront jegens de drie stromingen.

Ik had niet gedacht dat ik als PKN/OKKN'er ooit nog eens in de bres zou springen voor zowel Islam als Ger Gem als Ger Gem in Ned. Het generaliserende geneuzel wat in de openingsbijdrage wordt geuit is op z'n zachtst gezegd dubieus. Waarom is het nou nodig om zo te lopen schoppen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2005 00:15

Daarnaast ontbreekt elke kennis van de Islam. Binnen de Islam zijn er verschillende stromingen.

Misschien moet men even het verschil bestuderen tussen Soennieten en Alevieten.

Wanneer je zou stellen dat er overeenkomsten zijn tussen de Soennieten en de Gereformeerde Gemeente (in Nederland) dan kan ik inzien wat je bedoelt, ik zou die stelling zelfs durven onderschrijven. Maar kom inderdaad niet aan met enkele generaliserende opmerkingen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jun 2005 00:19

Op zich is het helemaal niet te vergelijken, het uitgangspunt, en de cultuur zijn totaal verschillend.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2005 00:20

Dat is het zeker wel. Het gaat om de uiterlijke toepassing van het geloof. Daar heeft cultuur etc. niets mee te maken.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jun 2005 00:30

Die mensen hebben toch een heel ander leven, en een totaal ander uitgangspunt, ik zie de vergelijking niet hoor, 'k heb nog nooit iemand van de GerGem, of GerGem in Ned in een Burka zien lopen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2005 00:32

Je begrijpt niet wat ik bedoel.

Misschien moet jij je ook even verdiepen in het verschil tussen Alevieten en Soennieten en hun opvatting van geloven.

Maak dan een vergelijking tussen de Ger. Gem. (in Ned.) en de PKN.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jun 2005 00:38

De laatsen wie je noemt, zijn globaal twee uitersten :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2005 00:39

Net zoals de Alevieten en Soennieten.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jun 2005 00:42

Dus is het christendom niet te vergelijken met de islam :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 01:14

Elladan schreef:

Jazekerz is dat krom. :) Maar ja, is het een publiek forum, of een forum, gereguleerd en onderhouden door een groep mensen van één bepaalde gezindte? In het eerste geval is censuur onzin, maar in het tweede erg begrijpelijk. Stel je voor dat er een ouderling meeleest. :shock:

Het zou krom zijn, als het waar was. Maar het is niet waar. Want er wordt op dit forum genoeg kritiek gegeven op de reformatorische gezindte. Het is absoluut onjuist dat de kritiek altijd één kant opgaat. Wat mij betreft, ik neem ze allebei onder vuur. "refo" en "evangelisch" En in mijn optiek doen ze beiden hun naam geen eer aan. Vandaar de aanhalingstekens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 26 jun 2005 12:35

Lichtzwaard schreef:

Inderdaad, een goede discussie over de gem gem zou niet gek zijn,dat zij dat niet willen is hun sektarisch zijn en angst om is zelf na te gaan denken .

Maar er zijn ook gem gemers die wel zelf nadenken maar dat leidt altijd een overgang naar een andere kerkgemeenschap.

Welja, hier trekt lichtzwaard als een echte Jedi ten strijde tegen Darth Vader, de Ger Gem. En bedankt vriend...

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 26 jun 2005 12:37

Wil je dat topic over de eojd even voor mij opzoeken, want ik kan het even niet vinden? Stom natuurlijk ...

Terug naar “Archief”