De plaats van het Oude Testament

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2005 16:28

Klaas schreef:
Daarom denk ik ook niet dat we moeten zitten te wachten op allerlei bekeringsgetuigenissen in de kerkdienst. Daar kom ik in de kerk niet voor.

Je bent niet geïnteresseerd in de weg die God met je medeleden gaat?

Klaas

We komen in de kerk om het Woord van God te horen, om dat uitgelegd te krijgen. Zelfs in bevindelijke kerken waar op zich best veel aandacht is voor bekeringsgeschiedenissen staat de dominee op de kansel zijn eigen bekeringsverhaal niet te vertellen. Daar kun je wel boeken over lezen, of tegenwoordig websites bezoeken, als je daar nieuwsgierig naar bent.

Je haalt een suggestie uit mijn verhaal die ik helemaal niet zo bedoel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 06 jun 2005 16:51

Dat is wat we gemaakt hebben van het kerkdienst hebben. We komen om naar Gods woord te luisteren. Vraag me alleen af of dat echt de bedoeling is van kerk-zijn.

Handelingen 2:44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk; 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden; 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

Daarnaast zijn getuigenissen vaak juist zeer opbouwend en is het bijbels om elkaars getuigenissen te horen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 21:52

try schreef:De moeizame verhouding van OT en NT zit 'm er vooral in, dat de christelijke gemeenten uiteindelijk besloten hebben, dat er een heel aantal joodse wetten niet meer voor de christenen uit de heidenen golden. Er waren zoveel Grieken toegetreden tot de gemeenten, dat het eenvoudig weg niet meer mogelijk was om de joodse wetten, die in de eerste gemeenten nog volop werden nageleefd, ook aan hen op te leggen. In Handelingen komen we de felle dicussies over die punten tegen. Natuurlijk, de erkenning van Jezus als Messias was een struikelpunt voor de synagoge. Maar de christelijke gemeenten verwijderde zich definitief van het Jodendom en van de joodse aspecten van Jezus door zo Grieks te worden.

Het lastige is nu, dat dit proces plaatsvindt na de tijd van Jezus. Het is zeer aannemelijk, dat Jezus wél de joodse reinigingswetten, de spijswetten, de sabbath, de offers enz. stipt heeft gehouden. Hij waarschuwde tegen de veruiterlijking van de godsdienst, maar Hij heeft die nooit afgeschaft.

Vraag: zou Jezus zich nog wel hebben herkend in die griekse christelijke gemeenten. En zou Jezus zich ook hebben herkend in al die dogma's over Hem, die ook vele eeuwen na Hem pas hun beslag krijgen in de concilies? En zou Jezus het met Chrysostomus eens zijn geweest, die de vervolging van de synagoge, de joodse levenspraktijken en wetten en de Joden zelf begon te verketteren en te vervolgen?

Tja,

try

Try.... Jezus hield zich wel aan die wetten... omdat Hij die wetten moest vervullen. Omdat heel veel wetten op hem wezen... Daarom lijkt het me logisch dat Hij zich er aan hield. Juist omdat Hij dat deed, en omdat Hij stierf voor het feit dat wij zo vaak doen wat God niet wil, daarom is de wet vervuld. Daarom hoeft er niet meer geofferd te worden. Daarom scheurde bij Zijn dood het voorhangsel doormidden. Daarom wordt dan God niet meer aanbeden in Jeruzalem maar overal ter wereld. Daarom stelde Jezus het avondmaal in in plaats het Pesach-feest, wat naar Zijn lijden en sterven verwees. Daarom is het evangelie nu niet meer voor de joden maar voor de hele wereld. Daar schrijft Paulus dan ook over, over de vervulling van de wet.

Al die regels waren speciaal voor het volk Israel.... niet voor al die andere volken die door Jezus lijden en sterven ook het evangelie te horen kregen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jun 2005 22:05

Klaas schreef:
Daarom denk ik ook niet dat we moeten zitten te wachten op allerlei bekeringsgetuigenissen in de kerkdienst. Daar kom ik in de kerk niet voor.

