U2 en Christus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 02 jun 2005 14:26

als je mijn beste vriend was en je ging over mijn grootste vijand zingen zou ik me op z'n zachtst uitgedrukt gepasseerd voelen. :oops:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 14:33

Waarom?

David zong toch ook over de vijanden van God?

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 02 jun 2005 15:19

integenstelling tot U2 laat David in zijn psalmen duidelijk merken dat Hij God wil dienen en voor Hem is, en dat hij tegen al Zijn vijanden is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 15:27

Dus? (even afgezien van de vraag of je gelijk hebt wbt het 'in tegenstelling tot')

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 jun 2005 15:33

David was overigens de eerste enigszins depressieve en heel erg melancholische singer-songwriter... Zal nog maar eens reageren binnenkort I guess. :S

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 02 jun 2005 15:35

Wake Up Dead Man

Jesus, Jesus help me
I'm alone in this world
And a fucked up world it is too
Tell me, tell me the story
The one about eternity
And the way it's all gonna be
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Jesus, I'm waiting here boss
I know you're looking out for us
But maybe your hands aren't free
Your Father, He made the world in seven
He's in charge of Heaven
Will you put in a word for me
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Listen to your words they'll tell you what to do
Listen over the rhythm that's confusing you
Listen to the reed in the saxophone
Listen over the hum in the radio
Listen over sounds of blades in rotation
Listen through the traffic and circulation
Listen as hope and peace try to rhyme
Listen over marching bands playing out their time
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Jesus, were you just around the corner?
Did you think to try and warn her?
Or are you working on something new?
If there's an order in all of this disorder
Is it like a tape recorder?
Can we rewind it just once more?
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN
WAKE UP WAKE UP DEAD MAN

Lijkt me gewoon een goeie tekst. Past prima thuis naast een paar psalmen eigenlijk. Het stukje over die taperecorder vind ik leuk, lijkt me gewoon een vrije en moderne versie van een bekend bijbelverhaal....

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 02 jun 2005 17:47

jullie snappen niet wat ik bedoel?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 jun 2005 18:15

Aragorn. Ik heb die DVD. Daarom heb ik ook de tracklist en daarom weet ik ook dat het in het geheel gezongen wordt.

"But maybe your hands aren't free" Tjonge, jullen vinden vloeken zeker ook niet echt tegen de bijbel in gaan. Dit is gewoon spotten. Net als die symp. for the devil en jullie weten dat. Tis alleen zo dat jullie er niet mee willen breken en daarom maken jullie jezelf wijs dat het allemaal prima kan.

Petra: Je kunt lang en breed er over praten, maar op een gegeven moment kun je alleen maar concluderen dat je tegen een muur zit te praten. Deze jongens willen het gewoon niet weten, of het interesseert ze niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 18:42

Kaw schreef:Aragorn. Ik heb die DVD. Daarom heb ik ook de tracklist en daarom weet ik ook dat het in het geheel gezongen wordt.

Jammer dat ik hem nog niet heb, ik zal hem snel eens aanschaffen. Ik geloof er weinig van namelijk.. dan zouden er namelijk eerst snippets van die 2 nummers in Bad moeten zitten, en vervolgens nog een keer de hele nummers. Twee complete Rolling Stones covers op een U2-dvd, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

"But maybe your hands aren't free" Tjonge, jullen vinden vloeken zeker ook niet echt tegen de bijbel in gaan. Dit is gewoon spotten. Net als die symp. for the devil en jullie weten dat. Tis alleen zo dat jullie er niet mee willen breken en daarom maken jullie jezelf wijs dat het allemaal prima kan.

Ik vind dit nogal aanmatigende beschuldigingen. Alsof het onmogelijk is om oprecht van mening te verschillen.. ik zeg tegen jou toch ook niet dat je uit een soort vroom farizeeisme alles dat naar onorthodoxie ruikt in de prullenbak gooit?

Het U2 dat ik ken is nu eenmaal niet satanisch en anti-christelijk; wel passievol, eerlijk en soms prikkelend. En vanuit dat kader probeer ik het te begrijpen en te interpreteren, niet vanuit een houding die alles maar goed wil praten.

'Maybe your hands aren't free', waarom zou je je dat niet af kunnen vragen als het allemaal zo stil lijkt daar Boven en je niet in de onwil van God wilt geloven? Vloeken is het ijdellijk gebruiken van God's Naam, dat ben ik in die tekst nog niet tegengekomen.

En je moet me toch nog eens wat duidelijker uitleggen wat het probleem is met Sympathy for the Devil, en met het quoten van die 2 zinnetjes door Bono in het bijzonder.

Petra: Je kunt lang en breed er over praten, maar op een gegeven moment kun je alleen maar concluderen dat je tegen een muur zit te praten. Deze jongens willen het gewoon niet weten, of het interesseert ze niet.

Wat een helder inzicht in onze intenties toch weer.. :? het interesseert me wel degelijk, maar dat betekent niet dat ik het altijd met je eens kan worden.

En nee, petra, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Kun je iets concreter zijn?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 jun 2005 19:04

Aragorn, Al zou Bono zingen: I hate God and love the devil, dan zou je dat nog willen interpreteren als oprecht en prikkelend. Je zei het zelf al: Ik ervaar het niet zo dus ik probeer het in die beleving in te passen.
Wat moet je nog zeggen als Bono met een ketting met een kruis dat op de kop hangt te zingen dat ie sympathy for the devil heeft.

Was het God niet die zei: Alles wat niet voor Mij is, is tegen Mij?
Jakobus 4:4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Dat heeft niets me orthodoxie te maken. Ik ben niet eens orthodox te noemen. Ja, ik neem de bijbel letterlijk en ik probeer te leven zoals God dat van mij vraagt. Als da orthodox is, nou fijn. Dan ben ik dat maar.

'Maybe your hands aren't free', waarom zou je je dat niet af kunnen vragen als het allemaal zo stil lijkt daar Boven en je niet in de onwil van God wilt geloven? Vloeken is het ijdellijk gebruiken van God's Naam, dat ben ik in die tekst nog niet tegengekomen.

Mattheus 27:40 En zeggende: Gij, Die den tempel afbreekt, en in drie dagen opbouwt, verlos Uzelven. Indien Gij de Zone Gods zijt, zo kom af van het kruis.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 02 jun 2005 19:27

leclerc schreef:Wat is er mis met Wake up dead man?

m.i. is dit een uitroep van iemand van wie de hemel van koper lijkt!

Als de hemel van koper lijkt, dan heb je waarschijnlijk een onvernieuwd hart.

Paulus zegt in Efeze; Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 20:05

Kaw schreef:Aragorn, Al zou Bono zingen: I hate God and love the devil, dan zou je dat nog willen interpreteren als oprecht en prikkelend. Je zei het zelf al: Ik ervaar het niet zo dus ik probeer het in die beleving in te passen.

Dat zingt hij niet, dus dat is niet aan de orde. Als hij het wel zou doen, dan zou ik inderdaad eerst eens onderzoeken wat er precies mee bedoeld wordt ja, een beetje het principe van schrift met schrift vergelijken. :wink: Ik zei overigens niet 'ik ervaar het niet zo', maar dat U2 over het geheel genomen zeker geen anti-christelijke band is. En daarom vind ik dat ik reden genoeg heb om bepaalde dingen vanuit een positieve houding te benaderen en in dat licht te plaatsen.

Wat moet je nog zeggen als Bono met een ketting met een kruis dat op de kop hangt te zingen dat ie sympathy for the devil heeft.

Hij zingt helemaal niet dat hij sympathy for the devil heeft! Wanneer gaat hier nu eindelijk eens begrijpend gelezen worden? :shock:

Als voortschrijdend inzicht zulke grove misinterpretaties met zich meebrengt begin ik me toch af te vragen in hoeverre dat inzicht voortschrijdend is..

Was het God niet die zei: Alles wat niet voor Mij is, is tegen Mij?
Jakobus 4:4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Dat heeft niets me orthodoxie te maken. Ik ben niet eens orthodox te noemen. Ja, ik neem de bijbel letterlijk en ik probeer te leven zoals God dat van mij vraagt. Als da orthodox is, nou fijn. Dan ben ik dat maar.

