Twijfel in een relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 07 jun 2005 17:43

muis,
thanks voor je openheid.
Ik denk dat het tijd is voor een time-out. NEem maar een maand rust van elkaar en kijk eens hoe dat is. Kies allebei hoe je wilt leven. soms kan je inderdaad aan elkaar vast zitten. NEt als gewone vrienden de gewoonte hebben elkaar eens in de zoveel tijd te zien. een gesprek is dan best mogelijk, maar of het nog echt zinnig is om er mee door te gaan.

pijnlijk verhaal. Ben zo benieuwd naar he verhaal van je vriend eigenlijk. laat je hem dit lezen?

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 08 jun 2005 19:09

lieve "refoweppers" ik heb net de probleemstelling en de beantwoording gelezen voor de eerste keer ,ik hoop dan ook op deze manier muis een hart onder de riem te steken als ik jullie allemaal vraag om een kring van gebed om hun relatie te vormen .
Het klinkt misschien goedkoop maar ik denk dat dit het beste is wat we kunnen doen voor hun ,alle tips en suggesties ten goede natuurlijk .
ik weet zeker dat dan de Heere God zich zal laten verbidden en hem/haar een antwoord zal geven en ook de weg zal wijzen die zij samen moeten gaan
al zou dit dan ook betekenen dat ze een eind aan hun relatie moeten maken .
ik weet dat dit hard klinkt maar geloof me als ik zeg dat ik heel goed weet waar ik het over heb wat dit laatste betreft , al zal ik hier verderniet over uitwijden .

laten we dit alsjeblieft doen met elkaar de kracht vanhet gebed is veel groter dan we vaak denken .
de bijbel staat er vol mee met voorbeelden .

lieve muis ik hoop en bid dat het allemaal goed mag komen met jouw relatie maar ik besef ook heel goed dat het een van de moeilijkste gebeden is die je moet bidden als je bid : niet mijn wil maar Uw wil geschiede.
weet dat je een Grote voorbidder in de hemel heb die voor ons bidt die al onze ellende hoe diep die voor ons GEVOEL ook gaat ,kent omdat HIJ nog dieper is gegaan .
ik wil je graag zeggen dat ik voor je zal bidden ook zoals in jakobus 1 waar staat :als iemand van u het aan wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begere en dat gecombineerd met :bid en u zal gegeven worden .

ik hoop en weet dat je op die manier altyd de juiste keuze zal kunnen maken .
en als God een deur sluit in je leven dan opent hij altyd weer een raam .
dit lijkt allemaal makkelijk gezegd maar ik hoopdat je tussen me woorden door kan lezen
8)

als laatste nog als God iets tegen je zegt dan is dat altyd een feit en zal hij het ook afmaken want er staat in de bijbel : want deze God is onze God eeuwiglijk en altoos Hij zal ons geleiden tot de dood toe!
ps 48:15
[b]en daar haalt HIJ jou en mij op om samen met Hem hand in hand het Hemels paradijs te betreden waar geen dood verdriet rouw of pijn meer zal zijn ! want Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen .
I COULD BE YOU OR ANYONE...

muis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muis » 08 jun 2005 19:42

Het doet me heel erg goed om al deze reacties te lezen! En martin, heel erg bedankt voor je gebed en dat je anderen oproept om dat ook te doen!
Vooral dat laatste wat je zegt, raakt me, want dat is waar ik juist heel erg naar uit zie.
En ik heb de afgelopen tijd veel gebeden om een antwoord, maar de laatste dagen heb ik gebeden of God me wil geven, dat ik verder kijk dan dit leven en dat ik gericht ben op Hem. En dit gebed heeft Hij verhoord!
Daardoor is de last nu veel beter te dragen en ik blijf gewoon wachten tot het Gods tijd is om mijn gebeden van hiervoor te beantwoorden of onze relatie verder moet gaan of niet.
Ik kan het op het moment iig helemaal aan Hem overgeven en zeker als ik bedenk dat Hij alle dingen ten goede zal keren. Dan zal Hij dat ook zeker doen met onze relatie.
Natuurlijk blijft het allemaal moeilijk en ben ik bang dat het nog slechter zal worden, maar ik kan het nu bij het kruis laten en de last is van me af nu ik het niet zelf meer hoef te dragen. Ik mag nu echt ZIJN rust ervaren!

muis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muis » 08 jun 2005 19:46

joris schreef:muis,
thanks voor je openheid.
Ik denk dat het tijd is voor een time-out. NEem maar een maand rust van elkaar en kijk eens hoe dat is. Kies allebei hoe je wilt leven. soms kan je inderdaad aan elkaar vast zitten. NEt als gewone vrienden de gewoonte hebben elkaar eens in de zoveel tijd te zien. een gesprek is dan best mogelijk, maar of het nog echt zinnig is om er mee door te gaan.

pijnlijk verhaal. Ben zo benieuwd naar he verhaal van je vriend eigenlijk. laat je hem dit lezen?

Mijn vriend laat ik dit liever niet lezen. Iig niet nu. Het is voor mezelf al heel hard en pijnlijk om dit zwart op wit te zien staan.
Die time-out heb ik wel over zitten denken, maar over drie weken gaan we op vakantie, dus nu gaat dat niet helemaal werken. En die vakantie is misschien juist wel heel goed om te kijken hoe het nu gaat als we langere tijd bij elkaar zijn. Plus dat ik het nu over kan geven aan God zoals je hierboven hebt kunnen lezen. En ik geloof dat dat het beste is en dat Hij duidelijkheid zal geven op Zijn tijd.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 08 jun 2005 20:16

muis schreef:Natuurlijk blijft het allemaal moeilijk en ben ik bang dat het nog slechter zal worden, maar ik kan het nu bij het kruis laten en de last is van me af nu ik het niet zelf meer hoef te dragen Ik mag nu echt ZIJN rust ervaren!

komt allen herwaarts tot MIJ die vermoeid en belast zijt en IK zal u rust geven .
ik kan je niet vertellen hoe geweldig ik het vind dat je het zo over kan geven al heb je misschien geen andere keus,maar ik kan er jaloers op zijn .
en tegelijkertyd schiet dat lied in mijn gedachten waarvan enkele regels luiden :laat Uw Zoon door U gezonden
ook voor mij gekomen zijn
maak mij vrij door Zijn verlossing
maak mij door Zijn offer rein .

ja dan weet ik van verlossing
door Uw Geest en door Uw woord
Hij is ook voor mij gekomen
'k Heb het zelf van Hem gehoord .

ja , Dan ben ik vrij van zonden
vrij van satan ,hel en graf
omdat Jezus kwam op aarde
ook voor mij Zijn leven gaf !

ja dan zal ik eeuwig zingen
't is allleen door U o Heer'
om 't eeuwig welbehagen
God drieënig U de eer

amen
en vooral dat rood gedrukte dat heeft mij altyd heel erg bemoedigd als ik het moeilijk had .
te weten dat hij overwonnen is en dat ik straks voor eeuwig bij Hem mag zijn .waar geen pijn rouw of verdriet is dat gaf mij kracht om door te gaan .

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 08 jun 2005 20:48

Beste muis,

het is vreselijk moeilijk. je wilt niet stoppen en toch kan je naar je denken niet anders.

dat is een absolute tegenstelling en dat sloopt een mens, laat daarom om ook je verdere vertouwen op God zijn. als het stoppen of doorgaan is zie dan op de horizon niet naar een kluit riet die wegdrijft maar naar Gods hulp. heel veel sterkte en dat er veel voor je zullen bidden.

Mondriaan.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 09 jun 2005 14:59

Ja, muis, dat is niet simpel.

Iedereen heeft wel een paar slechte eigenschappen, maar als die er nou net in bestaan dat iemand niet als eerste de excuses aanbiedt of het niet toelaat de ander helemaal zichzelf te zijn, dan is er wel iets fundamenteels mis. En dat doet jouw zeer.

Nu kan het nodig zijn om dingen van een ander te verdragen (Jezus had het over 70x7 keer, dus heel vaak, altijd). Maar deze tijd is juist om uit te zoeken of je wat op lange termijn voor elkaar betekenen. En dat lijkt niet zo te zijn. Ik begrijp wel dat dat pijn doet en vind het dus wel moeilijk voor jouw. Maar misschien zijn er ook dingen die wel goed zijn.

Ik zou je aanraden geen "juk" met een ongelovige aan te gaan. 2 Kor 6:14:
"Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? "

Dat is natuurlijk wel heel moeilijk! Maar als je allebei een verschillend levensdoel hebt...

Er staat ergens in de Bijbel, dat de ongelovigen de duivel tot hun vader hebben. Dat is wel heel hard. Maar als je trouwt, is dus de duivel je geestelijke schoonvader.... Zo'n uitspraak kan nog meer pijn doen, maar het is wel waar.

Maar als jij wel bent wedergeboren door de Geest en je hebt bekeerd, dan ben jij "de tempel van de Levende God"! (vs.16)

In 1 Kor 7 gaat het erover of je wel of niet moet scheiden als je man/vrouw als die ongelovig is. Indirect staat daar dus dat het onlogisch is om met een ongelovige te trouwen.

Op basis wat ik van je lees, zou het wel eens dat het niet goed voor je is om de relatie aan te houden (als er niets veranderd).

Daarbij komt nog dat hij wil, dat jij bent zoals hij het zich voorstelt (dat blijkt omdat je dingen veranderd en je nog steeds niet thuis voelt), dus het lijkt erop dat hij jouw maar voor de helft wil. Maar een relatie is helemaal of helemaal niet.

En tenslotte heb je nog het afspraken maken. Trouwen is een afspraak maken. De afspraak dat je altijd bij elkaar blijft. Houdt hij zich daar dan wel aan? Ook na een lange tijd of als het echt tegen zit en je niks meer 'voelt'? Dat kun jij beter beoordelen dan ik.

Ja, je moet trouw blijven, maar blijkbaar is er dus geen spraake van trouw...

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 09 jun 2005 15:05

Ezri schreef:Je houdt ontzettend veel van elkaar, er is een klik, je voelt elkaar goed aan, je kunt heel goed met elkaar communiceren en toch stuit je elke keer weer op fundamentele verschillen, die een wig drijven in de relatie.
Wat te doen in zo’n situatie?
Zijn deze verschillen dat ze gaan om de relatie zelf of over het fundament waar je leven op staat?

Het lijkt dat zulke fundamenten hetzelfde moeten zijn, anders heb je bij iedere belangrijke beslissing een probleem en kun je elkaar niet tot steun zijn.
Maar het belangrijkste is dat je alles voor de ander over hebt en dat God en Jezus op nr.1 staan.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 10 jun 2005 18:02

nathanael schreef oa: Er staat ergens in de Bijbel, dat de ongelovigen de duivel tot hun vader hebben. Dat is wel heel hard. Maar als je trouwt, is dus de duivel je geestelijke schoonvader.... Zo'n uitspraak kan nog meer pijn doen, maar het is wel waar.

ik wil even op bovenstaande reageren weet je ik vindt het inderdaad erg hard wat je zegt en ergens ook een beetje onlogisch wat je schrijft over de duivel als schoonvader ,dit zou namenlijk inhouden dat als je als stel alletwee ongelovig ben dat je dan nooit zou kunnen trouwen in principe omdat je dan God niet als vader heb ...
en volgens mij is het toch zo dat ook al geloof je niet in de zin dat je wedergeboren ben dat jedan toch alsnog mag trouwen want ik ken de bijbel echt niet helemaal maar volgens mij staat er toch nergens dat je pas mag trouwen als je wedergeboren ben .
sommigen mensen worden pas op hun 80ste bekeerd dus dat zou betekenen dat je de vrouw of man die wel wedergeboren is en heel veel van je houd dat die persoon dan zou moeten laten wachten tot het 80ste levens jaar van hun partner .
ik geloof niet dat God het huwelijk zo ingesteld heeft ,maar wel dat heel belangrijk is om God samen te kunnen en mogen zoekenin een relatie .
ik weet zelf hoe moeilijk het is om daar niet over te kunnen pratenmet je partner en dan gelukkig niet omdat de een wel en de ander niet wedergeboren is maar omdat er ook een nivo verschil is tussen ons en een andere denkwijze terwijl we alletwee in dezelfde kerk zitten .
ik hoop dat je dit niet als een persoonlijke aanval ervaart maar dat je er wat mee kan/mag en zal doen
Maar als jij wel bent wedergeboren door de Geest en je hebt bekeerd, dan ben jij "de tempel van de Levende God"! (vs.16)

In 1 Kor 7 gaat het erover of je wel of niet moet scheiden als je man/vrouw als die ongelovig is. Indirect staat daar dus dat het onlogisch is om met een ongelovige te trouwen

reactie van martin:ik heb even vers 13 gelezen en daar staat volgens mijniet dat het onlogisch is .
er staat wel dat als je als gelovige vrouw getrouwd ben met een ongelovig e man en die man is tevreden dat je dan elkaar niet mag verlaten .

Op basis wat ik van je lees, zou het wel eens dat het niet goed voor je is om de relatie aan te houden (als er niets veranderd). [quote]

maar wat nu als je van God een tyd geleden de zekerheid heb gehad (zoals ik ook van mensen weet die in een zelfde situatie hebben gezeten ) dat dit degene is met wie je door het leven mag gaan ?

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 13 jun 2005 10:27

martin schreef:dit zou namenlijk inhouden dat als je als stel alletwee ongelovig ben dat je dan nooit zou kunnen trouwen in principe omdat je dan God niet als vader heb ...
en volgens mij is het toch zo dat ook al geloof je niet in de zin dat je wedergeboren ben dat jedan toch alsnog mag trouwen want ik ken de bijbel echt niet helemaal maar volgens mij staat er toch nergens dat je pas mag trouwen als je wedergeboren ben .

Bedankt voor je reactie!
Dit bijbelgedeelte dat ik citeer is gericht op gelovigen, niet op ongelovigen. Met gelovigen bedoel ik zij die geloven in Jezus, zoals bedoeld in Joh 3; dus wedergeborenen. Voor niet-wedergeborenen heeft het geen zin regels te geven voor het leven als christen, want deze aanwijzingen zijn bedoeld zodat de gelovigen zowel mogelijk vrucht zullen dragen en goed mogelijk zullen opgroeien.

Nog een opmerking: als je met iemand wil gaan trouwen, wil je natuurlijk weten of die ander te vertrouwen is. En dan is het wel verstandig om je af te vragen uit welke bron die ander leeft. Als je van te voren al weet wie de vader is, dan zo ik me nog een paar ik extra achter mijn oor krabben. Het is geen wet of regel, maar wel iets om over na te denken.
martin schreef:reactie van martin:ik heb even vers 13 gelezen en daar staat volgens mijniet dat het onlogisch is .
Snap ik. Dit vers verondersteld dat het problemen geeft of kan geven als iemand met een ongelovige is getrouwd. Dus indirect leidt ik daaruit af dat het dus niet "slim" is met een ongelovige te trouwen. Maar je hebt gelijk: het staat er niet duidelijk zwart op wit.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 jun 2005 10:31

Nathanael schreef:
Ezri schreef:Je houdt ontzettend veel van elkaar, er is een klik, je voelt elkaar goed aan, je kunt heel goed met elkaar communiceren en toch stuit je elke keer weer op fundamentele verschillen, die een wig drijven in de relatie.
Wat te doen in zo’n situatie?
Zijn deze verschillen dat ze gaan om de relatie zelf of over het fundament waar je leven op staat?

