Hekel aan jezelf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 30 mei 2005 18:39

Lief MM-etje,

dingen als een grote bek en tegen je ouders aanschoppen zijn puberkwalen. Maar een negatief zelfbeeld niet en daar ging het om. :) Bovendien, als jouw moeder niet zo lief was is dat geen reden om andermans problemen af te doen als, gezeur. Uiteraard zijn er altijd mensen die het slechter hebben en dat perspectief kan af en toe verhelderend werken maar niet altijd. :)

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 30 mei 2005 19:55

het ligt eraan hoe negatief dit zelfbeeld is, ik ken genoeg mensen van mijn leeftijd in de pubertijd die zichzelf lelijk vinden! Gelukkig geen last van, ik denk altijd maar wie heeft u geschapen? Dan moet je wel tevreden zijn met je zelf!

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 30 mei 2005 20:45

Nee, nee, nee, een gezonde puber heeft geen negatief zelfbeeld. Iedereen twijfelt wel eens maar het gaat in dit topic over 'een hekel aan je zelf hebben', dat is toch wel een stap verder als een paar twijfels. Niet dat het nou meteen een noodsituatie is, maar ja, je begrijpt wel wat ik bedoel, I guess. :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mei 2005 21:37

Mariamagdalena schreef:MissF, waarom zou je tegen een puber als moeder niet mogen zeggen dat het door de pubertijd komt als hij of zij bv een grote bek heeft of op een bepaalde manier reageert bv zich afzet tegen jou?
Of als je puber denkt dat hij lelijk is, terwijl hij juist knap is?
ik heb het heus wel eens gezegd tegen mijn (nu volwassen) kinderen en die hebben hier absoluut geen traumas aan over gehouden.
En ze vinden mij een lieve moeder, en al hun vrienden en vriendinnen vinden mij ook een hele toffe, lieve tolerante moeder.
Iedereen kan ook altijd meeeten, of blijven slapen, ik zeur niet zo als een hoop moeders. Want veel moeders zeuren overal over.
Nou, das pas leuk, een zeurende moeder, of een oude moeder, die net in de overgang is als jij in de pubertijd zit, dan heb je eigenlijk 2 pubers bij elkaar.
Oudere kids ja, gewoon volwassen mensen waar ik de moeder van ben.

ps Ik zit momenteel in de overgang, en mijn kinderen zijn de pubertijd ruimschoots zonder trauma's voorbij.
Nu kan ik bij hun terecht met mijn puberale dinetjes (want overgang is een beetje het zelfde)

En je kunt wel makkelijk kletsen missf, maar ikzelf heb geeneens de tijd gehad om puber te zijn, ik moest al heel jong mijn eigen boontjes doppen, word je zeer zelfstandig van.

Enne..... mijn moeder heeft wel andere dingen bij mij gedaan dan zeggen dat ik in de pubertijd was, als ik op mijn 11de een puistje op mijn gezicht zag hoor. Was het maar waar!
Heb wel voor hetere vuren gestaan.............

Tjonge jonge zeg, wat ben je snel aangebrand :D Dat was heel mijn bedoeling niet hoor. Ik probeerde je echt niet op de achterste benen te laten staan :)
IK gaf alleen aan dat ik die uitspraak van je erg onwetend en erg niet inlevend vind!!!
Tuurlijk, als ik een grote bek opzette zei mijn moeder ook tegen mijn zus: achjoh, ze is in de pubertijd, let er maar niet op.
Maar echt niet als ik ergens mee zat, en dacht dat ik lelijk was.
nee, daar probeerde ze zich in in te leven...

By the way, ben je pas een tolerante en goede moeder als je niet overal om zeurt als moeder zijnde?
Denk het niet. Blijkbaar zijn jouw kinderen int goeie spoort gegaan.
Mijn ouders zeggen ook altijd: we hebben nooit iets te klagen gehad. Mijn zus deed op haar 17e belijdenis, ik op mn 18e, mijn broertje wil nu al, maar is iets te jong, 15.
Maar als je een kind hebt dat je dreigt te 'verliezen' aan de wereld, dan maakt het het anders, en leggen ze je meer regels op. En dat zien kinderen (pubers) dan inderdaad als zeuren, maar is als bezorgdheid bedoeld...

Maargoed, al kan niet alles hier zomaar blijven slapen enzo (omdat we gewoon niet de ruimte ervoor hebben) en als is mijn moeder erg netjes enzo, soms tot vervelens toe, ik waardeer haar en mijn vader ontzettend, en vind hen de allerliefste en geweldigste ouders die er bestaan, al kan niet altijd alles zomaar bij ons (al mag wel iedereen komen en blijven eten enzo)
Maargoed, dit is gruwelijk offtopiv, sorry, maar tmoest me ff vant hart ;)
En Maria, ik bedoel het echt niet tegen jou gericht ofzo, het is gewoon een reactie op... :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2005 08:35

Hoi marjo, hier een ervaringdeskundige! Op mijn 19e kwam ik er pas achter dat het negatiefzelfbeeld heette waarmee ik worstelde. (en nog steeds)!!! Voor mij is het leven met/bij de dag! (nee, ik probeer hier geen zielig geklaag en gejammer te uiten). Maar voormij is het leven hier echt verprutst! (k word op gemene manier vernedert, beoordeeld, genegeert)! En wordt door veel mensen als dom aan gezien.

Tip: zoek iemand op die je kunt vertrouwen, die zijn/haar mond dicht kan houden, waar je je verhaal kwijt kunt en die jou kunt helpen! (want achter zo'n negatiefzelfbeeld zit (soms) een (verborgen) geheim. Wat je zelf weet (of soms ook niet echt) maar er niet met anderen over durft te praten! En ik weet dat als je zoiets doet het een stukje lichter wordt!

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 31 mei 2005 09:27

Mariamagdalena: Puberteit? Ik ben 30!!

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 31 mei 2005 09:32

Tip: zoek iemand op die je kunt vertrouwen, die zijn/haar mond dicht kan houden, waar je je verhaal kwijt kunt en die jou kunt helpen! (want achter zo'n negatiefzelfbeeld zit (soms) een (verborgen) geheim. Wat je zelf weet (of soms ook niet echt) maar er niet met anderen over durft te praten! En ik weet dat als je zoiets doet het een stukje lichter wordt!

Je hebt gelijk. Als je er alleen mee blijft rondlopen dan maak je het alleen nog maar erger. Hoewel het vaak niet helpt als mensen me allemaal vertellen wat ik wel waard ben. Het gaat een beetje langs me heen, zeg maar.

Ik heb wel een rottige jeugd gehad. Toen is het wel begonnen. Maar ik wil dat niet mijn hele leven als excuss blijven gebruiken. En ik wil het bij mijn eigen kinderen heel graag anders doen.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 31 mei 2005 09:34

Heb ik ook weleens last van, gelukkig minder dan vroeger. Misschien kan je een aantal bijbelteksten verzamelen waaruit blijkt dat God jou de moeite waard vindt. Hij heeft je immers zelf gemaakt met een reden. Wat mensen van je vinden is niet belangrijk, al lijkt dat soms wel zo.

Ik probeer me ook te bedenken dat God me niet voor niets hier op aarde heeft gezet. Ik heb de plicht om dit leven zo goed mogelijk in te vullen. Eigenlijk voel ik me dan ook weer schuldig dat ik zo slecht met mezelf omga.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 31 mei 2005 14:28

marjo schreef:Mariamagdalena: Puberteit? Ik ben 30!!

HAHAHAHAHAHAHA!!! dat is de beste reactie die ik tot nu toe heb gehoord :D

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 31 mei 2005 14:29

Ik heb wel een rottige jeugd gehad. Toen is het wel begonnen. Maar ik wil dat niet mijn hele leven als excuss blijven gebruiken. En ik wil het bij mijn eigen kinderen heel graag anders doen.[/quote]

Logisch dat je het bij je eigen kinderen graag anders wil doen! Herkenbaar. Dat betekent echter wel dat je eerst aan jezelf moet werken. Ik zie het om me heen gebeuren dat mensen die signaleerden dat hun ouders dingen verkeerd deden zelf precies hetzelfde gaan doen. Schaam je vooral niet om voor een negatief zelfbeeld hulp te vragen. Ik heb het ook gedaan en ik kan je verzekeren dat je er een stuk sterker uitkomt. Je leert je eigen kwaliteiten kennen en waarderen, los van wat je van thuis hebt meegekregen. En dat betekent mijns inziens dan ook gelijk verwerking van wat er thuis gebeurde. Dan houdt de behoefte/noodzaak om dat als excuus te gebruiken vanzelf op.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jun 2005 21:31

psycholoog schreef:Logisch dat je het bij je eigen kinderen graag anders wil doen! Herkenbaar. Dat betekent echter wel dat je eerst aan jezelf moet werken. Ik zie het om me heen gebeuren dat mensen die signaleerden dat hun ouders dingen verkeerd deden zelf precies hetzelfde gaan doen. Schaam je vooral niet om voor een negatief zelfbeeld hulp te vragen. Ik heb het ook gedaan en ik kan je verzekeren dat je er een stuk sterker uitkomt. Je leert je eigen kwaliteiten kennen en waarderen, los van wat je van thuis hebt meegekregen. En dat betekent mijns inziens dan ook gelijk verwerking van wat er thuis gebeurde. Dan houdt de behoefte/noodzaak om dat als excuus te gebruiken vanzelf op.