Klaas

Bekeringsgeschiedenissen zijn soms heel aardig om te lezen, maar meestal niet. Want vaak zijn ze nog zeer onschriftuurlijk en dat komt omdat het een vertolking is van hoe de mens die bekering ervaart. In de kerkdienst wil ik een Schriftuurlijke prediking, geen verhaaltjes.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2005 22:26

jas schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Bekeringsgeschiedenissen zijn soms heel aardig om te lezen, maar meestal niet. Want vaak zijn ze nog zeer onschriftuurlijk en dat komt omdat het een vertolking is van hoe de mens die bekering ervaart. In de kerkdienst wil ik een Schriftuurlijke prediking, geen verhaaltjes.

Inderdaad. Hoe je het eigen bekeringsverhaal vormgeeft heeft alles te maken met eigen interpretaties en selecties. Heeft iemand een bepaalde theologie in zijn hoofd, dan zal die persoon naar ervaringen uit zijn verleden gaan zoeken die binnen die theologie passen, en die gaan rangschikken zodat er een mooi verhaal ontstaat. En zo kun je dus een verhaal maken wat een heel sterk argument lijkt voor een bepaalde zienswijze.
Ik kan het weten, want ik heb mij er in het verleden ook wel eens schuldig aan gemaakt. Gelukkig ging ik na enige tijd ook het dwaze daarvan inzien.

Des te meer een pleidooi voor zuivere woordbediening in de kerk en geen verhaaltjes.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 22:27

Boekenlezer schreef:Ik had het in dit geval helemaal niet speciaal over de evangelischen, maar over een menselijke eigenschap.
Ik heb het idee dat wat ik gevoel genoemd heb, dat jij dat nooit zo zou benoemen, maar daar een andere naam aan geeft. Volgens mij zijn we in een spraakverwarring geraakt, want sommige reacties van jou kan ik niet echt plaatsen. (Of heb ik het over dingen waar jij je minder bewust van bent?)
Zou ik het misschien beter zo kunnen omschrijven: je hart volgen? (En dat dan met niet al te veel verstand uiteraard.)
Je kan soms maar zo hebben dat je je aangetrokken voelt tot een bepaalde geloofsrichting, zonder dat dat bijbelse gronden heeft. Daar had ik het dus over.
En dat soort affecties reken is dus tot de oude mens.

Ah bedoel je het zo? Tja... ik kan me er wel iets bij voorstellen anders. Een nuchter iemand of een introvert iemand (die twee gaan soms ookwel samen) zal zich in sommige gevallen eerder aangetrokken voelen tot een traditionele kerk. Van hem/haar hoeft dat uitbundige niet zo... Iemand die extravert is, iets minder nuchter, wat spontaner zeg maar (zonder die ander uitnemender te achter dan zijn introverte medebroeder) zal zich misschien beperkt voelen in een traditionele gemeente, en zich meer thuis voelen in een evangelische gemeente. Die ergert zich allicht juist aan het nuchtere, het "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-idee". Ik ga niet met je mee als je zegt dat dat puur een eigenschap van de oude mens is.

Er is niks mis met het uiten van gevoelens, maar ik had het erover waar het in de kerkdienst om gaat. Ik vind het dan belangrijk om bij God te beginnen. Daarom denk ik ook niet dat we moeten zitten te wachten op allerlei bekeringsgetuigenissen in de kerkdienst. Daar kom ik in de kerk niet voor.
Maar dat er eens iemand onder de preek in tranen schiet om een voorbeeld te noemen, daar heb ik geen problemen mee. Maar dat kan toch gewoon?

Hm in tranen schieten zou denk ik nog wel kunnen. Maar gaan klappen, swingen of heel blij kijken levert vaak al wel bevreemde blikken op. :) En natuurlijk is bij God beginnen belangrijk. Maar waarom is er dan geen ruimte voor getuigenissen? Indien iemand een woord heeft..... Ik denk dat jij een verkeerd beeld van kerkdiensten hebt. Daar kom ik zometeen op terug. Ik wil het nu houden bij de mededeling dat getuigenissen juist heel goed kunnen aansluiten bij de preek, dingen kunnen onderstrepen etc. Maar er is meer.

