Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2005 14:10

Hehe inderdaad. Ik zou in mijn vrije tjid toch niet graag naar gregoriaanse egzangen, taize en het geneefse psalter luisteren ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jun 2005 21:54

naomi schreef:Er wordt heel vaak gezegd hier dat kerkmuziek anders is dan muziek die je naast de kerkdiensten maakt. Verder wordt Calvijn aangehaald als argumentatie voor kwaliteitsmuziek: Calvijn was ook een mens, baseer je op de bijbel.

Ja dat is lekker zeg. Een op de Bijbel gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat onze huidige kerkdiensten niet vergelijkbaar zijn met de tempeldienst. En een op Calvijn gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat het niet Bijbels is.
Dan ben je dus gewoon niet voor rede vatbaar.

naomi schreef:Ik zie niet in waarom in een kerkdienst de muziek anders moet dan buiten een kerkdienst. Is God in de kerk een andere God dan buiten de kerk? Moeten we Hem binnen een kerkdienst opeens anders benaderen dan dat we buiten de kerkdienst mogen doen.

Het anwoord hierop is simpelweg ja. Niet dat God een andere God is, maar we komen in de kerk met een specifiek doel. In de kerk zijn wij te gast bij God, en thuis is God te Gast bij ons.
'Ik moet heden in uw huis blijven'.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 jun 2005 22:25

Marnix schreef:Hehe inderdaad. Ik zou in mijn vrije tjid toch niet graag naar gregoriaanse egzangen, taize en het geneefse psalter luisteren ;)

Als ik één cd mag meenemen naar het spreekwoordelijke onbewoonde eiland, wordt het er een met Engelse kerkmuziek. Misschien dus wel met Anglicaanse psalmen!
~~Soli Deo Gloria~~

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 00:35

jas schreef:
naomi schreef:Er wordt heel vaak gezegd hier dat kerkmuziek anders is dan muziek die je naast de kerkdiensten maakt. Verder wordt Calvijn aangehaald als argumentatie voor kwaliteitsmuziek: Calvijn was ook een mens, baseer je op de bijbel.

Ja dat is lekker zeg. Een op de Bijbel gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat onze huidige kerkdiensten niet vergelijkbaar zijn met de tempeldienst. En een op Calvijn gebaseerde argumentatie wordt afgewimpeld met te zeggen dat het niet Bijbels is.

:lol:

Idd verschrikkelijk contradictief. Prachtig ergens, omdat het zo'n mooi voorbeeld van foutief redeneren is. :D
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 07:38

Elladan schreef:
jas schreef:

:lol:

Idd verschrikkelijk contradictief. Prachtig ergens, omdat het zo'n mooi voorbeeld van foutief redeneren is. :D

Daar word je toch niet 'opgewekt' van. :D

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 09:38

jas schreef:

naomi schreef:Ik zie niet in waarom in een kerkdienst de muziek anders moet dan buiten een kerkdienst. Is God in de kerk een andere God dan buiten de kerk? Moeten we Hem binnen een kerkdienst opeens anders benaderen dan dat we buiten de kerkdienst mogen doen.

Het anwoord hierop is simpelweg ja. Niet dat God een andere God is, maar we komen in de kerk met een specifiek doel. In de kerk zijn wij te gast bij God, en thuis is God te Gast bij ons.
'Ik moet heden in uw huis blijven'.

Ok, maybe beetje vaag geredeneerd. Wat ik bedoelde is dat onze positie ten opzichte van God veranderd is. Ik denk hierbij aan het doormidden scheuren van het voorhangsel. In die zin dus anders.

Dat laatste kun je misschien zo zien, maar ik zie nog steeds niet in waarom je anders moet doen als we bij God te gast zijn of dat God te gast is bij ons. Het is en blijft dezelfde God. In beide gevallen gaan we als het ware Zijn heiligdom binnen.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 09:41

En idd, Calvijn is geen argument voor mij. Niet omdat het een foute man is geweest, helemaal niet, maar meer omdat ik dan ook met allerlei voorbeelde van mensen kan komen die er anders over denken. (Wat waarschijnlijk niet echt als waar aangenomen zou worden). Ik baseer me graag op de bijbel en niet op wat mensen vroeger gezegd hebben. Niet dat we ons hele verleden achter ons moeten laten, natuurlijk kunnen wij er veel van leren. Maar het is niet onze basis.
Discussieren gaat het beste als je vanuit dezelfde bron werkt: in dit geval de bijbel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 10:41

naomi schreef:En idd, Calvijn is geen argument voor mij. Niet omdat het een foute man is geweest, helemaal niet, maar meer omdat ik dan ook met allerlei voorbeelde van mensen kan komen die er anders over denken. (Wat waarschijnlijk niet echt als waar aangenomen zou worden). Ik baseer me graag op de bijbel en niet op wat mensen vroeger gezegd hebben. Niet dat we ons hele verleden achter ons moeten laten, natuurlijk kunnen wij er veel van leren. Maar het is niet onze basis.
Discussieren gaat het beste als je vanuit dezelfde bron werkt: in dit geval de bijbel.

Ja, en de Bijbel zegt dat je kerkmuziek moet overlaten aan vakmensen.
En wat je thuis zingt hoeft in elk geval niet het muzikale niveau te hebben van wat je in de kerk zingt. Buiten de kerk gaat het enkel om de band met God, hoe je Hem prijst en dankt, maar in de kerk worden er ook eisen gesteld aan andere aspecten.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 11:02

jas schreef:Ja, en de Bijbel zegt dat je kerkmuziek moet overlaten aan vakmensen.En wat je thuis zingt hoeft in elk geval niet het muzikale niveau te hebben van wat je in de kerk zingt. Buiten de kerk gaat het enkel om de band met God, hoe je Hem prijst en dankt, maar in de kerk worden er ook eisen gesteld aan andere aspecten.

Maar goed, ook in bijv. evangelische kerken wordt de kerkmuziek overgelaten aan vakmensen. (ook wel aanbiddingsleiders genoemd).
Maar die zijn dan niet goed genoeg? Die letten weer op hele andere aspecten: geestelijk, aanbidding en muzikale kwaliteit, dan dat jij misschien geleerd heb. Maar is het daarom fout? Don't think so.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:09

naomi schreef:
jas schreef:Ja, en de Bijbel zegt dat je kerkmuziek moet overlaten aan vakmensen.En wat je thuis zingt hoeft in elk geval niet het muzikale niveau te hebben van wat je in de kerk zingt. Buiten de kerk gaat het enkel om de band met God, hoe je Hem prijst en dankt, maar in de kerk worden er ook eisen gesteld aan andere aspecten.

Maar goed, ook in bijv. evangelische kerken wordt de kerkmuziek overgelaten aan vakmensen. (ook wel aanbiddingsleiders genoemd).
Maar die zijn dan niet goed genoeg? Die letten weer op hele andere aspecten: geestelijk, aanbidding en muzikale kwaliteit, dan dat jij misschien geleerd heb. Maar is het daarom fout? Don't think so.

Wat is dat voor een term, aanbiddingsleider. Zijn dat mensen die in hart en nieren kerkmusicus zijn? Dacht het niet. Ze hebben er niet de ballen verstand van.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2005 11:13

Moeten we niet eens een apart topic openen over kerkmuziek om te bepalen hoe we deze muziek moeten zien (rol, functie, doel, vorm etc.)?

Klaas

PS Jas, bedankt voor het aanwijzen. Ik had ze over het hoofd gezien. Kom er op terug.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jun 2005 11:14

Is dat belangrijk?

Zoals Naomi het al zegt, het zijn aanbiddingsleiders. Zij leiden de aanbidding van God. Niet de muzikale kwaliteit staat centraal, maar de aanbidding. Daarnaast ik heb dit meerdere malen meegemaakt, en je kunt stellen dat die muziek geen traditionele kerkmuziek is. Een orgel is ook geen instrument dat vaak wordt gebruikt.

Moet in dit geval de inhoud of de vorm belangrijker worden geacht? Ik stel dat de inhoud van de aanbidding belangrijker is dan de muzikale kwaliteit. God kijkt naar het hart en de motivatie van mensen, niet hoe goed ze een instrument kunnen bespelen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2005 11:17

Het spijt me, maar de term aanbiddingsleiders slaat werkelijk nergens op. Alsof alleen het zingen onder 'aanbidding' valt. Aanbidding is een een levensstijl; geen muziekstijl.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jun 2005 11:19

Het is geen muziekstijl, dat klopt. Maar zingen is wel een manier van aanbidding. Aanbiddingsleiders zijn mensen die het gedeelte van de dienst leiden als men door middel van zang aanbidding doet.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 11:21

Sabra schreef:Is dat belangrijk?

Zoals Naomi het al zegt, het zijn aanbiddingsleiders. Zij leiden de aanbidding van God. Niet de muzikale kwaliteit staat centraal, maar de aanbidding. Daarnaast ik heb dit meerdere malen meegemaakt, en je kunt stellen dat die muziek geen traditionele kerkmuziek is. Een orgel is ook geen instrument dat vaak wordt gebruikt.

Moet in dit geval de inhoud of de vorm belangrijker worden geacht? Ik stel dat de inhoud van de aanbidding belangrijker is dan de muzikale kwaliteit. God kijkt naar het hart en de motivatie van mensen, niet hoe goed ze een instrument kunnen bespelen.

Muziek die op totaal belabberde en onnavolgbare wijze wordt uitgevoerd is voor mij een vrijwel onoverkomelijke barrière om God te aanbidden.

Zegt de Bijbel zelf niet dat we met 'harmonieuze klanken' God moeten loven en prijzen? Dat geschreeuw en geklingel wat op veel plaatsen gebeurt is weinig verheffend, en blokkeert een heleboel mensen om God met een oprecht en op Hem gericht hart te eren.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Terug naar “Archief”