Trouwen onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Trouwen onzin?

Berichtdoor hijwel » 17 apr 2003 22:47

Waarom trouwen?

Kan iemand mij aantonen waarom samenwonen verkeert is?

Als je van elkaar houd en je belooft elkaar om voor altijd samen te zijn. Samen met God. Waarom is er dan nog een bruiloft nodig. Een bruilot kost veel onodig verspeeld geld. Als de liefde er is en je wilt samen met God verder in dit leven. Kinderen krijgen. Waarom is het trouwen dan nog nodig. Ik kom nergens in de bijbel tegen dat trouwen verplicht is.
Volgens mij is het er zo langzamerhand ingeslopen dat trouwen verplicht is. Waarom moet je schuldbeleidenis doen als je voor het huwelijk zwanger raakt terwijl je van elkaar houd en hebt gelooft samen voor altijd verder te gaan onder welke omstandigheden dan ook?

Ik zie nx verkeerts in samenwonen! (tuurlijk zijn er verkeerde dingen maar deze heb je in het huwelijk ook)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 17 apr 2003 23:13

Ondergetekende woont samen. Hij ziet daar ook niets verkeerds in.
Niet het aanzien, maar het wezen!

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 08:23

Waarom is trouwen verkeerd dan?
En redenen die jij aangeeft zijn gewoon onzin.
Je kunt ook trouwen zonder dat er een bruiloft bij komt. Gewoon twee getuigen van de straat oppikken en trouwen.
En in de kerk trouwen kost niks.
Dus noem nu eens goede redenen waarom je niet zou trouwen.

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 18 apr 2003 09:29

Misschien moet je 't huwelijksformulier es lezen? Daar wordt Bijbels onderbouwd dat het huwelijk de ultieme bezegeling is van trouw zijn aan elkaar. Samenwonen komt daar zelfs niet bij in de buurt!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: Trouwen onzin?

Berichtdoor groenrondballetje » 18 apr 2003 09:39

hijwel schreef:Waarom trouwen?
Kan iemand mij aantonen waarom samenwonen verkeert is?
Als je van elkaar houd en je belooft elkaar om voor altijd samen te zijn. Samen met God.

Waarom zou je dat niet in het openbaar willen vertellen: dat is wat je doet als je gaat trouwen :!:

hijwel schreef:Waarom is er dan nog een bruiloft nodig. Een bruilot kost veel onodig verspeeld geld.

Het feest is ook niet nodig. :!:
Het draait om de openbare huwelijkssluiting en de inzegening in de gemeente.

hijwel schreef:Als de liefde er is en je wilt samen met God verder in dit leven. Kinderen krijgen. Waarom is het trouwen dan nog nodig. Ik kom nergens in de bijbel tegen dat trouwen verplicht is.

De Bijbel vertelt dat het huwelijk openbaar moet zijn en voor iedereen duidelijk.

hijwel schreef:Volgens mij is het er zo langzamerhand ingeslopen dat trouwen verplicht is.

De wijze waarop het burgerhuwelijk wordt gesloten in Nederland is inderdaad een cultuurverschijnsel; maar het openbare en serieuze karakter van de voltrekking. Het feest is als je dat fijn vind, maar dat is niet waar het om gaat.

hijwel schreef:Waarom moet je schuldbeleidenis doen als je voor het huwelijk zwanger raakt terwijl je van elkaar houd en hebt gelooft samen voor altijd verder te gaan onder welke omstandigheden dan ook?

Dat hoeft van mij niet. :wink:

John

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 10:53

volgens mij is dit hetzelfde als in de discussie van begraven of cremeren. het een is gewoon wat rijker aan (bijbelse) symboliek dan het andere. God noemt zijn gemeente zijn bruid, tja en bij ons spreek je alleen van een bruid als je gaat trouwen. Maar msischien mag je ook bruid zijn als je gaat samenwonen? Je belooft dan toch neem ik aan ook soort van eeuwige trouw aan de ander? En je geeft toch ook vaak een feest?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 apr 2003 11:08

joris schreef:volgens mij is dit hetzelfde als in de discussie van begraven of cremeren. het een is gewoon wat rijker aan (bijbelse) symboliek dan het andere. God noemt zijn gemeente zijn bruid, tja en bij ons spreek je alleen van een bruid als je gaat trouwen. Maar msischien mag je ook bruid zijn als je gaat samenwonen? Je belooft dan toch neem ik aan ook soort van eeuwige trouw aan de ander? En je geeft toch ook vaak een feest?

Als je het samenwonen tot een officiele openbare gelegenheid maakt en je eeuwige trouw - in goede en in slechte tijden - beloofd dan heb ik geen moeite met samenwonen ... :wink:

John

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 18 apr 2003 11:45

wat fijn allemaal dat er zo weinig mensen moeite mee hebben :x :x :x

Als je het samenwonen tot een officiele openbare gelegenheid maakt en je eeuwige trouw - in goede en in slechte tijden - beloofd dan heb ik geen moeite met samenwonen ...
en waarom dan niet trouwen?

