Maja schreef:Het heet een eredienst omdat dan de gemeente bijeen komt rond het geopende Woord, dus rondom Christus.
Waar staat dat in de Bijbel? Of is dat onze menselijke definitie van eredienst? Aan deze definitie hangen we ons idee op hoe een gemeentelijke samenkomst er uit moet zien, maar de bijbel doet dat niet!
Doel van de samenkomsten. Het grappige is dat van sommige dingen, die in de bijbel genoemd worden, er soms geen verdere instructie te vinden is, of het zijn een paar losse details. Typisch voorbeeld is de samenkomst van de gemeente. Ja, we komen samen. Ja, er zijn voorschriften (bijv. niet allemaal door elkaar praten), maar dat is niet de grote lijn.
Als we het doel van de samenkomsten willen weten, dan moeten we kijken naar het doel van de Gemeente van Jezus Christus. En dat is waar verschillende mensen hierboven al op wezen.
Boekenlezer schreef:Ik hecht enorm aan sociale omgang in de kerkelijke gemeente.
Precies, God heeft ons ook sociaal geschapen.
Zonder een rij bijbelteksten te noemen zie ik er vijf of zes:
(1) God liefhebben en eren
(2) Naaste liefhebben
(3) Geestelijke opbouw voor de gelovig
(4) Evangelie verkondigen
(5) Geestelijke strijd voeren (genezingen, bevrijdingen, bidden)
(6) Onderwijs geven
Ze hebben wel met elkaar te maken, maar zijn mijns inziens niet tot elkaar te reduceren.
Daarom ben ik favoriet voorstander van samenkomsten die op één van deze aspecten richten. Niet dat iedere dienst altijd maar 1 doel naar voren mag komen of dat in iedere dienst hetzelfde doel heeft.
Bijv. wekelijkse bijbelkring is ideaal voor punt 6 en 3.
Cellgroep of Caregroup of pastoraat voor 5, evenals de bidstond.
Grote samenkomst (met meerdere gemeentes?): punt 1, de hele avond zingen en bijbelgedeelten proclameren tot Gods eer!
Punt twee: uit te smeren over all bij-eenkomsten en in het praktisch helpen van elkaar (tuin ophogen van zieke buurman). (trouwens: mijn huis moet nog geschilderd worden; u wordt hierbij de unieke kans geboden om zich met ondergetekende in verbinding te stellen teneinde punt (2) in te kunnen vullen voor uzelf

)
btw: ik vind alle samenkomsnten (kerkdiensten, kringen, etc) " samenkomsten-waar-gemeente-samenkomt (zoals bijv. 1 Kor 10/11 genoemd), maar dit heeft als ondergrond wel een bepaalde visie op de gemeente.
MissF schreef:Soms zou ik wel eens willen (en met mij alle jongeren uit mijn gemeente), dat wij jongeren wat meer mogen doen. Zoals een gebed, de afkondigingen ofzo. Maarja, dat hebben we er nog niet door kunnen drammen
Ja, is er nooit een dienst verzorgd door jongern bij jullie? Maar niet drammen, hoor! Dat maakt puin en geen zegen. Of organiseer op bijv. zaterdag avond een bijeenkomst met muziek, een overdenking etc. Kan niemand toch wat op tegen hebben? Meestal is het gewoon koud water vrees...