Het was maar een voorbeeld van een mogelijke irrelevante beschuldiging zoals jij ze hierboven uitte.

Mattheus 27:40 En zeggende: Gij, Die den tempel afbreekt, en in drie dagen opbouwt, verlos Uzelven. Indien Gij de Zone Gods zijt, zo kom af van het kruis.

Degenen die dat zeiden waren sarcastisch en spottend; dat is duidelijk niet de sfeer die het nummer uitstraalt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 jun 2005 20:23

Aragorn schreef:

Hij zingt helemaal niet dat hij sympathy for the devil heeft! Wanneer gaat
hier nu eindelijk eens begrijpend gelezen worden? :shock:

Vind je jezelf nu geloofwaardiger worden? Oké, hij zingt dat lied, altans een fragment er uit, met een kruis om zijn nek dat op de kop hangt en het is allemaal gewoon prikkelend enzo.

Waarom zou iemand dat willen doen?

Aragorn schreef:Als voortschrijdend inzicht zulke grove misinterpretaties met zich meebrengt begin ik me toch af te vragen in hoeverre dat inzicht voortschrijdend is..

Je zou advocaat moeten worden. Je verdachte is aangehouden met het moordwapen in de hand, bij het ontzielde lichaam. Dit staat op video.
Vervolgens zeg je: Tja, interessant en prikkelend, maar het zegt echt niets over de verdachte. Een uiteindelijke veroordeling benoem je als "grove misinterpretaties".

Wat moet je nog zeggen van dat andere nummer als alleen al de titel gewoonweg spottend is?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 jun 2005 21:11

U2 - Love rescue me:
Yea, though I walk
In the valley of shadow
Yea, I will fear no evil
I have cursed thy rod and staff
They no longer comfort me

If God Will Send His Angels Lyrics:
God has got his phone off the hook, babe
Would he even pick up if he could

peace on Earth:
Jesus sing a song you wrote
The words are sticking in my throat
Peace on Earth
Hear it every Christmas time
But hope and history won't rhyme
So what's it worth
This peace on Earth

When I Look At The World:
I think of you and your holy book
When the rest of us choke

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 22:02

Kaw schreef:
Aragorn schreef:

Hij zingt helemaal niet dat hij sympathy for the devil heeft! Wanneer gaat
hier nu eindelijk eens begrijpend gelezen worden? :shock:

Vind je jezelf nu geloofwaardiger worden? Oké, hij zingt dat lied, altans een fragment er uit, met een kruis om zijn nek dat op de kop hangt en het is allemaal gewoon prikkelend enzo.

Waarom zou iemand dat willen doen?

Ik vind mezelf niet ongeloofwaardiger worden. Waar dat kruis op slaat weet ik eerlijk gezegd ook niet, ik kan het niet zo plaatsen. Maar om aan te nemen dat het een (bewust) satanisch gebaar is en de hele band derhalve van de duivel is gaat mij vele malen te ver. Dat zou namelijk recht in strijd met de boodschap van de band zijn. Hoe moeten we dan bijvoorbeeld weer verklaren dat Bono in het interview waar dit topic mee begon zegt dat een satanist als Charles Manson 'totally nutcase' talkt?

Aragorn schreef:Als voortschrijdend inzicht zulke grove misinterpretaties met zich meebrengt begin ik me toch af te vragen in hoeverre dat inzicht voortschrijdend is..

Je zou advocaat moeten worden. Je verdachte is aangehouden met het moordwapen in de hand, bij het ontzielde lichaam. Dit staat op video.
Vervolgens zeg je: Tja, interessant en prikkelend, maar het zegt echt niets over de verdachte. Een uiteindelijke veroordeling benoem je als "grove misinterpretaties".

Het is niet de veroordeling an sich die ik als misinterpretatie af doe, maar als je zegt dat Bono (of Mick Jagger) zingt dat hij sympathy for the devil heeft heb je echt die tekst nog niet begrepen.

Terug naar “Archief”