Hmm, als ik lees over een God die in contact met ons wil komen, en dat wij dan dus blijkbaar dat mogelijk moeten maken, dan is dat remonstrants. Alsof Hij niet de eerste is door een verbond te sluiten dat onafhankelijk van ons is. Dan wordt de mens wel overschat.
Ik vind toch wel dat jij erg onkritisch over de evangelischen praat. Net alsof daar eigenlijk helemaal geen dwalingen voorkomen.

In ieder geval niet meer dan in veel traditionele kerken. God wil met ons in contact komen, Hij gaf Zijn Zoon, Hij heeft zijn Geest die aan het werk gaat. Hij doet ontzettend veel en stelt ons mensen vervolgens wel voor een keuze. Die keuzeverantwoordelijkheid hebben we... daar is de bijbel duidelijk genoeg over.

We komen in de kerk om het Woord van God te horen, om dat uitgelegd te krijgen. Zelfs in bevindelijke kerken waar op zich best veel aandacht is voor bekeringsgeschiedenissen staat de dominee op de kansel zijn eigen bekeringsverhaal niet te vertellen. Daar kun je wel boeken over lezen, of tegenwoordig websites bezoeken, als je daar nieuwsgierig naar bent.

Tja, en nu kom ik weer even terug op je visie op gemeente-zijn. Ik vind deze niet kloppen met wat de bijbel ons leert. Ik vind het jammer dat woordverkondiging alleen zo centraal is komen te staan in de eredienst. Natuurlijk is het belangrijk dat er uit de biojbel geleerd wordt, dat zeker. Maar mensen lijken nu te doen alsof dat het enige belangrijke is. Er wordt in traditionele kerken dan ook helemaal voorbij gegaan aan een ander belangrijk aspect in de gemeente, oko bij het samenkomen van de gemeente. Het SAMEN gemeente zijn. Dat wil zeggen dat je niet alleen luistert naar de dominee, maar dat er ook ruimte moet zijn voor anderen om iets te zeggen.

26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. 27 Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. 28 Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. 29 Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. 30 Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. 31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd. 32 En wie profeteert heeft macht over zijn geest, 33 want God is niet een God van wanorde maar van vrede. Zo is het in alle gemeenten van de heiligen. (1 Cor 14)

Helaas heerst er tegenwoordig de mentaliteit: Dat doe je maar buiten de kerkdiensten om. Lijkt me bijbels gezien niet helemaal de juiste manier. Het is juist goed dat je in de gemeente dingen samen kan delen, ook in de eredienst. Als je op een bepaalde manier Gods steun heel duidelijk hebt ervaren, als je iets hebt meegemaakt wat aansluit bij de boodschap van de preek... dan onderstreept dat juist de woorden van de preek. Lijkt me dus goed om dat in de kerkdienst gewoon te kunnen delen. Gemeente zijn is meer dan allemaal geloven en dus op zondag allemaal in het zelfde gebouw zijn, naast elkaar zitten... en na afloop weer naar huis te gaan. Als je samen een eenheid wil vormen moet je ook met elkaar communiceren en zo. Ik krijg nu het idee dat we de hele week een gemeente mogen zijn (en hoeveel komt er dan van terecht) maar op de speciale dag die daarvoor is gereserveerd hou je gewoon je mond en luister je naar de preek en dat is het. Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling van de eredienst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 jun 2005 00:21

Yael schreef:
Cicero schreef: Het christelijk geloof is joods, zeker, maar wat jij zegt is in tegenspraak met wat Paulus zegt. Wat is jouw visie dan op Paulus' betoog in Galaten?

jij zegt dat het in tegenspraak is met wat Paulus zegt dat zie ik dus anders. Paulus schrijft dat Jezus de vloek van de wet heeft weggenomen.
Niet de wet zelf. Je wordt door het geloof gerechtvaardigt niet door de werken der wet maar je mag wel de wet houden uit dankbaarheid.

Galaten 5: "1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent."
Conclusie: heidenen die genade hebben ervaren, en dan alsnog onder de wet willen gaan leven, geldt dat besnijdenis verlies is van Christus.
Met wet bedoelde ik nu de Tora als geheel. De wet als regel der dankbaarheid in het heidenchristelijk leven betreft niet de hele grondwet van Israël, maar haar morele zijde, kernachtig verwoord in de Decaloog.
De Tora blijft woord van God, maar niet meer in de zin van een grondwet. Heidenchristenen vervullen bedoeling van de Tora door de Geest. Voorzover de Tora een model voor een religieus volk is, wordt ze ingehaald door de Geest die een nieuw model vaoor dat volk creëerde.

Als je als heidenchristen dus (delen van ) de Tora gaat houden alsof je een christenjood was, 1) lever je je christelijke vrijheid in, 2) doe je iets wat overbodig is geworden, omdat God zelf het leven zonder de Tora sanctioneerde, 3) kun je je afvragen waarom je het doet. Is het leven als jood beter? Nee, een heidenchristen heeft een goed recht zich niet meer aan de Tora te houden. We hoeven de geschiedenis niet over te doen. Nu snap ik wel dat dat niet per se gebeurt als je bijv. de sabbat gaat houden, maar het gevaar ligt op de loer dat je de heilshistorische verbanden uit het oog verliest.

De zondag is niet in plaats van de sabbat gekomen. Dat is men pas in de 9e eeuw gaan denken. De sabbat is vervuld en dus voor de heidenen afgeschaft. De zondag is de dag van de Heer Christus, waarop christenen samenkomen. Maar niet een soort nieuwe sabbat.

Ok weer wat geleerd, maar daarbij denken toch, ondanks dat het pas sinds de 9e eeuw is, veel mensen dat de zondag ipv de sabbath gekomen is. ik zie het ook niet als verkeerd op zondag samenkomen en het is idd geen nieuwe sabbath dat ben ik met je eens.
Hoe bedoel je dat de Sabbath vervuld is? waar staat dat precies in de Bijbel?

1. Jezus is gekomen om de wet te vervullen. Dus, de sabbat als onderdeel van de Tora is vervuld in Christus.
2. Op/ in combinatie met sabbat verricht Jezus veel wonderen om de 'sabbatsrust' (= volle leven met Israëls God) te herstellen. Dat is waar het om gaat.
3. Jezus staat boven de sabbat: hij mag, omdat zijn speciale taak dat eist, op sabbat aren plukken, omdat dit geheiligd wordt door zijn Goddelijke aanwezigheid. De sabbat is de heilige ontmoetingsdag tussen zondige mens en de HEER. Maar voor wie Jezus ontmoet en bij hem blijft, is elke dag heilig. Dus: Jezus' vervullen bestaat erin om God en mens te verenigen, waar de sabbat naar verwijst. Door de sabbat te overtreden, gebruikt hij het als een middel om zich te openbaren.
4. Sinds Jezus dood is het onderscheid tussen het heilige en gewone vervallen (het voorhangsel scheurt). Alle gelovigen worden heiligen, priesters. Dus er is ook geen bijzonder heilige dag meer.

Het staat niet tegenover elkaar, maar de voorschriften van de Tora horen bij het joodse volk. Door als heiden zich daarmee in te laten, doe je het voorkomen alsof er geen Geest is uitgestort. Nogmaals, waarom denk je dat de Galatenbrief is geschreven? In jouw redenering is Paulus' standpunt onjuist.

Volgens jouw mag dus de Torah wel uit de Bijbel geschrapt worden voor heidengelovigen? Natuurlijk zijn er tijd gebondenwetten die niet meer gehouden hoeven worden. Maar de Torah bevat nog evengoed leefregels voor vandaag de dag.
Prima, maar dan wel de morele kern ervan. De finesses behoren bij het joodse volk, dat de Tora als (inmiddels slechts religieuze) grondwet heeft.
Ik snap niet zo goed hoe je erbij komt dat als iemand Judaiseert (om het zo maar te noemen) dat zo iemand dat zou doen voorkomen alsof er geen Heilige Geest is uitgestort? (ik ken zulke mensen en dat zijn hele gelovige christenen)
Mijn bezwaren heb ik hierboven al gepoogd te formuleren.

Nogmaals volgens jouw interpretatie is de mijne fout. Wat ik heb nog steeds niet kunnen ontdekken waar hetgeen ik zeg niet strookt met wat Paulus zegt.
Wat vind je dan van het geciteerde Galaten 5?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2005 09:57

Des te meer een pleidooi voor zuivere woordbediening in de kerk en geen verhaaltjes

Sjonge jonge wat toch een dedain....