Trouwen = het sluiten van een verbond voor het leven in de aanwezigheid van God en getuigen. Als je dat niet wilt is er iets mis :!:

Trouwen heeft niet alleen te maken met houden van maar ook met trouw. De relatie met God word heel vaak in de Bijbel vergeleken met het huwelijk. Met alle respect, maar met God ga je ook niet 'samenwonen'; Hij sluit een verbond voor de eeuwigheid met je af.

Dan een biologisch aspect: als je ooit kinderen krijgt dienen die mijns inziens minimaal 18 jaar in een stabiele omgeving op te kunnen groeien. Dus de relatie zou minimaal zo lang moeten duren.

Samenwonen is bedoeld vanwege de escape-mogelijkheid, als het na verloop van tijd toch niet zo goed bevalt, gaat ieder zijn eigen weg.

Het is niet voor niets dat samenwonen juist in een samenleving los van God zoveel opgang vindt.

Ik durft te stellen dat als je de mogelijkheid hebt om te trouwen en dan toch gaat samenwonen, dat dat een zonde voor God is.

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 12:25

maar zo bekijk jehet trouwen vanuit je vertrouwde referentiekader. Bestaat er nog een verschil tussen samenwonen en trouwen? HEt gemaksargument vin dik inderdaad niet goed.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 18 apr 2003 12:30

maar zo bekijk jehet trouwen vanuit je vertrouwde referentiekader. Bestaat er nog een verschil tussen samenwonen en trouwen? HEt gemaksargument vin dik inderdaad niet goed.
Nee, niet vanuit mijn vertrouwde referentiekader. Zie de argumentatie. Ik denk dat het een gruwel in Gods ogen is.

Nu graag wat argumentatie waarom je zou gaan samenwonen als je MAG trouwen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 apr 2003 12:32

surfer schreef:wat fijn allemaal dat er zo weinig mensen moeite mee hebben :x :x :x
groenrondballetje schreef:Als je het samenwonen tot een officiele openbare gelegenheid maakt en je eeuwige trouw - in goede en in slechte tijden - beloofd dan heb ik geen moeite met samenwonen ...
en waarom dan niet trouwen?
Trouwen = het sluiten van een verbond voor het leven in de aanwezigheid van God en getuigen.

en wat is het verschil tussen samenwonen onder deze voorwaarden en trouwen :?: :!: :wink:

John

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 18 apr 2003 12:39

I get you, John 8) :)

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 18 apr 2003 14:17

Toriso schreef:Ondergetekende woont samen. Hij ziet daar ook niets verkeerds in.

Hé, ik woon ook samen maar ben wel eerst getrouwd :!:

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2003 15:51

Oke ik zal zelf ook gewoon trouwen.
Maar er zijn gewoon kerken die niet touwen als een zonde zien.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Waarom het in het openbaar moet weet ik ook niet. Je kan toch ook een verbond sluiten zonder dat je gaat trouwen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 apr 2003 17:12

Een kwoot die ik eens tegenkwam in een stripje in "Sleutel" (een bijbels dagboekje van IBB): "Samenwonen of trouwen? Het leuke van trouwen leek me nou juist dat samenwonen!"

hijwel schreef:Oke ik zal zelf ook gewoon trouwen.
Maar er zijn gewoon kerken die niet trouwen als een zonde zien.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Waarom het in het openbaar moet weet ik ook niet. Je kan toch ook een verbond sluiten zonder dat je gaat trouwen?


Aan trouwen gaat een heel proces van bezinnig vooraf. Juist omdat je dingen moet regelen, ringen moet kopen, redelijk wat pieken gaat uitgeven waar je op je jonge leeftijd behoorlijk voor moet sparen, ga je vanzelf meer nadenken over die grote stap.

Terwijl samenwonen redelijk vanzelf kan gaan. Ik merk het bij mezelf. Ik en mijn verloofde wonen allebei op onszelf. Als het gaat over het samen in 1 huisje wonen gaat, dan is de enige emotie die bij ons opkomt "oh, dat is gaaf, dan gaan we dit-en-dit kopen en dat-en-dat behang (etc...) !" Gaat het echter over trouwen, dan gaan de gesprekken over "kunnen we het wel aan om de rest van ons leven bij elkaar te zijn, hebben we genoeg (geestelijke / geloofs-) bagage om nu al het huwelijk in te gaan (etc...)"

En trouwens: niet trouwen omdat het teveel kost is onzin (zoals enkele anderen eerder op dit forum al hebben aangegeven): trouwen op het gemeentehuis kan - onder voorwaarden - gratis, en voor het feestje kan je best een grote schuur huren en iedereen een bijdrage laten betalen... ik geloof dat het in de Achterhoek zelfs een gewoonte is om een zak geld mee te nemen voor het bruidspaar, als je naar een bruiloftsfeestje gaat.
En die eikels die dat een 'schande' vinden, die nodig je gewoon niet uit.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten