Afgelopen zaterdag was er weer zingkring.....wat zijn opwekkingsliederen soms mooi...maar ook...wat zijn de 'oude ' liederen mooi......
Wat de toekomst brenge mogen, mij geleidt des HEEREN hand!
Moderator: Moderafo's
Hendrik schreef:onze gezangenbundel is een verzameling van allerlei andere liedboeken,
Zoals Johannes de Heer,liedboekvandekerken enz. Dat is een nauwgezette selectie en ik vind er hele mooie liedjes in staan. Persoonlijk zing ik ze makkelijker dan een psalm,maar tekstueel zijn de pslamen dan weer beter.
Snorbaarder schreef:Al enige tijd hebben wij een nieuwe dominee (Ger gem)
Deze dominee doet geregeld uitspraken die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.
Afgelopen zondag was het weer raak; Opwekkingsliederen zou je volgens hem diep moeten verachten!
Ik heb niet bijzonder veel ervaring met opwekkingsliederen, heb ze wel eens gezongen rond een kampvuur en vond ze erg mooi.
Volgens onze dominee zouden ze niet goed zijn, omdat ze te veel "1 kant van de zaak belichten".
Kortom ik kan me niet goed voorstellen dat ze slecht zouden zijn. Waarom zou je een opwekkingslied maken als je niet gelovig bent, of het ware geloof niet kent?
Graag hoor ik, waarom je je hier wel of juist niet in kunt vinden.
Boekenlezer schreef:Snorbaarder schreef:Al enige tijd hebben wij een nieuwe dominee (Ger gem)
Deze dominee doet geregeld uitspraken die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.
Afgelopen zondag was het weer raak; Opwekkingsliederen zou je volgens hem diep moeten verachten!
Ik heb niet bijzonder veel ervaring met opwekkingsliederen, heb ze wel eens gezongen rond een kampvuur en vond ze erg mooi.
Volgens onze dominee zouden ze niet goed zijn, omdat ze te veel "1 kant van de zaak belichten".
Kortom ik kan me niet goed voorstellen dat ze slecht zouden zijn. Waarom zou je een opwekkingslied maken als je niet gelovig bent, of het ware geloof niet kent?
Graag hoor ik, waarom je je hier wel of juist niet in kunt vinden.
Opwekkingsliederen diep verachten? Zeker omdat het niet op zijn hoog verheven elitaire niveau staat? Omdat die 'schoften van de opwekkingsliederen' er andere hobbies op na houden dan hij zelf?
Teveel één kant belichten? Dat denk ik op zich wel, ja. Maar dat zal hij zelf ook wel doen.
Opwekkingsliederen... Ik houd eerlijk gezegd niet van ongenuanceerde beoordelingen. Je hebt van die mensen die blijkbaar alleen maar kunnen trappen, en net doen alsof je nog beter naar de hoeren kan gaan of je aansluiten bij de maffia dan opwekkingsliederen zingen.
Het is toch positief als Gods lof gezongen wordt, als Jezus bezongen wordt? En als dat op een manier gaat waar mensen enthousiasme bij kunnen ervaren? Ik vind dat dit soort positieve dingen wel genoemd moeten worden in een beoordeling.
Tegelijk zijn er natuurlijk best zwakke kanten aan opwekkingsliederen, waardoor ik niemand zou aanraden om ze te hanteren als kompas om blind op te varen. Het is denk ik vrij eenzijdig op blijdschap en enthousiasme gericht, al zijn die zaken op zich elementair. En wat mij opviel: er bestaan slechts twee personen: ik en U. Dus het zingende individu, en God. Dat is wel heel erg beperkt, want zo komt de gemeenschap, de kerk, totaal niet in beeld.
André schreef:Door Psalmen te zingen waan je je een ellendeling, slaat ook nergens op.
elbert schreef:Volgens mij was de post van Andre bedoeld om weer te geven dat je zowel over de opwekkingsliederen als over de psalmen niet in karikaturen moet spreken (of ik moet me vergissen).
André schreef:Door Psalmen te zingen waan je je een ellendeling, slaat ook nergens op.
Optimatus schreef:André schreef:Door Psalmen te zingen waan je je een ellendeling, slaat ook nergens op.
Ik denk dat je best wat meer aandacht aan verlossing en dankbaarheid mag geven dan alleen aan de ellende.
Boekenlezer schreef:elbert schreef:Volgens mij was de post van Andre bedoeld om weer te geven dat je zowel over de opwekkingsliederen als over de psalmen niet in karikaturen moet spreken (of ik moet me vergissen).
Dan heeft 'ie gelijk. Inderdaad, karikaturen komen niet geloofwaardig over. Een eenzijdig afzetterig beeld bedoelt een spreker meer voor zichzelf, dan om een ander te overtuigen, in feite. Want karikaturen zijn niet overtuigend.
Boekenlezer schreef:Die houden uitsluitend rekening met het eigen gevoel, en willen geen moeite doen om anderen te overtuigen. De spreker houdt zich dan met niks anders bezig dan het uitleven van eigen gevoelens.
Boekenlezer schreef:De reactie van Jas op mij vind ik haast klinken van: Boekenlezer, je bent eigelijk veel te positief (te genuanceerd). Dat vind ik wat jammer. (Maar misschien interpreteer ik nu iets te veel...??)
'k Heb overigens net eens 'wij' als zoekwoord ingetypt bij een lijst van opwekkingsliederen, en het woord komt best wel voor. Al verwacht ik geen leer over de kerk in die liederen. De liederen ademen wel een duidelijk evangelisch-charismatische sfeer. Ik zou geen teksten in de Bijbel weten waar gesproken wordt over de Geest die over ons waait, en een groep mensen die dat gebed uitspreekt.
Het zijn dus m.i. wel liederen met hun eigen eigenaardigheden, die ik niet graag zo maar klakkeloos overneem.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten