Moderator: Moderafo's
naomi schreef:Er wordt heel vaak gezegd hier dat kerkmuziek anders is dan muziek die je naast de kerkdiensten maakt. Verder wordt Calvijn aangehaald als argumentatie voor kwaliteitsmuziek: Calvijn was ook een mens, baseer je op de bijbel.
naomi schreef:Ik zie niet in waarom in een kerkdienst de muziek anders moet dan buiten een kerkdienst. Is God in de kerk een andere God dan buiten de kerk? Moeten we Hem binnen een kerkdienst opeens anders benaderen dan dat we buiten de kerkdienst mogen doen.
Marnix schreef:Hehe inderdaad. Ik zou in mijn vrije tjid toch niet graag naar gregoriaanse egzangen, taize en het geneefse psalter luisteren
jas schreef:naomi schreef:Er wordt heel vaak gezegd hier dat kerkmuziek anders is dan muziek die je naast de kerkdiensten maakt. Verder wordt Calvijn aangehaald als argumentatie voor kwaliteitsmuziek: Calvijn was ook een mens, baseer je op de bijbel.
Ja dat is lekker zeg. Een op de Bijbel gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat onze huidige kerkdiensten niet vergelijkbaar zijn met de tempeldienst. En een op Calvijn gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat het niet Bijbels is.
Dan ben je dus gewoon niet voor rede vatbaar.
Elladan schreef:jas schreef:naomi schreef:Er wordt heel vaak gezegd hier dat kerkmuziek anders is dan muziek die je naast de kerkdiensten maakt. Verder wordt Calvijn aangehaald als argumentatie voor kwaliteitsmuziek: Calvijn was ook een mens, baseer je op de bijbel.
Ja dat is lekker zeg. Een op de Bijbel gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat onze huidige kerkdiensten niet vergelijkbaar zijn met de tempeldienst. En een op Calvijn gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat het niet Bijbels is.
Dan ben je dus gewoon niet voor rede vatbaar.
Idd verschrikkelijk contradictief. Prachtig ergens, omdat het zo'n mooi voorbeeld van foutief redeneren is.
jas schreef:naomi schreef:Er wordt heel vaak gezegd hier dat kerkmuziek anders is dan muziek die je naast de kerkdiensten maakt. Verder wordt Calvijn aangehaald als argumentatie voor kwaliteitsmuziek: Calvijn was ook een mens, baseer je op de bijbel.
Dan ben je dus gewoon niet voor rede vatbaar.naomi schreef:Ik zie niet in waarom in een kerkdienst de muziek anders moet dan buiten een kerkdienst. Is God in de kerk een andere God dan buiten de kerk? Moeten we Hem binnen een kerkdienst opeens anders benaderen dan dat we buiten de kerkdienst mogen doen.
Het anwoord hierop is simpelweg ja. Niet dat God een andere God is, maar we komen in de kerk met een specifiek doel. In de kerk zijn wij te gast bij God, en thuis is God te Gast bij ons.
'Ik moet heden in uw huis blijven'.
naomi schreef:En idd, Calvijn is geen argument voor mij. Niet omdat het een foute man is geweest, helemaal niet, maar meer omdat ik dan ook met allerlei voorbeelde van mensen kan komen die er anders over denken. (Wat waarschijnlijk niet echt als waar aangenomen zou worden). Ik baseer me graag op de bijbel en niet op wat mensen vroeger gezegd hebben. Niet dat we ons hele verleden achter ons moeten laten, natuurlijk kunnen wij er veel van leren. Maar het is niet onze basis.
Discussieren gaat het beste als je vanuit dezelfde bron werkt: in dit geval de bijbel.
jas schreef:Ja, en de Bijbel zegt dat je kerkmuziek moet overlaten aan vakmensen.En wat je thuis zingt hoeft in elk geval niet het muzikale niveau te hebben van wat je in de kerk zingt. Buiten de kerk gaat het enkel om de band met God, hoe je Hem prijst en dankt, maar in de kerk worden er ook eisen gesteld aan andere aspecten.
naomi schreef:jas schreef:Ja, en de Bijbel zegt dat je kerkmuziek moet overlaten aan vakmensen.En wat je thuis zingt hoeft in elk geval niet het muzikale niveau te hebben van wat je in de kerk zingt. Buiten de kerk gaat het enkel om de band met God, hoe je Hem prijst en dankt, maar in de kerk worden er ook eisen gesteld aan andere aspecten.
Maar goed, ook in bijv. evangelische kerken wordt de kerkmuziek overgelaten aan vakmensen. (ook wel aanbiddingsleiders genoemd).
Maar die zijn dan niet goed genoeg? Die letten weer op hele andere aspecten: geestelijk, aanbidding en muzikale kwaliteit, dan dat jij misschien geleerd heb. Maar is het daarom fout? Don't think so.
Sabra schreef:Is dat belangrijk?
Zoals Naomi het al zegt, het zijn aanbiddingsleiders. Zij leiden de aanbidding van God. Niet de muzikale kwaliteit staat centraal, maar de aanbidding. Daarnaast ik heb dit meerdere malen meegemaakt, en je kunt stellen dat die muziek geen traditionele kerkmuziek is. Een orgel is ook geen instrument dat vaak wordt gebruikt.
Moet in dit geval de inhoud of de vorm belangrijker worden geacht? Ik stel dat de inhoud van de aanbidding belangrijker is dan de muzikale kwaliteit. God kijkt naar het hart en de motivatie van mensen, niet hoe goed ze een instrument kunnen bespelen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten