twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

annvisser
Sergeant
Sergeant

twijfel

Berichtdoor annvisser » 24 mei 2005 12:54

Hebben jullie weleens het verhaal gehoord van een koorddanser die een koord had gespannen over een grote waterval. Duizenden mensen kwamen kijken op de dag dat hij de waterval zou oversteken. Het applaus was niet van de lucht toen het hem lukte: heen en terug. Vervolgens vroeg het publiek: Geloven jullie dat ik de waterval kan oversteken, maar nu met deze kruiwagen erbij? Ja, schreeuwden de msen. En idd, met gemak voerde hij het kunststuk uit. Ten slotte vroeg hij: Wie durft in de kruiwagen te gaan zitten en met mij over dit koord te lopen? Het bleef angstig stil...

Dit verhaaltje sprak mij aan.. ALs je aan veel mensen vraagt: geloven jullie dat God bestaat? zeggen ze ja.. en gelooft u dat God machtig is, opnieuw ja, en wilt u ook met die God leven? en dan blijft het stil.. Waarom eigenlijk? Kennelijk, omdat we toch ergens twijfelen aan de goede zorg van God over ons leven. En misschien zelfs, omdat we in onze angstige momenten denken: zou het eigenlijk allemaal wel waar zijn? Bestaat er wel een God??

Wat kun je aan die twijfel doen??

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 12:56

Je voeden met de waarheid. Twijfel is leugen: waarheid overwint leugen.

Praktisch: de bijbel lezen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mei 2005 12:57

ondangst je twijvel toch geloven! dwars tegen je gevoel, verstand en wil in Jezus volgen. Hij is jou schepper, hij weet beter wat goed voor jou is.

zo moet ons denken, voelen omgegooit worden. van "ik maak uit wat goed voor mij is" naar "god weet het beste wat goed voor mij is, want Hij is mijn Schepper"

ik heb dit stukje ook eens geplaatst, sprak mij toen ook heel erg aan!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2005 15:47

Er is geen geloof zonder twijfel.
Als je nooit vragen hebt, als je nooit een 'waarom' hebt, of een 'hoe kan dit/dat' is het de vraag of je echt ooit diep met geloofsvragen bezig bent geweest.

LennartvdB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LennartvdB » 24 mei 2005 16:18

Wat kun je aan die twijfel doen??

Jijzelf kunt tegen die twijfel maar één ding doen nl. bidden. God alleen is degene die bij je de twijfel kan wegnemen. Bid daar dan veel om dat is volgens mij de enige en goede weg. Daarnaast kun je natuurlijk de Bijbel lezen maar toch nooit buiten het gebed om.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 24 mei 2005 16:23

Riska schreef:Er is geen geloof zonder twijfel.
Als je nooit vragen hebt, als je nooit een 'waarom' hebt, of een 'hoe kan dit/dat' is het de vraag of je echt ooit diep met geloofsvragen bezig bent geweest.

Twijfel is geen kenmerk van het geloof, maar van de gelovige. Het geloof is volmaakt want het is van God gegeven, maar de gelovige is (nog) niet volmaakt, dus die kan twijfelen.

Wie waar gelooft zal eens volmaakt zijn en zal dan dus niet meer twijfelen!!!!

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 16:36

LennartvdB schreef:
Jijzelf kunt tegen die twijfel maar één ding doen nl. bidden. God alleen is degene die bij je de twijfel kan wegnemen.

Je kunt het ook zelf onderzoeken, ooit van mediteren gehoord. Je kan er zo achter komen wat de reden van deze angst, die de twijfel heeft gezaaid. Als dit eenmaal weet kan je het loslaten of God geven, wat op hetzelfde neerkomt. Wanneer je niet weet waar je angst vandaan komt blijft hij bestaan, hoeveel je ook bid.

Geen twijfels
Geen angst
Compleet vertrouwen
In alles wat er gebeurt
Kijk niet om,
Enkel om van je fouten te leren
Kijk niet vooruit,
Enkel om een doel te hebben
Leef in het nu
Want dat is het enige dat telt
En waar je God kunt vinden
*
Angst, gevoed in de illusie door:
Onwetendheid en strijd,
Religies en cultuur,
Ego en gedachten.
Angst gevoed in de illusie, lijkt heel sterk en heel echt
Angst is één grote illusie.

leef in liefde

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 16:53

ALs je aan veel mensen vraagt: geloven jullie dat God bestaat? zeggen ze ja.. en gelooft u dat God machtig is, opnieuw ja, en wilt u ook met die God leven? en dan blijft het stil
Ik zou drie keer ja antwoorden, ik wil met God leven, maar het grappig is dat ik 'God' zo onmogelijk abstract vind, iets wat ik niet zie, iets wat ik niet voel, iets wat ik niet ervaar..

Waarom zouden alle gewone dingen door God bestuurd zijn?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2005 13:14

Ik denk inderdaad dat iedere gelovige last van twijfel heeft, maar wat een troost als Hij je dan nog eens laat zien wie Hij is!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 mei 2005 13:53

Afat82 schreef:Ik denk inderdaad dat iedere gelovige last van twijfel heeft, maar wat een troost als Hij je dan nog eens laat zien wie Hij is!!

Wie is Hij dan?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 mei 2005 13:57

naomi schreef:Je voeden met de waarheid. Twijfel is leugen: waarheid overwint leugen.

Praktisch: de bijbel lezen.

Volgende vraag: Wat is waarheid? (zoals Pilatus al zei.)

Wat overtuigt je ervan dat de Bijbel de waarheid is/bevat. En als je daar dan van overtuigd bent, wat is de juiste interpretatie. Tenslotte heeft elke christen zijn eigen op de Bijbel gebaseerde waarheid.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 mei 2005 14:07

hijwel schreef:ondangst je twijvel toch geloven! dwars tegen je gevoel, verstand en wil in Jezus volgen. Hij is jou schepper, hij weet beter wat goed voor jou is.

Hoewel twijfel niet hetzelfde is als ongeloof, sluiten geloof en twijfel elkaar toch wel uit. Wie gelooft, twijfelt niet, wie twijfelt, gelooft niet. Geloof is zeker weten (en vast vertrouwen) en wie twijfelt weet niet zeker.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2005 14:12

Airke schreef:
Afat82 schreef:Ik denk inderdaad dat iedere gelovige last van twijfel heeft, maar wat een troost als Hij je dan nog eens laat zien wie Hij is!!

Wie is Hij dan?

Iemand Die zich om mij bekommert, Die, ondanks alles, ondanks alle twijfel, toch weer laat zien dat Hij alles leidt, ook mijn leven, en dat dat maar goed is ook! "Laat mij niet mijn lot beslissen, zo ik mocht, ik durfde niet. Ach, hoe zou ik mij vergissen, als Gij mij de keuze liet!"
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2005 14:48

Wat weten we het weer allemaal goed en zeker...
Sorry - ik heb een zwaar bevochten geloof. Daar zat en zit ook twijfel bij. Er gebeurt zo ontzettend veel in deze wereld, waarop ik geen antwoord weet. En dan komt de twijfel - zorgt God wel voor me? Zorgt God wel voor de mensen die ik liefheb?
Hoe kan het - de holocaust, de tsunami - waarom greep God niet in.
Niet aankomen met de zondige mens, dat weet ik allemaal wel. Maar dan nog begrijp ik het vaak niet. Waarom God dingen toelaat, waarom Hij niet ingrijpt ( als baby's, peutertjes, kleutertjes, jonge kinderen en pubers seksueel misbruikt en zo geslagen en geschopt worden dat ze eraan bezwijken). Dan denk ik: God waar bent U??? Dus dan twijfel ik.
Maar ik heb er een weg in gevonden - ik bestorm Hem met mijn vragen.
En het gekke is, dat ik daardoor juist dichter bij Hem kom.
En zondags hoor ik de troostvolle groet, dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand ooit begon. Dus ook mij niet, als de twijfel (foei toch Riska, je mag niet twijfelen van de 'zeker-weters') bijna genadeloos toeslaat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 19:59

Riska schreef:Er is geen geloof zonder twijfel.

Dat is een contradictio in terminus. Het geloof sluit juist alle twijfel uit. Op het moment dat je twijfelt, geloof je niet.
Riska schreef:Als je nooit vragen hebt, als je nooit een 'waarom' hebt, of een 'hoe kan dit/dat' is het de vraag of je echt ooit diep met geloofsvragen bezig bent geweest.

Dat klopt wel. Maar het geloof zelf is inherent aan zekerheid. Twijfel is juist de grote vijand van het geloof. Een geloof kan dus niet twijfelen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”