Zoals beloofd een reactie op de muzikaal-technische bezwaren van Jas.
Jas schreef:Mijn bezwaren van muzikaal-technische aard zijn de volgende:
1. de expressie of bijzondere accenten van sommige woorden of zinsdelen lopen niet parallel met de muzikale accenten.
2. het metrum klopt niet
3. de tonaliteit is vaak onlogisch, bep. muzikale grondregels worden niet gerespecteerd.
4. de melodievoering is zeer zwak, weinig variabel, en als er al variaties zijn, zijn deze meestal onlogisch.
5. er worden zeer veel sequensen toegepast, hetgeen de toch al zwakke melodie nog meer aan originaliteit doet inboeten.
6. er wordt frequent gebruik gemaakt van telkens dezelfde intervallen.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik me in een aantal zaken wel kan vinden. Bezwaar 1 & 2 hebben mi nogal eens te maken met het feit dat veel Opwekkingsliederen (slechte) vertalingen uit het Engels zijn. Helaas. Ook wat je zegt over zwakke melodiën (voorspelbaarheid) herken ik. Op die punten is zeker verbetering mogelijk (nodig). Overigens vind ik wel dat je je bezwaren nogal generaliserend uitdrukt. Het is m.i. nl. niet zo dat alle Opwekkingsliederen (alle) door jou genoemde manco’s hebben.
Dan wat kritiek.

De laatste 3 bezwaren verraden m.i. dat je de muziekstijl op zich niet vindt voldoen. Je houdt er m.i. te weinig rekening mee dat popmuziek (om dat maar als aanduiding van de Opwekking-muziekstijl te gebruiken) op het vlak van technische complexiteit wezenlijk verschilt van b.v. klassieke muziek. Je commentaar komt nu op me over als geklaag over het feit dat de akkoordenschema’s van bluesmuziek zoveel op elkaar lijken. Een bepaalde melodielijn of een thema verandert binnen de popmuziek over het algemeen niet wezenlijk itt tot b.v. klassieke muziek. Je kritiek richt zich m.i. dan ook (in ieder geval) deels op de karakteristieken van de muziekstijl an sich. (Overigens: hoe variabel zijn de melodielijnen van de Psalmen (binnen de context van 1 psalm?).
Bezwaar 3 kan ik tenslotte niet echt plaatsen. Een ‘onlogische tonalitiet’ is een nogal vage aanduiding en die bepaalde muzikale grondregels, welke zijn dat?
SDG schreef:Broddelwerk op het gebied van de harmonieleer is gewoon met een rood potlood aanwijsbaar. Over melodiebouw vallen ook best concrete dingen te zeggen. Dus, willen we van bepaalde liederen bekijken of ze (ambachtelijk gezien) goed of slecht zijn gemaakt, dan moeten we naar toetsbare zaken kijken en niet naar subjectieve parameters.
Ik ben wel benieuwd naar een concretisering hiervan. Kun je dat van een willekeurig Opwekkingslied aangeven? Neem b.v. Opw. 548 eens?
Klaas