Onlangs stond er een meisje van 16 voorin de kerk. Ze vertelde dat ze door minderwaardigheidsgevoelens en de scheiding van haar ouders hoe langer hoe dieper in de put en de problemen kwam. Dat leidde er uiteindelijk toe dat ze zich met satanisme ging bezig houden. Ze boog haar knieën voor Satan en verloochende God. God heeft door hulpverleners en het pastorale team van de kerk echter krachtig in haar leven gewerkt. Nu mag ze Jezus Christus erkennen als Heer en Verlosser....

Een tijd terug werd van een echtpaar in onze kerk bekend gemaakt dat de man overspel gepleegd had en dat het huwelijk op knappen stond. Ongeveer een jaar later mochten ze beiden getuigen van de manier waarop God in hun leven gewerkt had. De pijn is niet weg, maar God gaf kracht om te vergeven en samen verder te gaan.

Jij zegt 'verhaaltjes'; ik zeg: "De Naam des Heren zij geprezen!"

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 10:04

Klaas schreef:
Des te meer een pleidooi voor zuivere woordbediening in de kerk en geen verhaaltjes

Sjonge jonge wat toch een dedain....

Onlangs stond er een meisje van 16 voorin de kerk. Ze vertelde dat ze door minderwaardigheidsgevoelens en de scheiding van haar ouders hoe langer hoe dieper in de put en de problemen kwam. Dat leidde er uiteindelijk toe dat ze zich met satanisme ging bezig houden. Ze boog haar knieën voor Satan en verloochende God. God heeft door hulpverleners en het pastorale team van de kerk echter krachtig in haar leven gewerkt. Nu mag ze Jezus Christus erkennen als Heer en Verlosser....

Een tijd terug werd van een echtpaar in onze kerk bekend gemaakt dat de man overspel gepleegd had en dat het huwelijk op knappen stond. Ongeveer een jaar later mochten ze beiden getuigen van de manier waarop God in hun leven gewerkt had. De pijn is niet weg, maar God gaf kracht om te vergeven en samen verder te gaan.

Jij zegt 'verhaaltjes'; ik zeg: "De Naam des Heren zij geprezen!"

Klaas

En ik zeg: "Hoort des Heeren Woord."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2005 10:09

Ik zeg: het ene doen en het andere niet nalaten.

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2005 10:35

Mensen vergeten wel eens dat God vandaag de dag nog spreekt. Dat Hij nog steeds grote dingen doet. Dat is geen nuancering van de bijbel of zo... Dat is iets wat we naast de bijbel hebben. Het is inderdaad belangrijk dat we uit de bijbel van God horen en leren. Maar daarnaast mogen we ook van Zijn grote daden die Hij doet in de levens van mensen, leren. Die twee zijn geen tegenovergestelden. God bevestigt wat Hij in de bijbel schreef nog steeds door niet alleen toen inde levens van mensen te werken, maar nu nog steeds. Waarom zouden we wel mogen horen over de grote daden die God vroeger deed maar zou er geen aandacht mogen zijn voor de machtige dingen die Hij nu doet?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 13:15

Klaas schreef:Ik zeg: het ene doen en het andere niet nalaten.

Klaas

Ik vind het niks, dat vertellen van persoonlijke belevingen voor in de kerk. Je moet het niet willen om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Ik heb het meegemaakt, een man met longkanker. Natuurlijk leefde de hele gemeente mee en bad voor hem. En jawel, de man werd beter en door de artsen genezen verklaard. Iedereen blij. De man vertelde voor in de kerk het verhaal van zijn ziekte en genezing, in een speciaal daarvoor georganiseerde gebedsdienst.
3 maanden later was hij dood. De ziekte kwam kort daarna in alle hevigheid terug; niets meer aan te doen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2005 13:20

En wat wil je daarmee zeggen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 13:29

Klaas schreef:En wat wil je daarmee zeggen?

Dat blijkt dat niet alles wat mensen als van God ervaren, ook van God is.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jun 2005 13:31

Typisch voorbeeld van het kind met het badwater weggooien...

Terug naar “Archief”