Helemaal mee eens. Er zijn mensen die je hiermee kunnen helpen; (ervarings)deskundigen die je kunnen begrijpen. Een negatief zelfbeeld onstaat door negatieve (automatische, onbewuste) gedachten over jezelf. Je doet bijvoorbeeld iets fout op je werk; je ziet aan je baas dat-ie dat niet kan waarderen en je eerste automatische gedachte is " Ik kan ook niks! Ik doe niks goed!" Je bent je deze gedachte niet bewust, maar je hebt wel een erg rot gevoel! Ter plekke ben je vergeten dat dit pas de eerste keer deze week is dat je een fout maakt. En dat je baas niet zo vrolijk keek, dat kwam doordat hij net een flinke woordenwisseling met iemand anders had gehad...

Cognitieve gedragstherapie kan helpen om negatieve gevoelens en gedachten (en daarmee een negatief zelfbeeld) te beheersen. Misschien gaat het nooit helemaal weg, maar je kunt er mee om leren gaan (je gevoel 'de baas' worden). Het is echter een heeeeel lang proces en je moet het allemaal zelf doen... maar er zijn wel mensen die je elke keer een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Marjo, heel veel sterkte!
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 03 jun 2005 21:55

je zou ook eens kunnen proberen elke dag 3 positieve en 3 negatieve dingen die je die dag over jezelf ervaren hebt op te schrijven.
je wordt je dan bewust van je positieve kanten (want die heeft iedereen!!!) Probeer deze positieve kanten te herkennen en je hierop te richten.
Daarnaast kun je met de negatieve punten aan de slag: kijk bijvoorbeeld per week welk negatief punt het meest naar voren komt. Hoe jij hierover denkt, hoe jij denkt dat anderen hierover denken, wat jij zou denken als anderen zo doen/zijn als jij bij dat punt, hoe je het graag zou willen hebben en hoe je dit kan veranderen.
En onthoudt: geen mens is perfect!!! IEDEREEN heeft negatieve kanten, maar daarnaast heeft IEDEREEN ook zijn positieve kanten.

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 11:26

Weet je wat ik zo gaaf vindt? dat God ons allemaal gwild heeft en dat hij van ons houdt. Hoe we ons ook gedragen, hij heeft onvoorwaardelijk voor je gekozen en Hij zal altijd bij je blijven. God verandert niet, hoe wij ons ook voelen.
De meeste negatieve gedahcten zijn leugens die anderen je hebben geleerd: 'je kan ook nooit iets' 'ik kan ook nooit wat aan je overlaten' 'wat ben jij een ukkiepukkie zeg' 'sorry maar ben je in een bak wortellensapgevallen toen je geboren werd'. 'wat doe jij in de meisjeskleedkamer?' enzovoort. leugens. God houdt van je. En je mag al die onwaarheden die over jou zin uitgestort doorbreken en je gevoel erover bij God brengen.
Vergeef de mensen die jou (in hun onwetendheid misschien) zoveel pijn hebben gedaan. Lees eens een boek over hoe mensen zich ontwikkelen en dan zul je ontdekken dt het best logisch is dat je bepaalde gevolgtrekkingen hebt gedaan na uitspraken van andreen over je uiterlijk of over hoe je bent.
En wees nuchter: als je 25 bent ben je pas een beetje wie je zijn zult, dan pas weet je wat je kan en wat je niet leuk vindt en hoe je wilt leven. VOor die tijd heb je mindere momenten en ben je ook niet blij met jezelf. LEer ervan en vraag God of HIj je tot ZIjn doel wil brengen.

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 08 jul 2005 17:51

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 jul 2005 01:03

En ook al zit het soms tegen: weet dat God je goed vindt zoals je bent.

In mijn situatie geloof ik daar absoluut niet in!

Terug naar “Archief”