Het lijkt dat zulke fundamenten hetzelfde moeten zijn, anders heb je bij iedere belangrijke beslissing een probleem en kun je elkaar niet tot steun zijn.
Maar het belangrijkste is dat je alles voor de ander over hebt en dat God en Jezus op nr.1 staan.

Ja, ik bedoelde hier fundamentele verschillen NIET over de relatie zelf, maar hoe je in het leven staat. Bijv. dat de een status (mooi huis e.d.) erg belangrijk vind en de ander eigenlijk helemaal niet.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

muis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muis » 14 jun 2005 00:25

Lieve refowebbers,

Ik wil iedereen die voor mijn relatie gebeden heeft heel erg bedanken!
De afgelopen dagen is er heel veel gebeurd.
Het is echt een wonder! :D
Het gaat opeens helemaal goed tussen ons. We genieten echt van elkaars aanwezigheid, hebben samen plezier, maar we hebben ook veel en goed kunnen praten met elkaar!
Het is echt geweldig om te zien hoe God werkt! En Hij doet geen half werk!
Deze grote ommekeer in onze relatie heeft mij er voor 100% van overtuigd dat God wil, dat we met elkaar verder gaan.
Mijn gevoelens voor mijn vriend worden ook steeds sterker en nu ik weet dat God met ons meegaat, vertrouw ik er helemaal op dat alles goed zal komen.
Er zijn nog dingen die tussen ons in staan, maar ik voel me als een arend die er over heen vliegt!

Liefs muis

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 14 jun 2005 04:24

muis schreef:Lieve refowebbers,

Ik wil iedereen die voor mijn relatie gebeden heeft heel erg bedanken!
De afgelopen dagen is er heel veel gebeurd.
Het is echt een wonder! :D
Het gaat opeens helemaal goed tussen ons. We genieten echt van elkaars aanwezigheid, hebben samen plezier, maar we hebben ook veel en goed kunnen praten met elkaar!
Het is echt geweldig om te zien hoe God werkt! En Hij doet geen half werk!
Deze grote ommekeer in onze relatie heeft mij er voor 100% van overtuigd dat God wil, dat we met elkaar verder gaan.
Mijn gevoelens voor mijn vriend worden ook steeds sterker en nu ik weet dat God met ons meegaat, vertrouw ik er helemaal op dat alles goed zal komen.
Er zijn nog dingen die tussen ons in staan, maar ik voel me als een arend die er over heen vliegt!

Liefs muis
hey lieve muis wat een geweldig grote God hebbben we he ?het is gewoon niet in woorden uit te drukken wat Hij allemaal voor ons doet en idd Hij doet het niet half maar echt vor de volle 100% 8)
alleen is het wel moeilijk om altyd te moeten wachten op Zijn tyd tot je antwoord krijgt .maar het maakt je ook weer sterker in het geloof want dit kan je wel zien als een training die je sterker heeft gemaakt in het geloof .
wat dat betreft ken ik een hele mooi uitspraak die op jullie situatie ook wel van toepassing is nl:om van de toppen te genieten moet je ook de dalen kennen .
ik denk dat je nu cker op een top zit maar laat je niet verleiden om naar beneden te kijken zonder vertrouwen in de God die jullie hierdoor heen heeft geholpen .
want ook als het straks misschien weer een keer bergafwaarts gaat met jou/jullie ook dan is Hij met je om je hand vast te houden zodat je niet uit zal glijden .
dat belooft Hij zelf in Zijn woord en eeuwig getuigenis .

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2005 08:58

Yo muis, geweldig! God doet mooie dingen tussen twee mensen :)

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 14 jun 2005 20:07

Beste Muis,

Jouw ook nu en verder Gods zegen toegewenst met je herwonnen geluk.
Het is een wonder voor jouw en je vriend maar laat nu ook de tijd zijn om ook de echte moeilijke geloofs punten die je had zeker te stellen, in Gods kracht!

Mondriaan

Terug naar “Archief”