Waarom zit je in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Waarom zit je in de kerk?

Berichtdoor MissF » 18 mei 2005 15:47

Met een aantal mensen met wie ik op reis was vrige week hadden we een gesprek over de mensen die in de (oud) gereformeerde gemeente in Nederland zitten.

We kamen tot de conclusie dat veel mensen daar denken dat je niet zomaar bekeerd kunt worden. Dat houdt daar in: bijna niemand, want er zijn maar enkele mensen uitverkoren. Dus gaat er amper iemand aan het avondmaal...

Wat we ons toen afvroegen was: waarom zit je dan uberhaupt nog in (die) kerk? Als de kans toch te klein is?

Ik zou gaan denken: of zo hard mijn 'best' doen en zorgen dat ik wel bekeerd zou worden (oke, door God, maar niet zomaar afwachten!!) of ik zou lekker de wereld intrekken en lekker mijn leven leven. Anders zit je heel je leven in die kerk, en laat je van alles en doe je van alles juist wel, en kom je nog niet in de hemel?

Helaas hadden we in onze discussiegroep geen mensen die in een van deze gemeentes zat/zit....

Kan iemand helpen? :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mei 2005 16:09

ik denk dat de mensen in de kerk toch geraakt zijn door God.. iets van binnen geeft hun het verlangen om God te leren kennen.
Ook al wordt het allemaal krom gebracht in deze kerk (of mag ik dat niet zeggen?)

deze mensen denken dat in hun kerk de waarheid te vinden is, maar dat eer heel wat meot gebeuren voordat je mag zeggen dat je wederomgeboren bent.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Re: Waarom zit je in de kerk?

Berichtdoor André » 18 mei 2005 22:50

MissF schreef:Met een aantal mensen met wie ik op reis was vrige week hadden we een gesprek over de mensen die in de (oud) gereformeerde gemeente in Nederland zitten.

We kamen tot de conclusie dat veel mensen daar denken dat je niet zomaar bekeerd kunt worden. Dat houdt daar in: bijna niemand, want er zijn maar enkele mensen uitverkoren. Dus gaat er amper iemand aan het avondmaal...

Wat we ons toen afvroegen was: waarom zit je dan uberhaupt nog in (die) kerk? Als de kans toch te klein is?

Ik zou gaan denken: of zo hard mijn 'best' doen en zorgen dat ik wel bekeerd zou worden (oke, door God, maar niet zomaar afwachten!!) of ik zou lekker de wereld intrekken en lekker mijn leven leven. Anders zit je heel je leven in die kerk, en laat je van alles en doe je van alles juist wel, en kom je nog niet in de hemel?

Helaas hadden we in onze discussiegroep geen mensen die in een van deze gemeentes zat/zit....

Kan iemand helpen? :D
Ik "wacht" ook nog op duidelijkheid in het topic: NIET aan het avondmaal gaan, dus ik lees met je mee!

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 18 mei 2005 22:56

Ik heb geleerd dat de Kerk de werkplaats is van de Heilige Geest. Je moet (uitzondering daargelaten) je onder het woord begeven zodat de Heilige Geest in je kunt werken.

Ik denk dat dit er wel mee te maken heeft.
Ik deel trouwens niet het standpunt dat er maar weinig uitverkorenen zijn. Je moet dat m.i. niet als uitgangspunt nemen maar dat is een heel ander onderwerp (de uitverkiezing).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2005 22:58

Waarom ik naar de kerk ga? Omdat ik mij geroepen voel om in een gezamenlijke viering het Woord van God te beluisteren en er iets van te leren en omdat ik deel wil nemen aan Zijn maaltijd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 18 mei 2005 23:02

Optimatus schreef:Waarom ik naar de kerk ga? Omdat ik mij geroepen voel om in een gezamenlijke viering het Woord van God te beluisteren en er iets van te leren en omdat ik deel wil nemen aan Zijn maaltijd.

Antwoord nu eens in de context van de voorgeschreven casus. Tis niet een persoonlijke vraag maar de vraag voor die bepaalde groep volgens mij.

Maar het is prettig te horen waarom je naar de kerk gaat hoor!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2005 23:08

Ik had een beetje het idee dat het individueel bedoeld was :D
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 18 mei 2005 23:43

hijwel schreef:maar dat eer heel wat meot gebeuren voordat je mag zeggen dat je wederomgeboren bent.
Precies, en wat is nu dat "heel wat"
Probeer het anders duidelijk te maken aan de hand van de kerkcultuur/leer.........

try

Berichtdoor try » 18 mei 2005 23:57

De vraag is eenvoudig keihard: waarom blijf je in een kerk zitten, die je de indruk geeft, dat je zo goed als zeker niet in de hemel komt. Slechts weinigen hebben de juiste kenmerken en daar zit je, zo te zien, niet tussen.

De oplossing is verbazingwekkend simpel en, denk ik, ook heel ontnuchterend.

Die mensen blijven niet in de kerk om tot geloof te komen, om bekeerd te worden, om überhaupt te (leren) geloven. Welnee. Dat loopt toch op niets uit. Wie zegt te geloven trekt een beerput van ellende open. Allemaal wantrouwen, vreemde-eend-in-de-bijt-achtige verschijnselen. dat kán eenvoudigweg niet waar zijn. Dus: niet doen! Niet geloven, niet zeggen, dat je gelooft, niet suggereren, dat je gelooft. Niks doen op dit gebied is het beste. Je weet van al je vrienden, die iets te serieus begonnen te spreken over het geloof, dat ze vroeg of laat allemaal zijn weggetrokken.

Nee. iemand blijft in die kerk gewoon, omdat:
- hij (zij) daar gewend is. De gezichten zijn bekend. je kent elkaars verhalen, familie en voorvallen. Kortom: je bent en voelt je er thuis.
- je niet beter weet. Je eigen kring is je beperkte horizon.
- je er aan van alles en nog wat kunt deelnemen. Je krijgt een taak. Je vervult je plichten enz. En dat geeft een fijn gevoel. iemand die in zwarte, strakke kleding loopt, suggereert alleen maar dat hij / zij altijd over geloof en bekering nadenkt of ernstig is. Helemaal niet waar: het is juist het prettige gevoel, dat je jezelf onderscheidt, dat je anders bent, dat je zoveel energie geeft. Niks somberheid. Niks zwakte. Het geeft enorm veel zelfvertrouwen. Je trotseert de wereld. Hoe kleiner de groep, hoe groter het fanatisme.
- je het er voor de volle 100% mee eens bent. Althans, daar kies je voor. Ook al betekent het, dat je grote kans hebt om in de visie van je eigen club verloren te gaan...toch blijf je het daar mee eens. Eigenlijk kan het je dus geen moer schelen. Of je nu in de hemel komt of niet...die sterke, afgescheiden, eigen groepering nemen ze niet van je af. Je blijft dus bij de groep, gewoon, heel eenvoudig, vanwege het comfort, de bescherming, de beschutting die groep voor jou vormt. Zelfs de hel- en verdoemenis-leer werkt aan deze beschutting mee. Heerlijk. Inhoudelijk ga je er niet op in. Het gaat je om de praktische zaken van deze groep, waar je vader, moeder, familie, vrienden enz. zitten. dat is voor jou de hemel op aarde. wat wil je nog meer?

De conclusie moet dan ook zijn: Als de groep door een noodlottig ongeval komt te verdwijnen is dat een grotere ramp, dan dat alle noodlottige leer-scenario's zouden uitkomen. Want je kunt nog beter knus met andere zwaren in de hel zitten, je zonden bewenen en roepen, dat de hel een tranendal is, dan op je eentje wél gaan geloven en de gunst van je eigen gemeenschap verliezen. Dan ben je pas écht verloren.

try

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mei 2005 10:18

Wat jij schrijft Try, komt me erg bekend voor!

Zelf zit ik in de gergem en daar hoor je vaak, als jongeren zeggen dat ze bekeerd zijn,: tegenwwoordig denken de jongeren ook of je zomaar bekeerd wordt. Ze denken er wel heel makkelijk over.'
Daarbij heb ik ook verwijzingen gehoord van: 'Die kan niet bekeerd zijn, want die persoon loopt wel is in een broek en die loopt in velle kleuren i.p.v. in het donker' :?

Ik vind dat heel erg!! Je zaligheid wordt gemeten aan uiterlijkheden.
Waar zijn we dan toch mee bezig. Het gaat om je hart, om je ziel. Er staat toch ook: God ziet het hart aan en niet dat God de kleding aanziet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 19 mei 2005 10:31

Gerdien B. schreef:Daarbij heb ik ook verwijzingen gehoord van: 'Die kan niet bekeerd zijn, want die persoon loopt wel is in een broek en die loopt in velle kleuren i.p.v. in het donker' :?

Ik vind dat heel erg!! Je zaligheid wordt gemeten aan uiterlijkheden.
Misschien is het wel een strak plan dat nieuw op te leiden predikanten van deze "school" veel les gaan krijgen uit de eerste 4 boeken van het Nieuwe Testament uit de Bijbel.
Want Jezus is dan toch echt HET voorbeeld voor ons!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mei 2005 11:04

Ja, idd, het gaat denk ik om het hart! Absoluut!

Ik begrijp vaak ook niet waar mensen al die regels vandaan halen. Net als het topic over tradities in de bijbel....
Tradities vind ik prima, maar leg het dan niet anderen op, en bekijk eerst hoe de bijbel het zegt.

Maargoed, wat ik me dus eigenlijk af vroeg, was hoe jongeren uit de 'zwaardere' kerken er dus zelf over denken, over bekeerd zijn, en over in de kerk zitten.

Ik denk dat er in het verhaal van try een kern van waarheid zit. Het is allemaal gewoonte. Het hoort zo...
Jongeren moeten toch leren zelf na te denken!! Wordt volwassen, ga zelf beslissingen nemen, geloof ZELF.
Op een bepaalde leeftijd mag je er niet in het paspoort van je ouders bij. Zo is het ook met het geloof. Als je tot je verstand gekomen bent, mag je er niet meer bij je ouders bij. Je moet zelf een paspoort aan laten maken, zelf geloven!!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mei 2005 11:20

Ik denk hierbij aan: puur traditie, oogkleppen op, pa en ma zeggen het dus dat is mijn mening ook!! De Bijbel niet lezen zoals het hoort te zijn, als ze dat eens zouden doen (met inspiratie van den H.G.) dan zou hun Gods beeldt heel anders worden/zijn!!! (denk ik zo)

Mijn ooms en tantes zitten ook in de gergemined! (en oud gergem).
Ik zal ze het eens vragen. :oops: :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mei 2005 11:35

MissF schreef:Maargoed, wat ik me dus eigenlijk af vroeg, was hoe jongeren uit de 'zwaardere' kerken er dus zelf over denken, over bekeerd zijn, en over in de kerk zitten.

zelf zie ik onze kerk wel als 'zwaardere' kerk.

persoonlijk kom ik in onze kerk er niet voor uit dat ik mag weten dat ik Zijn kind ben!
waarom? omdat ik geen zin heb om al die oordelende opmerkingen over me heen te krijgen. Dit klinkt voor sommige misschien zwak: niet de strijd aangaan, maar ik ga hier verder niet uitleggen hoe of waarom ik verder die keus heb gemaakt!
Probeer wel zoveel mogelijk onder de jongeren te laten zien dat het anders kan dat er in de kerk wordt gezegt.
Ook zie ik een verschuiving: de jongeren trekken naar 'lichtere' kerken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mei 2005 11:52

Gerdien B. schreef:
MissF schreef:Maargoed, wat ik me dus eigenlijk af vroeg, was hoe jongeren uit de 'zwaardere' kerken er dus zelf over denken, over bekeerd zijn, en over in de kerk zitten.

zelf zie ik onze kerk wel als 'zwaardere' kerk.

persoonlijk kom ik in onze kerk er niet voor uit dat ik mag weten dat ik Zijn kind ben!
waarom? omdat ik geen zin heb om al die oordelende opmerkingen over me heen te krijgen. Dit klinkt voor sommige misschien zwak: niet de strijd aangaan, maar ik ga hier verder niet uitleggen hoe of waarom ik verder die keus heb gemaakt!
Probeer wel zoveel mogelijk onder de jongeren te laten zien dat het anders kan dat er in de kerk wordt gezegt.
Ook zie ik een verschuiving: de jongeren trekken naar 'lichtere' kerken.

Vindt je? ik denk dat er binnen de gergem al twee soort stromingen heb. Ligt heel erg aan de plaatselijke gemeente en de dominee!!! Ik merk dat wel, hoe er gepreekt wordt!!

Van t laatst op een jongerenavond in Emmeloord, kwam Johan V. naar voren met de vraag van: Jezus aan nemen (johannes 1:12): Maar zovelen Hem aangenomen hebben dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven, (SV)!! De een zegt: je kunt Jezus niet aan nemen want God moet jouw aan nemen (dat heeft Hij al veel eerder gedaan dan men denkt)!!! Maar het staat gewoon letterlijk in de Bijbel dat je Jezus toch moet aannemen? Er zijn heel wat predikanten die zeggen dat je Jezus niet kunt aannemen!!! :cry:

Terug naar “Archief”